Ömma tår?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    Ömma tår?

    Hur tolkar ni uttrycket att trampa på ömma tår?

    Anledningen till att jag frågar är att jag nyss läste en artikel om Sofia Wistam (heter hon va?) som har programmet Sofias änglar. Hon skrev att hon gråter mer än de manliga programledarna och så skrev hon att vissa trampar på ömmare tår (än andra menade hon väl då antar jag). Och jag tolkade det som att hon menade att vissa personer de hjälper i programmet berör mer än andra, som t.ex när det är barn inblandade (hennes exempel).

    Jag har alltid tolkat trampa på ömma tår som något negativt, t.ex att nån blir sur eller går i försvar när man säger nåt och då säger man med negativ tån "jaha där trampade jag visst på en öm tå". Jag har aldrig tolkat det som "oj hon grät när hon såg den där hunden som hade ont, det måste vara en öm tå för henne" (= att något alltså berör, men då mer på ett positivt sätt).

    Hur tänker ni ang uttrycket?
    Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
    mod att förändra det jag kan,
    och förstånd att inse skillnaden.
  2. 1
    Ömma tår? Hur tolkar ni uttrycket att trampa på ömma tår?

    Anledningen till att jag frågar är att jag nyss läste en artikel om Sofia Wistam (heter hon va?) som har programmet Sofias änglar. Hon skrev att hon gråter mer än de manliga programledarna och så skrev hon att vissa trampar på ömmare tår (än andra menade hon väl då antar jag). Och jag tolkade det som att hon menade att vissa personer de hjälper i programmet berör mer än andra, som t.ex när det är barn inblandade (hennes exempel).

    Jag har alltid tolkat trampa på ömma tår som något negativt, t.ex att nån blir sur eller går i försvar när man säger nåt och då säger man med negativ tån "jaha där trampade jag visst på en öm tå". Jag har aldrig tolkat det som "oj hon grät när hon såg den där hunden som hade ont, det måste vara en öm tå för henne" (= att något alltså berör, men då mer på ett positivt sätt).

    Hur tänker ni ang uttrycket?
  3. Medlem sedan
    Aug 2006
    #2
    Som du ungefär. Alltså man "tar åt sig" lite orimligt starkt.
  4. 2
    Som du ungefär. Alltså man "tar åt sig" lite orimligt starkt.
  5. Medlem sedan
    Nov 2003
    #3
    Som du. En kraftigare reaktion än man förvänta sig, negativt alltså.
  6. 3
    Som du. En kraftigare reaktion än man förvänta sig, negativt alltså.
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4

    Jag tolkar...

    det som du gör.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  8. 4
    Jag tolkar... det som du gör.
  9. Medlem sedan
    Apr 2008
    #5
    håller med dig i vad det betyder.

    Andra uttryck som ajg hört användas "baklänges" är björntjänst och krokodiltårar
  10. 5
    håller med dig i vad det betyder.

    Andra uttryck som ajg hört användas "baklänges" är björntjänst och krokodiltårar
  11. Medlem sedan
    Dec 2005
    #6
    Jag tänker lika som dig svampis
  12. 6
    Jag tänker lika som dig svampis
  13. Medlem sedan
    Nov 2015
    #7
    Som du
  14. 7
    Som du
  15. Medlem sedan
    Aug 2006
    #8
    Precis mina exempel i "rätta språkfel"-tråden. Ganska vanliga känns det som... även bland "genomsvenska" personer.
    Fel användning av chans resp. risk är också en hangup för min del.
  16. 8
    Precis mina exempel i "rätta språkfel"-tråden. Ganska vanliga känns det som... även bland "genomsvenska" personer.
    Fel användning av chans resp. risk är också en hangup för min del.
  17. Medlem sedan
    Apr 2008
    #9
    här försöker jag få credd för bra exempel, och så snor jag dem rakt av

    procent och procentenheter blandas frisk i tidningen, vilket blir fel
  18. 9
    här försöker jag få credd för bra exempel, och så snor jag dem rakt av

    procent och procentenheter blandas frisk i tidningen, vilket blir fel
  19. Medlem sedan
    Jan 2004
    #10
    Tack alla, då var jag inte ensam om min tolkning
  20. 10
    Tack alla, då var jag inte ensam om min tolkning
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #11
    Haha. Avslöjad

    Ja den ja... Den bör ju tidningarna ha kläm på tycker jag. Det kan vara en rejäl skillnad mellan att t ex öka med 10 procent och med 10 procentenheter.
  22. 11
    Haha. Avslöjad

    Ja den ja... Den bör ju tidningarna ha kläm på tycker jag. Det kan vara en rejäl skillnad mellan att t ex öka med 10 procent och med 10 procentenheter.
  23. Medlem sedan
    Aug 2013
    #12
    Jag tolkar som du, av den enkla anledningen att det är så uttrycket skall tolkas. Sofia har förmodligen inte fått sitt jobb p.g.a. sin allmänbildning.
  24. 12
    Jag tolkar som du, av den enkla anledningen att det är så uttrycket skall tolkas. Sofia har förmodligen inte fått sitt jobb p.g.a. sin allmänbildning.
  25. Medlem sedan
    Jan 2004
    #13
    Hehe nej det har hon nog inte
  26. 13
    Hehe nej det har hon nog inte
  27. Medlem sedan
    Dec 2005
    #14
    För att inte tala om alla som "tjänar" pengar genom att köpa en onödig pryl på extrapris.
  28. 14
    För att inte tala om alla som "tjänar" pengar genom att köpa en onödig pryl på extrapris.
  29. Medlem sedan
    Aug 2006
    #15
    Åh den ja...

    Nu får ni sluta, jag sitter ju här och blir uppjagad! 😉
  30. 15
    Åh den ja...

    Nu får ni sluta, jag sitter ju här och blir uppjagad! 😉
  31. Medlem sedan
    Oct 2006
    #16
    Hon menar blödig? Nej, jag tolkar uttrycket som du (vilket också är rätt).
  32. 16
    Hon menar blödig? Nej, jag tolkar uttrycket som du (vilket också är rätt).
  33. Medlem sedan
    Aug 2006
    #17
    Sällan har väl aff varit så enigt
  34. 17
    Sällan har väl aff varit så enigt
  35. Medlem sedan
    Jan 2004
    #18
    Ja hon verkar mena att hon är blödig och att vissa familjer berör mer än andra. Och då använder hon uttrycket "ömma tår"
  36. 18
    Ja hon verkar mena att hon är blödig och att vissa familjer berör mer än andra. Och då använder hon uttrycket "ömma tår"
  37. Medlem sedan
    Jan 2004
    #19
    Nej detta var nästan unikt tror jag
  38. 19
    Nej detta var nästan unikt tror jag
  39. Medlem sedan
    Oct 2015
    #20
    Jag har inte svarat ännu. Men jag är inte riktigt med på den ursprungliga betydelsen av uttrycket. Numer betyder det ju att man gör narr av den som reagerade och lite småleende säger att "Hoppsan, jag trampade visst på en öm tå". Som om den med en öm tå är den som reagerar fel.

    Men, för mig betydde det innan internetforum att den som trampade hade gjort bort sig en del genom att inte läsa av situationen utan bara trampade på framåt.

    Dock inget som passar Sofias tankar i TS, men kanske hon upplevt annat.
  40. 20
    Jag har inte svarat ännu. Men jag är inte riktigt med på den ursprungliga betydelsen av uttrycket. Numer betyder det ju att man gör narr av den som reagerade och lite småleende säger att "Hoppsan, jag trampade visst på en öm tå". Som om den med en öm tå är den som reagerar fel.

    Men, för mig betydde det innan internetforum att den som trampade hade gjort bort sig en del genom att inte läsa av situationen utan bara trampade på framåt.

    Dock inget som passar Sofias tankar i TS, men kanske hon upplevt annat.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar