Språkbruk
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2008
    #1

    Språkbruk

    Har ni några ord ni använder som ni vet är väldigt lokala för just där ni bor? Lyssnade på några som stod och pratade häromdagen, och det var '..ska vi FARA PÅ..' istället för åka till, och sedan något annat de sa som jag inte minns nu. Mina föräldrar vet jag använder fler ord som inte jag använder alls, fast jag då vuxit upp med det språket hemma så att säga, och det har inte varit ett medvetet val heller att inte använda vissa ord. Tycker dialekter verkar försvinna mer och mer, det är istället svengelska ord som blir 'riktiga' ord..
  2. 1
    Språkbruk Har ni några ord ni använder som ni vet är väldigt lokala för just där ni bor? Lyssnade på några som stod och pratade häromdagen, och det var '..ska vi FARA PÅ..' istället för åka till, och sedan något annat de sa som jag inte minns nu. Mina föräldrar vet jag använder fler ord som inte jag använder alls, fast jag då vuxit upp med det språket hemma så att säga, och det har inte varit ett medvetet val heller att inte använda vissa ord. Tycker dialekter verkar försvinna mer och mer, det är istället svengelska ord som blir 'riktiga' ord..
  3. Medlem sedan
    Dec 2005
    #2
    Ja, ordet slo är väldigt lokalt. Trodde bara det användes i Borlänge men insåg nyligen att även Ludvikabor kände till det.

    Här i uppsala reagerar jag på ordet kase som känns helt främmande för mig.

    Jag är uppväxt i Dalarna men har föräldrar som är från stockholm så jag har sas båda dessa dialekter med mig. (Även om jag pratar väldigt lite dialekt)
  4. 2
    Ja, ordet slo är väldigt lokalt. Trodde bara det användes i Borlänge men insåg nyligen att även Ludvikabor kände till det.

    Här i uppsala reagerar jag på ordet kase som känns helt främmande för mig.

    Jag är uppväxt i Dalarna men har föräldrar som är från stockholm så jag har sas båda dessa dialekter med mig. (Även om jag pratar väldigt lite dialekt)
  5. Medlem sedan
    Nov 2008
    #3
    Slo och kase...? Aldrig hört - vad betyder det?!
  6. 3
    Slo och kase...? Aldrig hört - vad betyder det?!
  7. Medlem sedan
    Nov 2003
    #4
    Min kompis som är Leksing säger också så.
  8. 4
    Min kompis som är Leksing säger också så.
  9. Medlem sedan
    Nov 2003
    #5
    Jag är uppvuxen i Yttre Gnällbältet, i Sörmland. Där säger man "karse" för påse, "karta" för klättra (Karta upp i trät) och gröpper för grop i plural!
  10. 5
    Jag är uppvuxen i Yttre Gnällbältet, i Sörmland. Där säger man "karse" för påse, "karta" för klättra (Karta upp i trät) och gröpper för grop i plural!
  11. Medlem sedan
    Nov 1998
    #6
    Här har vi i alla fall en som pratar göingska:

    https://www.youtube.com/watch?v=eLCHIqClowo
  12. 6
    Här har vi i alla fall en som pratar göingska:

    https://www.youtube.com/watch?v=eLCHIqClowo
  13. Medlem sedan
    Aug 2013
    #7
    I Nordbohuslän finns det massor med dialektala ord, som inte används i övriga Sverige. De flesta är, naturligt nog, ett arv och inflytande från Norge. Man säger t.ex. lomme om ficka, pent i stället för fint osv. Det finns dock också helt egna ord, som t.ex. "joggu" eller "joggens", som egentligen är oöversättbart, eftersom det används i flera sammanhang. Det första kan t.ex. betyda ungefär "ojdå" eller "se där" och det andra kan betyda "väldigt". Ett multifunktionsord!
  14. 7
    I Nordbohuslän finns det massor med dialektala ord, som inte används i övriga Sverige. De flesta är, naturligt nog, ett arv och inflytande från Norge. Man säger t.ex. lomme om ficka, pent i stället för fint osv. Det finns dock också helt egna ord, som t.ex. "joggu" eller "joggens", som egentligen är oöversättbart, eftersom det används i flera sammanhang. Det första kan t.ex. betyda ungefär "ojdå" eller "se där" och det andra kan betyda "väldigt". Ett multifunktionsord!
  15. Kerstimärta
    #8
    Just det uttrycket du skriver känner jag igen från min uppväxt i Kiruna. Kanske det är lokalt i Lappland? "Fara på Riksgränsen" sa man nog inte. Men "Fara på konka å köp karra" sa man. Dvs åka till kiosken och köpa godis.
  16. 8
    Just det uttrycket du skriver känner jag igen från min uppväxt i Kiruna. Kanske det är lokalt i Lappland? "Fara på Riksgränsen" sa man nog inte. Men "Fara på konka å köp karra" sa man. Dvs åka till kiosken och köpa godis.
  17. Kerstimärta
    #9
    För mig är en kase en tämligen stor eld.
  18. 9
    För mig är en kase en tämligen stor eld.
  19. Medlem sedan
    Apr 2001
    #10
    Nimt är ett användbart, skånskt uttryckt. Kan användas lite hur som när något är fint, bra, praktiskt.

    Räligt och räschigt säger min östgötska mamma om motsatsen. Helst om hus med fjorton skrotbilar, massor med soppåsar och dåliga tak. Glana säger hon också, glana i skyltfönstra. Fönstershoppa

    Och säger man kass här får man en påse att stoppa sina varor i.

    Dialekter är urkul och bara i lilla Skåne är det hur stora variationer som helst. Fast man måste nog antingen bo här eller sätta en helsingborgare, en från Höör och en från Kristianstad i samma rum för att verkligen höra det. Stockholmsdialekterna har ju egentligen också jättestora variationer.
  20. 10
    Nimt är ett användbart, skånskt uttryckt. Kan användas lite hur som när något är fint, bra, praktiskt.

    Räligt och räschigt säger min östgötska mamma om motsatsen. Helst om hus med fjorton skrotbilar, massor med soppåsar och dåliga tak. Glana säger hon också, glana i skyltfönstra. Fönstershoppa

    Och säger man kass här får man en påse att stoppa sina varor i.

    Dialekter är urkul och bara i lilla Skåne är det hur stora variationer som helst. Fast man måste nog antingen bo här eller sätta en helsingborgare, en från Höör och en från Kristianstad i samma rum för att verkligen höra det. Stockholmsdialekterna har ju egentligen också jättestora variationer.
  21. Medlem sedan
    Nov 2003
    #11
    Min roligaste roliga historia (ja inte för att jag kan så många men ändå) skall berättas på östgötska:

    Fyra raggare från Finspång är ute och kör på lördagsnatten. Plötsligt kräks en av tjejerna. Då säger bilägaren: "vafan göru? Spyr du i bilen?" varpå tjejen svarar "ja, jag är förvånad själv, jag trodde bara jag skulle rapa!"

    OBS måste berättas på Finspångsdialekt!
  22. 11
    Min roligaste roliga historia (ja inte för att jag kan så många men ändå) skall berättas på östgötska:

    Fyra raggare från Finspång är ute och kör på lördagsnatten. Plötsligt kräks en av tjejerna. Då säger bilägaren: "vafan göru? Spyr du i bilen?" varpå tjejen svarar "ja, jag är förvånad själv, jag trodde bara jag skulle rapa!"

    OBS måste berättas på Finspångsdialekt!
  23. Medlem sedan
    Apr 2001
    #12
    På riktigt bräkig östgötska blir det en alldeles bedårande historia . Jag har kusiner och moster på Vikbolandet och emellanåt är det rent av klurigt att höra vad de säger.
  24. 12
    På riktigt bräkig östgötska blir det en alldeles bedårande historia . Jag har kusiner och moster på Vikbolandet och emellanåt är det rent av klurigt att höra vad de säger.
  25. Medlem sedan
    Jan 2004
    #13
    Den historian har jag bara hört på bred värmländska
  26. 13
    Den historian har jag bara hört på bred värmländska
  27. Medlem sedan
    Feb 2010
    #14
    När jag flyttade till Gästrikland fick jag höra en del lustiga uttryck som inte användes hemma i Roslagen. Tex: Det var"händit" eller Hon/Han är lite händig

    Ganska länge trodde jag att de menade händigt, som i att någon är händig, duktig med det praktiska. Men det visade sig att en händig person är en som är lite knepig, eller i alla fall inte helt som "vi vanliga" Om en företeelse är händig är den konstig, avvikande.
  28. 14
    När jag flyttade till Gästrikland fick jag höra en del lustiga uttryck som inte användes hemma i Roslagen. Tex: Det var"händit" eller Hon/Han är lite händig

    Ganska länge trodde jag att de menade händigt, som i att någon är händig, duktig med det praktiska. Men det visade sig att en händig person är en som är lite knepig, eller i alla fall inte helt som "vi vanliga" Om en företeelse är händig är den konstig, avvikande.
  29. Medlem sedan
    Aug 2010
    #15
    Här i Jämtland "far" vi på affären lika ofta som att vi "åker" till den.

    Senast igår frågade grannen om vi behövde något från apoteket eller bolaget eftersom de skulle fara på Hammarn = Åka till Hammarstrand
  30. 15
    Här i Jämtland "far" vi på affären lika ofta som att vi "åker" till den.

    Senast igår frågade grannen om vi behövde något från apoteket eller bolaget eftersom de skulle fara på Hammarn = Åka till Hammarstrand
  31. Medlem sedan
    Nov 2008
    #16
    Intressanta svar, tack Vårt land är avlångt kan jag konstatera.
  32. 16
    Intressanta svar, tack Vårt land är avlångt kan jag konstatera.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar