Platta/padda vs laptop?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Platta/padda vs laptop?

    Jag surfar mestadels från stationär dator och det trivs jag bra med. Men ibland är jag sugen på att ha nåt man kan ha med sig runt i huset, att ha vid soffan när man kollar på TV, att ha vid köksbordet när man sitter och fikar och diskuterar nåt och vill googla och på verandan en fin sommardag när jag vill vara utomhus men ändå kunna surfa runt lite.
    Ska man då ha en padda/platta (vad är skillnaden?) eller en laptop?
    Jag vill alltså kunna surfa, jag vill då kunna ha "tangentbord" på skärmen så att jag kan skriva. Jag är inte ute efter att läsa böcker på den. Den ska kunna kopplas upp trådlöst mot hemnätverket, men jag behöver inte kunna surfa utanför hemnätverkets räckvidd.

    Vad skulle ni rekommendera?
    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  2. 1
    Platta/padda vs laptop? Jag surfar mestadels från stationär dator och det trivs jag bra med. Men ibland är jag sugen på att ha nåt man kan ha med sig runt i huset, att ha vid soffan när man kollar på TV, att ha vid köksbordet när man sitter och fikar och diskuterar nåt och vill googla och på verandan en fin sommardag när jag vill vara utomhus men ändå kunna surfa runt lite.
    Ska man då ha en padda/platta (vad är skillnaden?) eller en laptop?
    Jag vill alltså kunna surfa, jag vill då kunna ha "tangentbord" på skärmen så att jag kan skriva. Jag är inte ute efter att läsa böcker på den. Den ska kunna kopplas upp trådlöst mot hemnätverket, men jag behöver inte kunna surfa utanför hemnätverkets räckvidd.

    Vad skulle ni rekommendera?
  3. Medlem sedan
    Nov 2003
    #2
    iPad alla gånger, sen jag fick min första för fem år sedan (tror jag, kanske sex) har jag helt slutat använda dator trots att jag har en hyfsad jobb-lap. Den stora fördelen är att man är online med en knapptryckning.
  4. 2
    iPad alla gånger, sen jag fick min första för fem år sedan (tror jag, kanske sex) har jag helt slutat använda dator trots att jag har en hyfsad jobb-lap. Den stora fördelen är att man är online med en knapptryckning.
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3

    Ha ha jadu...

    frågar du tio du får tio olika svar, inte riktigt men nästan

    Jag fattar inte detta med platta eller padda, ser inte någon nytta med dessa, de är ju bara en asstor smartphone typ med dåligt minne. Jag vill ha en laptop med ordentligt tangentbord där inte feta fingrar halkar runt så det ibland ser ut som man är asfull.

    Laptop har i regel en rejäl hårddisk där jag kan lägga in film, bilder och ha word och excel som jag använder nu och då. En laptop tycker jag är betydligt mer användbar/flexibel. Men det är min åsikt, andra kommer garanterat dissa den.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  6. 3
    Ha ha jadu... frågar du tio du får tio olika svar, inte riktigt men nästan

    Jag fattar inte detta med platta eller padda, ser inte någon nytta med dessa, de är ju bara en asstor smartphone typ med dåligt minne. Jag vill ha en laptop med ordentligt tangentbord där inte feta fingrar halkar runt så det ibland ser ut som man är asfull.

    Laptop har i regel en rejäl hårddisk där jag kan lägga in film, bilder och ha word och excel som jag använder nu och då. En laptop tycker jag är betydligt mer användbar/flexibel. Men det är min åsikt, andra kommer garanterat dissa den.
  7. Medlem sedan
    Nov 2003
    #4
    Meh.. Jag säger bara open Office, iCloud och strömningstjänster..fast paddan funkar inte Loka bar som värmedyna, hehe..
  8. 4
    Meh.. Jag säger bara open Office, iCloud och strömningstjänster..fast paddan funkar inte Loka bar som värmedyna, hehe..
  9. Medlem sedan
    Nov 2003
    #5
    *lika bra. Nej jag är inte full (än, iallafall)
  10. 5
    *lika bra. Nej jag är inte full (än, iallafall)
  11. Medlem sedan
    May 2004
    #6

    Openoffice och icloud...

    säger jag av säkerhetskäl nej tack till. Dessutom kan du inte se film med någon gigantisk upplösning eller spela ett bra spel med saftig grafik. En 15 tums laptop är perfekt. En laptop kan man fylla upp med massor med film och musik, perfekt om man är på semester. Som sagt en laptop är långt mer användbar....säger jag då som använder den till precis allehanda ting.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  12. 6
    Openoffice och icloud... säger jag av säkerhetskäl nej tack till. Dessutom kan du inte se film med någon gigantisk upplösning eller spela ett bra spel med saftig grafik. En 15 tums laptop är perfekt. En laptop kan man fylla upp med massor med film och musik, perfekt om man är på semester. Som sagt en laptop är långt mer användbar....säger jag då som använder den till precis allehanda ting.
  13. Medlem sedan
    May 2004
    #7

    ja som sagt, det är är...

    klurigare att skriva på en padda.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  14. 7
    ja som sagt, det är är... klurigare att skriva på en padda.
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8
    Jag sitter mest vid den stationära datorn, där trivs jag bäst och jag har allt jag behöver på den datorn.
    Jag har en bärbar dator också som jag ser på film på. Jag kollar ofta i sängen eller soffan, då är den praktisk.

    Ipad har dottern genom skolan, visst den verkar bra men är inte alls som en bärbar dator.
    En bärbar dator kan du köpa billigt och den är mer användbar tycker jag än ipad.
  16. 8
    Jag sitter mest vid den stationära datorn, där trivs jag bäst och jag har allt jag behöver på den datorn.
    Jag har en bärbar dator också som jag ser på film på. Jag kollar ofta i sängen eller soffan, då är den praktisk.

    Ipad har dottern genom skolan, visst den verkar bra men är inte alls som en bärbar dator.
    En bärbar dator kan du köpa billigt och den är mer användbar tycker jag än ipad.
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9
    Jag håller med dig SP , en bärbar dator är perfekt att ta med och man får plats med mycket på den.
  18. 9
    Jag håller med dig SP , en bärbar dator är perfekt att ta med och man får plats med mycket på den.
  19. Medlem sedan
    Nov 2008
    #10
    Varför inte bara mobilen?
  20. 10
    Varför inte bara mobilen?
  21. Medlem sedan
    Aug 2002
    #11
    IPad tycker jag. Är supersmidigt, surfa, läsa på (tidningar, böcker om man vill det), spela, se film, se tv etc.

    Jag har en vanlig IPad (inte en mini), utan mobilabonnemang dvs kan endast använda där det finns wi-fi.
  22. 11
    IPad tycker jag. Är supersmidigt, surfa, läsa på (tidningar, böcker om man vill det), spela, se film, se tv etc.

    Jag har en vanlig IPad (inte en mini), utan mobilabonnemang dvs kan endast använda där det finns wi-fi.
  23. Medlem sedan
    May 2004
    #12

    Tack och jag...

    håller med dig med
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  24. 12
    Tack och jag... håller med dig med
  25. Medlem sedan
    Jan 2004
    #13
    Dels tycker jag att facebook beter sig knäppt på mobilen och dels surfar jag inte på några andra sidor via mobilen. Den är liksom för liten och för olik hur det ser ut när jag surfar via datorn.
  26. 13
    Dels tycker jag att facebook beter sig knäppt på mobilen och dels surfar jag inte på några andra sidor via mobilen. Den är liksom för liten och för olik hur det ser ut när jag surfar via datorn.
  27. Medlem sedan
    Jan 2004
    #14
    Tack alla för svar

    Kan man ha flikar öppna på en padda? Som t.ex nu när jag surfar via IE på datorn så har jag aff på en flik, facebook på en annan, och typ nyheterna på en tredje o.s.v.
    Kan man ha så på en padda?
  28. 14
    Tack alla för svar

    Kan man ha flikar öppna på en padda? Som t.ex nu när jag surfar via IE på datorn så har jag aff på en flik, facebook på en annan, och typ nyheterna på en tredje o.s.v.
    Kan man ha så på en padda?
  29. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #15

    Skillnaden, som jag uppfattar den...

    ...är väl att en "padda" är specifikt Apples iPad medan en läsplatta kan vara vilken annan tillverkare som helst.
    Jag såg en med senaste Androidversionen för 500:- för inte så länge sedan. Vem kan konkurrera med sådana priser?

    Jag förutsätter att du har ett trådlöst nätverk hemma, annars vill du nog inte ha en.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  30. 15
    Skillnaden, som jag uppfattar den... ...är väl att en "padda" är specifikt Apples iPad medan en läsplatta kan vara vilken annan tillverkare som helst.
    Jag såg en med senaste Androidversionen för 500:- för inte så länge sedan. Vem kan konkurrera med sådana priser?

    Jag förutsätter att du har ett trådlöst nätverk hemma, annars vill du nog inte ha en.
  31. Medlem sedan
    Nov 2003
    #16
    Olika nätsidor som flikar, FB är en separat app.
  32. 16
    Olika nätsidor som flikar, FB är en separat app.
  33. Medlem sedan
    Aug 2002
    #17
    Nja, surfar du kan du ha olika flikar, jag har tex AF nu och aftonbladet på en annan flik. FB laddar du ner och använder som app. Vilket du såklart kan göra med nyheter etc med. En IPad funkar ungefär som en mobil men i större format.
  34. 17
    Nja, surfar du kan du ha olika flikar, jag har tex AF nu och aftonbladet på en annan flik. FB laddar du ner och använder som app. Vilket du såklart kan göra med nyheter etc med. En IPad funkar ungefär som en mobil men i större format.
  35. Medlem sedan
    Jan 2004
    #18
    Ja vi har trådlöst nätverk hemma

    Jag hörde nån gång att läsplatta var specifikt till för att läsa böcker på, inte så mycket för att surfa. Men så är det kanske inte?
  36. 18
    Ja vi har trådlöst nätverk hemma

    Jag hörde nån gång att läsplatta var specifikt till för att läsa böcker på, inte så mycket för att surfa. Men så är det kanske inte?
  37. Medlem sedan
    Nov 2003
    #19
    Det är ofta mkt lite minneskapacitet och sämre upplösning på riktigt billiga plattor vilket gör att de är sådär för filmtittande. Apple är långtifrån det enda rätta, men personligen uppskattar jag synkningen mellan telefonka, platta och dator.
  38. 19
    Det är ofta mkt lite minneskapacitet och sämre upplösning på riktigt billiga plattor vilket gör att de är sådär för filmtittande. Apple är långtifrån det enda rätta, men personligen uppskattar jag synkningen mellan telefonka, platta och dator.
  39. Medlem sedan
    Jan 2004
    #20
    Fast i min mobil kan jag inte ha olika flikar.
  40. 20
    Fast i min mobil kan jag inte ha olika flikar.
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar