Flitens lampa
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2015
    #1

    Flitens lampa

    lyser här i dag och det mesta har gått i skolans tecken denna lediga (?) dag.

    Förmiddagen sällskapades med Lillis som skulle till simhallen med sin klass. De senaste gångerna han varit och badat har han gjort illa sig på något sätt och sista gången slutade det med bruten fot. Så nu behövdes lite moraliskt stöd för att han skulle vilja bada. Allt gick bra och förbannelsen är nu bruten enligt Lillis.
    Sen var det skolmöte med Mellan och nu ikväll pluggas det för NO och Matteprov härhemma.

    Hur har er dag varit?
    Och den stora frågan : Följer ni gift vid första ögonkastet?
  2. 1
    Flitens lampa lyser här i dag och det mesta har gått i skolans tecken denna lediga (?) dag.

    Förmiddagen sällskapades med Lillis som skulle till simhallen med sin klass. De senaste gångerna han varit och badat har han gjort illa sig på något sätt och sista gången slutade det med bruten fot. Så nu behövdes lite moraliskt stöd för att han skulle vilja bada. Allt gick bra och förbannelsen är nu bruten enligt Lillis.
    Sen var det skolmöte med Mellan och nu ikväll pluggas det för NO och Matteprov härhemma.

    Hur har er dag varit?
    Och den stora frågan : Följer ni gift vid första ögonkastet?
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Nä. Jag tycker konceptet verkar intressant, och känner själv att "absolutely no way in h*ll!", men har inte sett mer än små snuttar.

    Är det ny säsong nu? Var det nån från förra säsongen som fortsatte leva ihop?
  4. 2
    Nä. Jag tycker konceptet verkar intressant, och känner själv att "absolutely no way in h*ll!", men har inte sett mer än små snuttar.

    Är det ny säsong nu? Var det nån från förra säsongen som fortsatte leva ihop?
  5. Medlem sedan
    Nov 2015
    #3
    Ny säsong nu. Del ett var igår men del två gick att se direkt på play.
    Vet inget om förra årets deltagare. Då var det ju några som fortsatte, men om de lever ihop idag vet jag inte.
  6. 3
    Ny säsong nu. Del ett var igår men del två gick att se direkt på play.
    Vet inget om förra årets deltagare. Då var det ju några som fortsatte, men om de lever ihop idag vet jag inte.
  7. Medlem sedan
    Jan 2016
    #4
    Jag skulle aldrig se ett sådant program; jag tycker dels att det är att bagatellisera och dra ner äktenskapet som institution. Ett äktenskap är ingen lek och en vigsel är inget jippo. Och dels att man riskerar att utsätta vanliga privatpersoner, som kanske inte alltid är så... teoretiskt begåvade? framsynta? ...för ytterst obehagliga situationer. JÄTTEKUL att behöva gå i brudsäng med någon som man plötsligt känner en stark motvilja mot... (Undrar om det juridiska är ordnat, förresten, eller kan det vara så illa att de medverkande t.o.m. tvingas lämna över delar av sin förmögenhet vid en skilsmässa?)


    Jag anser vidare att de av SvK:s präster som lånar ut sig till detta och andra jippon borde mista vigselrätten.
  8. 4
    Jag skulle aldrig se ett sådant program; jag tycker dels att det är att bagatellisera och dra ner äktenskapet som institution. Ett äktenskap är ingen lek och en vigsel är inget jippo. Och dels att man riskerar att utsätta vanliga privatpersoner, som kanske inte alltid är så... teoretiskt begåvade? framsynta? ...för ytterst obehagliga situationer. JÄTTEKUL att behöva gå i brudsäng med någon som man plötsligt känner en stark motvilja mot... (Undrar om det juridiska är ordnat, förresten, eller kan det vara så illa att de medverkande t.o.m. tvingas lämna över delar av sin förmögenhet vid en skilsmässa?)


    Jag anser vidare att de av SvK:s präster som lånar ut sig till detta och andra jippon borde mista vigselrätten.
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5

    Same shit...

    different day.

    Gift...vad är det? Har ingen susning.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  10. 5
    Same shit... different day.

    Gift...vad är det? Har ingen susning.
  11. Medlem sedan
    Nov 2015
    #6
    Som tur var blir ingen tvingad att ligga. Teoretiskt begåvade?
  12. 6
    Som tur var blir ingen tvingad att ligga. Teoretiskt begåvade?
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7
    Det känns onekligen som att sannolikheten att man träffar rätt sådär är väldigt låg, men visst det KAN ju gå. Och av det lilla jag sett verkar det inte som om det är personer som inte verkar kunna träffa nån på det vanliga sättet heller, så de måste triggas av osäkerheten så att säga.
  14. 7
    Det känns onekligen som att sannolikheten att man träffar rätt sådär är väldigt låg, men visst det KAN ju gå. Och av det lilla jag sett verkar det inte som om det är personer som inte verkar kunna träffa nån på det vanliga sättet heller, så de måste triggas av osäkerheten så att säga.
  15. Medlem sedan
    Aug 2013
    #8
    En så osmaklig programide att jag vägrar titta på det, även om det skulle vara extremt underhållande.
  16. 8
    En så osmaklig programide att jag vägrar titta på det, även om det skulle vara extremt underhållande.
  17. Medlem sedan
    Nov 2015
    #9
    Går på SVT. Singlar får hjälp att matchas med någon via psykologtester, IQ-tester intervjuer med beteendevetare osv.
    De får sedan gifta sig första gången de träffas och resa/dejta/flytta ihop. Efter en månad utvärderas det hela och det blir fortsättning eller skilsmässa.
  18. 9
    Går på SVT. Singlar får hjälp att matchas med någon via psykologtester, IQ-tester intervjuer med beteendevetare osv.
    De får sedan gifta sig första gången de träffas och resa/dejta/flytta ihop. Efter en månad utvärderas det hela och det blir fortsättning eller skilsmässa.
  19. Medlem sedan
    Jan 2016
    #10
    Blir de inte? Måste de inte redogöra för hur bröllopsnatten blev?

    Kanske "bristande konsekvenstänk" beskriver det bättre? Att man inte fattar att den kuliga grejen kan komma upp och bita en i svansen resten av livet? Idag försvinner ju inget som visats på TV, det lär ligga på Youtube för tid och evighet.
  20. 10
    Blir de inte? Måste de inte redogöra för hur bröllopsnatten blev?

    Kanske "bristande konsekvenstänk" beskriver det bättre? Att man inte fattar att den kuliga grejen kan komma upp och bita en i svansen resten av livet? Idag försvinner ju inget som visats på TV, det lär ligga på Youtube för tid och evighet.
  21. Medlem sedan
    Nov 2015
    #11
    Jag gillar det faktiskt just för att ingen blir vald/bortvald på samma vis som i Bonde söker fru, Ensam mamma söker och så. Lite tvärtom koncept.
  22. 11
    Jag gillar det faktiskt just för att ingen blir vald/bortvald på samma vis som i Bonde söker fru, Ensam mamma söker och så. Lite tvärtom koncept.
  23. Medlem sedan
    Jan 2016
    #12
    Man lär alltså TV-publiken att ta lätt på en skilsmässa...
  24. 12
    Man lär alltså TV-publiken att ta lätt på en skilsmässa...
  25. Medlem sedan
    Aug 2011
    #13

    Skönt med bruten förbannelse :)

    Själv har jag bakat bullar idag. De blev nästan magiskt goda, plus rätt så snygga också tycker jag

    _SAM1600.jpgklar.jpgliten.jpg


    Sen har jag sovit, promenerat och läst skvallerblaska. Det var min dag.
    Jo, vi var och veckohandlade också.

    Och ja, jag/vi följer Gift vid första ögonkastet .
    *I need some fine wine and you, you need to be nicer...*
  26. 13
    Skönt med bruten förbannelse :) Själv har jag bakat bullar idag. De blev nästan magiskt goda, plus rätt så snygga också tycker jag

    _SAM1600.jpgklar.jpgliten.jpg


    Sen har jag sovit, promenerat och läst skvallerblaska. Det var min dag.
    Jo, vi var och veckohandlade också.

    Och ja, jag/vi följer Gift vid första ögonkastet .
  27. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #14

    Inte så lysande

    Fick nej från en arbetsgivare till på ett jobb som verkade klippt och skuret för mig med motiveringen att jag inte passade deras profil riktigt. Det går ju inte att bevisa och de skulle aldrig säga det rent ut men jag misstänker att det är kodspråk för "för gammal".

    Jag såg något avsnitt av förra säsongen men har inte sett den här. Hur gick det för dem som gifte sig förra gången? Ett par verkade inte ha några förutsättningar alls tyckte jag då, ett par verkade klicka direkt och det tredje minns jag inte riktigt. Arrangerade äktenskap kan kanske fungera, här är det ju trots allt psykologer etc som har försökt matcha ihop så gott som möjligt. Det borde ju vara goda förutsättningar, bra mycket bättre än vad många andra startar med...?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  28. 14
    Inte så lysande Fick nej från en arbetsgivare till på ett jobb som verkade klippt och skuret för mig med motiveringen att jag inte passade deras profil riktigt. Det går ju inte att bevisa och de skulle aldrig säga det rent ut men jag misstänker att det är kodspråk för "för gammal".

    Jag såg något avsnitt av förra säsongen men har inte sett den här. Hur gick det för dem som gifte sig förra gången? Ett par verkade inte ha några förutsättningar alls tyckte jag då, ett par verkade klicka direkt och det tredje minns jag inte riktigt. Arrangerade äktenskap kan kanske fungera, här är det ju trots allt psykologer etc som har försökt matcha ihop så gott som möjligt. Det borde ju vara goda förutsättningar, bra mycket bättre än vad många andra startar med...?
  29. Medlem sedan
    May 2004
    #15

    Ok, tack..

    det var inget jag kände till.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  30. 15
    Ok, tack.. det var inget jag kände till.
  31. Medlem sedan
    Jan 2016
    #16
    Jag är faktiskt inte helt anti arrangerade äktenskap, för många gånger går det bra. Precis som det många gånger går dåligt för dom som väljer helt själva. Men det måste ändå finnas någon slags förlovningstid då paret får träffas IRL och känna om de klickar, och då båda fortfarande har rätt att bryta förlovningen. Detta med personkemi är ju mystiskt - det hjälper inte att profilerna stämmer överens på papperet, det kan ändå vara så att man känner en stark motvilja när man möter personen IRL första gången. Antingen p.g.a. något man KAN förklara, som hans lukt eller mannerismer eller röst... eller så p.g.a. något som man INTE kan förklara. Det kan också vara så att man inte direkt känner en motvilja, men att hans kropp är likgiltig som en träplanka. Det finns inget erotiskt där alls.
  32. 16
    Jag är faktiskt inte helt anti arrangerade äktenskap, för många gånger går det bra. Precis som det många gånger går dåligt för dom som väljer helt själva. Men det måste ändå finnas någon slags förlovningstid då paret får träffas IRL och känna om de klickar, och då båda fortfarande har rätt att bryta förlovningen. Detta med personkemi är ju mystiskt - det hjälper inte att profilerna stämmer överens på papperet, det kan ändå vara så att man känner en stark motvilja när man möter personen IRL första gången. Antingen p.g.a. något man KAN förklara, som hans lukt eller mannerismer eller röst... eller så p.g.a. något som man INTE kan förklara. Det kan också vara så att man inte direkt känner en motvilja, men att hans kropp är likgiltig som en träplanka. Det finns inget erotiskt där alls.
  33. Medlem sedan
    Aug 2013
    #17
    Ja, det är väl i så fall det enda positiva som går att säga om programmet.
  34. 17
    Ja, det är väl i så fall det enda positiva som går att säga om programmet.
  35. Medlem sedan
    Aug 2011
    #18
    Jag är inte helt hundra men tror jag har läst att inget av paren lever ihop längre. Ett par levde ihop ett kortare tag men gick sen isär. Ett annat par levde ihop en lite längre tid men gick också isär. Och det tredje paret gick isär redan efter "provmånaden".
  36. 18
    Jag är inte helt hundra men tror jag har läst att inget av paren lever ihop längre. Ett par levde ihop ett kortare tag men gick sen isär. Ett annat par levde ihop en lite längre tid men gick också isär. Och det tredje paret gick isär redan efter "provmånaden".
  37. Pyssling
    #19
    Låter som en ganska späckad ledig dag, hoppas Lillis ska klara sig från skador nu då!

    Jag har jobbat från morgon till kväll, sen har jag också varit i simhallen nu på kvällen, det blev en lång simtur och en låååång stund i bastun, jag älskar att basta, det är så himla skönt!

    Nej, jag tittar sällan på tv och ska inte följa den serien, men hade jag varit mer för tv-tittande så hade jag kunnat följa den, det är väl vuxna människor som är med i serien och som valt det själva, om jag fattar rätt?
  38. 19
    Låter som en ganska späckad ledig dag, hoppas Lillis ska klara sig från skador nu då!

    Jag har jobbat från morgon till kväll, sen har jag också varit i simhallen nu på kvällen, det blev en lång simtur och en låååång stund i bastun, jag älskar att basta, det är så himla skönt!

    Nej, jag tittar sällan på tv och ska inte följa den serien, men hade jag varit mer för tv-tittande så hade jag kunnat följa den, det är väl vuxna människor som är med i serien och som valt det själva, om jag fattar rätt?
  39. Medlem sedan
    Nov 2015
    #20
    Den där bilden vill man nästan anmäla. Ser oanständigt gott ut
  40. 20
    Den där bilden vill man nästan anmäla. Ser oanständigt gott ut
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar