Varför är alla så infernaliskt präktiga.
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2013
    #1

    Varför är alla så infernaliskt präktiga.

    ...och går och lägger sig innan klockan slagit elva på kvällen. Dra igång en rejäl debatt i stället - exempelvis om alla samhällstoppar i Europa och världen, som smiter från skatt och gömmer undan sina pengar i skatteparadis. Inte minst det (f.d.) främsta av alla skatteparadis och penningtvättländer - Schweiz! Ända till dess en dubbelmoralisk IT-expert vid banken HSBC stjäl hela kundlistan och avslöjar den för franska åklagarmyndigheter och, så småningom, USA. Det handlar om mycket stora pengar. (Det svenska bidragsfusket, som upprör moderaterna så mycket, är kaffepengar i jämförelse.)

    http://www.svt.se/dokument-utifran/s...autostart=true
    Vad är en cyniker? En man som vet priset på allt och värdet på ingenting.
    (Oscar Wilde)
  2. 1
    Varför är alla så infernaliskt präktiga. ...och går och lägger sig innan klockan slagit elva på kvällen. Dra igång en rejäl debatt i stället - exempelvis om alla samhällstoppar i Europa och världen, som smiter från skatt och gömmer undan sina pengar i skatteparadis. Inte minst det (f.d.) främsta av alla skatteparadis och penningtvättländer - Schweiz! Ända till dess en dubbelmoralisk IT-expert vid banken HSBC stjäl hela kundlistan och avslöjar den för franska åklagarmyndigheter och, så småningom, USA. Det handlar om mycket stora pengar. (Det svenska bidragsfusket, som upprör moderaterna så mycket, är kaffepengar i jämförelse.)

    http://www.svt.se/dokument-utifran/s...autostart=true
  3. Christopher är inte uppkopplad
    Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    För att vi skall upp på morgonen?

    De flesta behöver ju komma upp tidigt för att ta sig till jobbet.

    Vad beträffar skattefusket så har ju skälen till att gömma pengar i Schweiz numera försvunnit iom att man har tagit bort förmögenhetsskatten varpå eventuellt gömt kapital i utlandet kan komma tillbaka till Sverige och göra nytta här i stället. Det som kan bromsa den processen är väl om man misstänker att det smids planer på att återinföra den?

    Det öagöiga sättet att komma undan den skatten var annars att flytta utomlands. En hel del stenrika svenskar gjorde också så och har gjort så sedan långt tillbaka i tiden. Ingemar Stenmark var långt ifrån den förste.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    För att vi skall upp på morgonen? De flesta behöver ju komma upp tidigt för att ta sig till jobbet.

    Vad beträffar skattefusket så har ju skälen till att gömma pengar i Schweiz numera försvunnit iom att man har tagit bort förmögenhetsskatten varpå eventuellt gömt kapital i utlandet kan komma tillbaka till Sverige och göra nytta här i stället. Det som kan bromsa den processen är väl om man misstänker att det smids planer på att återinföra den?

    Det öagöiga sättet att komma undan den skatten var annars att flytta utomlands. En hel del stenrika svenskar gjorde också så och har gjort så sedan långt tillbaka i tiden. Ingemar Stenmark var långt ifrån den förste.
  5. Medlem sedan
    Aug 2013
    #3
    Det är fler västländer som har än som inte har förmögenhetsskatt. Vi var inte särskilt unika tidigare, men har blivit det nu! Om möjligheten att smita från skatten stryps, upphör behovet av att förebygga skatteflykt genom att ta bort förmögenhetsskatten. Skatteflykt är ett brott, Christopher, och har alltid varit ett brott. Det kan aldrig ursäktas.
  6. 3
    Det är fler västländer som har än som inte har förmögenhetsskatt. Vi var inte särskilt unika tidigare, men har blivit det nu! Om möjligheten att smita från skatten stryps, upphör behovet av att förebygga skatteflykt genom att ta bort förmögenhetsskatten. Skatteflykt är ett brott, Christopher, och har alltid varit ett brott. Det kan aldrig ursäktas.
  7. Christopher är inte uppkopplad
    Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Visst inte

    Jag har inte ursäktat illegal skatteflykt men det finns många legala sätt att minska sin skatt och de är per definition givetvis inte brottsliga. De enda länder inom EU som har en uttalad förmögenhetsskatt är Frankrike och Spanien (2014).

    En del länder har mer specifika och inte generella skatter på ägande men minst 15 EU-länder har ingen förmögenhetsskatt alls. De som har det är alltså mer udda än de som har slopat den.
    Källa: EUs sammanställning över skatter inom unionen, http://ec.europa.eu/taxation_customs...ale_report.pdf , se sid 108-110

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Visst inte Jag har inte ursäktat illegal skatteflykt men det finns många legala sätt att minska sin skatt och de är per definition givetvis inte brottsliga. De enda länder inom EU som har en uttalad förmögenhetsskatt är Frankrike och Spanien (2014).

    En del länder har mer specifika och inte generella skatter på ägande men minst 15 EU-länder har ingen förmögenhetsskatt alls. De som har det är alltså mer udda än de som har slopat den.
    Källa: EUs sammanställning över skatter inom unionen, http://ec.europa.eu/taxation_customs...ale_report.pdf , se sid 108-110
  9. Medlem sedan
    Aug 2013
    #5
    Återkommer när jag har kommit hem till datorn.
  10. 5
    Återkommer när jag har kommit hem till datorn.
  11. Medlem sedan
    Aug 2013
    #6
    OK, många länder har numera avskaffat förmögenhetsskatten. Dock kvarstår den i Island, Frankrike, Norge och Schweiz och eventuellt också Spanien. Nej, legala sätt att undkomma skatt är givetvis inte olagliga, om än omoraliska, men i de fall som beskrivs i Dokument utifrån handlar det om just brottslig skatteflykt.
  12. 6
    OK, många länder har numera avskaffat förmögenhetsskatten. Dock kvarstår den i Island, Frankrike, Norge och Schweiz och eventuellt också Spanien. Nej, legala sätt att undkomma skatt är givetvis inte olagliga, om än omoraliska, men i de fall som beskrivs i Dokument utifrån handlar det om just brottslig skatteflykt.
  13. Medlem sedan
    May 2004
    #7

    Njaee lägger mig gör..

    jag inte men här är så torrt tråkigt numera så jag håller till på annat håll. Ska skärpa mig
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  14. 7
    Njaee lägger mig gör.. jag inte men här är så torrt tråkigt numera så jag håller till på annat håll. Ska skärpa mig
  15. Medlem sedan
    Aug 2013
    #8
    Det är bra, Sp. Jag räknar med det.
  16. 8
    Det är bra, Sp. Jag räknar med det.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar