http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...er-girjasdomen

Det kan ju kännas vettigt på något sätt. Även om det är statens marker. Men vill dom nu ha specialbehandling och tjäna pengar på dem som inte kan visa på samiskt blod med samebytillhörighet så är det så. Samt att en domstol tydligen beslutat att det är deras rätt och kontrollera släktskap hos dem som vill fiska och jaga.

Men att då samer som inte tillhör en sameby ska börja klaga känns helt dumt. På vilka grunder ska man då utesluta någon? Rätten fastslog att det var utifrån bytillhörighet som jag förstod det.

Sen är det ju så, tex i Kirunatrakten. Att man även där tillbringar den största delen av fritiden för många med att jaga och fiska sen åtminstone fyra generationer tillbaka i stor skala. Men visst det är inte i tusen år. Inte på långt när.

Så det är bara för Vittangi- och Nikkalouktaborna att börja gå på operan istället.

Jag raljerar här, ja. Men, vänder mig mest emot hur man tänker som same utan sameby att man ska ha större rättigheter än andra svenskar som inte kan visa på samiskt blod att åtnjuta rätten till statens mark. Då nu samerna själva velat det ska vara så?