Operation och sjukintyg ?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Sep 1999
    #1

    Operation och sjukintyg ?

    Jag har i dag opererat bort en knöl och allt gick bra. Hur som helst så ville jag att läkarens skulle sjukskriva mig, men det ville inte han. Han tyckte att jag har alltid rätt att sjukskriva mig själv 1 vecka. Nu är det inte det jag är ute efter. Jag vill slippa karensdagen och tycker dessutom att jag har rätt till det. Skall jag straffas med en karensdag om jag blir sövd och ligger under kniven ? Förmodligen behöver jag inte ens vara hemma 1 vecka. Kanske trodde han att jag på ett enkelt sätt kunde få vara hemma och slappa i 14 dagar....
  2. 1
    Operation och sjukintyg ? Jag har i dag opererat bort en knöl och allt gick bra. Hur som helst så ville jag att läkarens skulle sjukskriva mig, men det ville inte han. Han tyckte att jag har alltid rätt att sjukskriva mig själv 1 vecka. Nu är det inte det jag är ute efter. Jag vill slippa karensdagen och tycker dessutom att jag har rätt till det. Skall jag straffas med en karensdag om jag blir sövd och ligger under kniven ? Förmodligen behöver jag inte ens vara hemma 1 vecka. Kanske trodde han att jag på ett enkelt sätt kunde få vara hemma och slappa i 14 dagar....
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Slipper karensdagen gör du inte även om du har intyg. Om du inte har ett väldigt speciellt avtal.
  4. 2
    Slipper karensdagen gör du inte även om du har intyg. Om du inte har ett väldigt speciellt avtal.
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    Som S-JJ skriver så slipper du ju inte karensdagen i alla fall. Så om du anser att du måste vara sjukskriven så får du ju sjukskriva dig och om du av någon anledning inte kan jobba mo en vecka får du ju kontakta läkare för fortsatt sjukskrivning.

    Men en sak jag reagerar på är, om det är en planerad operation och du redan innan visste att du ville/tänkte vara sjukskriven så hade det ju varit schysst mot arbetsgivaren att meddela det i förväg. Det kan du ju i och för sig ha gjort utan att du skrev det i ditt inlägg
  6. 3
    Som S-JJ skriver så slipper du ju inte karensdagen i alla fall. Så om du anser att du måste vara sjukskriven så får du ju sjukskriva dig och om du av någon anledning inte kan jobba mo en vecka får du ju kontakta läkare för fortsatt sjukskrivning.

    Men en sak jag reagerar på är, om det är en planerad operation och du redan innan visste att du ville/tänkte vara sjukskriven så hade det ju varit schysst mot arbetsgivaren att meddela det i förväg. Det kan du ju i och för sig ha gjort utan att du skrev det i ditt inlägg
  7. Pyssling
    #4
    Tänkte detsamma, jag jobbar med löner rätt mycket, har ca 50 företag på min lönelista på jobbet, redovisningskonsult, (och befinner mig på vidareutbildning inom lön just nu ) och jag har inte varit med om att slippa karensdagen bara för att man har läkarintyg för en enstaka sjukperiod.

    Skillnad om du har flera sjukperioder under ett år för samma sjukdom, då kan du slippa karensdagen, men en enstaka operation går nog inte under det tyvärr.
  8. 4
    Tänkte detsamma, jag jobbar med löner rätt mycket, har ca 50 företag på min lönelista på jobbet, redovisningskonsult, (och befinner mig på vidareutbildning inom lön just nu ) och jag har inte varit med om att slippa karensdagen bara för att man har läkarintyg för en enstaka sjukperiod.

    Skillnad om du har flera sjukperioder under ett år för samma sjukdom, då kan du slippa karensdagen, men en enstaka operation går nog inte under det tyvärr.
  9. Medlem sedan
    Oct 2014
    #5
    Som de andra skrivit. Karensdag får du ju ändå.
  10. 5
    Som de andra skrivit. Karensdag får du ju ändå.
  11. Medlem sedan
    Nov 2015
    #6
    Jag förstår inte riktigt vad du menar med att straffas för att du ska opereras? Är det lite finare än att vara förkyld/magsjuk ? Karensdagen är oerhört demokratisk på det viset. Den gäller vid all sjukdom med ytterst få undantag. Sjukintyg gör ingen skillnad. Förstadagsintyg skrivs väl bara om arbetsgivaren kräver. Då oftast för att det förekommit en massa oklar frånvaro.
  12. 6
    Jag förstår inte riktigt vad du menar med att straffas för att du ska opereras? Är det lite finare än att vara förkyld/magsjuk ? Karensdagen är oerhört demokratisk på det viset. Den gäller vid all sjukdom med ytterst få undantag. Sjukintyg gör ingen skillnad. Förstadagsintyg skrivs väl bara om arbetsgivaren kräver. Då oftast för att det förekommit en massa oklar frånvaro.
  13. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #7
    Den enda gången jag "slapp" karensdag, var när jag skadade mig i samband med en tjänsteresa. Men då var det försäkringen som gick in och täckte detta (och löneavdrag under sjukskrivning och alla utgifter jag hade haft). Karensdagen fanns med, den försvinner aldrig.
  14. 7
    Den enda gången jag "slapp" karensdag, var när jag skadade mig i samband med en tjänsteresa. Men då var det försäkringen som gick in och täckte detta (och löneavdrag under sjukskrivning och alla utgifter jag hade haft). Karensdagen fanns med, den försvinner aldrig.
  15. Medlem sedan
    Mar 2003
    #8
    Jag tror du har missförstått detta med karensdagen..? Den befrias du ju inte ifrån även om du har ett sjukintyg. Krya på dig!
  16. 8
    Jag tror du har missförstått detta med karensdagen..? Den befrias du ju inte ifrån även om du har ett sjukintyg. Krya på dig!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar