Angående öm tå.....
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2015
    #1

    Angående öm tå.....

    Nu har jag surfat runt lite.

    den gängse betydelsen på internetforum nuförtiden är inte den jag lärde mig.

    http://www.typkanske.se/synonym/trampa-pa-en-om-ta

    http://synonymer.woxikon.se/sv/tramp...20en%20öm%20tå

    Mer så lärde jag mig fast inte helt så, vad tror ni detta beror på? Eller är det som står i mina länkar den nya betydelsen? Den säger Iofs att den som trampat på en öm tå gjort fel. Inte att den som blev trampad på är överdrivet känslig.....

    Jag har iaf i maggropen att betydelsen om "oj, nu trampade du på en öm tå" som uttalas av en enskild individ innebär att man gått för nära eller rört vid dennes innersta. Medans om någon säger att "oj, nu trampade jag på en öm tå" är en som inser de trampat i klaveret.....

    Tydligen fel enligt OÄF.
  2. 1
    Angående öm tå..... Nu har jag surfat runt lite.

    den gängse betydelsen på internetforum nuförtiden är inte den jag lärde mig.

    http://www.typkanske.se/synonym/trampa-pa-en-om-ta

    http://synonymer.woxikon.se/sv/tramp...20en%20öm%20tå

    Mer så lärde jag mig fast inte helt så, vad tror ni detta beror på? Eller är det som står i mina länkar den nya betydelsen? Den säger Iofs att den som trampat på en öm tå gjort fel. Inte att den som blev trampad på är överdrivet känslig.....

    Jag har iaf i maggropen att betydelsen om "oj, nu trampade du på en öm tå" som uttalas av en enskild individ innebär att man gått för nära eller rört vid dennes innersta. Medans om någon säger att "oj, nu trampade jag på en öm tå" är en som inser de trampat i klaveret.....

    Tydligen fel enligt OÄF.
  3. Medlem sedan
    Jun 2004
    #2
    trampa på en öm tå = råka nämna ngt som är känsligt för ngn annan (det som är känsligt/obehagligt att beröra för ngn är ju den personens "ömma tå"

    det betyder absolut inte "trampa i klaveret" Trampa i klaveret = göra bort sig, det kan ju också vara i form av att säga ngt dumt/pinsamt
  4. 2
    trampa på en öm tå = råka nämna ngt som är känsligt för ngn annan (det som är känsligt/obehagligt att beröra för ngn är ju den personens "ömma tå"

    det betyder absolut inte "trampa i klaveret" Trampa i klaveret = göra bort sig, det kan ju också vara i form av att säga ngt dumt/pinsamt
  5. Medlem sedan
    Oct 2015
    #3
    Ja, så tycker du. Och även jag intellektuellt faktsikt. Men, som sagt jag sökte reda på dessa länkar.

    Uttrycket är ju inte från några år tillbaka.

    Som jag läser det så betydde det ursprungligen annat.
  6. 3
    Ja, så tycker du. Och även jag intellektuellt faktsikt. Men, som sagt jag sökte reda på dessa länkar.

    Uttrycket är ju inte från några år tillbaka.

    Som jag läser det så betydde det ursprungligen annat.
  7. Medlem sedan
    Oct 2015
    #4
    Samt att beröra någons ömma tå kan ju vara helt klavertramp ändå.
  8. 4
    Samt att beröra någons ömma tå kan ju vara helt klavertramp ändå.
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    Håller med om din beskrivning i första stycket - och om det känsliga sedan ligger i att personen är överkänslig eller den andra okänslig, det förtäljer inte uttrycket. Ur den synvinkel uppfattar jag uttrycket som tämligen neutralt.
  10. 5
    Håller med om din beskrivning i första stycket - och om det känsliga sedan ligger i att personen är överkänslig eller den andra okänslig, det förtäljer inte uttrycket. Ur den synvinkel uppfattar jag uttrycket som tämligen neutralt.
  11. Medlem sedan
    Aug 2013
    #6
    Märkligt, men jag instämmer inte i de tolkningarna.
  12. 6
    Märkligt, men jag instämmer inte i de tolkningarna.
  13. Medlem sedan
    Oct 2015
    #7
    Nej jag förstår.

    Jag tror dessa tolkningar är gammalmodiga.
  14. 7
    Nej jag förstår.

    Jag tror dessa tolkningar är gammalmodiga.
  15. Medlem sedan
    Apr 2008
    #8
    Som att googla för att se hur ett ord stavas. Eftersom många stavar det fel, så kan man genom att googla få för sej att något stavas på ett helt felaktigt sätt.

    Men visst, är det tillräckligt många som börjar använda det på det fleaktiga sättet,s å blir det till slut "rätt"

    De vanligaste förklaringarna på uttrycket verkade dock vara

    Trampa på en öm tå – Säga/göra något som någon annan tycker är känsligt/blir irriterad över.
  16. 8
    Som att googla för att se hur ett ord stavas. Eftersom många stavar det fel, så kan man genom att googla få för sej att något stavas på ett helt felaktigt sätt.

    Men visst, är det tillräckligt många som börjar använda det på det fleaktiga sättet,s å blir det till slut "rätt"

    De vanligaste förklaringarna på uttrycket verkade dock vara

    Trampa på en öm tå – Säga/göra något som någon annan tycker är känsligt/blir irriterad över.
  17. Medlem sedan
    Jul 2003
    #9
    Gammalmodiga? Jag ställer mig snarare frågan vad dessa båda sidor har som källor.
  18. 9
    Gammalmodiga? Jag ställer mig snarare frågan vad dessa båda sidor har som källor.
  19. Medlem sedan
    Oct 2015
    #10
    Ja, visst är det ju så.

    Men sen kan man ju även fundera hur man själv lärt sig att det ska hanteras.

    Du vet säkert bäst. Den som trampar på en öm tå är helt rätt ute och har mest ringat in någons problem?
  20. 10
    Ja, visst är det ju så.

    Men sen kan man ju även fundera hur man själv lärt sig att det ska hanteras.

    Du vet säkert bäst. Den som trampar på en öm tå är helt rätt ute och har mest ringat in någons problem?
  21. Medlem sedan
    Oct 2015
    #11
    Ja, bra frågor. Inte vetenskap såklart. Möjligen människors tankar?
  22. 11
    Ja, bra frågor. Inte vetenskap såklart. Möjligen människors tankar?
  23. Medlem sedan
    Oct 2015
    #12
    Bara trampa på tårna då?

    Alltså att trampa någon på tårna, det är på något sätt "värre" i mina ögon. Får då träffade mn inte just den ömma tån (som man kanske kan göra av misstag tom). Utan mer siktade allmänt på tårna.
  24. 12
    Bara trampa på tårna då?

    Alltså att trampa någon på tårna, det är på något sätt "värre" i mina ögon. Får då träffade mn inte just den ömma tån (som man kanske kan göra av misstag tom). Utan mer siktade allmänt på tårna.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar