Humbug?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Humbug?

    Många sakers effekt är ju bevisade i vetenskapliga studier, som t.ex att morfin lindrar smärta. Men det finns ju mycket saker som aldrig har bevisats eller som i alla fall många människor är tveksamma till.

    Vad tror du på av följande saker (och då räknar jag placebo-effekt som humbug i denna enkät)?

    Att folk verkligen får svårt att sova när det är fullmåne, beror det verkligen på en effekt från månen eller är det psykologiskt betingat?

    Zonterapi?

    Hypnos?
    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  2. 1
    Humbug? Många sakers effekt är ju bevisade i vetenskapliga studier, som t.ex att morfin lindrar smärta. Men det finns ju mycket saker som aldrig har bevisats eller som i alla fall många människor är tveksamma till.

    Vad tror du på av följande saker (och då räknar jag placebo-effekt som humbug i denna enkät)?

    Att folk verkligen får svårt att sova när det är fullmåne, beror det verkligen på en effekt från månen eller är det psykologiskt betingat?

    Zonterapi?

    Hypnos?
  3. Medlem sedan
    Nov 2003
    #2
    Jag tror på månens påverkan men mer som ljusfenomen: många sover sämre när det är ljusare.
    Jag tror inte på zonterapi.
    Jag tror på hypnos, eller rättare sagt att man kan suggerera fram handlingar och beteenden hos människor.
  4. 2
    Jag tror på månens påverkan men mer som ljusfenomen: många sover sämre när det är ljusare.
    Jag tror inte på zonterapi.
    Jag tror på hypnos, eller rättare sagt att man kan suggerera fram handlingar och beteenden hos människor.
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3

    Jag är svårtflirtad...

    tror varken på månens kraft, hypnos, hälsokost, handpåläggningar eller spöken. Ren och skär humbugg.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  6. 3
    Jag är svårtflirtad... tror varken på månens kraft, hypnos, hälsokost, handpåläggningar eller spöken. Ren och skär humbugg.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Men de som menar att de sover dåligt när det är fullmåne brukar förneka att det är ljuset, har sett/hört folk som svarar att de alltid sover bakom mörka gardiner och liknande. Och att de påverkas även om det är helmulet de nätter det är fullmåne. Är det då psykologiskt tänker du?

    Jag påverkas inte alls av månen (och inte av ljus heller) så jag har ju lite svårt att tro att det verkligen är fullmånen som påverkar.
  8. 4
    Men de som menar att de sover dåligt när det är fullmåne brukar förneka att det är ljuset, har sett/hört folk som svarar att de alltid sover bakom mörka gardiner och liknande. Och att de påverkas även om det är helmulet de nätter det är fullmåne. Är det då psykologiskt tänker du?

    Jag påverkas inte alls av månen (och inte av ljus heller) så jag har ju lite svårt att tro att det verkligen är fullmånen som påverkar.
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Mm jag är nog lite likadan. Jag tror ju dock på Gud så jag är ju inte helt konsekvent
  10. 5
    Mm jag är nog lite likadan. Jag tror ju dock på Gud så jag är ju inte helt konsekvent
  11. ejego
    #6
    Jag tror att det är en vanlig missuppfattning att dragningskraften är större vid fullmåne och att man därför påverkas. Men egentligen handlar ju bara fullmånen om hur stor del av månen som reflekterar ljuset, dragningskraften hör ihop med avståndet.

    Men så länge jag inte kan bevisa att det inte har inverkan på någon kan jag inte utesluta att det kan vara så.

    Zonterapi tror jag absolut på rent fysiskt men att mycket också är placebo vilket kan kvitta egentligen. Hjälper det så hjälper det.
  12. 6
    Jag tror att det är en vanlig missuppfattning att dragningskraften är större vid fullmåne och att man därför påverkas. Men egentligen handlar ju bara fullmånen om hur stor del av månen som reflekterar ljuset, dragningskraften hör ihop med avståndet.

    Men så länge jag inte kan bevisa att det inte har inverkan på någon kan jag inte utesluta att det kan vara så.

    Zonterapi tror jag absolut på rent fysiskt men att mycket också är placebo vilket kan kvitta egentligen. Hjälper det så hjälper det.
  13. Medlem sedan
    May 2004
    #7

    He he ja..

    det är ju sant och jag tror på whiskyns kraft när man håller på att bli sjuk så jag är inte heller så konsekvent.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  14. 7
    He he ja.. det är ju sant och jag tror på whiskyns kraft när man håller på att bli sjuk så jag är inte heller så konsekvent.
  15. Medlem sedan
    Aug 2013
    #8
    Att folk verkligen får svårt att sova när det är fullmåne, beror det verkligen på en effekt från månen eller är det psykologiskt betingat?
    * I det här fallet har man faktiskt gjort kontrollerade studier, som har visat att människor påverkas av månfaserna. En teori är att solens och månens gravitationskrafter samspelar olika i de olika faserna.

    Zonterapi?
    * Placebo, gissar jag.

    Hypnos?
    * Även i det fallet placebo, tror jag.
  16. 8
    Att folk verkligen får svårt att sova när det är fullmåne, beror det verkligen på en effekt från månen eller är det psykologiskt betingat?
    * I det här fallet har man faktiskt gjort kontrollerade studier, som har visat att människor påverkas av månfaserna. En teori är att solens och månens gravitationskrafter samspelar olika i de olika faserna.

    Zonterapi?
    * Placebo, gissar jag.

    Hypnos?
    * Även i det fallet placebo, tror jag.
  17. Medlem sedan
    Nov 2003
    #9
    Jag vet inte. Jag har själv aldrig märkt någon skillnad på sömnen under olika månfaser, men min mamma påstår att hon alltid sover dåligt vid fullmåne!
  18. 9
    Jag vet inte. Jag har själv aldrig märkt någon skillnad på sömnen under olika månfaser, men min mamma påstår att hon alltid sover dåligt vid fullmåne!
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    Ja men sprit dödar ju baciller så whiskyns effekt måste ju vara vetenskaplig
  20. 10
    Ja men sprit dödar ju baciller så whiskyns effekt måste ju vara vetenskaplig
  21. Medlem sedan
    Jan 2004
    #11
    Ja hjälper det så hjälper det. Så länge man inte hittar på saker som att det ska bota cancer och sånt.
  22. 11
    Ja hjälper det så hjälper det. Så länge man inte hittar på saker som att det ska bota cancer och sånt.
  23. Medlem sedan
    Jan 2004
    #12
    Hur har man gjort de kontrollerade studierna? Jag tänkte faktiskt på studier, att det skulle vara mycket svårt att göra det för folk har ju koll på när det är fullmåne, det är ju svårt att göra en blindstudie på det.
    Om folk vet att det är fullmåne och de tror att de sover dåligt pga av det och sen är med i en studie som visar att ja de sover dåligt. Är det då månens effekt eller människornas psykologiska effekt? Hur har man lyckats hitta folk som man verkligen har koll på att de inte vet att det är fullmåne?
  24. 12
    Hur har man gjort de kontrollerade studierna? Jag tänkte faktiskt på studier, att det skulle vara mycket svårt att göra det för folk har ju koll på när det är fullmåne, det är ju svårt att göra en blindstudie på det.
    Om folk vet att det är fullmåne och de tror att de sover dåligt pga av det och sen är med i en studie som visar att ja de sover dåligt. Är det då månens effekt eller människornas psykologiska effekt? Hur har man lyckats hitta folk som man verkligen har koll på att de inte vet att det är fullmåne?
  25. Pyssling
    #13
    Egentligen tror jag nog inte på varken zonterapi eller hypnos, men jag skulle vara beredd att prova för att se om det kunde hjälpa i alla fall.

    Svårt att sova vid fullmåne tror jag på, har både hört så många som har det problemet, samt varit med om det själv trots att jag inte ens visste att var fullmåne just då, utan någon påpekade det efteråt, när jag berättade att jag hade sovit så himla dåligt.
  26. 13
    Egentligen tror jag nog inte på varken zonterapi eller hypnos, men jag skulle vara beredd att prova för att se om det kunde hjälpa i alla fall.

    Svårt att sova vid fullmåne tror jag på, har både hört så många som har det problemet, samt varit med om det själv trots att jag inte ens visste att var fullmåne just då, utan någon påpekade det efteråt, när jag berättade att jag hade sovit så himla dåligt.
  27. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #14

    Finns gott om humbug

    Att folk verkligen får svårt att sova när det är fullmåne, beror det verkligen på en effekt från månen eller är det psykologiskt betingat?
    Jag tror inte att det har något med månen att göra men om "folk" = kvinnor kan det ju ha att göra med menstruationscykeln och att man har lagt märke till att det är fullmåne. De som har problem med att sova vid nymåne lägger nog inte märke till någon månkoppling.

    Zonterapi?
    Ingen aning om vad det är ens

    Hypnos?
    Det går nog att lugna folk med suggestion. Däremot tror jag inte att de kan fås att göra saker mot sin vilja och liknande.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  28. 14
    Finns gott om humbug Att folk verkligen får svårt att sova när det är fullmåne, beror det verkligen på en effekt från månen eller är det psykologiskt betingat?
    Jag tror inte att det har något med månen att göra men om "folk" = kvinnor kan det ju ha att göra med menstruationscykeln och att man har lagt märke till att det är fullmåne. De som har problem med att sova vid nymåne lägger nog inte märke till någon månkoppling.

    Zonterapi?
    Ingen aning om vad det är ens

    Hypnos?
    Det går nog att lugna folk med suggestion. Däremot tror jag inte att de kan fås att göra saker mot sin vilja och liknande.
  29. Medlem sedan
    Jul 2003
    #15
    Jag tror egentligen inte på något av det, mer än möjligen att folk har svårt att sova av ljuset vid fullmåne
  30. 15
    Jag tror egentligen inte på något av det, mer än möjligen att folk har svårt att sova av ljuset vid fullmåne
  31. Medlem sedan
    Aug 2013
    #16
    Hur studierna har genomförts vet jag inte, och visst kan man fundera över sådan bias som du beskriver.
  32. 16
    Hur studierna har genomförts vet jag inte, och visst kan man fundera över sådan bias som du beskriver.
  33. Medlem sedan
    Jan 2004
    #17
    Ja jag har funderat en del på hur man skulle kunna göra en studie av det där.
  34. 17
    Ja jag har funderat en del på hur man skulle kunna göra en studie av det där.
  35. Medlem sedan
    Jan 2004
    #18
    Ja förhoppningsvis gör de alternativa metoderna ingen skada i alla fall.
    Ok så du är en "troende" när det gäller månen
  36. 18
    Ja förhoppningsvis gör de alternativa metoderna ingen skada i alla fall.
    Ok så du är en "troende" när det gäller månen
  37. Medlem sedan
    Jan 2004
    #19
    Så när det gäller hypnosen så tror att såna där shower där folk gör konstiga saker är lurendrejeri? Eller att folk gör saker under hypnos som egentligen inte är emot deras vilja, att de undermedvetet ville kackla som en höna och liknande saker

    Zonterapi är när man trycker på olika punkter på fotsulorna och det ska skapa reaktioner på andra ställen i kroppen.
  38. 19
    Så när det gäller hypnosen så tror att såna där shower där folk gör konstiga saker är lurendrejeri? Eller att folk gör saker under hypnos som egentligen inte är emot deras vilja, att de undermedvetet ville kackla som en höna och liknande saker

    Zonterapi är när man trycker på olika punkter på fotsulorna och det ska skapa reaktioner på andra ställen i kroppen.
  39. Medlem sedan
    Jan 2004
    #20
    Och folk som då menar att de sover dåligt vid fullmåne fast det är helmulet eller att de har heltäckande gardiner? Då är det psykologiskt?
  40. 20
    Och folk som då menar att de sover dåligt vid fullmåne fast det är helmulet eller att de har heltäckande gardiner? Då är det psykologiskt?
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar