Gravid med epilepsi?
Gravidsnack
  1. Medlem sedan
    Nov 2015
    #1

    Gravid med epilepsi?

    Hej! Är det någon mer än jag som är gravid och har epilepsi? Själv äter jag medicin varje dag och är lite orolig. Även om barnmorskan säger det är bättre än att inte äta medicin alls. Kommer få gå extra gånger och kolla så bäbisen mår bra. Vore kul o dela tankar med någon som är i samma sits som jag 😀
  2. 1
    Gravid med epilepsi? Hej! Är det någon mer än jag som är gravid och har epilepsi? Själv äter jag medicin varje dag och är lite orolig. Även om barnmorskan säger det är bättre än att inte äta medicin alls. Kommer få gå extra gånger och kolla så bäbisen mår bra. Vore kul o dela tankar med någon som är i samma sits som jag 😀
  3. Medlem sedan
    Dec 2015
    #2
    Hej!
    Jag är också gravid och har epilepsi. Jag har dock inte fått anfall på så många år (ätit medicin i 12år) och slutade med medicinen ca 9 månader innan jag vart gravid.
    Förstår din oro men det är nog väldigt många som behöver äta mediciner medan de är gravida. Läste häromdagen (just för att jag själv funderat mkt på detta, men jag är mer rädd för att få anfall och kanske skada barnet på det sättet) att det för vissa är bättre att äta medicin så att man tex inte faller och skadar barnet under ett anfall etc.

    Svaret kanske inte hjälpte men jag förstår iaf din oro, prata med din läkare och barnmorska! De har säkert bra koll på vad som är bäst!

    Lycka till! 😊
  4. 2
    Hej!
    Jag är också gravid och har epilepsi. Jag har dock inte fått anfall på så många år (ätit medicin i 12år) och slutade med medicinen ca 9 månader innan jag vart gravid.
    Förstår din oro men det är nog väldigt många som behöver äta mediciner medan de är gravida. Läste häromdagen (just för att jag själv funderat mkt på detta, men jag är mer rädd för att få anfall och kanske skada barnet på det sättet) att det för vissa är bättre att äta medicin så att man tex inte faller och skadar barnet under ett anfall etc.

    Svaret kanske inte hjälpte men jag förstår iaf din oro, prata med din läkare och barnmorska! De har säkert bra koll på vad som är bäst!

    Lycka till! 😊
  5. Medlem sedan
    Dec 2015
    #3
    Varför kan man inte redigera inlägg?
    Ville skriva till att jag har ingen fakta på att det är bättre med medicin (lät så i inlägget) men fråga som sagt din läkare! 😊
  6. 3
    Varför kan man inte redigera inlägg?
    Ville skriva till att jag har ingen fakta på att det är bättre med medicin (lät så i inlägget) men fråga som sagt din läkare! 😊
  7. Medlem sedan
    Nov 2015
    #4
    Citat Ursprungligen postat av Ullis1986 Visa inlägg
    Varför kan man inte redigera inlägg?
    Ville skriva till att jag har ingen fakta på att det är bättre med medicin (lät så i inlägget) men fråga som sagt din läkare! 😊
    Men om du slutat med din medicin i 9 månader. Hur klarar du dig då? Har du inte fått anfall nu i 9 månader? Får du starka anfall? Om Jah inte äter medicin får jag 2-3 anfall per dag. Jag får de små anfallen där jag försvinner i några sekunder. Men mår så psykiskt dåligt när det händer och kan inte arbeta bra. Nu har jag varit precis 1 år utan anfall. Ja o min sambo började prata om att skaffa barn för 6 månader sedan. min läkare sa ska man sluta med medicinen måste man göra det 6 månader i förväg. För det tar tid. O sen att börja med medicin igen är ännu tuffare för det tar lång tid att få den att hjälpa igen. Vilken medicin har du? Jah har lamotrigin. Läkaren sa den är bäst vid graviditet.
  8. 4
    Citat Ursprungligen postat av Ullis1986 Visa inlägg
    Varför kan man inte redigera inlägg?
    Ville skriva till att jag har ingen fakta på att det är bättre med medicin (lät så i inlägget) men fråga som sagt din läkare! 😊
    Men om du slutat med din medicin i 9 månader. Hur klarar du dig då? Har du inte fått anfall nu i 9 månader? Får du starka anfall? Om Jah inte äter medicin får jag 2-3 anfall per dag. Jag får de små anfallen där jag försvinner i några sekunder. Men mår så psykiskt dåligt när det händer och kan inte arbeta bra. Nu har jag varit precis 1 år utan anfall. Ja o min sambo började prata om att skaffa barn för 6 månader sedan. min läkare sa ska man sluta med medicinen måste man göra det 6 månader i förväg. För det tar tid. O sen att börja med medicin igen är ännu tuffare för det tar lång tid att få den att hjälpa igen. Vilken medicin har du? Jah har lamotrigin. Läkaren sa den är bäst vid graviditet.
  9. Medlem sedan
    Nov 2015
    #5
    Jag såg i en annan tråd att du är först föderska som jag. Och vi är lika gamla 😀 vart bor du? Jag bor i Stockholm.
  10. 5
    Jag såg i en annan tråd att du är först föderska som jag. Och vi är lika gamla 😀 vart bor du? Jag bor i Stockholm.
  11. Medlem sedan
    Sep 2012
    #6

    gravid epilepsi

    Jag ser att det är ett tag sen ni skrev här men ville skriva lite "tröst" Jag har epilepsi och har fött en son 2013 och jag fick höra från flera på neurologen att det aldrig varit med om någon graviditet som trasslat så mycket som min. Jag åt 21 tabletter varje dag, åt max dos dvs 1000mg av lamotrigin, keppra (kom inte ihåg hur mot), iktorivil och kosttillskott. Jag fick 7 stora krampanfall men födde iaf en helt frisk son som är fullt frisk och full av energi (snart 3 år). Så trots allt trassel så kan det bli en pigg, frisk och välmående barn. Vi väntar nu vårt andra barn är i vecka 17 och har redan haft 8 stora krampanfall, har varit på ett ul och då såg barnet ut att må prima, vilket vi är väldigt tacksamma för. Ska på ett till den 12:e april, hoppas på samma svar då men man måste ju erkänna att oron finns där iaf.
  12. 6
    gravid epilepsi Jag ser att det är ett tag sen ni skrev här men ville skriva lite "tröst" Jag har epilepsi och har fött en son 2013 och jag fick höra från flera på neurologen att det aldrig varit med om någon graviditet som trasslat så mycket som min. Jag åt 21 tabletter varje dag, åt max dos dvs 1000mg av lamotrigin, keppra (kom inte ihåg hur mot), iktorivil och kosttillskott. Jag fick 7 stora krampanfall men födde iaf en helt frisk son som är fullt frisk och full av energi (snart 3 år). Så trots allt trassel så kan det bli en pigg, frisk och välmående barn. Vi väntar nu vårt andra barn är i vecka 17 och har redan haft 8 stora krampanfall, har varit på ett ul och då såg barnet ut att må prima, vilket vi är väldigt tacksamma för. Ska på ett till den 12:e april, hoppas på samma svar då men man måste ju erkänna att oron finns där iaf.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar