Tjäna egna pengar som barn
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2015
    #1

    Tjäna egna pengar som barn

    Verkar många tycka är viktigt. Varför är det viktigt?

    För de barn som inte konsumerar så det kostar pengar. Varför skulle det vara ett incitament att samla på hög? För att slippa studielån, det vore verkligen bra tänker jag. Men är det ett incitament för en sextonåring?

    Jag tycker man ska ha tex sommarjobb eller extraknäck för att visa att man har disciplin så man kan komma i tid med rätt förutsättningar och genomföra sina ålagda uppgifter. Sen om man behöver pengarna blir ju det en extra bonus.
  2. 1
    Tjäna egna pengar som barn Verkar många tycka är viktigt. Varför är det viktigt?

    För de barn som inte konsumerar så det kostar pengar. Varför skulle det vara ett incitament att samla på hög? För att slippa studielån, det vore verkligen bra tänker jag. Men är det ett incitament för en sextonåring?

    Jag tycker man ska ha tex sommarjobb eller extraknäck för att visa att man har disciplin så man kan komma i tid med rätt förutsättningar och genomföra sina ålagda uppgifter. Sen om man behöver pengarna blir ju det en extra bonus.
  3. Medlem sedan
    Oct 2014
    #2
    men det klart att det är viktigt tycker jag.
    Mina barn har haft behov av saker och upplevelser som konserter, kläder ( jag inte betalat), mobiler utöver vad vi sponsrat, ridlektioner, resor, fika etc. De har fått ett basutbud av oss och det utöver vill jag att de försöker få ihop själva. Så konstigt är väl inte det?
  4. 2
    men det klart att det är viktigt tycker jag.
    Mina barn har haft behov av saker och upplevelser som konserter, kläder ( jag inte betalat), mobiler utöver vad vi sponsrat, ridlektioner, resor, fika etc. De har fått ett basutbud av oss och det utöver vill jag att de försöker få ihop själva. Så konstigt är väl inte det?
  5. Medlem sedan
    Nov 2003
    #3
    Det är en självständighetsgrej också. Vadå konsumera - det är klart att jag skjuter till pengar om mina barn vill göra nåt "onödigt', köpa en märkeströja, gå på Gröna Lund med kompisarna, gå på bio eller vad som helst men har man egen ekonomi behöver man inte redogöra för sina kostnader. Gör dina barn verkligen INGENTING som kostar pengar men som du/ni tycker är onödigt? Märkliga bananer.
  6. 3
    Det är en självständighetsgrej också. Vadå konsumera - det är klart att jag skjuter till pengar om mina barn vill göra nåt "onödigt', köpa en märkeströja, gå på Gröna Lund med kompisarna, gå på bio eller vad som helst men har man egen ekonomi behöver man inte redogöra för sina kostnader. Gör dina barn verkligen INGENTING som kostar pengar men som du/ni tycker är onödigt? Märkliga bananer.
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4

    Tja att tjäna egna slantar...

    känns väl lite bättre och det ger ju lite mer oftast än vad far och mor kan ge kanske. Jag tycker inte det är viktigt så, tids nog hinner man med att åka med i livets karusell, alla ungdomar har inte behov pengar så på det sättet.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  8. 4
    Tja att tjäna egna slantar... känns väl lite bättre och det ger ju lite mer oftast än vad far och mor kan ge kanske. Jag tycker inte det är viktigt så, tids nog hinner man med att åka med i livets karusell, alla ungdomar har inte behov pengar så på det sättet.
  9. Medlem sedan
    Nov 2015
    #5
    Jag anser att det är viktigt att arbeta.Inte primärt för att tjäna pengar till konsumtion.
  10. 5
    Jag anser att det är viktigt att arbeta.Inte primärt för att tjäna pengar till konsumtion.
  11. Medlem sedan
    Oct 2015
    #6
    Absolut inget konstigt om barnet själv anser sig behöva mer grejor eller upplevelser! Men det var mer att det skulle vara någon slags princip att det skulle vara bra att ha extra pengar att foga över själv.

    Om barnet inte ser ett behov av pengar så känns det tämligen knepigt att anföra det som ett argument.

    Men det som du beskriver är ju helt klart ett argument.
  12. 6
    Absolut inget konstigt om barnet själv anser sig behöva mer grejor eller upplevelser! Men det var mer att det skulle vara någon slags princip att det skulle vara bra att ha extra pengar att foga över själv.

    Om barnet inte ser ett behov av pengar så känns det tämligen knepigt att anföra det som ett argument.

    Men det som du beskriver är ju helt klart ett argument.
  13. Medlem sedan
    Oct 2015
    #7
    Vad är märkliga bananer enligt dig?

    Nej, mina barn är nöjda och trygga och vill inte ha en massa grejor. Mobilerna har de ärvt av oss och säger nej om vi frågar de vill ha nyare. Som exempel.

    Man kan vara självständig tror jag fullt ut, även om man inte längtar efter märkeskläder eller åka till Stockholm eller går på bio typ två gånger per år.

    Man kan umgås med kompisar utan att det kostar pengar tom. Man kan tex hänga hemma hos oss. Och äta med oss eller beställa pizza.

    Barnen redogör inte för sin ekonomi sen flera år då de har egna kort och konton. Men där växer bara pengarna.
  14. 7
    Vad är märkliga bananer enligt dig?

    Nej, mina barn är nöjda och trygga och vill inte ha en massa grejor. Mobilerna har de ärvt av oss och säger nej om vi frågar de vill ha nyare. Som exempel.

    Man kan vara självständig tror jag fullt ut, även om man inte längtar efter märkeskläder eller åka till Stockholm eller går på bio typ två gånger per år.

    Man kan umgås med kompisar utan att det kostar pengar tom. Man kan tex hänga hemma hos oss. Och äta med oss eller beställa pizza.

    Barnen redogör inte för sin ekonomi sen flera år då de har egna kort och konton. Men där växer bara pengarna.
  15. Medlem sedan
    Oct 2015
    #8
    Det är min tanke med TS. Man kan ju inte pusha ut barnen i sommarjobb eller extraknäck pga pengarna om inte barnen själva tycker de behöver pengarna....

    Dock finns det andra incitament för att jobba. Som jag också skrev om.
  16. 8
    Det är min tanke med TS. Man kan ju inte pusha ut barnen i sommarjobb eller extraknäck pga pengarna om inte barnen själva tycker de behöver pengarna....

    Dock finns det andra incitament för att jobba. Som jag också skrev om.
  17. Medlem sedan
    Oct 2015
    #9
    Ja, det anser jag också. Försökte skrive det även i TS. Men det kanske blev otydligt.
  18. 9
    Ja, det anser jag också. Försökte skrive det även i TS. Men det kanske blev otydligt.
  19. Medlem sedan
    Nov 2003
    #10
    Jag konstaterar återigen att jag inte känner igen mig i din beskrivning av livet med tonåringar.
    Mvh hon som inte tillhör familjen von Trapp
  20. 10
    Jag konstaterar återigen att jag inte känner igen mig i din beskrivning av livet med tonåringar.
    Mvh hon som inte tillhör familjen von Trapp
  21. Medlem sedan
    May 2004
    #11

    Nää det finns inga incitament

    för att jobba mer än just pengarna. Arbete är totalt ointressant. Minste grabben hänger bara vid sin dator, han gör inte av med många hundringar i månaden. Iof står vi ju för maten men han är extremt billig i drift.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  22. 11
    Nää det finns inga incitament för att jobba mer än just pengarna. Arbete är totalt ointressant. Minste grabben hänger bara vid sin dator, han gör inte av med många hundringar i månaden. Iof står vi ju för maten men han är extremt billig i drift.
  23. Medlem sedan
    Oct 2015
    #12
    Och, då är det märkliga bananer bara för att vadå?
  24. 12
    Och, då är det märkliga bananer bara för att vadå?
  25. Medlem sedan
    Oct 2015
    #13
    Som förälder kan man anföra andra incitament!
  26. 13
    Som förälder kan man anföra andra incitament!
  27. Medlem sedan
    Nov 2003
    #14
    Ja, vad ska jag säga. Jag förstår att du är stolt över dina barn och säkert med all rätt också. Men de flesta tonåringar jag känner gillar både märkeskläder, dyra mobiler och allehanda prylar. De hänger däremot inte så gärna med föräldrarna på helgkvällarna utan mer med och hos varandra. men de är bra och fina ungar ändå trots sin konsumtionslusta. Och trivs med att tjäna pengar och med att prova sina vingar.
  28. 14
    Ja, vad ska jag säga. Jag förstår att du är stolt över dina barn och säkert med all rätt också. Men de flesta tonåringar jag känner gillar både märkeskläder, dyra mobiler och allehanda prylar. De hänger däremot inte så gärna med föräldrarna på helgkvällarna utan mer med och hos varandra. men de är bra och fina ungar ändå trots sin konsumtionslusta. Och trivs med att tjäna pengar och med att prova sina vingar.
  29. Medlem sedan
    Oct 2015
    #15
    Öh, ja. Såklart det kan vara så. Men om de inte drivs av pengarna. Så kan man ju inte hävda pengarna liksom.

    Då får man ju säga att det är viktigt för framtiden av andra orsaker. Som jag raddade upp i min TS.

    Ja, mina hänger inte heller med mig och maken, men med egna vänner hemma hos oss.

    Jag säger inte att det är fel att vilja tjäna pengar....hoppas jag. Men jag förvånas att föräldrar håller det som ett starkt skäl. Jag tycker det för framtiden finns starkare skäl. Tex att man kan göra det man ålagts inom rimlig tid och infinner sig med rätt förutsättningar.
  30. 15
    Öh, ja. Såklart det kan vara så. Men om de inte drivs av pengarna. Så kan man ju inte hävda pengarna liksom.

    Då får man ju säga att det är viktigt för framtiden av andra orsaker. Som jag raddade upp i min TS.

    Ja, mina hänger inte heller med mig och maken, men med egna vänner hemma hos oss.

    Jag säger inte att det är fel att vilja tjäna pengar....hoppas jag. Men jag förvånas att föräldrar håller det som ett starkt skäl. Jag tycker det för framtiden finns starkare skäl. Tex att man kan göra det man ålagts inom rimlig tid och infinner sig med rätt förutsättningar.
  31. Medlem sedan
    Oct 2015
    #16
    Jag har inte sagt att det är fel att konsumera. Hoppas jag.

    Jag har däremot velat framföra att man kan inte anföra pengar som en orsak att jobba om man inte behöver pengar.

    Däremot finns det andra orsaker att jobba. Som jag tycker är viktigare.
  32. 16
    Jag har inte sagt att det är fel att konsumera. Hoppas jag.

    Jag har däremot velat framföra att man kan inte anföra pengar som en orsak att jobba om man inte behöver pengar.

    Däremot finns det andra orsaker att jobba. Som jag tycker är viktigare.
  33. Medlem sedan
    Jun 2004
    #17
    hmm många ungdomar är ju emot konsumtionshysterin också faktiskt, miljömedvetna och vill återanvända.
  34. 17
    hmm många ungdomar är ju emot konsumtionshysterin också faktiskt, miljömedvetna och vill återanvända.
  35. Medlem sedan
    Oct 2015
    #18
    Ja, de är väldigt svartvita i detta också.

    Om de är emot att konsumera, bli curlade och bortskämda.
  36. 18
    Ja, de är väldigt svartvita i detta också.

    Om de är emot att konsumera, bli curlade och bortskämda.
  37. Medlem sedan
    Jun 2004
    #19
    Det beror väl på vem man är. Jag är som du beskriver, jobbar enbart för lönen, men absolut inte min dotter och hennes vänner, de har varit engagerade i att läsa till det de vill jobba med redan i gymnasiet (de som vetat vad de vill bli) Så alla är olika.
  38. 19
    Det beror väl på vem man är. Jag är som du beskriver, jobbar enbart för lönen, men absolut inte min dotter och hennes vänner, de har varit engagerade i att läsa till det de vill jobba med redan i gymnasiet (de som vetat vad de vill bli) Så alla är olika.
  39. Medlem sedan
    Oct 2015
    #20
    Ja, och om man nu talar om sommarjobb/extraknäck innan man är myndig så finns inte incitament i pengar om man inte konsumerar.

    Men väl, som du beskriver, många andra incitament!!!
  40. 20
    Ja, och om man nu talar om sommarjobb/extraknäck innan man är myndig så finns inte incitament i pengar om man inte konsumerar.

    Men väl, som du beskriver, många andra incitament!!!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar