Sverige stramar åt flyktinginvandringen
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2013
    #1

    Sverige stramar åt flyktinginvandringen

    Sverige närmar sig alltmer övriga Europas betydligt stramare flyktingpolitik. Det är mycket ledsamt, men blir förstås allt nödvändigare, när övriga EU-länder inte tar sin del av bördan. SD jublar och tycker att övriga partier nu tar över den politik de har propagerat för länge (även om de givetvis vill gå betydligt längre). Det SD inte ser, och som radikalt skiljer dem från de flesta övriga partier, är att de övriga drar åt svångremmen med tungt hjärta, medan SD jublar över att invandringen av "fel" folk minskar. Det är en skillnad som mellan natt och dag i människosyn. Vad man möjligen kan hoppas av åtstramningen är, att många väljare som har flyttat sina sympatier till SD för att minska invandringen, nu kanske återvänder till sina gamla partier igen. (Myntets baksida är förstås att människor som flyr för sina liv får allt färre platser att fly till.)
    Vad är en cyniker? En man som vet priset på allt och värdet på ingenting.
    (Oscar Wilde)
  2. 1
    Sverige stramar åt flyktinginvandringen Sverige närmar sig alltmer övriga Europas betydligt stramare flyktingpolitik. Det är mycket ledsamt, men blir förstås allt nödvändigare, när övriga EU-länder inte tar sin del av bördan. SD jublar och tycker att övriga partier nu tar över den politik de har propagerat för länge (även om de givetvis vill gå betydligt längre). Det SD inte ser, och som radikalt skiljer dem från de flesta övriga partier, är att de övriga drar åt svångremmen med tungt hjärta, medan SD jublar över att invandringen av "fel" folk minskar. Det är en skillnad som mellan natt och dag i människosyn. Vad man möjligen kan hoppas av åtstramningen är, att många väljare som har flyttat sina sympatier till SD för att minska invandringen, nu kanske återvänder till sina gamla partier igen. (Myntets baksida är förstås att människor som flyr för sina liv får allt färre platser att fly till.)
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2

    Ja nåt måste göras, det går inte att...

    gödsla in folk i all oändlighet. Jag tror inte det kommer påverka SD så mycket, kan nästan känna lite tvärt om ibland men det ska bli intressant att se vid nästa mätning.

    Fn vad aliansen måste vara nöjda att inte sitta vid rodret just nu.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  4. 2
    Ja nåt måste göras, det går inte att... gödsla in folk i all oändlighet. Jag tror inte det kommer påverka SD så mycket, kan nästan känna lite tvärt om ibland men det ska bli intressant att se vid nästa mätning.

    Fn vad aliansen måste vara nöjda att inte sitta vid rodret just nu.
  5. Medlem sedan
    Aug 2013
    #3
    Det är väl framförallt ett rent praktiskt problem. Det går helt enkelt för snabbt för att vi skall kunna ta emot i ordnade former. Min förhoppning är, helt klart, att det skall få SD att krympa ihop, eftersom det partiet har en helt oacceptabel ideologi i botten.
  6. 3
    Det är väl framförallt ett rent praktiskt problem. Det går helt enkelt för snabbt för att vi skall kunna ta emot i ordnade former. Min förhoppning är, helt klart, att det skall få SD att krympa ihop, eftersom det partiet har en helt oacceptabel ideologi i botten.
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Det är ju nödvändigt

    Det är vad jag har hävdat länge, att vi kan inte ha regler som tydligt avviker från resten av Europa.
    Däremot kan man ju bara spekulera i vilket ramaskri det skulle ha blivit om förra regeringen hade gjort exakt de åtgärder som nuvarande regering vidtar...

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Det är ju nödvändigt Det är vad jag har hävdat länge, att vi kan inte ha regler som tydligt avviker från resten av Europa.
    Däremot kan man ju bara spekulera i vilket ramaskri det skulle ha blivit om förra regeringen hade gjort exakt de åtgärder som nuvarande regering vidtar...
  9. Medlem sedan
    Mar 2015
    #5
    Ja, helt nödvändigt. Sverige har låtit detta pågå alldeles för okontrollerat och alldeles för länge och på ett naivt sätt förväntat sig att EU skulle träda in och ta över fast det var uppenbart att så inte skulle ske redan för länge sedan.

    Jag är dessutom inte särskilt imponerad av deras "tunga hjärtan", särskilt inte miljöpartiet. Tycker tvärtom det är ganska patetiskt att stå och gråta vid en presskonferens på det sättet. Om man nu väljer att gå emot sin egen politik på det sättet bara för att kunna sitta kvar i regeringen, dvs. makten är viktigare än principerna, ja, då får man nog svälja de tårarna. Det finns alltid alternativet att träda tillbaka annars.
  10. 5
    Ja, helt nödvändigt. Sverige har låtit detta pågå alldeles för okontrollerat och alldeles för länge och på ett naivt sätt förväntat sig att EU skulle träda in och ta över fast det var uppenbart att så inte skulle ske redan för länge sedan.

    Jag är dessutom inte särskilt imponerad av deras "tunga hjärtan", särskilt inte miljöpartiet. Tycker tvärtom det är ganska patetiskt att stå och gråta vid en presskonferens på det sättet. Om man nu väljer att gå emot sin egen politik på det sättet bara för att kunna sitta kvar i regeringen, dvs. makten är viktigare än principerna, ja, då får man nog svälja de tårarna. Det finns alltid alternativet att träda tillbaka annars.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6
    Det jag tycker är sorgligt är när jag läser inlägg från t ex vänner i Malmö, som å det bestämdaste hävdar att vi inte kan ta in fler, för det finns inte plats och så tror de att resten av Sverige ser ut som Malmö. I övriga Sverige har ju inte alla kommuner ens fått "tilldelat" sin del av flyktingarna än. Min kommun bara väntar och kyrkorna är proppfulla med skänkta vinterkläder och bra idéer...
  12. 6
    Det jag tycker är sorgligt är när jag läser inlägg från t ex vänner i Malmö, som å det bestämdaste hävdar att vi inte kan ta in fler, för det finns inte plats och så tror de att resten av Sverige ser ut som Malmö. I övriga Sverige har ju inte alla kommuner ens fått "tilldelat" sin del av flyktingarna än. Min kommun bara väntar och kyrkorna är proppfulla med skänkta vinterkläder och bra idéer...
  13. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #7

    Ja, vi kan jämföra med Olof Johansson

    Han avgick ur regeringen när man fattade beslutet att bygga öresundsbron hellre än att administrera vad han tyckte var ett helt felaktigt beslut (sedan skulle det vara intressant att fråga vad han tycker om det idag, men det är en annan femma)
    Eller Mikael Odenberg som avgick hellre än att administrera nedskärningar i försvaret.
    Kjell Olof Feldt avgick hellre än att föra en ekonomisk politik han inte trodde på.
    (m) lämnade regeringen 1981 då de inte kunde acceptera skattepolitiken.

    Det finns säkert många fler exempel, det där var bara några som jag minns. (mp) har accepterat beslutet och sitter kvar i regeringen så SÅ tunga hjärtan kan det inte vara.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  14. 7
    Ja, vi kan jämföra med Olof Johansson Han avgick ur regeringen när man fattade beslutet att bygga öresundsbron hellre än att administrera vad han tyckte var ett helt felaktigt beslut (sedan skulle det vara intressant att fråga vad han tycker om det idag, men det är en annan femma)
    Eller Mikael Odenberg som avgick hellre än att administrera nedskärningar i försvaret.
    Kjell Olof Feldt avgick hellre än att föra en ekonomisk politik han inte trodde på.
    (m) lämnade regeringen 1981 då de inte kunde acceptera skattepolitiken.

    Det finns säkert många fler exempel, det där var bara några som jag minns. (mp) har accepterat beslutet och sitter kvar i regeringen så SÅ tunga hjärtan kan det inte vara.
  15. Medlem sedan
    Aug 2013
    #8
    Det beror givetvis på NÄR åtgärderna vidtas. Stramar man åt långt innan någon krissituation har uppstått förtjänar man förstås kritik. Läget är helt annorlunda idag, och flertalet partier är eniga om att något måste göras.
  16. 8
    Det beror givetvis på NÄR åtgärderna vidtas. Stramar man åt långt innan någon krissituation har uppstått förtjänar man förstås kritik. Läget är helt annorlunda idag, och flertalet partier är eniga om att något måste göras.
  17. Medlem sedan
    Aug 2013
    #9
    Om man har kommit fram till att något måste göras, finns det ju inget skäl att avgå. Bristande logik där, Lilou.
  18. 9
    Om man har kommit fram till att något måste göras, finns det ju inget skäl att avgå. Bristande logik där, Lilou.
  19. Medlem sedan
    Aug 2013
    #10
    Säkert sant! Jag misstänker att exempelvis Danderyd och Vellinge inte är överbelastade med flyktingar... Sedan krävs det naturligtvis i ett lite längre perspektiv mycket mer än bara lite kläder och tak över huvudet. Det handlar om försörjning, skolgång för barnen osv.
  20. 10
    Säkert sant! Jag misstänker att exempelvis Danderyd och Vellinge inte är överbelastade med flyktingar... Sedan krävs det naturligtvis i ett lite längre perspektiv mycket mer än bara lite kläder och tak över huvudet. Det handlar om försörjning, skolgång för barnen osv.
  21. Medlem sedan
    Mar 2015
    #11
    Jag tycker att om man som vice statsminister är helt på det klara med att något måste göras för att förhållandena har ändrats, då fattar man det beslutet, med sitt parti bakom sig (en fråga man bör ha ordnat först), och sedan står man för det, för landets bästa.

    I så fall är allt bra, men man står då inte och lipar på en presskonferens och ursäktar sig för detta beslut offentligt, då tappar man ju som befolkning (för att inte tala om hennes väljare) allt förtroende. Det är min logik.
  22. 11
    Jag tycker att om man som vice statsminister är helt på det klara med att något måste göras för att förhållandena har ändrats, då fattar man det beslutet, med sitt parti bakom sig (en fråga man bör ha ordnat först), och sedan står man för det, för landets bästa.

    I så fall är allt bra, men man står då inte och lipar på en presskonferens och ursäktar sig för detta beslut offentligt, då tappar man ju som befolkning (för att inte tala om hennes väljare) allt förtroende. Det är min logik.
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12
    Ja, absolut - ingen tvekan om att det krävs planering och större insatser än att skaka fram en säng. Större delen av Sverige avfolkas dock och de flesta kommuner har problem att hitta sätt att locka hem folk från stortsta'n... Stockholm växer med mer än min kommuns totala invånarantal per år t ex.
  24. 12
    Ja, absolut - ingen tvekan om att det krävs planering och större insatser än att skaka fram en säng. Större delen av Sverige avfolkas dock och de flesta kommuner har problem att hitta sätt att locka hem folk från stortsta'n... Stockholm växer med mer än min kommuns totala invånarantal per år t ex.
  25. Medlem sedan
    Aug 2013
    #13
    Tycker inte alls att man tappar trovärdigheten för att man känner sig tvingad att ta ett beslut, som man samtidigt är förkrossad över. Borde hon vara glad?
  26. 13
    Tycker inte alls att man tappar trovärdigheten för att man känner sig tvingad att ta ett beslut, som man samtidigt är förkrossad över. Borde hon vara glad?
  27. Medlem sedan
    Aug 2013
    #14
    Ja, flyktingar skulle eventuellt kunna bli en åtminstone tillfällig injektion i dessa småkommuner, men i det längre perspektivet återkommer problemet med arbete och försörjning, och då är det heller inte säkert att de stannar i den första boendekommunen.
  28. 14
    Ja, flyktingar skulle eventuellt kunna bli en åtminstone tillfällig injektion i dessa småkommuner, men i det längre perspektivet återkommer problemet med arbete och försörjning, och då är det heller inte säkert att de stannar i den första boendekommunen.
  29. Medlem sedan
    Mar 2015
    #15
    Nej, hon får väl vara glad eller ledsen som hon vill, men hon är förtroendevald politiker och jag tycker ärligt talat hon borde uppträda därefter, det är lite väl mycket att låta sig styras av (och regera efter) känslor i politiken dessa dagar. Och hon är alltså inte ledsnare än att hon gärna vill regera kvar, som sagt.
  30. 15
    Nej, hon får väl vara glad eller ledsen som hon vill, men hon är förtroendevald politiker och jag tycker ärligt talat hon borde uppträda därefter, det är lite väl mycket att låta sig styras av (och regera efter) känslor i politiken dessa dagar. Och hon är alltså inte ledsnare än att hon gärna vill regera kvar, som sagt.
  31. Medlem sedan
    Aug 2006
    #16
    Det tycker dock inte jag, inte per automatik. Ibland kan man tvingas man av omständigheterna ta beslut man inte egentligen vill ta och som känns oerhört jobbiga och att då dessa sorgsna känslor syns gör inte att trovärdigheten går förlorad i mina ögon. Tror inte (s) ville behöva ta dem heller.
  32. 16
    Det tycker dock inte jag, inte per automatik. Ibland kan man tvingas man av omständigheterna ta beslut man inte egentligen vill ta och som känns oerhört jobbiga och att då dessa sorgsna känslor syns gör inte att trovärdigheten går förlorad i mina ögon. Tror inte (s) ville behöva ta dem heller.
  33. Medlem sedan
    Aug 2006
    #17
    Ja Malmö är hårt ansträngt, Trelleborg likaså (här har först nu de första unga t ex hämtats till de anvisade kommunerna trots att det tagits beslut långt tidigare), men tjatet om att Sverige "är överfullt" är inte direkt med sanningen överensstämmande. Ska man ha vettiga argument för stoppat flyktingmottagande får man använda andra än "vi har inte plats" för Sverige som land HAR plats.
  34. 17
    Ja Malmö är hårt ansträngt, Trelleborg likaså (här har först nu de första unga t ex hämtats till de anvisade kommunerna trots att det tagits beslut långt tidigare), men tjatet om att Sverige "är överfullt" är inte direkt med sanningen överensstämmande. Ska man ha vettiga argument för stoppat flyktingmottagande får man använda andra än "vi har inte plats" för Sverige som land HAR plats.
  35. Medlem sedan
    Aug 2013
    #18
    Rent geografiskt har vi absolut plats, men det står ju inte tomma, färdiga hus överallt i bygderna.
  36. 18
    Rent geografiskt har vi absolut plats, men det står ju inte tomma, färdiga hus överallt i bygderna.
  37. Medlem sedan
    Aug 2013
    #19
    Du gör en koppling som för mig är obegriplig. Skulle hon inte kunna vara ledsen, även om hon stannar kvar i regeringen? Varför är det en motsättning? Och varför får inte en förtroendevald politiker visa känslor? Mycket, mycket märkligt resonemang!
  38. 19
    Du gör en koppling som för mig är obegriplig. Skulle hon inte kunna vara ledsen, även om hon stannar kvar i regeringen? Varför är det en motsättning? Och varför får inte en förtroendevald politiker visa känslor? Mycket, mycket märkligt resonemang!
  39. Medlem sedan
    Mar 2015
    #20
    Alla kan inte tycka samma, i övrigt tror jag att jag inte kan svara utan att upprepa samma sak en gång till.
  40. 20
    Alla kan inte tycka samma, i övrigt tror jag att jag inte kan svara utan att upprepa samma sak en gång till.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar