Våld mot män kontra kvinnor.
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    Våld mot män kontra kvinnor.

    Ett exempel på ett synsätt jag jag har svårt för såg jag på TV nyss. I ett (ej svenskt) dating-tävlingsprogram har en tjej och en kille haft en hatkärleksrelation till varandra ett tag, nu hade killen fått känslor för en annan tjej och kysst henne vilket han nu berättat. Inte för att bakgrunden är avgörande egentligen men bara för att få ett litet hum... När tjejen fick veta att killen kysst en annan så blev hon arg och började skrika och smälla med flaskor, därefter fortsatte hon skrika honom i ansiktet, putta honom och upprepade gånger slå en plastmugg i hans ansikte (alltså inte med fullt kraft men ändå) under tiden som hon skrek hur värdelös han är. Killen gjorde inget fysiskt tillbaka, och inte förrän hav gick därifrån höjde han rösten ö h t men när han väl gjorde det fick han också ur sig hårda ord. Övriga deltagare runtom ingrep inte.

    Lite senare ligger han i sängen och vill sova, tjejen kommer in och håller låda och går inte därifrån när han ber henne utan deklarerar att hon ska stå kvar där och skiter i att han vill vara ifred. Hon går sedan fram och börjar dra i hans täcke och i hans kläder, ställer sig i hans säng för att dra av sängkläderna medans han ligger där, och därefter slår hon honom upprepade gånger i ansiktet med en kudde, ungefär så hårt man nu kan slå med en kudde. Han säger åt henne att sluta. Övriga deltagare runtom ingriper fortfarande inte.

    Till slut reser han sig upp och puttar fört bort henne från sig, när hon sen åter slår mot honom med kudden så tar han ena handen bakom hennes nacke puttar ner henne i sängmadrassen. DÅ reagerar övriga deltagare och även TV-teamet. Killen får lämna huset över natten och sen väljer han att åka hem, en stor del av övriga deltagare pratar om hur oacceptabelt hans beteende är, om att man aldrig ska röra en tjej o s v (bara ett fåtal menar att det var oacceptabelt det tjejen gjorde också), tjejen får all sympati för det är ju så hemskt med misshandel. I slutet av programmet visas info om vart man ska vända sig om man blir misshandlad i sin relation.

    (Jag vet att an inte får se 100% av allt i ett sådant program men samtalen efteråt signalerar att man fått en väldigt rättvisande vild)

    Ja jag provoceras av det. Jag försvarar inte att han till slut tappade besinningen och svarade med handgripligheter själv. Men det är på inget sätt rätt att enbart han ses som den oacceptabelt våldsamme typen just för att han är man och hon är kvinna, hon har av allt att döma en lika stor benägenhet att ta till handgripligheter och våld.

    Tycker ni att det ska vara OK för en tjej att gå till handgripligheter på det sättet upprepade gånger och sen när killen gör nåt tillbaka (och då inte typ nåt extremt som att sticka kniven i eller så utan mer samma "grad" av våld), först DÅ jäklar är det oaccaptabelt?
  2. 1
    Våld mot män kontra kvinnor. Ett exempel på ett synsätt jag jag har svårt för såg jag på TV nyss. I ett (ej svenskt) dating-tävlingsprogram har en tjej och en kille haft en hatkärleksrelation till varandra ett tag, nu hade killen fått känslor för en annan tjej och kysst henne vilket han nu berättat. Inte för att bakgrunden är avgörande egentligen men bara för att få ett litet hum... När tjejen fick veta att killen kysst en annan så blev hon arg och började skrika och smälla med flaskor, därefter fortsatte hon skrika honom i ansiktet, putta honom och upprepade gånger slå en plastmugg i hans ansikte (alltså inte med fullt kraft men ändå) under tiden som hon skrek hur värdelös han är. Killen gjorde inget fysiskt tillbaka, och inte förrän hav gick därifrån höjde han rösten ö h t men när han väl gjorde det fick han också ur sig hårda ord. Övriga deltagare runtom ingrep inte.

    Lite senare ligger han i sängen och vill sova, tjejen kommer in och håller låda och går inte därifrån när han ber henne utan deklarerar att hon ska stå kvar där och skiter i att han vill vara ifred. Hon går sedan fram och börjar dra i hans täcke och i hans kläder, ställer sig i hans säng för att dra av sängkläderna medans han ligger där, och därefter slår hon honom upprepade gånger i ansiktet med en kudde, ungefär så hårt man nu kan slå med en kudde. Han säger åt henne att sluta. Övriga deltagare runtom ingriper fortfarande inte.

    Till slut reser han sig upp och puttar fört bort henne från sig, när hon sen åter slår mot honom med kudden så tar han ena handen bakom hennes nacke puttar ner henne i sängmadrassen. DÅ reagerar övriga deltagare och även TV-teamet. Killen får lämna huset över natten och sen väljer han att åka hem, en stor del av övriga deltagare pratar om hur oacceptabelt hans beteende är, om att man aldrig ska röra en tjej o s v (bara ett fåtal menar att det var oacceptabelt det tjejen gjorde också), tjejen får all sympati för det är ju så hemskt med misshandel. I slutet av programmet visas info om vart man ska vända sig om man blir misshandlad i sin relation.

    (Jag vet att an inte får se 100% av allt i ett sådant program men samtalen efteråt signalerar att man fått en väldigt rättvisande vild)

    Ja jag provoceras av det. Jag försvarar inte att han till slut tappade besinningen och svarade med handgripligheter själv. Men det är på inget sätt rätt att enbart han ses som den oacceptabelt våldsamme typen just för att han är man och hon är kvinna, hon har av allt att döma en lika stor benägenhet att ta till handgripligheter och våld.

    Tycker ni att det ska vara OK för en tjej att gå till handgripligheter på det sättet upprepade gånger och sen när killen gör nåt tillbaka (och då inte typ nåt extremt som att sticka kniven i eller så utan mer samma "grad" av våld), först DÅ jäklar är det oaccaptabelt?
  3. Medlem sedan
    Aug 2013
    #2
    Nej, det är inte OK.
  4. 2
    Nej, det är inte OK.
  5. Medlem sedan
    Nov 2015
    #3
    Låter ungefär som Paradise Hotel smörjan. De gör väl allt de kan för att cementera unkna gamla könsroller i de där serierna ? Våld är inte okej. Alls.
  6. 3
    Låter ungefär som Paradise Hotel smörjan. De gör väl allt de kan för att cementera unkna gamla könsroller i de där serierna ? Våld är inte okej. Alls.
  7. Medlem sedan
    Jul 2003
    #4
    Nej, inte ok. Började fundera på om jag hade reagerat på samma sak som du - antagligen - men kom mest fram till att jag aldrig hade orkat se detta så länge
  8. 4
    Nej, inte ok. Började fundera på om jag hade reagerat på samma sak som du - antagligen - men kom mest fram till att jag aldrig hade orkat se detta så länge
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5
    Nej det är verkligen inte ok att en kvinna beter sig så. I det läget kan jag t.o.m faktiskt förstå att den som får ta emot skiten (oavsett om det är en man eller kvinna) lackar ur och ger tillbaka.
    Jag säger inte att det är rätt, men jag kan absolut förstå det.
  10. 5
    Nej det är verkligen inte ok att en kvinna beter sig så. I det läget kan jag t.o.m faktiskt förstå att den som får ta emot skiten (oavsett om det är en man eller kvinna) lackar ur och ger tillbaka.
    Jag säger inte att det är rätt, men jag kan absolut förstå det.
  11. Medlem sedan
    Aug 2006
    #6
    Ibland är jag uthållig! När man är sängliggande kan man ha oanade krafter.
  12. 6
    Ibland är jag uthållig! När man är sängliggande kan man ha oanade krafter.
  13. Medlem sedan
    Aug 2006
    #7
    Det kan jag med. Jag trodde det skulle ske snabbare än det gjorde och fick känslan av att hon testade hur långt hon kunde gå innan det rann över.
  14. 7
    Det kan jag med. Jag trodde det skulle ske snabbare än det gjorde och fick känslan av att hon testade hur långt hon kunde gå innan det rann över.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar