Arbeta gratis? Vad tycker du?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2005
    #1

    Arbeta gratis? Vad tycker du?

    Din arbetsplats vill utforma ett nytt utbildningsmaterial och vill ha med dig i en grupp som testar detta. I tid tar det två hela arbetsdagar och man får ingen lön.

    Är inte detta helt befängt?
    Jag kommer givetvis inte att göra detta, till största del pga att ingen lön utgår, men är det jag som är grinig? Är det normalt att lägga ner tid på sitt arbete utan att få lön?
  2. 1
    Arbeta gratis? Vad tycker du? Din arbetsplats vill utforma ett nytt utbildningsmaterial och vill ha med dig i en grupp som testar detta. I tid tar det två hela arbetsdagar och man får ingen lön.

    Är inte detta helt befängt?
    Jag kommer givetvis inte att göra detta, till största del pga att ingen lön utgår, men är det jag som är grinig? Är det normalt att lägga ner tid på sitt arbete utan att få lön?
  3. Medlem sedan
    Oct 2014
    #2
    En viss tid utanför arbetstiderna lägger jag ner hemma. Förberedelser inför föreläsningar jag håller exempelvis och liknande. Men inte två heldagar som du beskriver det känns inte ok faktiskt om jag inte kan ta ut det i annan ledig tid ( eller pengar ).
  4. 2
    En viss tid utanför arbetstiderna lägger jag ner hemma. Förberedelser inför föreläsningar jag håller exempelvis och liknande. Men inte två heldagar som du beskriver det känns inte ok faktiskt om jag inte kan ta ut det i annan ledig tid ( eller pengar ).
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Jag hade inte heller gjort det. Ersättning ska jag ha! Om inte i lön som reda pengar så motsvarande ledighet t ex. I mitt jobb får man inget extra direkt och jag ger inte då heller. I en del andra jobb kanske man "belönas" på annat sätt och då kan det vara rimligt kanske.
  6. 3
    Jag hade inte heller gjort det. Ersättning ska jag ha! Om inte i lön som reda pengar så motsvarande ledighet t ex. I mitt jobb får man inget extra direkt och jag ger inte då heller. I en del andra jobb kanske man "belönas" på annat sätt och då kan det vara rimligt kanske.
  7. Medlem sedan
    Apr 2008
    #4
    Aldrig.

    Alltså, hade det varit ett uppdrag med ett fast mål, som det var upp till mej själv att bestämma hur jag vill göra, och att den här var ett sätt för mej att få det gjort, så är det ju en annan sak.

    Vi ska på konferns en fredag, på kvällen är det middag och vi får skjuts hem på lördagen. Då får jag vanligt betalt på fredagen och inget på lördagen, så jag får inget extra. Men vi jobbar inte på lördagen, det är för att kunna äta sen middag och basta och så. Det är annat, och dessutom frivilligt.

    Varför kan de inte få göra det under ordinarie arbetstid istället?
  8. 4
    Aldrig.

    Alltså, hade det varit ett uppdrag med ett fast mål, som det var upp till mej själv att bestämma hur jag vill göra, och att den här var ett sätt för mej att få det gjort, så är det ju en annan sak.

    Vi ska på konferns en fredag, på kvällen är det middag och vi får skjuts hem på lördagen. Då får jag vanligt betalt på fredagen och inget på lördagen, så jag får inget extra. Men vi jobbar inte på lördagen, det är för att kunna äta sen middag och basta och så. Det är annat, och dessutom frivilligt.

    Varför kan de inte få göra det under ordinarie arbetstid istället?
  9. Medlem sedan
    Aug 2011
    #5
    Näheru, den gubben går inte. Självklart ska jag ha betalt om jag ger av min dyrbara fritid. Vem är det ens som har kommit på en så befängd idé och trott att folk ska gå med på det?
    *I need some fine wine and you, you need to be nicer...*
  10. 5
    Näheru, den gubben går inte. Självklart ska jag ha betalt om jag ger av min dyrbara fritid. Vem är det ens som har kommit på en så befängd idé och trott att folk ska gå med på det?
  11. Medlem sedan
    Aug 2011
    #6
    Och är det ens tillåtet att göra så? Borde inte facket ingripa?
    *I need some fine wine and you, you need to be nicer...*
  12. 6
    Och är det ens tillåtet att göra så? Borde inte facket ingripa?
  13. Medlem sedan
    Aug 2005
    #7
    Ja, att man inte får betalt för exakt all tid man gör för jobbet, är helt ok för mig. Jag har gjort ärenden och fixat saker utan att ta lön, men detta är lite väl magstarkt.
  14. 7
    Ja, att man inte får betalt för exakt all tid man gör för jobbet, är helt ok för mig. Jag har gjort ärenden och fixat saker utan att ta lön, men detta är lite väl magstarkt.
  15. Medlem sedan
    Oct 2014
    #8
    Ja att ge och ta där känns naturligt. Men ditt exempel är utanför den zonen.
  16. 8
    Ja att ge och ta där känns naturligt. Men ditt exempel är utanför den zonen.
  17. Medlem sedan
    Aug 2005
    #9
    Håller med om det! Är det ett ömsesidigt givande och tagande, så är jag oerhört villig. Räknar absolut inte kronor och ören och kräver inte betalt för varje insats, men min arbetsgivare är inte så speciellt generös.

    En jag känner väl har ett företag med ett tiotal anställda och de har det förbaskat bra och skulle de knorra över att få lägga lite tid utan lön, så hade jag tyckt att de var bra fräcka. Men de anställda där får väldigt mycket och då får man faktiskt ge också, tycker jag
  18. 9
    Håller med om det! Är det ett ömsesidigt givande och tagande, så är jag oerhört villig. Räknar absolut inte kronor och ören och kräver inte betalt för varje insats, men min arbetsgivare är inte så speciellt generös.

    En jag känner väl har ett företag med ett tiotal anställda och de har det förbaskat bra och skulle de knorra över att få lägga lite tid utan lön, så hade jag tyckt att de var bra fräcka. Men de anställda där får väldigt mycket och då får man faktiskt ge också, tycker jag
  19. Medlem sedan
    Aug 2005
    #10
    Det måste isåfall sättas in vikarier och det funkar inte.
    Det du beskriver låter rimligt!
  20. 10
    Det måste isåfall sättas in vikarier och det funkar inte.
    Det du beskriver låter rimligt!
  21. Medlem sedan
    Aug 2005
    #11
    Visst är det galet!! Dessvärre finns det sådana som säkert gillar att bli utvalda till detta.... och gärna är med.

    Tänker att det är tillåtet eftersom det är frivilligt ( snelt!! ) men kanske inte.
  22. 11
    Visst är det galet!! Dessvärre finns det sådana som säkert gillar att bli utvalda till detta.... och gärna är med.

    Tänker att det är tillåtet eftersom det är frivilligt ( snelt!! ) men kanske inte.
  23. Medlem sedan
    May 2004
    #12

    Ja absolut...

    om du tror att du kan dra nytta av det vid t ex en löneförhandling eller om det kan vara till gagn vid nåt annat tillfälle. Annars tycker jag inte att det är okey.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  24. 12
    Ja absolut... om du tror att du kan dra nytta av det vid t ex en löneförhandling eller om det kan vara till gagn vid nåt annat tillfälle. Annars tycker jag inte att det är okey.
  25. Medlem sedan
    May 2005
    #13
    Nä vet du vad, det skulle jag verkligen inte gå med på. Ens om det var nåt jag helt gärna ville läsa och lära mig skulle jag lägga två gratisdagar på det.
  26. 13
    Nä vet du vad, det skulle jag verkligen inte gå med på. Ens om det var nåt jag helt gärna ville läsa och lära mig skulle jag lägga två gratisdagar på det.
  27. Medlem sedan
    May 2005
    #14
    Nej, det skulle jag inte om det inte var så att jag redan hade betalt för viss övertid och detta rymdes inom ramen för det. Men någon slags ideell insats för min arbetsgivare skulle jag inte ställa upp på. Då skulle jag verkligen känna att det fanns något som kom senare i så fall, som smålandspappa är inne på.
  28. 14
    Nej, det skulle jag inte om det inte var så att jag redan hade betalt för viss övertid och detta rymdes inom ramen för det. Men någon slags ideell insats för min arbetsgivare skulle jag inte ställa upp på. Då skulle jag verkligen känna att det fanns något som kom senare i så fall, som smålandspappa är inne på.
  29. Medlem sedan
    Aug 2013
    #15
    Beror ju på vad man har för avtal. Har du inte förtroendearbetstid, tycker jag inte att du skall acceptera något gratisarbete.
  30. 15
    Beror ju på vad man har för avtal. Har du inte förtroendearbetstid, tycker jag inte att du skall acceptera något gratisarbete.
  31. Medlem sedan
    Aug 2005
    #16
    Håller med om det också, men jag har ju redan tagit med i beräkningen att detta inte kommer att gynna mig mer än att jag får höra hur fantastiskt duktig jag är.

    Tack alla, skönt att läsa att jag är rätt på det
  32. 16
    Håller med om det också, men jag har ju redan tagit med i beräkningen att detta inte kommer att gynna mig mer än att jag får höra hur fantastiskt duktig jag är.

    Tack alla, skönt att läsa att jag är rätt på det
  33. Medlem sedan
    Aug 2005
    #17
    Precis. Lusfräckt av arbetsgivaren!
  34. 17
    Precis. Lusfräckt av arbetsgivaren!
  35. Medlem sedan
    Aug 2005
    #18
    Rätt, men så kommer det inte att bli. Fina ord och kli under hakan klarar jag mig utan.
  36. 18
    Rätt, men så kommer det inte att bli. Fina ord och kli under hakan klarar jag mig utan.
  37. Medlem sedan
    Aug 2011
    #19
    Men vad bra, då kan ju de vara med . Så slipper du.
  38. 19
    Men vad bra, då kan ju de vara med . Så slipper du.
  39. Medlem sedan
    Aug 2005
    #20
    Det har jag inte, så att vara med på dessa dagar är uteslutet.

    Nu ska jag skicka iväg ett mejl till chefen också om vad jag tycker, han vill ju tydligen ha medarbetare som kommer med konstruktiv kritik och kan bidra med bra ideer, så det ska han få
  40. 20
    Det har jag inte, så att vara med på dessa dagar är uteslutet.

    Nu ska jag skicka iväg ett mejl till chefen också om vad jag tycker, han vill ju tydligen ha medarbetare som kommer med konstruktiv kritik och kan bidra med bra ideer, så det ska han få
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar