Försäkringspengar
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Anonym
    #1

    Försäkringspengar

    Hej
    jag har just fått en större summa pengar utbetalt till mig från min dotters försäkringsbolag (hon har blivit diagnostiserad med ett mentalt handikapp).
    Jag och hennes pappa är skilda och det är jag som tecknat och betalat försäkringen på eget initiativ.

    Har han någon rätt att bestämma över de pengarna? Har jag någon skyldighet att berätta detta för honom?

    (OBS! Orsaken till att jag ställer frågan är INTE att jag själv vill sätta sprätt på dem, utan vill bara undvika eventuellt tjafs som riskerar att uppstå)

    Tack på förhand!
  2. 1
    Försäkringspengar Hej
    jag har just fått en större summa pengar utbetalt till mig från min dotters försäkringsbolag (hon har blivit diagnostiserad med ett mentalt handikapp).
    Jag och hennes pappa är skilda och det är jag som tecknat och betalat försäkringen på eget initiativ.

    Har han någon rätt att bestämma över de pengarna? Har jag någon skyldighet att berätta detta för honom?

    (OBS! Orsaken till att jag ställer frågan är INTE att jag själv vill sätta sprätt på dem, utan vill bara undvika eventuellt tjafs som riskerar att uppstå)

    Tack på förhand!
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Spontant, nej

    Nu har jag ingen koll på lagen men om det är du som tecknat försäkringen, du som betalt den och pengarna utbetalas till dig efter att skilsmässan har gått igenom ser jag inte att du skulle vara skyldig att ta upp det med honom. Om pengarna formellt utbetalas till dottern är det en annan sak.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Spontant, nej Nu har jag ingen koll på lagen men om det är du som tecknat försäkringen, du som betalt den och pengarna utbetalas till dig efter att skilsmässan har gått igenom ser jag inte att du skulle vara skyldig att ta upp det med honom. Om pengarna formellt utbetalas till dottern är det en annan sak.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar