SD uppe i 20 procent
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2013
    #1

    SD uppe i 20 procent

    Den senaste partisympatiundersökningen från SCB visar att S och M går kraftigt tillbaka och SD växer till nästan 20 procent.

    http://www.scb.se/sv_/Hitta-statisti...-Press/396464/

    Vilken syn man än har på flyktinginvandringen, så förstår jag inte hur så många svenskar kan vara så aningslösa, historielösa eller rent av ko-ade. Ser de inte vilken sorts parti de ger sitt stöd? Har ingen läst historia i svenska skolor på flera decennier? Förstår de vad som händer, om SD får en maktposition?

    Vi lever i en djupt skrämmande tid.
    Vad är en cyniker? En man som vet priset på allt och värdet på ingenting.
    (Oscar Wilde)
  2. 1
    SD uppe i 20 procent Den senaste partisympatiundersökningen från SCB visar att S och M går kraftigt tillbaka och SD växer till nästan 20 procent.

    http://www.scb.se/sv_/Hitta-statisti...-Press/396464/

    Vilken syn man än har på flyktinginvandringen, så förstår jag inte hur så många svenskar kan vara så aningslösa, historielösa eller rent av ko-ade. Ser de inte vilken sorts parti de ger sitt stöd? Har ingen läst historia i svenska skolor på flera decennier? Förstår de vad som händer, om SD får en maktposition?

    Vi lever i en djupt skrämmande tid.
  3. Medlem sedan
    Apr 2001
    #2
    På den positiva fronten kan man ju i alla fall konstatera att taggtrådsnissarna ägnade rätt mycket tid åt interna bråk. Läskiga Söder är inte så hipp i inne-kretsen längre.

    Det här kommer att låta hemskt men jag hoppas att de blir lite maktgalna och börjar bluddra på ännu värre. Lyser brunskjortorna igenom för mycket kan man hoppas att en del av väljarna vaknar till liv.
  4. 2
    På den positiva fronten kan man ju i alla fall konstatera att taggtrådsnissarna ägnade rätt mycket tid åt interna bråk. Läskiga Söder är inte så hipp i inne-kretsen längre.

    Det här kommer att låta hemskt men jag hoppas att de blir lite maktgalna och börjar bluddra på ännu värre. Lyser brunskjortorna igenom för mycket kan man hoppas att en del av väljarna vaknar till liv.
  5. Medlem sedan
    May 2004
    #3

    Inte så konstigt alls...

    eftersom de etablerade partierna är så jävla självupptagna och blinda och uppenbarligen inte vågar ta fajten med SD så blir det såhär.

    Jag vill påstå att såhär dåliga o usla politiker som vi har idag (samtliga partier) det har Sverige aldrig haft tidigare i historien. De verkar totalt förlamade i huvudet, nästan som om de vill att allt ska gå åt helvete.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  6. 3
    Inte så konstigt alls... eftersom de etablerade partierna är så jävla självupptagna och blinda och uppenbarligen inte vågar ta fajten med SD så blir det såhär.

    Jag vill påstå att såhär dåliga o usla politiker som vi har idag (samtliga partier) det har Sverige aldrig haft tidigare i historien. De verkar totalt förlamade i huvudet, nästan som om de vill att allt ska gå åt helvete.
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Ingen överraskning

    De har ju legat nära och runt 20% rätt länge, sedan sluitet av sommaren ungefär. När jag såg en rubrik om att (sd) ökade stort hajade jag också till men sedan såg jag att det handlade om jämförelse med SCB:s mätning i maj.

    Visst kan man tycka att det är sorgligt att folk är så historielösa men jag har inget som helst minne av att du reagerade mot det när (v) fick nästan 16% i EU-valet 1999 och det var ändå bara 10 år efter murens fall. Där kan man verkligen tala om historielöshet!

    Annars tror jag ju att ett viktigt skäl till (sd):s uppgång har varit att det i praktiken bara har funnits två alternativ vad gäller invandringsfrågan: (sd):s totalstopp och övriga partiers totala öppenhet. Något mellanting har helt enkelt inte funnits. Nu nyanseras den bilden litet och det kan mycket väl få till följd att (sd) minskar, jag hoppas det.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Ingen överraskning De har ju legat nära och runt 20% rätt länge, sedan sluitet av sommaren ungefär. När jag såg en rubrik om att (sd) ökade stort hajade jag också till men sedan såg jag att det handlade om jämförelse med SCB:s mätning i maj.

    Visst kan man tycka att det är sorgligt att folk är så historielösa men jag har inget som helst minne av att du reagerade mot det när (v) fick nästan 16% i EU-valet 1999 och det var ändå bara 10 år efter murens fall. Där kan man verkligen tala om historielöshet!

    Annars tror jag ju att ett viktigt skäl till (sd):s uppgång har varit att det i praktiken bara har funnits två alternativ vad gäller invandringsfrågan: (sd):s totalstopp och övriga partiers totala öppenhet. Något mellanting har helt enkelt inte funnits. Nu nyanseras den bilden litet och det kan mycket väl få till följd att (sd) minskar, jag hoppas det.
  9. Medlem sedan
    Aug 2013
    #5
    Nå, till skillnad från du ser jag väsentliga skillnader mellan dagens V och SD, både i demokratiskt hänseende och beträffande människosyn. Det är inte så lite uppseendeväckande, att du inte tycks se fascismen bakom SD:s tunna fasad av anständighet.
  10. 5
    Nå, till skillnad från du ser jag väsentliga skillnader mellan dagens V och SD, både i demokratiskt hänseende och beträffande människosyn. Det är inte så lite uppseendeväckande, att du inte tycks se fascismen bakom SD:s tunna fasad av anständighet.
  11. Medlem sedan
    Aug 2013
    #6
    Att dagens politiker inte är mycket att hålla i handen när det blåser håller jag med om, men i mina ögon ursäktar det inte att man i stället går till SD.
  12. 6
    Att dagens politiker inte är mycket att hålla i handen när det blåser håller jag med om, men i mina ögon ursäktar det inte att man i stället går till SD.
  13. Medlem sedan
    Aug 2013
    #7
    Tyvärr verkar det inte som att svenska folket längre störs av fascistoida yttranden och handlingar. Det är väl just det som är det mest skrämmande idag.
  14. 7
    Tyvärr verkar det inte som att svenska folket längre störs av fascistoida yttranden och handlingar. Det är väl just det som är det mest skrämmande idag.
  15. Medlem sedan
    May 2004
    #8

    Om människor lärde sig av...

    historien så skulle vi inte ha så mycket elände idag.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  16. 8
    Om människor lärde sig av... historien så skulle vi inte ha så mycket elände idag.
  17. Medlem sedan
    Aug 2013
    #9
    Det är förstås nog så sant.
  18. 9
    Det är förstås nog så sant.
  19. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #10

    Det har jag inte påstått (som vanligt)

    Det jag säger är att jag också ser kommunismen bakom (v):s tunna anständighet. Jag behandlar dem på samma sätt - till skillnad från dig.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  20. 10
    Det har jag inte påstått (som vanligt) Det jag säger är att jag också ser kommunismen bakom (v):s tunna anständighet. Jag behandlar dem på samma sätt - till skillnad från dig.
  21. Medlem sedan
    Nov 2015
    #11
    Jag håller med. Vart är ledarna ? De som ska styra upp detta och inge förtroende och framtidstro. Herregud vilka mjäkig mesproppar de odlat fram i leden. Som gjort för missnöjespartier att ta mark.
  22. 11
    Jag håller med. Vart är ledarna ? De som ska styra upp detta och inge förtroende och framtidstro. Herregud vilka mjäkig mesproppar de odlat fram i leden. Som gjort för missnöjespartier att ta mark.
  23. Medlem sedan
    Aug 2013
    #12
    Du ser saker som få andra numera ser, Christopher. Detsamma gäller väl public service, som vi diskuterade tidigare.
  24. 12
    Du ser saker som få andra numera ser, Christopher. Detsamma gäller väl public service, som vi diskuterade tidigare.
  25. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #13

    Visst inte

    Jag ser och påpekar det som få _inom media_ vill se möjligen, men det är en helt annan sak. Jag är helt enkelt konsekvent, något jag är väl medveten om att många inte är.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  26. 13
    Visst inte Jag ser och påpekar det som få _inom media_ vill se möjligen, men det är en helt annan sak. Jag är helt enkelt konsekvent, något jag är väl medveten om att många inte är.
  27. Medlem sedan
    Aug 2013
    #14
    Jag tillhör inte media, och jag vet att jag inte är ensam utanför media om min syn på saken. Men det är ju alltid bra att man kan få facit från Christopher.
  28. 14
    Jag tillhör inte media, och jag vet att jag inte är ensam utanför media om min syn på saken. Men det är ju alltid bra att man kan få facit från Christopher.
  29. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #15

    Vilket jag inte heller har påstått

    Dvs att du skulle vara ensam i din syn på saken. Det ligger i sakens natur att den som hyser större sympati för endera av fascism eller kommunism kommer att se större problem med det ena av dessa två partier än det andra.

    Jag, som tar avstånd från bägge och inte ser något försonande i endera, har inget problem med att behandla dem lika. Däremot vet vi, med stöd av väldigt många opinionsundersökningar genom åren, att stödet för vänstern inom journalistkåren är betydligt högre än bland befolkningen i allmänhet - alltså är det fullt logiskt att media tar större avstånd från (sd) än från (v). Det är däremot inte logiskt eller konsekvent, bara begripligt utifrån deras egna åsikter.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  30. 15
    Vilket jag inte heller har påstått Dvs att du skulle vara ensam i din syn på saken. Det ligger i sakens natur att den som hyser större sympati för endera av fascism eller kommunism kommer att se större problem med det ena av dessa två partier än det andra.

    Jag, som tar avstånd från bägge och inte ser något försonande i endera, har inget problem med att behandla dem lika. Däremot vet vi, med stöd av väldigt många opinionsundersökningar genom åren, att stödet för vänstern inom journalistkåren är betydligt högre än bland befolkningen i allmänhet - alltså är det fullt logiskt att media tar större avstånd från (sd) än från (v). Det är däremot inte logiskt eller konsekvent, bara begripligt utifrån deras egna åsikter.
  31. Medlem sedan
    Aug 2013
    #16
    Det är mycket du påstår, utan att någonsin har påstått det, Christopher.

    Jo, det är mycket logiskt att behandla dagens V och dagens SD olika, eftersom V inte är kommunistiskt längre, medan SD är uppenbart fascistiskt. (Det är bara att läsa vad partiets egna representanter skriver på officiella internetsidor.)
  32. 16
    Det är mycket du påstår, utan att någonsin har påstått det, Christopher.

    Jo, det är mycket logiskt att behandla dagens V och dagens SD olika, eftersom V inte är kommunistiskt längre, medan SD är uppenbart fascistiskt. (Det är bara att läsa vad partiets egna representanter skriver på officiella internetsidor.)
  33. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #17

    Det är din åsikt

    Jag håller (föga förvånande) inte med - jag ser partierna som lika goda kålsupare i det avseendet men det är för all del inget som går att mäta på något objektivt sätt. Hur de framstår beror i hög grad på hur de granskas och granskningen av (sd) är oerhört mycket hårdare än den är av (v).

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  34. 17
    Det är din åsikt Jag håller (föga förvånande) inte med - jag ser partierna som lika goda kålsupare i det avseendet men det är för all del inget som går att mäta på något objektivt sätt. Hur de framstår beror i hög grad på hur de granskas och granskningen av (sd) är oerhört mycket hårdare än den är av (v).
  35. Medlem sedan
    Aug 2013
    #18
    Där får vi, som sagt, enas om att vara (helt) oeniga.
  36. 18
    Där får vi, som sagt, enas om att vara (helt) oeniga.
  37. Medlem sedan
    May 2004
    #19

    Ja absolut det...

    verkligen sorgligt. Partier som springer på harmlösa bollar a la rut/rot, pridefestivaler, delad föräldraförsäkring och om bensinskatten ska höjas eller ej istället för att prioritera tunga mer komplexa frågor. De spelar missnöjespartierna rakt i händerna.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  38. 19
    Ja absolut det... verkligen sorgligt. Partier som springer på harmlösa bollar a la rut/rot, pridefestivaler, delad föräldraförsäkring och om bensinskatten ska höjas eller ej istället för att prioritera tunga mer komplexa frågor. De spelar missnöjespartierna rakt i händerna.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar