Vad har du blivit kallad förolämpande?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Apr 2008
    #1

    Vad har du blivit kallad förolämpande?

    Tänker lite på tråden nedan, om samer/lappar.

    Vad har ni själva blivit kallade, som har varit menat att trycka ner? alltså sådant som någon sagt utan att sätta "jävla" framför. Det är ju skillnad att kallas skåning, eller jävla skåning. Skåning blir inte automatiskt ett nervärderade uttryck bara för att vissa tycker skånska är fult, det är liksom inte viktigt i sammanhanget.

    Nollåtta brukar vara något som ofta sägs nervärderande, tror jag. Vill man ta i säger man Fjollträsk. Roligast är norrlänningar som kallar hela mellansverige för nollåttaområde. Om de anade hur förolämpade smålänningarna känner sig då
  2. 1
    Vad har du blivit kallad förolämpande? Tänker lite på tråden nedan, om samer/lappar.

    Vad har ni själva blivit kallade, som har varit menat att trycka ner? alltså sådant som någon sagt utan att sätta "jävla" framför. Det är ju skillnad att kallas skåning, eller jävla skåning. Skåning blir inte automatiskt ett nervärderade uttryck bara för att vissa tycker skånska är fult, det är liksom inte viktigt i sammanhanget.

    Nollåtta brukar vara något som ofta sägs nervärderande, tror jag. Vill man ta i säger man Fjollträsk. Roligast är norrlänningar som kallar hela mellansverige för nollåttaområde. Om de anade hur förolämpade smålänningarna känner sig då
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Nej bara "skåning" utan jävla framför är ju världens komplimang

    Jag har väl blivit kallad bitch, och knappast i positiv mening. Och låtsas-morsa, med solklar vilja att såra.
  4. 2
    Nej bara "skåning" utan jävla framför är ju världens komplimang

    Jag har väl blivit kallad bitch, och knappast i positiv mening. Och låtsas-morsa, med solklar vilja att såra.
  5. Medlem sedan
    Apr 2008
    #3
    Bitch ja, det känns om om det är yngre förmågor som slänger ur sig det. Tik, flickhund, ska det vara en förolämpning?
    Fast eftersom jag har en tik, så förstår jag varför bitch används som det gör
  6. 3
    Bitch ja, det känns om om det är yngre förmågor som slänger ur sig det. Tik, flickhund, ska det vara en förolämpning?
    Fast eftersom jag har en tik, så förstår jag varför bitch används som det gör
  7. Medlem sedan
    Aug 2006
    #4
    Nåt som inte direkt var menat som komplimang heller var "giftspridare" vilket väl inte fick önskad effekt direkt och det hade varit betydligt värre att höra det från nån jag faktiskt bryr mig om och tycker om så att säga och det gäller ju det mesta. Ett annat försök att förolämpa har varit att kalla mig språkpolis men det var inget vidare bra försök eftersom jag helt erkänner att jag är en sådan. Trots att jag inte petar i varje mening och korrigerar stup i kvarten
  8. 4
    Nåt som inte direkt var menat som komplimang heller var "giftspridare" vilket väl inte fick önskad effekt direkt och det hade varit betydligt värre att höra det från nån jag faktiskt bryr mig om och tycker om så att säga och det gäller ju det mesta. Ett annat försök att förolämpa har varit att kalla mig språkpolis men det var inget vidare bra försök eftersom jag helt erkänner att jag är en sådan. Trots att jag inte petar i varje mening och korrigerar stup i kvarten
  9. Medlem sedan
    Aug 2006
    #5
    Tikar är inte att leka med, med andra ord?
  10. 5
    Tikar är inte att leka med, med andra ord?
  11. Medlem sedan
    Aug 2013
    #6
    Nej, det fick inte någon effekt, kan man väl säga. Det var väl heller inte avsett att ge någon effekt, utan uttryckte enbart den känsla det pågående baktaleriet då hade gett mig. Jaja...
    Vad är en cyniker? En man som vet priset på allt och värdet på ingenting.
    (Oscar Wilde)
  12. 6
    Nej, det fick inte någon effekt, kan man väl säga. Det var väl heller inte avsett att ge någon effekt, utan uttryckte enbart den känsla det pågående baktaleriet då hade gett mig. Jaja...
  13. Medlem sedan
    Aug 2013
    #7
    Vet inte att jag har kallats något öknamn någon gång, men jag får väl anropa Christopher, som kanske minns något sådant från bataljerna på sidan Bokstavsbarn en gång i världen.
  14. 7
    Vet inte att jag har kallats något öknamn någon gång, men jag får väl anropa Christopher, som kanske minns något sådant från bataljerna på sidan Bokstavsbarn en gång i världen.
  15. Medlem sedan
    Jan 2016
    #8
    Blivit kallad lat och bekväm för att jag inte jobbat p g a sjukdom . Orden var och en för sig är inga förolämpningar men här var det det.

    Nollåtta säger jag ibland lite sådär nonchigt men menar inte att kränka
  16. 8
    Blivit kallad lat och bekväm för att jag inte jobbat p g a sjukdom . Orden var och en för sig är inga förolämpningar men här var det det.

    Nollåtta säger jag ibland lite sådär nonchigt men menar inte att kränka
  17. Medlem sedan
    Jan 2016
    #9
    Ojdå.
  18. 9
    Ojdå.
  19. Medlem sedan
    Aug 2006
    #10
    Vilket av det?
  20. 10
    Vilket av det?
  21. Medlem sedan
    Nov 1998
    #11
    Man kan förstås säga skåning osv på ett nedsättande sätt, och det har hänt ett antal gånger om det inte varit jävel framför.
    Det vanligaste är annars "dövjävel", men där var det jävel igen.
    Annars har jag blivit kallad kåddablära, liten skit mm när jag var påg.
    Duvskit. Jag satt på ett torg i Hässleholm hösten 1963 och demonstrerade mot kärnvapen. Nej till kärnvapen. Provstoppsavtal. Vi avlöste varandra under natten. Jag somnade förstås. Vaknade av att bli sparkad av militärer. Dom kallade mig Duvskiten, som strax skulle förvandlas till en blodig liten duvskit.
    Svartingar, niggrar kallade rasister oss som arbetade mot apartheid.
    Guling har jag också blivit kallad, av SD-are.
  22. 11
    Man kan förstås säga skåning osv på ett nedsättande sätt, och det har hänt ett antal gånger om det inte varit jävel framför.
    Det vanligaste är annars "dövjävel", men där var det jävel igen.
    Annars har jag blivit kallad kåddablära, liten skit mm när jag var påg.
    Duvskit. Jag satt på ett torg i Hässleholm hösten 1963 och demonstrerade mot kärnvapen. Nej till kärnvapen. Provstoppsavtal. Vi avlöste varandra under natten. Jag somnade förstås. Vaknade av att bli sparkad av militärer. Dom kallade mig Duvskiten, som strax skulle förvandlas till en blodig liten duvskit.
    Svartingar, niggrar kallade rasister oss som arbetade mot apartheid.
    Guling har jag också blivit kallad, av SD-are.
  23. Medlem sedan
    Jul 2014
    #12
    > Glasögonorm
    > Marcus-evangeliet
  24. 12
    > Glasögonorm
    > Marcus-evangeliet
  25. Medlem sedan
    Aug 2006
    #13
    Ahjuste, det har sagts (på nätforum ska tilläggas) att jag egentligen är man. Jävlar vilken kränkning!!

    :P
  26. 13
    Ahjuste, det har sagts (på nätforum ska tilläggas) att jag egentligen är man. Jävlar vilken kränkning!!

    :P
  27. Medlem sedan
    Apr 2008
    #14
    Trist när folk säger sårande saker utan att tänka sej för'.

    Inte tar jag illa upp av att bli kallad nollåtta. Men det vara lite roligt när de gjorde om riktnummerområderna och väldigt många av dem som klankade på stockholmare själva blev nollåttor, det måste varit något av personlig kris för en del
  28. 14
    Trist när folk säger sårande saker utan att tänka sej för'.

    Inte tar jag illa upp av att bli kallad nollåtta. Men det vara lite roligt när de gjorde om riktnummerområderna och väldigt många av dem som klankade på stockholmare själva blev nollåttor, det måste varit något av personlig kris för en del
  29. Medlem sedan
    Apr 2008
    #15
    Det sista var ju lite ovanligt och kreativt, även om du inte tyckte det var så kul.
  30. 15
    Det sista var ju lite ovanligt och kreativt, även om du inte tyckte det var så kul.
  31. Medlem sedan
    Aug 2006
    #16
    Ja där snackar vi tragedi...
  32. 16
    Ja där snackar vi tragedi...
  33. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #17

    Diverse genom åren

    Dels rent personliga öknamn som jag inte behöver gå in på och dels mer generella saker där jag inte har lagt så mycket på minnet. Nog har jag fått motta diverse invektiv pga mina politiska åsikter alltid men det tycker jag slår tillbaka på den som använder det.

    Annars är väl "halvdansk" något som används om skåningar som jag tolkar som nedsättande menat.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  34. 17
    Diverse genom åren Dels rent personliga öknamn som jag inte behöver gå in på och dels mer generella saker där jag inte har lagt så mycket på minnet. Nog har jag fått motta diverse invektiv pga mina politiska åsikter alltid men det tycker jag slår tillbaka på den som använder det.

    Annars är väl "halvdansk" något som används om skåningar som jag tolkar som nedsättande menat.
  35. Medlem sedan
    Jul 2014
    #18
    Hade man ett annorlunda namn så blev det så.
    Bodde dessutom I Missionskyrkan så det var öppet mål på mig. :-)
  36. 18
    Hade man ett annorlunda namn så blev det så.
    Bodde dessutom I Missionskyrkan så det var öppet mål på mig. :-)
  37. Medlem sedan
    Aug 2011
    #19
    Jadu..
    Finnjävel (jag kallar mig själv finne, det är inget nedlåtande i det ordet tycker jag - men allt blir ju lite fulare med -jävel efter ).
    Moderatjävel (hahhahahahaha...)
    Kommunistjävel (något motsägelsefullt med tanke på moderatjävel, speciellt när det var samma person som sa det fast vid två olika tillfällen)

    Fast nu såg jag att du menade ord utan "jävel" i sig, antar jag...
    Men då säger jag finne, moderat och kommunist. Det enda jag är av de tre är ju finne .

    Plus en massa andra ord och epitet. Det rinner dock av mig väldigt lätt.
    Lantis har jag blivit kallad också, i uppenbar mening att nedvärdera. Men jag ÄR ju lantis, inget konstigt med det. Tvärtom, det är nåt fint tycker jag .
  38. 19
    Jadu..
    Finnjävel (jag kallar mig själv finne, det är inget nedlåtande i det ordet tycker jag - men allt blir ju lite fulare med -jävel efter ).
    Moderatjävel (hahhahahahaha...)
    Kommunistjävel (något motsägelsefullt med tanke på moderatjävel, speciellt när det var samma person som sa det fast vid två olika tillfällen)

    Fast nu såg jag att du menade ord utan "jävel" i sig, antar jag...
    Men då säger jag finne, moderat och kommunist. Det enda jag är av de tre är ju finne .

    Plus en massa andra ord och epitet. Det rinner dock av mig väldigt lätt.
    Lantis har jag blivit kallad också, i uppenbar mening att nedvärdera. Men jag ÄR ju lantis, inget konstigt med det. Tvärtom, det är nåt fint tycker jag .
  39. Medlem sedan
    Nov 1999
    #20
    Oj... Allt man kan kallas som "bäst-i-klassen", när det är ett hot... Plugghäst, besserwisser, ordlistan, fjäsk...

    Som vuxen är det väl oftast bitch jag fått höra.
  40. 20
    Oj... Allt man kan kallas som "bäst-i-klassen", när det är ett hot... Plugghäst, besserwisser, ordlistan, fjäsk...

    Som vuxen är det väl oftast bitch jag fått höra.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar