Så var DÖ död
Politik
  1. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #1

    Så var DÖ död

    (kd):s riksting röstade emot överenskommelsen, vilken onekligen inte var förankrad någonstans i något parti, och därmed faller DÖ. (sd) är lyckliga, borgerliga väljare verkar rätt nöjda och vänstern upprörda av vad jag har sett hittills.

    Nu har det inte så stor betydelse, annat än att Löfven är fri att obstruera så mycket som möjligt redan 2018 om nu Alliansen skulle bli större än de rödgröna i det valet, vilket vi inte har sett ännu. För att det skulle få någon verklig betydelse att man skrotar DÖ krävs det att Alliansen lägger fram ett gemensamt budgetförslag och det har de åtminstone hittills sagt att de inte kommer att göra under mandatperioden.

    (sd) ropar på nyval, men varför skulle Löfven utlysa ett sådant när han hellre regerade på Alliansens budget ett år än gick till talmannen för en ny runda om regeringsbildningen ens? Det verkar inte troligt.

    Så det känns som mycket skrik för litet ull.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  2. 1
    Så var DÖ död (kd):s riksting röstade emot överenskommelsen, vilken onekligen inte var förankrad någonstans i något parti, och därmed faller DÖ. (sd) är lyckliga, borgerliga väljare verkar rätt nöjda och vänstern upprörda av vad jag har sett hittills.

    Nu har det inte så stor betydelse, annat än att Löfven är fri att obstruera så mycket som möjligt redan 2018 om nu Alliansen skulle bli större än de rödgröna i det valet, vilket vi inte har sett ännu. För att det skulle få någon verklig betydelse att man skrotar DÖ krävs det att Alliansen lägger fram ett gemensamt budgetförslag och det har de åtminstone hittills sagt att de inte kommer att göra under mandatperioden.

    (sd) ropar på nyval, men varför skulle Löfven utlysa ett sådant när han hellre regerade på Alliansens budget ett år än gick till talmannen för en ny runda om regeringsbildningen ens? Det verkar inte troligt.

    Så det känns som mycket skrik för litet ull.
  3. Medlem sedan
    Aug 2013
    #2
    Alliansen kan väl obstruera lika mycket som Löfven, och det är alliansen som har brutit överenskommelsen. Du lyckas göra Löfven skyldig till allt, Christopher, t.o.m. till alliansens klavertramp och t.o.m. långt i förväg. Det är minst sagt avancerat!
  4. 2
    Alliansen kan väl obstruera lika mycket som Löfven, och det är alliansen som har brutit överenskommelsen. Du lyckas göra Löfven skyldig till allt, Christopher, t.o.m. till alliansens klavertramp och t.o.m. långt i förväg. Det är minst sagt avancerat!
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Tja, vi såg ju hur det var

    Det var under Löfven som (s) bröt mot budgetordningen och lade förslag om enskilda delar av budgeten där de visste att (sd) skulle rösta med dem. Det är en obstruktion så god som någon.

    En oppositions uppgift är givetvis att opponera men att bryta mot vedertagen praxis är något annat.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Tja, vi såg ju hur det var Det var under Löfven som (s) bröt mot budgetordningen och lade förslag om enskilda delar av budgeten där de visste att (sd) skulle rösta med dem. Det är en obstruktion så god som någon.

    En oppositions uppgift är givetvis att opponera men att bryta mot vedertagen praxis är något annat.
  7. Medlem sedan
    Aug 2013
    #4
    Alliansen gjorde senare samma sak och har nu dessutom brutit ett ingånget avtal.
  8. 4
    Alliansen gjorde senare samma sak och har nu dessutom brutit ett ingånget avtal.
  9. Medlem sedan
    Nov 2002
    #5
    Äntligen! Nu finns det en möjlighet att bedriva oppositionspolitik på riktigt och inte enbart på låtsas.

    Därmed inte sagt att det direkt kommer att få så stora konsekvenser.
  10. 5
    Äntligen! Nu finns det en möjlighet att bedriva oppositionspolitik på riktigt och inte enbart på låtsas.

    Därmed inte sagt att det direkt kommer att få så stora konsekvenser.
  11. Medlem sedan
    Aug 2013
    #6
    Naivt är bara förnamnet!
  12. 6
    Naivt är bara förnamnet!
  13. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #7

    När då?

    När bröt Alliansen ut delar av budgeten som de visste att (sd) skulle stödja och lade separata förslag om det? Mig veterligt har det inte hänt men du får gärna upplysa mig.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  14. 7
    När då? När bröt Alliansen ut delar av budgeten som de visste att (sd) skulle stödja och lade separata förslag om det? Mig veterligt har det inte hänt men du får gärna upplysa mig.
  15. Medlem sedan
    Aug 2013
    #8
    Jag minns inte tillfället eller saken nu, men vet att det hände.
  16. 8
    Jag minns inte tillfället eller saken nu, men vet att det hände.
  17. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #9

    Så praktiskt då

    Som sagt, mig veterligt har det aldrig hänt och det rimliga i att min minnesbild stämmer och inte din kan man bedöma av det mycket enkla faktum att Alliansen lade fram budgetar så länge de satt i regeringsställning, fick igenom sin egen budget 2014 och den enda höstbudget som de rödgröna har lagt fram var årets budget.

    Alliansen har inte brutit ut något ur den. Q.e.d.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  18. 9
    Så praktiskt då Som sagt, mig veterligt har det aldrig hänt och det rimliga i att min minnesbild stämmer och inte din kan man bedöma av det mycket enkla faktum att Alliansen lade fram budgetar så länge de satt i regeringsställning, fick igenom sin egen budget 2014 och den enda höstbudget som de rödgröna har lagt fram var årets budget.

    Alliansen har inte brutit ut något ur den. Q.e.d.
  19. Medlem sedan
    Aug 2013
    #10
    För att vara ingenjör har du ett ovanligt oortodoxt sätt att föra satser i bevis.
  20. 10
    För att vara ingenjör har du ett ovanligt oortodoxt sätt att föra satser i bevis.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar