Man blir lite fundersam kring...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2013
    #1

    Man blir lite fundersam kring...

    ...det här med konkurrens och avans när man skall köpa receptfria mediciner på apoteket. Var ute efter Omeprazol 10 mg idag och hittade det på två apotek för 109 kr, 28 kapslar. I Strömstad köpte jag samma sak för 59 kr och på apotea.se på nätet kostar samma förpackning 25 kr. Vad skall man säga om det?
    Vad är en cyniker? En man som vet priset på allt och värdet på ingenting.
    (Oscar Wilde)
  2. 1
    Man blir lite fundersam kring... ...det här med konkurrens och avans när man skall köpa receptfria mediciner på apoteket. Var ute efter Omeprazol 10 mg idag och hittade det på två apotek för 109 kr, 28 kapslar. I Strömstad köpte jag samma sak för 59 kr och på apotea.se på nätet kostar samma förpackning 25 kr. Vad skall man säga om det?
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Ett klart framsteg

    Eftersom statliga Apoteket tar de där 109 kronorna för en sådan förpackning så var det väl trevligt att det går att hitta billigare numera?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Ett klart framsteg Eftersom statliga Apoteket tar de där 109 kronorna för en sådan förpackning så var det väl trevligt att det går att hitta billigare numera?
  5. Medlem sedan
    Dec 2005
    #3
    Att din mage krånglar?!
  6. 3
    Att din mage krånglar?!
  7. Medlem sedan
    Nov 2003
    #4
    Tja Haquin? Kanske att personal och lokalhyra inte är gratis, eller vad tror du?
  8. 4
    Tja Haquin? Kanske att personal och lokalhyra inte är gratis, eller vad tror du?
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5

    Ren och skär ocker och..

    deras prissättande måste antagligen vara galna eller rent av dumma i huvudet.
    Hoppas de kånkar. Jag shoppar bara på nätet sen kan de sitta där och dumglo i sina tomma butiker och fundera över varför alla bara går förbi.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  10. 5
    Ren och skär ocker och.. deras prissättande måste antagligen vara galna eller rent av dumma i huvudet.
    Hoppas de kånkar. Jag shoppar bara på nätet sen kan de sitta där och dumglo i sina tomma butiker och fundera över varför alla bara går förbi.
  11. Medlem sedan
    Aug 2013
    #6
    Där högg du i sten, Christoffer. Apoteket AB saluför inte Omeprazol 10 mg, över huvud taget (vilket man givetvis i sig kan ha synpunkter på). Det var två privata apotek som hade priset 109 kr, ett annat privat apotek som hade priset 59 kr och privata apotea.se som sålde för 25 kr.
  12. 6
    Där högg du i sten, Christoffer. Apoteket AB saluför inte Omeprazol 10 mg, över huvud taget (vilket man givetvis i sig kan ha synpunkter på). Det var två privata apotek som hade priset 109 kr, ett annat privat apotek som hade priset 59 kr och privata apotea.se som sålde för 25 kr.
  13. Medlem sedan
    Aug 2013
    #7
    Ja, det är en av slutsatserna.
  14. 7
    Ja, det är en av slutsatserna.
  15. Medlem sedan
    Aug 2013
    #8
    Jag antar att det inte är det för det privata apoteket som sålde för 59 kr heller, eller vad tror du? (Några av apoteken i Göteborg låg inte alls centralt.)
  16. 8
    Jag antar att det inte är det för det privata apoteket som sålde för 59 kr heller, eller vad tror du? (Några av apoteken i Göteborg låg inte alls centralt.)
  17. Medlem sedan
    Aug 2013
    #9
    Jag kan förstå att butiksförsäljning är dyrare än nätförsäljning, men kanske inte 436 % dyrare.
  18. 9
    Jag kan förstå att butiksförsäljning är dyrare än nätförsäljning, men kanske inte 436 % dyrare.
  19. Medlem sedan
    Dec 2005
    #10
    Käkar också men just nu är magen ok
  20. 10
    Käkar också men just nu är magen ok
  21. Medlem sedan
    Aug 2013
    #11
    Egentligen gillar jag inte alls att ta den typen av mediciner, som ingriper i kroppens egna reglersystem. Håller man på länge med det, så anpassar sig kroppen efter medicinerna och blir på det sättet beroende av dem, samtidigt som deras avsedda verkan klingar av med tiden. Idealiskt för läkemedelsindustrin, men kass för patienten. Problemet är att jag har blivit "beordrad" att ta dessa mediciner, eftersom jag har haft en polyp vid övre magmunnen som numera är bortopererad (polypen alltså).
  22. 11
    Egentligen gillar jag inte alls att ta den typen av mediciner, som ingriper i kroppens egna reglersystem. Håller man på länge med det, så anpassar sig kroppen efter medicinerna och blir på det sättet beroende av dem, samtidigt som deras avsedda verkan klingar av med tiden. Idealiskt för läkemedelsindustrin, men kass för patienten. Problemet är att jag har blivit "beordrad" att ta dessa mediciner, eftersom jag har haft en polyp vid övre magmunnen som numera är bortopererad (polypen alltså).
  23. Medlem sedan
    Aug 2013
    #12
    ...och så beklagar jag att jag stavade ditt namn fel.
  24. 12
    ...och så beklagar jag att jag stavade ditt namn fel.
  25. Medlem sedan
    May 2004
    #13

    Ha ha ja..

    precis så. Man baxnar.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  26. 13
    Ha ha ja.. precis så. Man baxnar.
  27. Medlem sedan
    Nov 2008
    #14
    Men, oj vilken skillnad!
  28. 14
    Men, oj vilken skillnad!
  29. Medlem sedan
    Aug 2013
    #15
    Ja. Mycket svår att motivera, skulle jag säga.
  30. 15
    Ja. Mycket svår att motivera, skulle jag säga.
  31. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #16

    OK, det var 20 mg de hade

    Samma antal, samma pris så jag missade styrkan på tabletten. Nåja, det finns fortfarande lärdomar att dra. Varför inte göra en liknande jämförelse för 20 mg-tabletten?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  32. 16
    OK, det var 20 mg de hade Samma antal, samma pris så jag missade styrkan på tabletten. Nåja, det finns fortfarande lärdomar att dra. Varför inte göra en liknande jämförelse för 20 mg-tabletten?
  33. Medlem sedan
    Aug 2013
    #17
    Det har jag gjort, tidigare. De privata apoteken är inte billigare än det statliga.
  34. 17
    Det har jag gjort, tidigare. De privata apoteken är inte billigare än det statliga.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar