politisk ledning
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2008
    #1

    politisk ledning

    Egentligen är jag inget stort fan av Stefan Löfven. Han är rätt intetsägande och tråkig, oavsett politiken, kan jag tycka.

    men vad jag är tacksam att bo i ett land där en småtråkig gråsosse kan vara statsminister, när man jämför med alternativen, tex att folket stöttar någon bara på grund av karisma, oavsett kompetens

    https://www.washingtonpost.com/news/...aign-promises/
  2. 1
    politisk ledning Egentligen är jag inget stort fan av Stefan Löfven. Han är rätt intetsägande och tråkig, oavsett politiken, kan jag tycka.

    men vad jag är tacksam att bo i ett land där en småtråkig gråsosse kan vara statsminister, när man jämför med alternativen, tex att folket stöttar någon bara på grund av karisma, oavsett kompetens

    https://www.washingtonpost.com/news/...aign-promises/
  3. Medlem sedan
    Nov 2015
    #2
    När man ser vilka kandidater som erbjuds så känns det inte som ett friskt land det där. Jag skulle inte veta vem jag skulle rösta på. Pest eller kolera.
  4. 2
    När man ser vilka kandidater som erbjuds så känns det inte som ett friskt land det där. Jag skulle inte veta vem jag skulle rösta på. Pest eller kolera.
  5. Medlem sedan
    Apr 2008
    #3
    i det läget bör man välja kolera, för dödligheten är lägre än för pest. Och då får man nog göra likadant med valen. Välja det som är minst dåligt.
  6. 3
    i det läget bör man välja kolera, för dödligheten är lägre än för pest. Och då får man nog göra likadant med valen. Välja det som är minst dåligt.
  7. Medlem sedan
    Jan 2016
    #4
    Ja och Sverige är ju så mycket friskare land
  8. 4
    Ja och Sverige är ju så mycket friskare land
  9. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #5

    Föredrar partival framför personval

    Har man renodlade personval finns det en rätt stor risk att man får kandidater som är kända i största allmänhet snarare än kompetenta inom politik/diplomati och liknande. Med partival röstar folk förhoppningsvis huvudsakligen på en ideologi och generell inriktning av hur samhället skall vara snarare än på kändisen xx.

    Ja, Löfven må vara grå och intetsägande men jag vill inte heller ha kandidater vars främsta merit är att de gör sig bra i TV. Då är Löfven betydligt bättre, vare sig jag stöder hans politik eller inte.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  10. 5
    Föredrar partival framför personval Har man renodlade personval finns det en rätt stor risk att man får kandidater som är kända i största allmänhet snarare än kompetenta inom politik/diplomati och liknande. Med partival röstar folk förhoppningsvis huvudsakligen på en ideologi och generell inriktning av hur samhället skall vara snarare än på kändisen xx.

    Ja, Löfven må vara grå och intetsägande men jag vill inte heller ha kandidater vars främsta merit är att de gör sig bra i TV. Då är Löfven betydligt bättre, vare sig jag stöder hans politik eller inte.
  11. Medlem sedan
    Aug 2011
    #6
    Ja, det är det väl sannerligen?
    Ingen har ju påstått att Sverige är perfekt på alla vis. Men en hel del sundare än USA - tycker du inte?
  12. 6
    Ja, det är det väl sannerligen?
    Ingen har ju påstått att Sverige är perfekt på alla vis. Men en hel del sundare än USA - tycker du inte?
  13. Medlem sedan
    Jan 2016
    #7
    Nä det tycker jag inte har bott ett tag i USA vet inte vad som skulle vara sundare här .
  14. 7
    Nä det tycker jag inte har bott ett tag i USA vet inte vad som skulle vara sundare här .
  15. Medlem sedan
    Aug 2011
    #8
    Ok, vad tycker du är så hemskt med Sverige då?

    Sånt som jag tycker är bra med Sverige:

    - Föräldraledighet
    - Socialt skyddsnät
    - Högskola/universitet som är gratis att gå i och som man kan låna pengar till för att kunna genomföra.
    - Sjukvård för alla (alltså inte bara för dem med försäkringar)

    Ja, som exempel då.
    Vad tycker du är så jättebra med USA?
  16. 8
    Ok, vad tycker du är så hemskt med Sverige då?

    Sånt som jag tycker är bra med Sverige:

    - Föräldraledighet
    - Socialt skyddsnät
    - Högskola/universitet som är gratis att gå i och som man kan låna pengar till för att kunna genomföra.
    - Sjukvård för alla (alltså inte bara för dem med försäkringar)

    Ja, som exempel då.
    Vad tycker du är så jättebra med USA?
  17. Medlem sedan
    Jan 2016
    #9
    Det jag gillar med Usa är just mentaliteten där .Folk är trevligare än här och betydligt mer vänligare dem hälsar på en ber om ursäkt om dem tränger sig på . Här i Sverige tittar folk bara surt och armbågar sig fram. Gillar deras hårdare lagar och straff . Här är det mest slappt när det gäller våldtäkter rån osv.
  18. 9
    Det jag gillar med Usa är just mentaliteten där .Folk är trevligare än här och betydligt mer vänligare dem hälsar på en ber om ursäkt om dem tränger sig på . Här i Sverige tittar folk bara surt och armbågar sig fram. Gillar deras hårdare lagar och straff . Här är det mest slappt när det gäller våldtäkter rån osv.
  19. Medlem sedan
    Aug 2011
    #10
    Ok, så mest är det "känslan", inte så mycket kring hur landet är uppbyggt som du baserar dina åsikter på?
    Ja, förutom det där med brott och straff.
    Hur tycker du att det funkar med det - blir det färre brott tack vare de hårdare straffen?
  20. 10
    Ok, så mest är det "känslan", inte så mycket kring hur landet är uppbyggt som du baserar dina åsikter på?
    Ja, förutom det där med brott och straff.
    Hur tycker du att det funkar med det - blir det färre brott tack vare de hårdare straffen?
  21. Medlem sedan
    Jan 2016
    #11
    Ja jag kände mig ju betydligt säkrare när jag gick ute där . Betydligt mer poliser ute vilket känns tryggt . New york som förut hade en betydligt högre brottslighet städade ju upp staden många blir väl inte bättre människor för dem sitter inne men dem är ju inte ute och hittar på nya brott .
  22. 11
    Ja jag kände mig ju betydligt säkrare när jag gick ute där . Betydligt mer poliser ute vilket känns tryggt . New york som förut hade en betydligt högre brottslighet städade ju upp staden många blir väl inte bättre människor för dem sitter inne men dem är ju inte ute och hittar på nya brott .
  23. Medlem sedan
    Aug 2011
    #12
    Sen är det där nog en väldigt subjektiv bedömning du gör. Jag upplever sällan att folk "bara tittar surt och armbågar sig fram". Nu har ju inte jag varit i USA, så vad vet jag, de kanske är ett under av happiness och vänlighet allihop . Men ändå, din beskrivning av Sverige stämmer inte med hur jag upplever det.
    Mycket kan ju bero på hur en själv beter sig också?..
  24. 12
    Sen är det där nog en väldigt subjektiv bedömning du gör. Jag upplever sällan att folk "bara tittar surt och armbågar sig fram". Nu har ju inte jag varit i USA, så vad vet jag, de kanske är ett under av happiness och vänlighet allihop . Men ändå, din beskrivning av Sverige stämmer inte med hur jag upplever det.
    Mycket kan ju bero på hur en själv beter sig också?..
  25. Medlem sedan
    Aug 2011
    #13
    Nu pratar du om din känsla igen. Har du någon fakta att basera det på?
    T ex brottsstatistik?
  26. 13
    Nu pratar du om din känsla igen. Har du någon fakta att basera det på?
    T ex brottsstatistik?
  27. Medlem sedan
    Nov 2015
    #14
    Ja det är det verkligen. Det räcker med att titta på vapenlagarna och att det förekommer dödsstraff.
  28. 14
    Ja det är det verkligen. Det räcker med att titta på vapenlagarna och att det förekommer dödsstraff.
  29. Medlem sedan
    Jan 2016
    #15
    Vi får ju alla tycka olika eller hur ? antingen gillar man den Amerikanska mentaliteten eller inte .Jag gillar inte ett bidrags samhälle hamnar du i knipa visst då ska du ju kunna få hjälp men sköter man sig inte ska man inga pengar ha som någon skrev jag läste i Sverige luffarnas paradis .
  30. 15
    Vi får ju alla tycka olika eller hur ? antingen gillar man den Amerikanska mentaliteten eller inte .Jag gillar inte ett bidrags samhälle hamnar du i knipa visst då ska du ju kunna få hjälp men sköter man sig inte ska man inga pengar ha som någon skrev jag läste i Sverige luffarnas paradis .
  31. Medlem sedan
    Aug 2011
    #16
    Absolut, det har jag nog inte sagt något om, självklart får alla tycka som de vill. Jag frågar bara om du har någon fakta bakom eller om du bara baserar din åsikt av Sverige som ett "icke sunt" land på subjektivt tyckande.

    Visst finns det brister i det svenska systemet, och visst finns det de som utnyttjar bidrag o s v. Men tror du inte att det finns stora brister i det amerikanska systemet också? Eller funkar det klockrent där, menar du?...och återigen, vad baserar du det på i så fall?
  32. 16
    Absolut, det har jag nog inte sagt något om, självklart får alla tycka som de vill. Jag frågar bara om du har någon fakta bakom eller om du bara baserar din åsikt av Sverige som ett "icke sunt" land på subjektivt tyckande.

    Visst finns det brister i det svenska systemet, och visst finns det de som utnyttjar bidrag o s v. Men tror du inte att det finns stora brister i det amerikanska systemet också? Eller funkar det klockrent där, menar du?...och återigen, vad baserar du det på i så fall?
  33. Medlem sedan
    Aug 2011
    #17
    Ja, två vidriga sidor av USA, tycker jag.
  34. 17
    Ja, två vidriga sidor av USA, tycker jag.
  35. Medlem sedan
    Jan 2016
    #18
  36. Medlem sedan
    Jan 2016
    #19
    Vad vi tycker är icke sunt eller inte är ju individuellt nä Usa är långt ifrån perfekt men oftast får vi svenskar för oss att Sverige är bästa platsen på jorden , I usa finns det bästa av det bästa och det sämsta av det sämsta .
  37. 19
    Vad vi tycker är icke sunt eller inte är ju individuellt nä Usa är långt ifrån perfekt men oftast får vi svenskar för oss att Sverige är bästa platsen på jorden , I usa finns det bästa av det bästa och det sämsta av det sämsta .
  38. Medlem sedan
    Aug 2011
    #20
    Vad har det där med din vurm för hårdare straff att göra?...
  39. 20
    Vad har det där med din vurm för hårdare straff att göra?...
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar