Inatt ska jag göra en sömnundersökning
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    Inatt ska jag göra en sömnundersökning

    Jag ska alltså sova med en apparat som registrerar typ allt om mig medan jag sover, hur jag andas, hur hjärtat slår, hur jag låter... jag är lite smånervös, och tänker att jag kanske inte kommer att kunna sova alls... (hehe, gissa varför jag hänger här och terroriserar er istället för att gå och lägga mig). Någon som har gjort eller känner någon som har gjort en sådan undersökning?
    Carolina med E 0403, V 0609 och lillebror F född 1/9 -08
    Ny blogg om mitt dubbelliv:
    http://mittsicilianskaliv.blogspot.com

    Titta gärna in på matbloggen!
    http://sisterfood.blogspot.com
  2. 1
    Inatt ska jag göra en sömnundersökning Jag ska alltså sova med en apparat som registrerar typ allt om mig medan jag sover, hur jag andas, hur hjärtat slår, hur jag låter... jag är lite smånervös, och tänker att jag kanske inte kommer att kunna sova alls... (hehe, gissa varför jag hänger här och terroriserar er istället för att gå och lägga mig). Någon som har gjort eller känner någon som har gjort en sådan undersökning?
  3. Kerstimärta
    #2
    Jag har gjort det tre gånger. En gång på sjukhus med massor med extra grejor och två gånger hemma med slangar i näsan, en klämma på fingret och så remmar över bröstkorg typ.

    Vad undrar du över?
  4. 2
    Jag har gjort det tre gånger. En gång på sjukhus med massor med extra grejor och två gånger hemma med slangar i näsan, en klämma på fingret och så remmar över bröstkorg typ.

    Vad undrar du över?
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Det låter som en sån grej maken gjorde. För att resultatet skulle vara tillförlitligt behövdes minst 6 h sammanhängande sömn och som ett under var sonen tyst just den natten så det lyckades... Han stördes inte så mycket av apparaten som han trodde. Resultatet visade på sömnapné av det lindrigare slaget.
  6. 3
    Det låter som en sån grej maken gjorde. För att resultatet skulle vara tillförlitligt behövdes minst 6 h sammanhängande sömn och som ett under var sonen tyst just den natten så det lyckades... Han stördes inte så mycket av apparaten som han trodde. Resultatet visade på sömnapné av det lindrigare slaget.
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Precis så, med slangar i näsan, remmar och klämma ska jag ha. Jag undrar mest om man kan sova alls... särskilt med de där prylarna i näsan?
  8. 4
    Precis så, med slangar i näsan, remmar och klämma ska jag ha. Jag undrar mest om man kan sova alls... särskilt med de där prylarna i näsan?
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    Det är just sömnapné jag ska kolla. De sade inget om 6 timmars sammanhängande sömn till mig men jag kanske borde gå och lägga mig nu...
  10. 5
    Det är just sömnapné jag ska kolla. De sade inget om 6 timmars sammanhängande sömn till mig men jag kanske borde gå och lägga mig nu...
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6
    Har sovit med blodtrycksmätare när jag var med i någon studie. Försök sova när något stup i kvarten (nåja kanske inte så ofta men det kändes så :-)) stryper din övervarm. Det var rätt oskönt att sova med blodtrycksmanschett och dessutom kände jag att jag inte kunde röra mig naturligt i sömnen med sladden från manschetten till mojängen som skötte mätandet. Antar att du också ska sova rätt så uppkopplad om det är så mycket olika saker som ska hållas koll på? Men visst går det att få en hel del sömn och vila rätt mycket, men natten därpå uppskattade jag friheten extra mycket!
  12. 6
    Har sovit med blodtrycksmätare när jag var med i någon studie. Försök sova när något stup i kvarten (nåja kanske inte så ofta men det kändes så :-)) stryper din övervarm. Det var rätt oskönt att sova med blodtrycksmanschett och dessutom kände jag att jag inte kunde röra mig naturligt i sömnen med sladden från manschetten till mojängen som skötte mätandet. Antar att du också ska sova rätt så uppkopplad om det är så mycket olika saker som ska hållas koll på? Men visst går det att få en hel del sömn och vila rätt mycket, men natten därpå uppskattade jag friheten extra mycket!
  13. Kerstimärta
    #7
    Du ska väl antagligen göra den får din sömn är störd?

    Den blir inte _mindre_ störd av slangarna osv. Men, ha ett tunt linne underst så slipper du känna resåren mot huden. För mig kändes det bra.

    Är man nog trött så somnar man till slut. Men, ja, vaknar som vanligt tidigt. Bara du hinner sova någon timme totalt så räcker det vad jag förstått. Vakna stunder får du som vanligt tänka lugna och rogivande tankar. Apparaten vet att du är vaken.
  14. 7
    Du ska väl antagligen göra den får din sömn är störd?

    Den blir inte _mindre_ störd av slangarna osv. Men, ha ett tunt linne underst så slipper du känna resåren mot huden. För mig kändes det bra.

    Är man nog trött så somnar man till slut. Men, ja, vaknar som vanligt tidigt. Bara du hinner sova någon timme totalt så räcker det vad jag förstått. Vakna stunder får du som vanligt tänka lugna och rogivande tankar. Apparaten vet att du är vaken.
  15. Medlem sedan
    Jul 2003
    #8
    Det är några små dosor, och remmar och slangar. Jag ska snart ge det ett försök så får vi se hur det går!
  16. 8
    Det är några små dosor, och remmar och slangar. Jag ska snart ge det ett försök så får vi se hur det går!
  17. Medlem sedan
    Jul 2003
    #9
    Jag ska lägga mig nu Rapporterar imorgon hur det gick
  18. 9
    Jag ska lägga mig nu Rapporterar imorgon hur det gick
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10
    Snarkar du?
  20. 10
    Snarkar du?
  21. Medlem sedan
    Aug 2013
    #11
    Har du kollat så att de inte registrerar dina drömmar också?

    Nej, jag har aldrig gjort något sådant, men skulle kanske behöva det.
  22. 11
    Har du kollat så att de inte registrerar dina drömmar också?

    Nej, jag har aldrig gjort något sådant, men skulle kanske behöva det.
  23. Kerstimärta
    #12
    Lycka till!

    Läser imorgon.

    Stressa inte upp dig om du ligger vaken. Bara slappna av. Räcker som sagt med några timmar av riktig sömn.
  24. 12
    Lycka till!

    Läser imorgon.

    Stressa inte upp dig om du ligger vaken. Bara slappna av. Räcker som sagt med några timmar av riktig sömn.
  25. Kerstimärta
    #13
    Jag har också provat det. Lattjo när mojängen väcker en ideligen när den pumpar upp.

    Fast intressant att läsa blodtryckskurvan under dygnet....
  26. 13
    Jag har också provat det. Lattjo när mojängen väcker en ideligen när den pumpar upp.

    Fast intressant att läsa blodtryckskurvan under dygnet....
  27. Medlem sedan
    Mar 2003
    #14
    Spännande! Hoppas du får klarhet i vad som orsakar dina bekymmer! ja, jag vet flera stycken som gjort det. Skulle önska att min man gjorde en så undersökning då jag är ganska säker på att han har sömnapne.
  28. 14
    Spännande! Hoppas du får klarhet i vad som orsakar dina bekymmer! ja, jag vet flera stycken som gjort det. Skulle önska att min man gjorde en så undersökning då jag är ganska säker på att han har sömnapne.
  29. Medlem sedan
    Apr 2008
    #15
    Som barn skulle de ta EEG vid sömn. Men det misslyckades förståss kapitalt, ligga på rygg på en brits med massa elekronen, utan att ens ha med ett gosedjur, jag sov aldrig en blund.

    Är det forskning, eller har du sömnproblem? det låter spännande , du får berätta hur det gått
  30. 15
    Som barn skulle de ta EEG vid sömn. Men det misslyckades förståss kapitalt, ligga på rygg på en brits med massa elekronen, utan att ens ha med ett gosedjur, jag sov aldrig en blund.

    Är det forskning, eller har du sömnproblem? det låter spännande , du får berätta hur det gått
  31. Medlem sedan
    Oct 2006
    #16
    Hur gick det?
  32. 16
    Hur gick det?
  33. Medlem sedan
    Jul 2003
    #17
    Till och från. Inte jättemycket, men det händer.
  34. 17
    Till och från. Inte jättemycket, men det händer.
  35. Medlem sedan
    Jul 2003
    #18
    Det var 11-åriga dotterns första fråga Fast hon var mer inne på "är du säker på att den inte KAN registrera dina drömmar", dvs hon tyckte att det verkade ashäftigt att få veta exakt vad man hade drömt
  36. 18
    Det var 11-åriga dotterns första fråga Fast hon var mer inne på "är du säker på att den inte KAN registrera dina drömmar", dvs hon tyckte att det verkade ashäftigt att få veta exakt vad man hade drömt
  37. Medlem sedan
    Jul 2003
    #19
    Vad hindrar din man från att göra en undersökning då? Är det så att han inte vill eller är det något annat?
  38. 19
    Vad hindrar din man från att göra en undersökning då? Är det så att han inte vill eller är det något annat?
  39. Medlem sedan
    Jul 2003
    #20
    Sömnproblem, med förmodade andningsuppehåll...
  40. 20
    Sömnproblem, med förmodade andningsuppehåll...
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar