Bedrövligt med det rasistiska...
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2013
    #1

    Bedrövligt med det rasistiska...

    ...hatet mot Gina Dirawi efter utnämningen till julvärd. Jan Anderssson har skrivit en bar krönika i GP om saken:

    http://www.gp.se/kulturnoje/1.290535...gen-problemet-
    Vad är en cyniker? En man som vet priset på allt och värdet på ingenting.
    (Oscar Wilde)
  2. 1
    Bedrövligt med det rasistiska... ...hatet mot Gina Dirawi efter utnämningen till julvärd. Jan Anderssson har skrivit en bar krönika i GP om saken:

    http://www.gp.se/kulturnoje/1.290535...gen-problemet-
  3. Medlem sedan
    Aug 2013
    #2
    ...en BRA krönika..., skulle det förstås stå. Den är kanske bar också, men det var inte vad jag menade.
  4. 2
    ...en BRA krönika..., skulle det förstås stå. Den är kanske bar också, men det var inte vad jag menade.
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3

    Jo det är bedrövligt med...

    rasistiskt hat det tycker jag med men jag kan inte förstå varför hon ska vara med överallt eller vara i ropet så.

    Jag tycker hon är asdåligt och kan inte för mitt liv förstå hur man kan påstå att hon är en av Sveriges roligaste kvinnor. Hon trycker upp politiska budskap i ansiktet på folk när man ska titta på program som är av underhållningskaraktär. Men det är kanske för hon passar in i etablissemanget som hon får vara med överallt.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  6. 3
    Jo det är bedrövligt med... rasistiskt hat det tycker jag med men jag kan inte förstå varför hon ska vara med överallt eller vara i ropet så.

    Jag tycker hon är asdåligt och kan inte för mitt liv förstå hur man kan påstå att hon är en av Sveriges roligaste kvinnor. Hon trycker upp politiska budskap i ansiktet på folk när man ska titta på program som är av underhållningskaraktär. Men det är kanske för hon passar in i etablissemanget som hon får vara med överallt.
  7. Medlem sedan
    Aug 2013
    #4
    Hon har nog fått utstå en hel del rasistiska påhopp under sin livstid, så det är nog inte så konstigt att hon biter ifrån ibland. Personligen tycker jag att hon är en ganska duktig programledare, med tanke på hur ung hon är. (Däremot kanske inte en av Sveriges roligaste kvinnor. Det finns i varje fall goda konkurrenter.)
  8. 4
    Hon har nog fått utstå en hel del rasistiska påhopp under sin livstid, så det är nog inte så konstigt att hon biter ifrån ibland. Personligen tycker jag att hon är en ganska duktig programledare, med tanke på hur ung hon är. (Däremot kanske inte en av Sveriges roligaste kvinnor. Det finns i varje fall goda konkurrenter.)
  9. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #5

    Ja, den är utmärkt

    Nu har jag inte sett mycket av detta hat, jag läser väl inte de sidorna, men betvivlar inte att det existerar.
    Däremot tycker jag att den krönika som det länkas till därifrån fångar problemet bättre, ur en icke-rasistisk synvinkel: http://www.gp.se/nyheter/ledare/leda...tent=www.gp.se

    Det är väl ganska symptomatiskt att den första krönikan är publicerad på kultursidorna och den andra på ledarsidan.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  10. 5
    Ja, den är utmärkt Nu har jag inte sett mycket av detta hat, jag läser väl inte de sidorna, men betvivlar inte att det existerar.
    Däremot tycker jag att den krönika som det länkas till därifrån fångar problemet bättre, ur en icke-rasistisk synvinkel: http://www.gp.se/nyheter/ledare/leda...tent=www.gp.se

    Det är väl ganska symptomatiskt att den första krönikan är publicerad på kultursidorna och den andra på ledarsidan.
  11. Medlem sedan
    Aug 2013
    #6
    Tja, Christopher, Dirawi gjorde sina uttalanden i grön ungdom och har offentligt bett om ursäkt. Vad det finns för ursäkt för Adam Cweimans extremliberala världsbild långt till höger kan man däremot fråga sig. Han anklagar andra "SVT-företrädare" för var de står, politiskt, inte för vad de faktiskt har sagt. Det är ganska typiskt för högerkritiken.
  12. 6
    Tja, Christopher, Dirawi gjorde sina uttalanden i grön ungdom och har offentligt bett om ursäkt. Vad det finns för ursäkt för Adam Cweimans extremliberala världsbild långt till höger kan man däremot fråga sig. Han anklagar andra "SVT-företrädare" för var de står, politiskt, inte för vad de faktiskt har sagt. Det är ganska typiskt för högerkritiken.
  13. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #7

    Nu var det ju inte Dirawi det gällde

    Hon är bara ett symptom av väldigt många på public services vänstervridning. Om man står till vänster själv är den kanske inte lika uppenbar. Var de står påverkar programmen, det är hela poängen.

    Ge gärna exempel på någon som sagt något högerextremt eller antimuslimskt i sin gröna ungdom där SVT har kunna ignorera det, gått vidare och satsat på personen.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  14. 7
    Nu var det ju inte Dirawi det gällde Hon är bara ett symptom av väldigt många på public services vänstervridning. Om man står till vänster själv är den kanske inte lika uppenbar. Var de står påverkar programmen, det är hela poängen.

    Ge gärna exempel på någon som sagt något högerextremt eller antimuslimskt i sin gröna ungdom där SVT har kunna ignorera det, gått vidare och satsat på personen.
  15. Medlem sedan
    Mar 2015
    #8
    Precis så, Smålandspappa, nu behöver jag inte svara själv. Sedan bryr jag mig inte personligen särskilt mycket eftersom jag inte tittat på tv på julafton, men det hör ju eg. inte hit.
  16. 8
    Precis så, Smålandspappa, nu behöver jag inte svara själv. Sedan bryr jag mig inte personligen särskilt mycket eftersom jag inte tittat på tv på julafton, men det hör ju eg. inte hit.
  17. Medlem sedan
    Aug 2013
    #9
    Har Dirawi sagt något vänsterextremt? SvD har en f.d. SVT-anställd som ledarskribent (minns f.t. inte hans namn). Han skäms inte för att långt upp i vuxen ålder göra högerextrema uttalanden. Vad han sa i sin ungdom känner jag dock inte till.

    Jag tvivlar starkt på att SVT avkräver arbetssökande politisk varudeklaration i anställningsintervjun, men det är ju möjligt att fler vänster- än högersympatisörer söker sig till public service. Det är väl t.o.m. troligt, eftersom de där inte måste anpassa sig efter en kommersiellt driven arbetsgivare. Den avgörande frågan är dock fortfarande vad de säger i sina program, inte vilka partisympatier de har. Trots de borgerliga ledarsidornas ständiga gnällande, ligger public service lika ständigt i topp i mediernas förtroendeliga. Det borde kanske ge dem en liten tankeställare.
  18. 9
    Har Dirawi sagt något vänsterextremt? SvD har en f.d. SVT-anställd som ledarskribent (minns f.t. inte hans namn). Han skäms inte för att långt upp i vuxen ålder göra högerextrema uttalanden. Vad han sa i sin ungdom känner jag dock inte till.

    Jag tvivlar starkt på att SVT avkräver arbetssökande politisk varudeklaration i anställningsintervjun, men det är ju möjligt att fler vänster- än högersympatisörer söker sig till public service. Det är väl t.o.m. troligt, eftersom de där inte måste anpassa sig efter en kommersiellt driven arbetsgivare. Den avgörande frågan är dock fortfarande vad de säger i sina program, inte vilka partisympatier de har. Trots de borgerliga ledarsidornas ständiga gnällande, ligger public service lika ständigt i topp i mediernas förtroendeliga. Det borde kanske ge dem en liten tankeställare.
  19. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #10

    I Dirawis fall var det antisemitiskt

    Det tror jag att du vet. Sven Wollter är väl så vänsterextrem man kan vara men det hindrade inte SR från att låta honom ha ett eget program i radion.

    Jo, det påverkar vad de säger. Jag noterar att du inte kunde ge något exempel på någon där SR/SVT bortsett från att de varit högerextremister i sin ungdom (eller ens i vuxen ålder)

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  20. 10
    I Dirawis fall var det antisemitiskt Det tror jag att du vet. Sven Wollter är väl så vänsterextrem man kan vara men det hindrade inte SR från att låta honom ha ett eget program i radion.

    Jo, det påverkar vad de säger. Jag noterar att du inte kunde ge något exempel på någon där SR/SVT bortsett från att de varit högerextremister i sin ungdom (eller ens i vuxen ålder)
  21. Medlem sedan
    Aug 2013
    #11
    Igen, Christopher: Dirawi har offentligt bett om ursäkt, vilket fullt ut har accepterats av judiska organisationer i Sverige. Om Sven Wollter skall få medverka i SR avgörs av vad han säger DÄR, inte av var han står politiskt på sin fritid.

    Sedan kan jag inte ta fram exempel på vad andra medarbetare har sagt i sin ungdom förrän det är inventerat, och det låter sig tyvärr inte heller göras helt lätt.
  22. 11
    Igen, Christopher: Dirawi har offentligt bett om ursäkt, vilket fullt ut har accepterats av judiska organisationer i Sverige. Om Sven Wollter skall få medverka i SR avgörs av vad han säger DÄR, inte av var han står politiskt på sin fritid.

    Sedan kan jag inte ta fram exempel på vad andra medarbetare har sagt i sin ungdom förrän det är inventerat, och det låter sig tyvärr inte heller göras helt lätt.
  23. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #12

    Ja? Jag har väl aldrig sagt annat?

    Ja, Dirawi har bett om ursäkt. Därmed stryker public service ett streck över det hela och går vidare. Utmaningen till dig var att hitta någon som på samma sätt uttalat sig antingen högerextremt eller antimuslimskt och sedan bett om ursäkt och gått vidare med sin karriär inom SR/SVT.

    Louise Andersson Bodin t.ex. bad om ursäkt men det hjälpte tydligen inte, hon fick inget vidare samarbete med TV4. Kommer du på något namn så dela gärna med dig av det.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  24. 12
    Ja? Jag har väl aldrig sagt annat? Ja, Dirawi har bett om ursäkt. Därmed stryker public service ett streck över det hela och går vidare. Utmaningen till dig var att hitta någon som på samma sätt uttalat sig antingen högerextremt eller antimuslimskt och sedan bett om ursäkt och gått vidare med sin karriär inom SR/SVT.

    Louise Andersson Bodin t.ex. bad om ursäkt men det hjälpte tydligen inte, hon fick inget vidare samarbete med TV4. Kommer du på något namn så dela gärna med dig av det.
  25. Medlem sedan
    Aug 2013
    #13
    Har svarat redan, och TV4 är, såvitt jag vet, inte SVT.
  26. 13
    Har svarat redan, och TV4 är, såvitt jag vet, inte SVT.
  27. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #14

    Det var ett exempel

    Ett exempel på hur det inte räcker med att be om ursäkt om det man har sagt har "fel" politisk vinkling. Själv kunde du, föga förvånande, inte komma på några exempel alls. Att SVT inte är TV4 är jag fullt medveten om, tack.

    Att påstå att det Wollter gör på fritiden inte är relevant är lika verklighetsfrämmande som löjligt. Wollter har under decennier personifierat kampen för en revolutionär kommunism. Låt oss anta att Erik Almqvist ber om ursäkt för järnrörsskandalen (det kanske han redan har gjort, jag har inte brytt mig så noga). Skulle han vara tänkbar som ledare för en talkshow i SR?

    Naturligtvis inte. Blotta tanken är absurd, trots det i SR:s syn möjligen förmildrande draget att han var med i Ung Vänster en gång i tiden. Att försöka förneka SR/SVT:s slagsida åt vänster är helt enkelt ett hopplöst uppdrag.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  28. 14
    Det var ett exempel Ett exempel på hur det inte räcker med att be om ursäkt om det man har sagt har "fel" politisk vinkling. Själv kunde du, föga förvånande, inte komma på några exempel alls. Att SVT inte är TV4 är jag fullt medveten om, tack.

    Att påstå att det Wollter gör på fritiden inte är relevant är lika verklighetsfrämmande som löjligt. Wollter har under decennier personifierat kampen för en revolutionär kommunism. Låt oss anta att Erik Almqvist ber om ursäkt för järnrörsskandalen (det kanske han redan har gjort, jag har inte brytt mig så noga). Skulle han vara tänkbar som ledare för en talkshow i SR?

    Naturligtvis inte. Blotta tanken är absurd, trots det i SR:s syn möjligen förmildrande draget att han var med i Ung Vänster en gång i tiden. Att försöka förneka SR/SVT:s slagsida åt vänster är helt enkelt ett hopplöst uppdrag.
  29. Medlem sedan
    Aug 2013
    #15
    Du kan inte anklaga SVT för vad TV4 gör, Christopher.

    Såvitt jag vet har Sven Wollter varken hotat folk med järnrör eller uttalat rasistiska åsikter. Han har heller aldrig gett sitt stöd till sovjetisk politik.
  30. 15
    Du kan inte anklaga SVT för vad TV4 gör, Christopher.

    Såvitt jag vet har Sven Wollter varken hotat folk med järnrör eller uttalat rasistiska åsikter. Han har heller aldrig gett sitt stöd till sovjetisk politik.
  31. Medlem sedan
    Aug 2013
    #16
    Tillägg: Man kan inte spärra människor från deltagande i public service enbart utifrån deras demokratiskt legala åsiktsyttringar på fritiden. Hot med järnrör eller rasistiska uttalanden är inte legala i Sverige.

    Det som stör borgerliga ledarsidor är att SVT inte för fram samma nyliberala budskap, som i princip alla privata medier numera gör.
  32. 16
    Tillägg: Man kan inte spärra människor från deltagande i public service enbart utifrån deras demokratiskt legala åsiktsyttringar på fritiden. Hot med järnrör eller rasistiska uttalanden är inte legala i Sverige.

    Det som stör borgerliga ledarsidor är att SVT inte för fram samma nyliberala budskap, som i princip alla privata medier numera gör.
  33. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #17

    Det har jag inte påstått

    Han har däremot i många år varit företrädare för kpml(r) på den tiden de existerade, idag kallar de sig kommunisterna. Det du implicit säger är att det är helt OK att förespråka en revolution och ett kommunistiskt maktövertagande så länge man inte uttalar sig rasistiskt om man skall vara programledare i SR/SVT.

    Ja, det är just det saken gäller: Att public service har en förlåtande inställning till vänsterextremister och en tydlig slagsida åt vänster. Det har inget med Dirawi specifikt att göra.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  34. 17
    Det har jag inte påstått Han har däremot i många år varit företrädare för kpml(r) på den tiden de existerade, idag kallar de sig kommunisterna. Det du implicit säger är att det är helt OK att förespråka en revolution och ett kommunistiskt maktövertagande så länge man inte uttalar sig rasistiskt om man skall vara programledare i SR/SVT.

    Ja, det är just det saken gäller: Att public service har en förlåtande inställning till vänsterextremister och en tydlig slagsida åt vänster. Det har inget med Dirawi specifikt att göra.
  35. Medlem sedan
    Aug 2013
    #18
    I Sverige dömer vi människor individuellt, inte kollektivt, tack och lov. Det är fortfarande inte otillåtet att vara medlem i eller sympatisera med organisationer, som i sig själva inte begår brott. Att göra revolution är ett brott. Att tycka att revolution är en bra idé är däremot inget brott, så länge man inte aktivt uppviglar människor.

    Vilken eventuell "slagsida" public service har ligger först och främst i betraktarens ögon. Jag påminner om att PS alltid toppar mediernas förtroendebarometrar!
  36. 18
    I Sverige dömer vi människor individuellt, inte kollektivt, tack och lov. Det är fortfarande inte otillåtet att vara medlem i eller sympatisera med organisationer, som i sig själva inte begår brott. Att göra revolution är ett brott. Att tycka att revolution är en bra idé är däremot inget brott, så länge man inte aktivt uppviglar människor.

    Vilken eventuell "slagsida" public service har ligger först och främst i betraktarens ögon. Jag påminner om att PS alltid toppar mediernas förtroendebarometrar!
  37. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #19

    Vilket jag inte heller har påstått

    Nej, det är inte olagligt att hysa motbjudande åsikter, det har jag inte heller påstått.

    Det som ifrågasätts i krönikan jag länkade till är varför bara vissa motbjudande åsikter inte är något hinder för en karriär på SR/SVT medan andra är det. Vänsteråsikter är inget hinder, oberoende av hur extrema de är, för en karriär inom public service.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  38. 19
    Vilket jag inte heller har påstått Nej, det är inte olagligt att hysa motbjudande åsikter, det har jag inte heller påstått.

    Det som ifrågasätts i krönikan jag länkade till är varför bara vissa motbjudande åsikter inte är något hinder för en karriär på SR/SVT medan andra är det. Vänsteråsikter är inget hinder, oberoende av hur extrema de är, för en karriär inom public service.
  39. Medlem sedan
    Aug 2013
    #20
    Tror inte vi kommer längre där, Christopher.
  40. 20
    Tror inte vi kommer längre där, Christopher.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar