Barnbarn som fyller 18 år
Ordet är fritt
  1. Kerstimärta
    #1

    Barnbarn som fyller 18 år

    Farmor, farfar, morfar bor typ 120 mil bort. Kommer inte. Mormor har planerat åka på resa med ny karl. Kommer inte.

    En syster har pojkvän hon vill vara med annorstädes. Kommer inte.

    Andra syster kommer med hela familjen.

    Jag erkänner att jag är besviken. Men, inte till tusen. Men, till typ 42 iaf.

    Hur tänker ni? Kanske annorlunda så jag kan lyfta mig själv i hampan?
  2. 1
    Barnbarn som fyller 18 år Farmor, farfar, morfar bor typ 120 mil bort. Kommer inte. Mormor har planerat åka på resa med ny karl. Kommer inte.

    En syster har pojkvän hon vill vara med annorstädes. Kommer inte.

    Andra syster kommer med hela familjen.

    Jag erkänner att jag är besviken. Men, inte till tusen. Men, till typ 42 iaf.

    Hur tänker ni? Kanske annorlunda så jag kan lyfta mig själv i hampan?
  3. Medlem sedan
    Aug 2013
    #2
    Vi har aldrig haft den typen av mangrann släktuppställning på högtidsdagar, så jag upprörs kanske inte så mycket. Det går ju också att gratulera, utan att infinna sig personligen.
  4. 2
    Vi har aldrig haft den typen av mangrann släktuppställning på högtidsdagar, så jag upprörs kanske inte så mycket. Det går ju också att gratulera, utan att infinna sig personligen.
  5. Kerstimärta
    #3
    Inte mangrann här heller. Dock oftast iaf flera.

    Men nu fyller den förste arton och typ ingen av de äldre kommer. Vi kommer ha roligt ändå. Men, känns knepigt....
  6. 3
    Inte mangrann här heller. Dock oftast iaf flera.

    Men nu fyller den förste arton och typ ingen av de äldre kommer. Vi kommer ha roligt ändå. Men, känns knepigt....
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Har inte haft någon stor familj eller släkt och den lilla släkten har länge levt i olika länder så för mig har det alltid varit det lilla firandet. Makens familj är än värre och uppmärksammar knappt bemärkelsedagar, missar födelsedagar helt eller tar fel på dag när det gäller barnen, så jag har nog lite svårt att känna igen mig i din besvikelse - om det inte finns en lång tradition att alltid samlas många vid jämna födelsedagar och liknande högtider.

    Annars: försök stoppa bort besvikelsen och gör det bästa av det ni har. Blir säkert jättetrevligt firande i alla fall - kanske ännu bättre när man inte är så många, så man hinner umgås lite mer med färre?
  8. 4
    Har inte haft någon stor familj eller släkt och den lilla släkten har länge levt i olika länder så för mig har det alltid varit det lilla firandet. Makens familj är än värre och uppmärksammar knappt bemärkelsedagar, missar födelsedagar helt eller tar fel på dag när det gäller barnen, så jag har nog lite svårt att känna igen mig i din besvikelse - om det inte finns en lång tradition att alltid samlas många vid jämna födelsedagar och liknande högtider.

    Annars: försök stoppa bort besvikelsen och gör det bästa av det ni har. Blir säkert jättetrevligt firande i alla fall - kanske ännu bättre när man inte är så många, så man hinner umgås lite mer med färre?
  9. Kerstimärta
    #5
    Jo, firandet kommer bli kul!
  10. 5
    Jo, firandet kommer bli kul!
  11. Medlem sedan
    Apr 2001
    #6
    Mina föräldrar har hittills aldrig kommit hit till sitt barnbarns födelsedag. De är bekväma, vet att vi åker till de jämt och ständigt ändå meeeeen....jag tror att de biter sig själva i svansen till slut faktiskt. Det är bara en tidsfråga innan hans intresse för att spendera loven med mormor och morfar är ett minne blott.

    Man behöver inte ränna på alla, men någon gång ibland i alla fall.
  12. 6
    Mina föräldrar har hittills aldrig kommit hit till sitt barnbarns födelsedag. De är bekväma, vet att vi åker till de jämt och ständigt ändå meeeeen....jag tror att de biter sig själva i svansen till slut faktiskt. Det är bara en tidsfråga innan hans intresse för att spendera loven med mormor och morfar är ett minne blott.

    Man behöver inte ränna på alla, men någon gång ibland i alla fall.
  13. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #7

    120 mil var mycket

    Det tycker jag absolut inte att man kan begära att de skall resa. Visst, myndighetsdagen må vara viktig men i alla fall, det är långt att resa och det finns andra sätt att höra av sig.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  14. 7
    120 mil var mycket Det tycker jag absolut inte att man kan begära att de skall resa. Visst, myndighetsdagen må vara viktig men i alla fall, det är långt att resa och det finns andra sätt att höra av sig.
  15. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #8
    Nej, faktiskt inte. Varken svärmor eller svärfar kom när grabben fyllde 18, det är inte alls samma sträckor, men tillräckligt långt.
    Min bror kunde inte heller komma, svårt med två småbarn. Men min syster med familj kom och även mormor.
    Inte heller bröderna kom. de hade inte heller möjlighet.
  16. 8
    Nej, faktiskt inte. Varken svärmor eller svärfar kom när grabben fyllde 18, det är inte alls samma sträckor, men tillräckligt långt.
    Min bror kunde inte heller komma, svårt med två småbarn. Men min syster med familj kom och även mormor.
    Inte heller bröderna kom. de hade inte heller möjlighet.
  17. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #9
    Nja, min mormor bodde 50 mil från oss och arbetade heltid, jag älskade vara hos henne som tonåring och hon var aldrig på någon av mina födelsedagar. Ska väl tillägga att vi aldrig var själva hos henne när vi var små heller.
    Det är så mycket annat som spelar in.
  18. 9
    Nja, min mormor bodde 50 mil från oss och arbetade heltid, jag älskade vara hos henne som tonåring och hon var aldrig på någon av mina födelsedagar. Ska väl tillägga att vi aldrig var själva hos henne när vi var små heller.
    Det är så mycket annat som spelar in.
  19. Medlem sedan
    Apr 2008
    #10
    Då skulle jag passa på att slippa ta hänsyn till gamlingar, och beställt biljetter ute på något kul istället.
    Det är inte alltid så lätt för äldre att åka så långt. Ävenn om de inte vill låtsas om det,s å är kroppen sliten, det är jobbigt att köra så långt, jobbigt att sitta i ett bussäte eller flygplansstol också. Åk dit och hälsa på någon annan gång, istället.
  20. 10
    Då skulle jag passa på att slippa ta hänsyn till gamlingar, och beställt biljetter ute på något kul istället.
    Det är inte alltid så lätt för äldre att åka så långt. Ävenn om de inte vill låtsas om det,s å är kroppen sliten, det är jobbigt att köra så långt, jobbigt att sitta i ett bussäte eller flygplansstol också. Åk dit och hälsa på någon annan gång, istället.
  21. Pyssling
    #11
    Vi har inte firat barnens födelsedagar med släkten sen barnen var skitsmå, knappt ens då faktiskt. Vi äter tårta o öppnar paket bara vi i familjen, de andra har brukat skicka ett kort eller så.
  22. 11
    Vi har inte firat barnens födelsedagar med släkten sen barnen var skitsmå, knappt ens då faktiskt. Vi äter tårta o öppnar paket bara vi i familjen, de andra har brukat skicka ett kort eller så.
  23. Kerstimärta
    #12
    Här har det aldrig funnits intresse för det. Men, rent praktiskt är det ju knöligt att de flesta bor så långt bort.
  24. 12
    Här har det aldrig funnits intresse för det. Men, rent praktiskt är det ju knöligt att de flesta bor så långt bort.
  25. Kerstimärta
    #13
    Nej, de som bor längst bort har vi aldrig ens pratat med gällande födelsedagar.

    Vi brukar träffas på jul eller under sommaren. Någon gång till påsk.

    Men de andra bor typ tio mil bort. Jag och ena syrran gjorde en överenskommelse om att prioritera födelsedagar när vi båda hade fått våra första barn. Det har vi hållit i alla år. Så för oss är det fyra kalas varje år (vi har två barn var) som är "heliga". Så det blir iaf vi som alltid deltar.
  26. 13
    Nej, de som bor längst bort har vi aldrig ens pratat med gällande födelsedagar.

    Vi brukar träffas på jul eller under sommaren. Någon gång till påsk.

    Men de andra bor typ tio mil bort. Jag och ena syrran gjorde en överenskommelse om att prioritera födelsedagar när vi båda hade fått våra första barn. Det har vi hållit i alla år. Så för oss är det fyra kalas varje år (vi har två barn var) som är "heliga". Så det blir iaf vi som alltid deltar.
  27. Kerstimärta
    #14
    Ja, det är ju så att verkligheten spelar in förstås! Vi överlever och det är nog i ärlighetens namn endast jag som funderar på detta.
  28. 14
    Ja, det är ju så att verkligheten spelar in förstås! Vi överlever och det är nog i ärlighetens namn endast jag som funderar på detta.
  29. Kerstimärta
    #15
    Äsch, våra gamla är inte så slitna. De är i sjuttioårsåldern och åker utomlands flera gånger per år. Samtliga. Farfar jagar ripa i fjällen. Farmor med karl fiskar i sin "ark" på Torneträsk. Morfar bygger och renoverar på sina hus och seglar några veckor varje år. Mormor kajkar runt i Europa med husbil samt åker till Usa och Thailand.

    Men vi firar hemma för så vill sonen ha det!
  30. 15
    Äsch, våra gamla är inte så slitna. De är i sjuttioårsåldern och åker utomlands flera gånger per år. Samtliga. Farfar jagar ripa i fjällen. Farmor med karl fiskar i sin "ark" på Torneträsk. Morfar bygger och renoverar på sina hus och seglar några veckor varje år. Mormor kajkar runt i Europa med husbil samt åker till Usa och Thailand.

    Men vi firar hemma för så vill sonen ha det!
  31. Kerstimärta
    #16
    Ja, de mest långväga har inte deltagit alls på kalasen av förklarliga skäl.

    Men de som bor närmre brukar vara med.

    Nyåret däremot, det brukar vår familj ha som en helt egen stund.
  32. 16
    Ja, de mest långväga har inte deltagit alls på kalasen av förklarliga skäl.

    Men de som bor närmre brukar vara med.

    Nyåret däremot, det brukar vår familj ha som en helt egen stund.
  33. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #17

    OK, det var en annan sak

    Det framgick inte riktigt (såvitt jag kan minnas just nu, orkar inte dubbelkolla)

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  34. 17
    OK, det var en annan sak Det framgick inte riktigt (såvitt jag kan minnas just nu, orkar inte dubbelkolla)
  35. Medlem sedan
    Nov 1999
    #18
    När mina och makens syskonbarn fyller år gör vi så gott vi kan. Vi har 30 mil eller mer till var och en av dem. Vi brukar försöka fira i anslutning, men det lyckas inte alltid.
  36. 18
    När mina och makens syskonbarn fyller år gör vi så gott vi kan. Vi har 30 mil eller mer till var och en av dem. Vi brukar försöka fira i anslutning, men det lyckas inte alltid.
  37. Kerstimärta
    #19
    Jag tycker att göra så gott man kan är bra.

    Men då planerar man inte heller andra resor just den helgen någon fyller år om de lika gärna kan genomföras en annan vecka. Om man gör så gott man kan.
  38. 19
    Jag tycker att göra så gott man kan är bra.

    Men då planerar man inte heller andra resor just den helgen någon fyller år om de lika gärna kan genomföras en annan vecka. Om man gör så gott man kan.
  39. Medlem sedan
    Aug 2002
    #20
    Här bor mormor och morfar ca 5 km bort så de kommer alltid på kalas (om de nu inte skulle vara bortresta vilket ytterst sällan har hänt), farmor har varit på några kals men ofta är hon utomlands och farfar har aldrig varit på barnens kalas (bor 60 mil bort). Morbror kommer ibland (bor 10 mil bort), moster kommer alltid och faster kommer oftast.

    Och jag tycker att det är ok!
  40. 20
    Här bor mormor och morfar ca 5 km bort så de kommer alltid på kalas (om de nu inte skulle vara bortresta vilket ytterst sällan har hänt), farmor har varit på några kals men ofta är hon utomlands och farfar har aldrig varit på barnens kalas (bor 60 mil bort). Morbror kommer ibland (bor 10 mil bort), moster kommer alltid och faster kommer oftast.

    Och jag tycker att det är ok!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar