Tårtor....
Ordet är fritt
  1. Kerstimärta
    #1

    Tårtor....

    Jag delade inte dem va?

    Nå, femtonåringen tillverkade två tårtor.

    Med vaniljkräm, jordgubbs- och hallongrädde.

    Samt med dumlefluff samt blåbärssmörkräm.

    Kort:

    ~
    Bifogade bilder Bifogade bilder
  2. 1
    Tårtor.... Jag delade inte dem va?

    Nå, femtonåringen tillverkade två tårtor.

    Med vaniljkräm, jordgubbs- och hallongrädde.

    Samt med dumlefluff samt blåbärssmörkräm.

    Kort:

    ~
  3. Medlem sedan
    Sep 2003
    #2
    Låter gott! Recept?
  4. 2
    Låter gott! Recept?
  5. Kerstimärta
    #3
    Nja alltså. Det var ju inte jag som tillverkade tårtorna eftersom min yngste son ville göra dem.

    Men, fluffet är ju att man smälter valfritt godis i grädde och så ska det kallna över natten. Sen vispar man det till fluff. Blir verkligen mumsigt. Blåbärskrämen vet jag inte riktigt, men den var ganska fast så det kanske var en vanligt smörkräm (som till drömtårta) med blåbär tillsatta?

    Vaniljsåsen var av pulver (marsan). Grädden var bara vispad grädde och vände ner hallon och mosade jordgubbar.
  6. 3
    Nja alltså. Det var ju inte jag som tillverkade tårtorna eftersom min yngste son ville göra dem.

    Men, fluffet är ju att man smälter valfritt godis i grädde och så ska det kallna över natten. Sen vispar man det till fluff. Blir verkligen mumsigt. Blåbärskrämen vet jag inte riktigt, men den var ganska fast så det kanske var en vanligt smörkräm (som till drömtårta) med blåbär tillsatta?

    Vaniljsåsen var av pulver (marsan). Grädden var bara vispad grädde och vände ner hallon och mosade jordgubbar.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Fina
  8. 4
    Fina
  9. Kerstimärta
    #5
    Jag tyckte de var jättefina. Inte helt perfekta och lite lappande med marsipanlocken blev det. Men, kärleksfullt komponerade till storebror.

    Väldigt populära, alla tog om, så de var goda också!
  10. 5
    Jag tyckte de var jättefina. Inte helt perfekta och lite lappande med marsipanlocken blev det. Men, kärleksfullt komponerade till storebror.

    Väldigt populära, alla tog om, så de var goda också!
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6
    Hembakt ska liksom inte vara perfekt, det ska synas att det är hemmagjort
  12. 6
    Hembakt ska liksom inte vara perfekt, det ska synas att det är hemmagjort
  13. Medlem sedan
    Apr 2001
    #7
    Smälter du godis i vattenbad eller direkt i grädden? Det låter som något mina sockerråttor här hemma verkligen skulle gilla så jag tar gärna emot lite tips
  14. 7
    Smälter du godis i vattenbad eller direkt i grädden? Det låter som något mina sockerråttor här hemma verkligen skulle gilla så jag tar gärna emot lite tips
  15. Kerstimärta
    #8
    Fluff är ganska kul, vi har provat med dajm, Dumle, gröna grodor och citronkarameller. Samtliga var goda.

    Det finns en del att tänka på som jag hittat på internet och fått tips här på OÄF. Den här länken tex är bra: http://millistartorochannat.blogspot...dis-fluff.html
  16. 8
    Fluff är ganska kul, vi har provat med dajm, Dumle, gröna grodor och citronkarameller. Samtliga var goda.

    Det finns en del att tänka på som jag hittat på internet och fått tips här på OÄF. Den här länken tex är bra: http://millistartorochannat.blogspot...dis-fluff.html
  17. Medlem sedan
    Jun 2004
    #9
    låter mkt gott :-)
  18. 9
    låter mkt gott :-)
  19. Medlem sedan
    Apr 2001
    #10
    Tack för länken, kul idé!
  20. 10
    Tack för länken, kul idé!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar