små köksfrågor
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2008
    #1

    små köksfrågor

    1.ställer ni in glas och koppar i skåpen rättvänt eller upp och ner?

    2. hur många osthyvlar och saxar använder ni i köket?

    3.I vilken ordning ligger besticken i lådan?

    Jag är lite fascinerad över att många gör på ett visst sätt, att det är "rätt" , men att det inte alltid finns något skäl till det.

    Och bonusfråga, Har ni kommit i konflikt över hur det ska vara organiserat i köket, men respektive, kolleger, svärmor eller annan?
  2. 1
    små köksfrågor 1.ställer ni in glas och koppar i skåpen rättvänt eller upp och ner?

    2. hur många osthyvlar och saxar använder ni i köket?

    3.I vilken ordning ligger besticken i lådan?

    Jag är lite fascinerad över att många gör på ett visst sätt, att det är "rätt" , men att det inte alltid finns något skäl till det.

    Och bonusfråga, Har ni kommit i konflikt över hur det ska vara organiserat i köket, men respektive, kolleger, svärmor eller annan?
  3. Medlem sedan
    Nov 2003
    #2
    -uppochner.
    -kanske tre osthyvlar, två saxar.
    -gaffel-kniv-sked. Det är min man som bestämt det. Det är så man dukar uppenbarligen. Själv tänker jag föga på såna detaljer.

    Brukar tjafsa med maken om sånt ibland, men konflikt vet jag inte direkt!
  4. 2
    -uppochner.
    -kanske tre osthyvlar, två saxar.
    -gaffel-kniv-sked. Det är min man som bestämt det. Det är så man dukar uppenbarligen. Själv tänker jag föga på såna detaljer.

    Brukar tjafsa med maken om sånt ibland, men konflikt vet jag inte direkt!
  5. Medlem sedan
    Jan 2004
    #3
    1. upp och ner

    2. från vänster, knivar, gafflar, skedar. Sen har vi dessertskedar på tvären innanför de andra besticken och teskedar och påsklämmor på tvärren utanför de andra vesticken.

    Nej vi har inte hamnat i konflikt ang såna här saker. Jag bestämmer och maken följer,,,,typ På just detta område ska jag väl tillägga
  6. 3
    1. upp och ner

    2. från vänster, knivar, gafflar, skedar. Sen har vi dessertskedar på tvären innanför de andra besticken och teskedar och påsklämmor på tvärren utanför de andra vesticken.

    Nej vi har inte hamnat i konflikt ang såna här saker. Jag bestämmer och maken följer,,,,typ På just detta område ska jag väl tillägga
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4
    Sorry, mitt svar på 2 skulle ju vara på 3.

    Svar på fråga 2, vi har 3 osthyvlar och 3-4 saxar som varvar runt i hela huset.
  8. 4
    Sorry, mitt svar på 2 skulle ju vara på 3.

    Svar på fråga 2, vi har 3 osthyvlar och 3-4 saxar som varvar runt i hela huset.
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5
    Oh! Viktiga frågor!
    Jag vill egentligen ha koppar och glas upp och ner för att samla så lite damm som möjligt men vi har dem rättvända ändå.

    Vi har två osthyvlar som används till vardags och två kökssaxar och jag blir lika irriterad varje gång båda står i diskmaskinen (och den är igång). Jag försöker införa att de diskas för hand så att de alltid finns tillgängliga, det går inget vidare... Konflikt är kanske att ta i men det skapar som sagt rejäl irritation!

    Hmm låt mig tänka. Från vänster till höger: gafflar, knivar, skedar. I alla fall i översta lådan.
    I andra lådan finns bl a grillbestick och där ligger de mer huller om buller.

    Min mamma och moster delar på en sommarstuga och vill ha olika ordning i köket så vid varje skifte så flyttas det om
  10. 5
    Oh! Viktiga frågor!
    Jag vill egentligen ha koppar och glas upp och ner för att samla så lite damm som möjligt men vi har dem rättvända ändå.

    Vi har två osthyvlar som används till vardags och två kökssaxar och jag blir lika irriterad varje gång båda står i diskmaskinen (och den är igång). Jag försöker införa att de diskas för hand så att de alltid finns tillgängliga, det går inget vidare... Konflikt är kanske att ta i men det skapar som sagt rejäl irritation!

    Hmm låt mig tänka. Från vänster till höger: gafflar, knivar, skedar. I alla fall i översta lådan.
    I andra lådan finns bl a grillbestick och där ligger de mer huller om buller.

    Min mamma och moster delar på en sommarstuga och vill ha olika ordning i köket så vid varje skifte så flyttas det om
  11. Medlem sedan
    Oct 2006
    #6
    På jobbet kontra hemma...

    1.ställer ni in glas och koppar i skåpen rättvänt eller upp och ner?
    Hemma rättvänt, de hinner aldrig bli dammiga.
    På jobbet tvärtom.

    2. hur många osthyvlar och saxar använder ni i köket?
    2 osthyvlar, tre saxar (stor, mellan och en trubbig).

    3.I vilken ordning ligger besticken i lådan?
    Sked, gaffel, kniv. För så har det alltid varit.
  12. 6
    På jobbet kontra hemma...

    1.ställer ni in glas och koppar i skåpen rättvänt eller upp och ner?
    Hemma rättvänt, de hinner aldrig bli dammiga.
    På jobbet tvärtom.

    2. hur många osthyvlar och saxar använder ni i köket?
    2 osthyvlar, tre saxar (stor, mellan och en trubbig).

    3.I vilken ordning ligger besticken i lådan?
    Sked, gaffel, kniv. För så har det alltid varit.
  13. Pyssling
    #7
    De vanliga dricksglasen står upp- och nervända på nedersta hyllan i vårt enda köksskåp.
    Sen har vi andra slags glas på öppna hyllor bredvid köksskåpet, där står vinglasen upp- och nervända, ölglas på fot rättvända, ölglas utan fot upp- och nervända, champagneglas rättvända och kaffe-/te-muggar rättvända och travade i varandra. Lite olika alltså.

    Vi har två osthyvlar och fem-sex saxar i olika storlekar.

    Gafflar och knivar ligger i en låda, stora och små skedar i en annan tillsammans med saxar, smörknivar, slevar och sånt.

    Nej, inga konflikter om köksorganisationen alls.
  14. 7
    De vanliga dricksglasen står upp- och nervända på nedersta hyllan i vårt enda köksskåp.
    Sen har vi andra slags glas på öppna hyllor bredvid köksskåpet, där står vinglasen upp- och nervända, ölglas på fot rättvända, ölglas utan fot upp- och nervända, champagneglas rättvända och kaffe-/te-muggar rättvända och travade i varandra. Lite olika alltså.

    Vi har två osthyvlar och fem-sex saxar i olika storlekar.

    Gafflar och knivar ligger i en låda, stora och små skedar i en annan tillsammans med saxar, smörknivar, slevar och sånt.

    Nej, inga konflikter om köksorganisationen alls.
  15. Medlem sedan
    May 2004
    #8
    1.ställer ni in glas och koppar i skåpen rättvänt eller upp och ner?
    - rättvänt

    2. hur många osthyvlar och saxar använder ni i köket?
    - typ två av både osthyvlar och saxar, elelr vi har nog lite saxar som ligger i lådor lite varstans i huset.

    3.I vilken ordning ligger besticken i lådan?
    - från vänster osthyvlar, lute större bestick, sedan skedar, gafflar och knivar, på tvären under dessa kaffeskedar.

    Och bonusfråga, Har ni kommit i konflikt över hur det ska vara organiserat i köket, men respektive, kolleger, svärmor eller annan?
    - ha ha nä, kan inte bry mig mindre över detta. Oftast tar jag vad jag behöver direkt ur diskmaskinen.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  16. 8
    1.ställer ni in glas och koppar i skåpen rättvänt eller upp och ner?
    - rättvänt

    2. hur många osthyvlar och saxar använder ni i köket?
    - typ två av både osthyvlar och saxar, elelr vi har nog lite saxar som ligger i lådor lite varstans i huset.

    3.I vilken ordning ligger besticken i lådan?
    - från vänster osthyvlar, lute större bestick, sedan skedar, gafflar och knivar, på tvären under dessa kaffeskedar.

    Och bonusfråga, Har ni kommit i konflikt över hur det ska vara organiserat i köket, men respektive, kolleger, svärmor eller annan?
    - ha ha nä, kan inte bry mig mindre över detta. Oftast tar jag vad jag behöver direkt ur diskmaskinen.
  17. Medlem sedan
    Apr 2008
    #9
    Jepp, synnerligen viktiga

    Min syster och jag delade också stuga, jag hittade aldrig något när hon vart där.
  18. 9
    Jepp, synnerligen viktiga

    Min syster och jag delade också stuga, jag hittade aldrig något när hon vart där.
  19. Medlem sedan
    Apr 2008
    #10
    Hålller med din maken, _själklart_ ska besticken ligga i den ordningen i lådan
  20. 10
    Hålller med din maken, _själklart_ ska besticken ligga i den ordningen i lådan
  21. Medlem sedan
    Apr 2008
    #11
    upp och ner, är det för att det inska ska samlas damm eller småkryp? Det är många som har upp och ner
  22. 11
    upp och ner, är det för att det inska ska samlas damm eller småkryp? Det är många som har upp och ner
  23. Medlem sedan
    Apr 2008
    #12
    På jobbet gör folk olika. Själv tycker jag att det spelar ju ingen roll, så länge diskmasken blir urplockad så är det bra. Men det finns de som har åsikter, vilket ajg tycker är lite roligt, men att lägga energi på fel saker.
  24. 12
    På jobbet gör folk olika. Själv tycker jag att det spelar ju ingen roll, så länge diskmasken blir urplockad så är det bra. Men det finns de som har åsikter, vilket ajg tycker är lite roligt, men att lägga energi på fel saker.
  25. Medlem sedan
    Apr 2008
    #13
    Olika för olika sorters glas, får man göra så ?
  26. 13
    Olika för olika sorters glas, får man göra så ?
  27. Medlem sedan
    Apr 2008
    #14
    En manlig kollega som blev huvudansvarig för hem och familj när frun började veckopendla, han installerade raskt en extra diskmaksin. Varför överhuvudtaget plocka upp i skåpen, när man kunde ta direkt ur maskinen?
  28. 14
    En manlig kollega som blev huvudansvarig för hem och familj när frun började veckopendla, han installerade raskt en extra diskmaksin. Varför överhuvudtaget plocka upp i skåpen, när man kunde ta direkt ur maskinen?
  29. Medlem sedan
    Oct 2006
    #15
    På vårt är det ganska viktigt, det underlättar för brukare att hitta om folk inte flyttar runt på i vilka skåp vad finns t.ex.
  30. 15
    På vårt är det ganska viktigt, det underlättar för brukare att hitta om folk inte flyttar runt på i vilka skåp vad finns t.ex.
  31. Medlem sedan
    Oct 2006
    #16
    Men det som var olika för jobbet och hemma var mest glasen, där kan de bli stående länge så dricker någon brukare ur ett jättedammigt glas. Därför ställer vi dem upp och ner.
  32. 16
    Men det som var olika för jobbet och hemma var mest glasen, där kan de bli stående länge så dricker någon brukare ur ett jättedammigt glas. Därför ställer vi dem upp och ner.
  33. Pyssling
    #17
    Det där har min man tagit upp många gånger, han vill helst att vi ska ha två diskmaskiner så att man kan ta ur den ena och ställa in smutsigt i den andra.

    Än har det inte blivit så, men vi kanske gör så vad det lider
  34. 17
    Det där har min man tagit upp många gånger, han vill helst att vi ska ha två diskmaskiner så att man kan ta ur den ena och ställa in smutsigt i den andra.

    Än har det inte blivit så, men vi kanske gör så vad det lider
  35. Medlem sedan
    Jan 2004
    #18
    Ingen aning om varför egentligen, det bara är så
  36. 18
    Ingen aning om varför egentligen, det bara är så
  37. Medlem sedan
    Nov 1998
    #19
    1.ställer ni in glas och koppar i skåpen rättvänt eller upp och ner?
    - Rättvänt

    2. hur många osthyvlar och saxar använder ni i köket?
    - Osthyvlar 3 st med olika tjocklekar + en räfflad + en smal framtill + en trådad, som är kass
    Saxar, ca 20. Jag använder saxar till det mesta, har en massa olika saxar till saker som man annars mest använder knivar till. Klipper t ex pizza med sax, klipper filébitar ...

    Finns ingen som är så saxig som jag. Jag är jättesaxig.

    Om jag skulle haft en tatuering, så skulle det nog ha blivit denna:
    https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...06d21533d0.jpg

    3.I vilken ordning ligger besticken i lådan?
    - Gaffel, kniv skedar av olika storlek. Vi äter numera ofta allt med sked framför TV:n för att inte spilla samtidigt som man inte missar något på TVn.

    Jag är lite fascinerad över att många gör på ett visst sätt, att det är "rätt" , men att det inte alltid finns något skäl till det.

    Och bonusfråga, Har ni kommit i konflikt över hur det ska vara organiserat i köket, men respektive, kolleger, svärmor eller annan?
    Nej. Jag och konsulenten kommer överens tillsammans. Svärmor kommer man inte överens med ö h t.
  38. 19
    1.ställer ni in glas och koppar i skåpen rättvänt eller upp och ner?
    - Rättvänt

    2. hur många osthyvlar och saxar använder ni i köket?
    - Osthyvlar 3 st med olika tjocklekar + en räfflad + en smal framtill + en trådad, som är kass
    Saxar, ca 20. Jag använder saxar till det mesta, har en massa olika saxar till saker som man annars mest använder knivar till. Klipper t ex pizza med sax, klipper filébitar ...

    Finns ingen som är så saxig som jag. Jag är jättesaxig.

    Om jag skulle haft en tatuering, så skulle det nog ha blivit denna:
    https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...06d21533d0.jpg

    3.I vilken ordning ligger besticken i lådan?
    - Gaffel, kniv skedar av olika storlek. Vi äter numera ofta allt med sked framför TV:n för att inte spilla samtidigt som man inte missar något på TVn.

    Jag är lite fascinerad över att många gör på ett visst sätt, att det är "rätt" , men att det inte alltid finns något skäl till det.

    Och bonusfråga, Har ni kommit i konflikt över hur det ska vara organiserat i köket, men respektive, kolleger, svärmor eller annan?
    Nej. Jag och konsulenten kommer överens tillsammans. Svärmor kommer man inte överens med ö h t.
  39. Medlem sedan
    May 2004
    #20

    Ha ha precis så, när min...

    fru blev gravid första gången installerade vi omgående en diskmaskin.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  40. 20
    Ha ha precis så, när min... fru blev gravid första gången installerade vi omgående en diskmaskin.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar