Fel på lön. Vad hade du gjort?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2005
    #1

    Fel på lön. Vad hade du gjort?

    Du ser av en händelse att du inte har fått lön för 10 timmar, för flera månader sedan.
    En kollega har fått lön för de timmarna. Säger du till eller låter du det vara?
  2. 1
    Fel på lön. Vad hade du gjort? Du ser av en händelse att du inte har fått lön för 10 timmar, för flera månader sedan.
    En kollega har fått lön för de timmarna. Säger du till eller låter du det vara?
  3. ÅJ67 m 3 kidz
    #2
    Det är klart att jag säger ifrån om det är timmar jag har jobbat, det är ju rätt mycket pengar och jag jobbar inte gratis.
  4. 2
    Det är klart att jag säger ifrån om det är timmar jag har jobbat, det är ju rätt mycket pengar och jag jobbar inte gratis.
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Säger till. Jag kan inte se någon anledning att låta bli. Jag jobbar inte gratis.
  6. 3
    Säger till. Jag kan inte se någon anledning att låta bli. Jag jobbar inte gratis.
  7. Medlem sedan
    Nov 2015
    #4
    Jag säger till.
  8. 4
    Jag säger till.
  9. Medlem sedan
    Aug 2005
    #5
    Då är ni eniga med halva mig..... Jag tycker också det är självklart, men så börjar jag att tänka med den andra halvan och då känner jag mig snål och girig och tycker att det är omödigt att säga till eftersom det är så länge sedan. Men det är ju faktiskt bara en känsla
    Tack för hjälpen att bestämma mig!
  10. 5
    Då är ni eniga med halva mig..... Jag tycker också det är självklart, men så börjar jag att tänka med den andra halvan och då känner jag mig snål och girig och tycker att det är omödigt att säga till eftersom det är så länge sedan. Men det är ju faktiskt bara en känsla
    Tack för hjälpen att bestämma mig!
  11. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #6
    Varför är man snål och girig för att man vill ha betalt för de timmarna man har arbetat.
    Det är väl snarare kollegan, som glatt fått betalt för dessa timmar som isåfall är snål och girig
  12. 6
    Varför är man snål och girig för att man vill ha betalt för de timmarna man har arbetat.
    Det är väl snarare kollegan, som glatt fått betalt för dessa timmar som isåfall är snål och girig
  13. Medlem sedan
    Aug 2013
    #7
    Säger till, självklart.
  14. 7
    Säger till, självklart.
  15. Medlem sedan
    Apr 2008
    #8
    Ja, det gör jag, och skickar med utdrag som visar på att det blivit fel. Och jag utgår från att de hör av sej , och sedan rättar till det till nästa löneutbetalning.

    Jag har hört av mej även när jag fått för mycket lön. Rätt ska vara rätt, liksom
  16. 8
    Ja, det gör jag, och skickar med utdrag som visar på att det blivit fel. Och jag utgår från att de hör av sej , och sedan rättar till det till nästa löneutbetalning.

    Jag har hört av mej även när jag fått för mycket lön. Rätt ska vara rätt, liksom
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9
    Klart att jag säger till att det har blivit fel.
  18. 9
    Klart att jag säger till att det har blivit fel.
  19. Medlem sedan
    Mar 2003
    #10
    Säger till! Självklar ska du ha lön för den td du arbetat!
  20. 10
    Säger till! Självklar ska du ha lön för den td du arbetat!
  21. Medlem sedan
    Aug 2005
    #11
    Inte självklart.... Enligt min chef så går det inte att göra något åt det nu eftersom det är så länge sedan det blev fel. Hon trodde det gick att gå två månader tillbaka. ( då sa jag att jag inte är intresserad av vad hon tror, utan av vad hon vet, så hon skulle kolla upp detta ) Jag får skylla mig själv att jag godkände tidrapporten och visst, jag har ju gjort fel.

    Får väl se var vi hamnar
    Pratade med facket också och de sa att det är självklart att jag ska få lön.
    Samt att hon vill att jag ska bli arbetsplatsombud.
    Ska starta en ny tråd om det
  22. 11
    Inte självklart.... Enligt min chef så går det inte att göra något åt det nu eftersom det är så länge sedan det blev fel. Hon trodde det gick att gå två månader tillbaka. ( då sa jag att jag inte är intresserad av vad hon tror, utan av vad hon vet, så hon skulle kolla upp detta ) Jag får skylla mig själv att jag godkände tidrapporten och visst, jag har ju gjort fel.

    Får väl se var vi hamnar
    Pratade med facket också och de sa att det är självklart att jag ska få lön.
    Samt att hon vill att jag ska bli arbetsplatsombud.
    Ska starta en ny tråd om det
  23. Medlem sedan
    May 2004
    #12

    Klart man klagar, varför skulle...

    man inte göra det?
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  24. 12
    Klart man klagar, varför skulle... man inte göra det?
  25. Medlem sedan
    Aug 2006
    #13
    Alltså jag kan ju inte svära på det men nåt säger mig att hade det varit åt motsatt håll, att du fått för mycket, så hade det inte varit för sent att korrigera...
  26. 13
    Alltså jag kan ju inte svära på det men nåt säger mig att hade det varit åt motsatt håll, att du fått för mycket, så hade det inte varit för sent att korrigera...
  27. Medlem sedan
    Aug 2005
    #14
    Precis vad jag sa till henne.
    Hon sa också att det nog ( alltid dessa nog, men, om, kanske, tror. Varför inte prova att säga "jag vet inte men ska kolla upp det" ) inte går att ordna och då sa jag att det mesta går att ordna med lite god vilja.

    Fortsättning följer.
  28. 14
    Precis vad jag sa till henne.
    Hon sa också att det nog ( alltid dessa nog, men, om, kanske, tror. Varför inte prova att säga "jag vet inte men ska kolla upp det" ) inte går att ordna och då sa jag att det mesta går att ordna med lite god vilja.

    Fortsättning följer.
  29. Medlem sedan
    Oct 2006
    #15
    Hade ringt Barbara (hon heter inte så men motsvarande lönetant, Barbro gick precis i pension).
    Det är jag som jobbat, jag ska ha lönen?

    Löneutbetalning är en av de saker jag har lättare för att klaga på, den är ju konkret och inget tyckande. Har man jobbat har man.
    Jag höll koll på att jag fick kval, hade fått fyllnadslön. Skillnaden var bara en tusenlapp eller så men rätt ska vara rätt (var inbeordrad).
  30. 15
    Hade ringt Barbara (hon heter inte så men motsvarande lönetant, Barbro gick precis i pension).
    Det är jag som jobbat, jag ska ha lönen?

    Löneutbetalning är en av de saker jag har lättare för att klaga på, den är ju konkret och inget tyckande. Har man jobbat har man.
    Jag höll koll på att jag fick kval, hade fått fyllnadslön. Skillnaden var bara en tusenlapp eller så men rätt ska vara rätt (var inbeordrad).
  31. Medlem sedan
    Aug 2005
    #16
    Det jag tycker är liiiite jobbigt är att det ju är en kollega som fått min lön. Och då får han kanske betala tillbaka. Fast jag tycker också stt rätt ska vara rätt, men det känns lite fånigt att komma med detta så långt efteråt.

    Annars har jag inte svårt att kräva min lön
    Jag fick också hålla stenkoll när jag skulle ha 100 timmar kval en månad. Av någon anledning gjorde chefen, eller om det var löne, fel flera ggr så det tog tre eller fyra månader innan jag fick rätt utbetalt.
  32. 16
    Det jag tycker är liiiite jobbigt är att det ju är en kollega som fått min lön. Och då får han kanske betala tillbaka. Fast jag tycker också stt rätt ska vara rätt, men det känns lite fånigt att komma med detta så långt efteråt.

    Annars har jag inte svårt att kräva min lön
    Jag fick också hålla stenkoll när jag skulle ha 100 timmar kval en månad. Av någon anledning gjorde chefen, eller om det var löne, fel flera ggr så det tog tre eller fyra månader innan jag fick rätt utbetalt.
  33. Medlem sedan
    Nov 2015
    #17
    Fast det är ju inte din sak att upplysa om. Att någon annan fått för mycket. Räcker med att berätta att det saknas för dig.
  34. 17
    Fast det är ju inte din sak att upplysa om. Att någon annan fått för mycket. Räcker med att berätta att det saknas för dig.
  35. Medlem sedan
    Aug 2005
    #18
    Det är ju inte så att jag precis upplyser om det, utan när jag säger vilken dag det gäller så ser hon att det står andra namn och då är det så att de som står på schemat har också fått lön. Så det blir uppenbart direkt att annan fått lön trots att den ej jobbat.
  36. 18
    Det är ju inte så att jag precis upplyser om det, utan när jag säger vilken dag det gäller så ser hon att det står andra namn och då är det så att de som står på schemat har också fått lön. Så det blir uppenbart direkt att annan fått lön trots att den ej jobbat.
  37. Medlem sedan
    Nov 2015
    #19
    Ajj seee.Hoppas det löser sig. Klart att du ska ha betalt.
  38. 19
    Ajj seee.Hoppas det löser sig. Klart att du ska ha betalt.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar