Samboavtal
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Anonym
    #1

    Samboavtal

    Är det någon/några fler som valt att göra samboavtal och då ett avtal där sambolagen ej gäller och att bohagsdelning ej sker utan bostadsägarens (den partnern som står på huset) godkännande?
    Funderar på detta avtal men skulle då det bli exempelvis bråk vid en separation så kan ju då i mitt fall, min sambo slänga ut mina kläder och sedan stänga dörren.
    Har jah skrivit under avtalet så godkänner jag även det och kan inte ta några saker om så det skulle vara byrå som jag köpt innan vi träffades för gör jag det så är det enligt lag stöld.

    Vågar man göra detta avtal?
  2. 1
    Samboavtal Är det någon/några fler som valt att göra samboavtal och då ett avtal där sambolagen ej gäller och att bohagsdelning ej sker utan bostadsägarens (den partnern som står på huset) godkännande?
    Funderar på detta avtal men skulle då det bli exempelvis bråk vid en separation så kan ju då i mitt fall, min sambo slänga ut mina kläder och sedan stänga dörren.
    Har jah skrivit under avtalet så godkänner jag även det och kan inte ta några saker om så det skulle vara byrå som jag köpt innan vi träffades för gör jag det så är det enligt lag stöld.

    Vågar man göra detta avtal?
  3. Medlem sedan
    Jan 2009
    #2
    Ett samboavtal gör inte att du blir av med dina egna saker.

    Jag skulle nog inte bli sambo alls om jag funderade så mycket på risken att bli utslängd att jag frågade här.
    Ha det gott!
  4. 2
    Ett samboavtal gör inte att du blir av med dina egna saker.

    Jag skulle nog inte bli sambo alls om jag funderade så mycket på risken att bli utslängd att jag frågade här.
  5. Medlem sedan
    Dec 2015
    #3
    Jag och min pojkvän hade samboavtal innan, detta då min pojkväns vän hade blivit snuvad av en flickvän som krävt halva lägenheten. För vårat förhållande var det ingen bra ide däremot, jag kände mig som en inneboende och att han hade all makt i vårat förhållande. Det hela slutade med att jag flyttade till en egen lägenhet tills han valde att riva avtalet. Nu hade vi varit tillsammans i 6 år innan avtalet revs så det kan vara skillnad om ni enbart varit tillsammans en kortare period och inte ännu vet vilket håll förhållandet kommer gå åt.
  6. 3
    Jag och min pojkvän hade samboavtal innan, detta då min pojkväns vän hade blivit snuvad av en flickvän som krävt halva lägenheten. För vårat förhållande var det ingen bra ide däremot, jag kände mig som en inneboende och att han hade all makt i vårat förhållande. Det hela slutade med att jag flyttade till en egen lägenhet tills han valde att riva avtalet. Nu hade vi varit tillsammans i 6 år innan avtalet revs så det kan vara skillnad om ni enbart varit tillsammans en kortare period och inte ännu vet vilket håll förhållandet kommer gå åt.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar