Funderar du över dina värderingar?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2015
    #1

    Funderar du över dina värderingar?

    Som rubriken är.

    Funderar du?

    Om du inte funderar, varför gör du inte det?
  2. 1
    Funderar du över dina värderingar? Som rubriken är.

    Funderar du?

    Om du inte funderar, varför gör du inte det?
  3. Medlem sedan
    Oct 2015
    #2
    Jag funderar. Mestadels och oftast. Jag känner att jag inte är den som vet mest om allt.....
  4. 2
    Jag funderar. Mestadels och oftast. Jag känner att jag inte är den som vet mest om allt.....
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Jag VET att jag inte är den som vet mest om allt. Det är liksom ingen värdering utan ren självinsikt.
    Visst funderar jag över mina värderingar, främst kanske i termer av vilka värderingar jag vill ingjuta i mitt barn och även de barn jag jobbar med eller som står mig nära.
  6. 3
    Jag VET att jag inte är den som vet mest om allt. Det är liksom ingen värdering utan ren självinsikt.
    Visst funderar jag över mina värderingar, främst kanske i termer av vilka värderingar jag vill ingjuta i mitt barn och även de barn jag jobbar med eller som står mig nära.
  7. Medlem sedan
    Aug 2013
    #4
    Nej, vem skulle känna något sådant? (Att man vet mest om allt.)
  8. 4
    Nej, vem skulle känna något sådant? (Att man vet mest om allt.)
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5

    Nej sällan, jag är...

    helt på det klara
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  10. 5
    Nej sällan, jag är... helt på det klara
  11. Medlem sedan
    Apr 2001
    #6
    Jämt och ständigt.

    Det var väldigt mycket lättare att ha ganska bestämda åsikter om barn och föräldraskap innan sonen behagade ploppa ut. Sen, tja, saker blir inte alltid som man har tänkt sig

    Och på jobbet är det ju ännu värre. Man tror att NU har jag kläm på det här och så får man en elev som tvingar en att tänka om ett par varv till. Och göra tvärtom.

    Jag tror att en av få saker jag tvärsäkert kommer att ha samma värderingar kring livet genom är dödsstraff. Alltid emot.
  12. 6
    Jämt och ständigt.

    Det var väldigt mycket lättare att ha ganska bestämda åsikter om barn och föräldraskap innan sonen behagade ploppa ut. Sen, tja, saker blir inte alltid som man har tänkt sig

    Och på jobbet är det ju ännu värre. Man tror att NU har jag kläm på det här och så får man en elev som tvingar en att tänka om ett par varv till. Och göra tvärtom.

    Jag tror att en av få saker jag tvärsäkert kommer att ha samma värderingar kring livet genom är dödsstraff. Alltid emot.
  13. Medlem sedan
    Aug 2013
    #7
  14. 7
  15. Medlem sedan
    May 2004
    #8

    Det är bara...

    kvinnor som funderar så mycket över allt och alla
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  16. 8
    Det är bara... kvinnor som funderar så mycket över allt och alla
  17. Medlem sedan
    Oct 2014
    #9
    Tja det är nog svårt att aldrig fundera över sådant i livet ? Man utvecklas och att ändra åsikt om en del saker är nog rätt naturligt. Gud tänk om jag tyckt allt samma lika som när jag var 20 år 😊
  18. 9
    Tja det är nog svårt att aldrig fundera över sådant i livet ? Man utvecklas och att ändra åsikt om en del saker är nog rätt naturligt. Gud tänk om jag tyckt allt samma lika som när jag var 20 år 😊
  19. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #10

    Inte nämnvärt

    Jag är inte riktigt säker på vad du menar? Det är ju inte så att jag sitter och filosoferar över mina värderingar i livet och vrider och vänder på dem för att se om jag egentligen borde tycka tvärtom men jag deltar ju ofta i samhällsdiskussioner och då måste man ju kunna motivera sina värderingar (så länge man använder argument och inte slagord i alla fall...) så på det viset gör jag kanske det?

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  20. 10
    Inte nämnvärt Jag är inte riktigt säker på vad du menar? Det är ju inte så att jag sitter och filosoferar över mina värderingar i livet och vrider och vänder på dem för att se om jag egentligen borde tycka tvärtom men jag deltar ju ofta i samhällsdiskussioner och då måste man ju kunna motivera sina värderingar (så länge man använder argument och inte slagord i alla fall...) så på det viset gör jag kanske det?
  21. Medlem sedan
    Aug 2006
    #11
    För att förekomma kommentarer om hur fult det är att starta nya trådar om vad nån annan skrivit utan att vilja stå för det säger jag redan nu: ja det är främst ditt svar som skapat funderingen i min nya trådstart. Så vet alla det
  22. 11
    För att förekomma kommentarer om hur fult det är att starta nya trådar om vad nån annan skrivit utan att vilja stå för det säger jag redan nu: ja det är främst ditt svar som skapat funderingen i min nya trådstart. Så vet alla det
  23. Medlem sedan
    Oct 2014
    #12
    Nu fattar jag nog ingenting....men det kan bero på migränen jag har i dag !
  24. 12
    Nu fattar jag nog ingenting....men det kan bero på migränen jag har i dag !
  25. Medlem sedan
    Aug 2006
    #13
    Nu när tråden finns kanske du fattar

    Kanske bör du låta huvudet vila från datorn om du har migrän.
  26. 13
    Nu när tråden finns kanske du fattar

    Kanske bör du låta huvudet vila från datorn om du har migrän.
  27. Medlem sedan
    Aug 2013
    #14
    Faktum är att jag inte på något grundläggande sätt har upplevt det nödvändigt att revidera de uppfattningar jag hade redan i 20-årsåldern. Det händer att jag får ögonen på texter jag skrev då och som jag fortfarande bara kan nicka instämmande till.
  28. 14
    Faktum är att jag inte på något grundläggande sätt har upplevt det nödvändigt att revidera de uppfattningar jag hade redan i 20-årsåldern. Det händer att jag får ögonen på texter jag skrev då och som jag fortfarande bara kan nicka instämmande till.
  29. Medlem sedan
    Oct 2014
    #15
    den är helt självförvållad är jag rädd för
  30. 15
    den är helt självförvållad är jag rädd för
  31. Medlem sedan
    Aug 2006
    #16
    Det känns väl inte smartare att sitta vid datorn för att migränen är "självförvållad" förvisso.
  32. 16
    Det känns väl inte smartare att sitta vid datorn för att migränen är "självförvållad" förvisso.
  33. Medlem sedan
    Oct 2014
    #17
    jag ligger,,,jag ligger...
  34. 17
    jag ligger,,,jag ligger...
  35. Medlem sedan
    Aug 2006
    #18
    Jamen det förändrar ju allt....
  36. 18
    Jamen det förändrar ju allt....
  37. Medlem sedan
    Apr 2008
    #19
    Nej, det kan jag inte påstå. '

    i min ungdom gjorde jag det. Då läste jag diverse kurser på universitetet och var med i olika behjärtansvärda organisationer. Dessutom grubblade jag mycket. Över Rätt och Fel, Människans Väsen. Sanning ,och liknade. Men insåg till sluta att det sällan är så svart/vitt , att mycket beror på var man står, men att det ändå nog finns en del grundläggande värden som är viktiga.

    Så nuförtiden funderar jag mest på annat. Vad jag ska göra på jobbet, om jag ids dammsuga eller titta på TV, som är roligare. Huruvida jag behöver handla mat ikväll, eller kan skjuta på det några dagar.

    Det är mer om jag läser något intressant, eller något speciellt händer, som jag kan börja fundera igen, ett litet tag.

    I DN, läser jag gärna Richart Swartz och Lena Andersson, de ser på världen lite från en annan vinkel, då kan jag börja fundera över saker och ting.

    http://www.dn.se/ledare/kolumner/ric...ing-hade-hant/

    http://www.dn.se/ledare/kolumner/len...joritetsstyre/

    Toomas Ilves tal i EU är också intressant
    https://www.facebook.com/rozathun/vi...7/?pnref=story

    Men nä, annars funderar jag inte så mycket på värderingar.
  38. 19
    Nej, det kan jag inte påstå. '

    i min ungdom gjorde jag det. Då läste jag diverse kurser på universitetet och var med i olika behjärtansvärda organisationer. Dessutom grubblade jag mycket. Över Rätt och Fel, Människans Väsen. Sanning ,och liknade. Men insåg till sluta att det sällan är så svart/vitt , att mycket beror på var man står, men att det ändå nog finns en del grundläggande värden som är viktiga.

    Så nuförtiden funderar jag mest på annat. Vad jag ska göra på jobbet, om jag ids dammsuga eller titta på TV, som är roligare. Huruvida jag behöver handla mat ikväll, eller kan skjuta på det några dagar.

    Det är mer om jag läser något intressant, eller något speciellt händer, som jag kan börja fundera igen, ett litet tag.

    I DN, läser jag gärna Richart Swartz och Lena Andersson, de ser på världen lite från en annan vinkel, då kan jag börja fundera över saker och ting.

    http://www.dn.se/ledare/kolumner/ric...ing-hade-hant/

    http://www.dn.se/ledare/kolumner/len...joritetsstyre/

    Toomas Ilves tal i EU är också intressant
    https://www.facebook.com/rozathun/vi...7/?pnref=story

    Men nä, annars funderar jag inte så mycket på värderingar.
  39. Medlem sedan
    Jan 2009
    #20
    Jag tycker det är intressant med moral och funderar en hel del över om jag lever enligt mina värderingar. Jag ifrågasätter dock inte mina värderingar särskilt ofta. Mina värderingar är något som byggts upp under lång tid och något jag står fast vid. Människors lika värde är något jag tror mycket på.

    Mina åsikter och eventuella fördomar funderar jag dock en hel del över.
    Ha det gott!
  40. 20
    Jag tycker det är intressant med moral och funderar en hel del över om jag lever enligt mina värderingar. Jag ifrågasätter dock inte mina värderingar särskilt ofta. Mina värderingar är något som byggts upp under lång tid och något jag står fast vid. Människors lika värde är något jag tror mycket på.

    Mina åsikter och eventuella fördomar funderar jag dock en hel del över.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar