Gula Nilen
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #1

    Gula Nilen

    Kunskapskanalen har en hel del intressanta dokumentärer och idag visade de ett program om Nilen. En sak var verkligen en nyhet för mig, nämligen den uttorkade flod som ibland kallas Gula Nilen som flöt från Tchads högland ner mot Nilen och anslöt någonstans i nuvarande Sudan.

    På satellitbilderna syns floddalen tydligt och underjordiska källor fyller fortfarande på en liten sista rest av vatten i något som kallas Guelta d'Archei (https://www.google.se/maps/@16.90468.../data=!3m1!1e3 ) där t.o.m en liten flock krokodiler fortfarande finns kvar. De lär nog inte klara sig så värst länge till...

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  2. 1
    Gula Nilen Kunskapskanalen har en hel del intressanta dokumentärer och idag visade de ett program om Nilen. En sak var verkligen en nyhet för mig, nämligen den uttorkade flod som ibland kallas Gula Nilen som flöt från Tchads högland ner mot Nilen och anslöt någonstans i nuvarande Sudan.

    På satellitbilderna syns floddalen tydligt och underjordiska källor fyller fortfarande på en liten sista rest av vatten i något som kallas Guelta d'Archei (https://www.google.se/maps/@16.90468.../data=!3m1!1e3 ) där t.o.m en liten flock krokodiler fortfarande finns kvar. De lär nog inte klara sig så värst länge till...
  3. Medlem sedan
    Oct 2015
    #2
    Jag klickade på länken och försökte sen lokalisera mig.

    Zooma, flytta runt. Mitt grafikkort resettade.

    Jag tror dig på ditt ord. Helt enkelt. De är en uttorkad del av Nilen?
  4. 2
    Jag klickade på länken och försökte sen lokalisera mig.

    Zooma, flytta runt. Mitt grafikkort resettade.

    Jag tror dig på ditt ord. Helt enkelt. De är en uttorkad del av Nilen?
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Nja, del och del

    Det är en gammal biflod, jfr "Blå Nilen". Sahara var ju ingen öken för ett antal tusen år sedan, typ under istiden eller så. Om du vill kika på hur det ser ut kan du strunta i länken och i stället söka i Google maps efter "Guelta d'Archei".

    För mig var det en nyhet i alla fall.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Nja, del och del Det är en gammal biflod, jfr "Blå Nilen". Sahara var ju ingen öken för ett antal tusen år sedan, typ under istiden eller så. Om du vill kika på hur det ser ut kan du strunta i länken och i stället söka i Google maps efter "Guelta d'Archei".

    För mig var det en nyhet i alla fall.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar