Mattips?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2011
    #1

    Mattips?

    På lördag kommer ett par vänner på besök. Jag tänkte servera lite plockmat. Jag ska baka en ostpaj och servera med räkor, vitlöksbröd, vitlökssås, lite grönsaker och dip, egenbakat fröknäcke, ett par olika ostar...

    Men finns det någon som har förslag på nåt mer som passar till? Det ska vara hyfsat enkelt, gärna gå att göra i förväg (eller köpa färdigt), inte jättedyrt.
    *I need some fine wine and you, you need to be nicer...*
  2. 1
    Mattips? På lördag kommer ett par vänner på besök. Jag tänkte servera lite plockmat. Jag ska baka en ostpaj och servera med räkor, vitlöksbröd, vitlökssås, lite grönsaker och dip, egenbakat fröknäcke, ett par olika ostar...

    Men finns det någon som har förslag på nåt mer som passar till? Det ska vara hyfsat enkelt, gärna gå att göra i förväg (eller köpa färdigt), inte jättedyrt.
  3. Medlem sedan
    Oct 2014
    #2
    Tänker att en liten cevich till på räkor kunde vara gott.
    Eller en skål med en soppa innan, avacado kanske eller en varm lite het räksoppa.
  4. 2
    Tänker att en liten cevich till på räkor kunde vara gott.
    Eller en skål med en soppa innan, avacado kanske eller en varm lite het räksoppa.
  5. Medlem sedan
    Jul 2003
    #3
    En linssallad av något slag? Det är ju lite matigare än vanlig sallad och samtidigt blir det lagom att ta lite av det tillsammans med de andra sakerna?
  6. 3
    En linssallad av något slag? Det är ju lite matigare än vanlig sallad och samtidigt blir det lagom att ta lite av det tillsammans med de andra sakerna?
  7. Medlem sedan
    Aug 2011
    #4
    Nja, det känns som lite tillkrånglat faktiskt. Vi ska inte ha förrätt och huvudrätt, vi ska ha bara plockmat.
  8. 4
    Nja, det känns som lite tillkrånglat faktiskt. Vi ska inte ha förrätt och huvudrätt, vi ska ha bara plockmat.
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    En matig sallad är ju aldrig fel, kanske med avocado och gröna bönor? Eller något litet med kött, tänker att rökt renstek borde passa i smakerna så kanske rullar med renstek och pepparrot? Eller miniköttbullar, jag gillar på lammfärs med mycket vitlök i, och med tzatziki som dipp! Om du vill fortsätta på fisktemat så är ju rökt lax alltid gott, t ex i rullar med philadelphia och gräslök, eller på snittar.
  10. 5
    En matig sallad är ju aldrig fel, kanske med avocado och gröna bönor? Eller något litet med kött, tänker att rökt renstek borde passa i smakerna så kanske rullar med renstek och pepparrot? Eller miniköttbullar, jag gillar på lammfärs med mycket vitlök i, och med tzatziki som dipp! Om du vill fortsätta på fisktemat så är ju rökt lax alltid gott, t ex i rullar med philadelphia och gräslök, eller på snittar.
  11. Medlem sedan
    Aug 2011
    #6
    Ja, eller kanske nåt på blandade bönor?... Hmm...tack för tipset/tankarna!
    Eller kanske en liten couscoussallad?
  12. 6
    Ja, eller kanske nåt på blandade bönor?... Hmm...tack för tipset/tankarna!
    Eller kanske en liten couscoussallad?
  13. Medlem sedan
    Oct 2014
    #7
    Ok. Vi äter iofs gärna de här rätterna på sidan som plockmat. Ta en lite roligare sallad till ?
  14. 7
    Ok. Vi äter iofs gärna de här rätterna på sidan som plockmat. Ta en lite roligare sallad till ?
  15. Medlem sedan
    Aug 2011
    #8
    Rullar är en bra grej! Lätt att göra innan, blir ju bara godare om de får stå några timmar inplastade .
  16. 8
    Rullar är en bra grej! Lätt att göra innan, blir ju bara godare om de får stå några timmar inplastade .
  17. Medlem sedan
    Aug 2011
    #9
    Ja, jag tänkte på nån couscoussallad?
  18. 9
    Ja, jag tänkte på nån couscoussallad?
  19. Medlem sedan
    Jul 2003
    #10
    Precis! De _ska_ helt enkelt göras i förväg
  20. 10
    Precis! De _ska_ helt enkelt göras i förväg
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #11
    Typ minipizzor? Eller quesadillas?
  22. 11
    Typ minipizzor? Eller quesadillas?
  23. Medlem sedan
    Oct 2014
    #12
    Ja det är gott och lite matigt.
    Fyllda krustader är också gott och bra att förbereda med goda fyllningar
  24. 12
    Ja det är gott och lite matigt.
    Fyllda krustader är också gott och bra att förbereda med goda fyllningar
  25. Medlem sedan
    Jul 2003
    #13
    Jo precis bönor, bulgur, couscous eller vad du nu har i din repertoar. Jag råkade bara komma att tänka på en speciell linssallad vi gör ibland.
  26. 13
    Jo precis bönor, bulgur, couscous eller vad du nu har i din repertoar. Jag råkade bara komma att tänka på en speciell linssallad vi gör ibland.
  27. Medlem sedan
    Aug 2011
    #14
    Ja, det är ju gott! Och enkelt att förbereda.

    Ah, du vet ju att våra små enkla plockmatmiddagar brukar kajka ur och bli...eh...lite mer överdådiga än jag tänkte först.
  28. 14
    Ja, det är ju gott! Och enkelt att förbereda.

    Ah, du vet ju att våra små enkla plockmatmiddagar brukar kajka ur och bli...eh...lite mer överdådiga än jag tänkte först.
  29. Medlem sedan
    Aug 2011
    #15
    Har du recept så jag kan inspireras?
  30. 15
    Har du recept så jag kan inspireras?
  31. Medlem sedan
    Aug 2011
    #16
    Ja, perfekta plockmatsrätten
  32. 16
    Ja, perfekta plockmatsrätten
  33. Medlem sedan
    Aug 2006
    #17
    Men det är bra, blir perfekt frukost av det som blir över
  34. 17
    Men det är bra, blir perfekt frukost av det som blir över
  35. Medlem sedan
    Jul 2003
    #18
    dressing på olivolja och pressad citron, salt och vitpeppar (om jag minns rätt) - smakar vidrigt när man smakar av, men blir riktigt gott i själva salladen

    Sedan är det små gröna linser, paprika och oliver och rejält med kapris. Finhackad gul lök ingår också.

    Salladen blir inte sämre av att få stå ett tag, dvs också en riktigt bra rätt att förbereda.
  36. 18
    dressing på olivolja och pressad citron, salt och vitpeppar (om jag minns rätt) - smakar vidrigt när man smakar av, men blir riktigt gott i själva salladen

    Sedan är det små gröna linser, paprika och oliver och rejält med kapris. Finhackad gul lök ingår också.

    Salladen blir inte sämre av att få stå ett tag, dvs också en riktigt bra rätt att förbereda.
  37. Medlem sedan
    Jul 2003
    #19
    Ja men minipizzor! Min absolut godaste är med tunt hyvlad jordärtskocka, parmesanost och friterad salvia. Kanske låter konstigt med är _sjukt_ gott. Eller med svartkål och getost... fast nu kom jag på en helt annan grej: Tarte Tatin på rödlök, med svarta oliver och honung! Ett recept ur lantliv mat&dryck i höstas, vi har lagat den till döds men älskar den fortfarande! To die for!
  38. 19
    Ja men minipizzor! Min absolut godaste är med tunt hyvlad jordärtskocka, parmesanost och friterad salvia. Kanske låter konstigt med är _sjukt_ gott. Eller med svartkål och getost... fast nu kom jag på en helt annan grej: Tarte Tatin på rödlök, med svarta oliver och honung! Ett recept ur lantliv mat&dryck i höstas, vi har lagat den till döds men älskar den fortfarande! To die for!
  39. Medlem sedan
    Aug 2006
    #20
    Ja, det låter konstigt
  40. 20
    Ja, det låter konstigt
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar