Har ni ngt fint i er stad?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2004
    #1

    Har ni ngt fint i er stad?

    Klart ni har :-)

    Saker jag tycker om i Helsingborg: Min älskade strand Råå vallar (och alla andra stränder från Örby ängar med sin vackra natur, till Tropical Beach mitt i stan och flashiga Fria Bad) Den mättade doften av kaffe från Zoegas när man kör uppför Ängelholmsvägen, den fantastiska utsikten över Hven, och Helsingör med Kronborgs slott vart man än är längs kustlinjen. Vitsippor och nyutsprucken lövskog i Pålsjö skog och Rååns dalgång på våren, småbåtshamnen på Råå, och att sitta på en uteservering i Norra hamnen med god mat, och se ut över alla som dricker champagne på sina lyxbåtar och se solnedgången spegla sig i Öresund. Att kunna vara i nordens finaste stad Köpenhamn (eller Kastrup för vidare färd ut i världen) på en dryg timme... ta färjan över till Helsingör eller bara tura med en räkmacka och en grön tuborg. Närheten till underbara Malmö.
  2. 1
    Har ni ngt fint i er stad? Klart ni har :-)

    Saker jag tycker om i Helsingborg: Min älskade strand Råå vallar (och alla andra stränder från Örby ängar med sin vackra natur, till Tropical Beach mitt i stan och flashiga Fria Bad) Den mättade doften av kaffe från Zoegas när man kör uppför Ängelholmsvägen, den fantastiska utsikten över Hven, och Helsingör med Kronborgs slott vart man än är längs kustlinjen. Vitsippor och nyutsprucken lövskog i Pålsjö skog och Rååns dalgång på våren, småbåtshamnen på Råå, och att sitta på en uteservering i Norra hamnen med god mat, och se ut över alla som dricker champagne på sina lyxbåtar och se solnedgången spegla sig i Öresund. Att kunna vara i nordens finaste stad Köpenhamn (eller Kastrup för vidare färd ut i världen) på en dryg timme... ta färjan över till Helsingör eller bara tura med en räkmacka och en grön tuborg. Närheten till underbara Malmö.
  3. Medlem sedan
    Oct 2015
    #2
    Jag vet inget fint i Borlänge....mer än trevliga skolor mina barn går i.

    Fast det är ju inget turistgrej....
  4. 2
    Jag vet inget fint i Borlänge....mer än trevliga skolor mina barn går i.

    Fast det är ju inget turistgrej....
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Massor

    Lund är en väldigt fin stad: Domkyrkan, Kulturen (museet), Grand Hotel, Universitetet, Billebjer, Skrylle och Dalby Söderskog inom cykelavstånd, diverse pubar och mycket annat. En stad där det märks tydligt vilka anor den har, den och Västerås slåss väl om vilken som är Sveriges äldsta (fortfarande bebodda) stad.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Massor Lund är en väldigt fin stad: Domkyrkan, Kulturen (museet), Grand Hotel, Universitetet, Billebjer, Skrylle och Dalby Söderskog inom cykelavstånd, diverse pubar och mycket annat. En stad där det märks tydligt vilka anor den har, den och Västerås slåss väl om vilken som är Sveriges äldsta (fortfarande bebodda) stad.
  7. Medlem sedan
    Aug 2013
    #4
    Tja, det finns ju några rabatter i Bältesspännarparken som är rätt fina på sommaren.
  8. 4
    Tja, det finns ju några rabatter i Bältesspännarparken som är rätt fina på sommaren.
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5

    Njae är dåligt på..

    sånt så jag vet inte men jag hade gärna bott där du bor typ så jag hade haft nära till Tyskland.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  10. 5
    Njae är dåligt på.. sånt så jag vet inte men jag hade gärna bott där du bor typ så jag hade haft nära till Tyskland.
  11. Medlem sedan
    Aug 2010
    #6
    Ja, vi har så himla mycket fint, mest då i naturväg.

    Var vi än befinner oss i Östersund så har vi fjällen strax bredvid. Just idag var det fantastiskt fint med solen som lyste över Storsjön där isen fortfarande ligger still. Såklart med Frösön i bakgrunden, en av Sveriges vackraste öar

    På somrarna är det också fantastiskt med solen, allt det gröna och små bäckar runt staden samtidigt som det fortfarande syns snötäckta fjälltoppar. Den kontrasten är magisk!
  12. 6
    Ja, vi har så himla mycket fint, mest då i naturväg.

    Var vi än befinner oss i Östersund så har vi fjällen strax bredvid. Just idag var det fantastiskt fint med solen som lyste över Storsjön där isen fortfarande ligger still. Såklart med Frösön i bakgrunden, en av Sveriges vackraste öar

    På somrarna är det också fantastiskt med solen, allt det gröna och små bäckar runt staden samtidigt som det fortfarande syns snötäckta fjälltoppar. Den kontrasten är magisk!
  13. Medlem sedan
    Apr 2001
    #7
    Hela Skåne är fantastiskt tycker jag. Lund är en ganska typisk studentstad, gamla anor, många vackra gamla byggnader men det är till den skånska landsbygden man ska åka om man vill hitta riktigt roliga grejer. Kreativa konstnärer, människor som till varje pris vill rädda sina byar och hittar på kul initiativ - tok bakom varje hörn.

    Sen är det rätt fascinerande att åka genom Skåne. Kusterna ser t.ex. helt olika ut och kör man från norra till södra delen är det nästan svårt att förstå att det kan vara så stora skillnader på en relativt liten yta.
  14. 7
    Hela Skåne är fantastiskt tycker jag. Lund är en ganska typisk studentstad, gamla anor, många vackra gamla byggnader men det är till den skånska landsbygden man ska åka om man vill hitta riktigt roliga grejer. Kreativa konstnärer, människor som till varje pris vill rädda sina byar och hittar på kul initiativ - tok bakom varje hörn.

    Sen är det rätt fascinerande att åka genom Skåne. Kusterna ser t.ex. helt olika ut och kör man från norra till södra delen är det nästan svårt att förstå att det kan vara så stora skillnader på en relativt liten yta.
  15. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #8
    Småbåtshamnen i Limhamn är underbar att strosa kring i. Även det äldsta området i Limhamn är vackert.
    Jag njuter varje dag när jag cyklar längs Ribban och ser havet och Danmark.
    Ja, jag tycker Malmö har mycket vackert att visa.
  16. 8
    Småbåtshamnen i Limhamn är underbar att strosa kring i. Även det äldsta området i Limhamn är vackert.
    Jag njuter varje dag när jag cyklar längs Ribban och ser havet och Danmark.
    Ja, jag tycker Malmö har mycket vackert att visa.
  17. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #9
    Förresten, jag såg i tidningen att jag inte längre bor i Malmö, utan i Greater Copenhagen east
    http://www.skd.se/2016/04/01/morgonk...mo-byter-namn/
  18. 9
    Förresten, jag såg i tidningen att jag inte längre bor i Malmö, utan i Greater Copenhagen east
    http://www.skd.se/2016/04/01/morgonk...mo-byter-namn/
  19. Medlem sedan
    Jul 2003
    #10
    Som förr när man sade att det bästa med Malmö var närheten till Köpenhamn ;-)
  20. 10
    Som förr när man sade att det bästa med Malmö var närheten till Köpenhamn ;-)
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11
    Vad kul att du gillar din stad så mycket. Jag får verkligen ge Hbg en chans känner jag, som aldrig har lyckats utveckla några positiva känslor för den staden.
  22. 11
    Vad kul att du gillar din stad så mycket. Jag får verkligen ge Hbg en chans känner jag, som aldrig har lyckats utveckla några positiva känslor för den staden.
  23. Medlem sedan
    Dec 2005
    #12
    Nämen nu får du ut och uppleva lite, kryllar ju av trevliga rekreationsområden tex. Jag hoppas att du varit i Gyllbergen kågon gång på vibtern och åkt skidor tex. Romme Alpin drar mycket folk från mellansverige.

    Torsång är ju en annan pärla.
  24. 12
    Nämen nu får du ut och uppleva lite, kryllar ju av trevliga rekreationsområden tex. Jag hoppas att du varit i Gyllbergen kågon gång på vibtern och åkt skidor tex. Romme Alpin drar mycket folk från mellansverige.

    Torsång är ju en annan pärla.
  25. Medlem sedan
    Dec 2005
    #13
    Jag vet faktiskt inte om jag upplever staden jag bor i som "min stad".

    Men en hel del fint finns det ju. Jag saknar dock en hel del
  26. 13
    Jag vet faktiskt inte om jag upplever staden jag bor i som "min stad".

    Men en hel del fint finns det ju. Jag saknar dock en hel del
  27. Medlem sedan
    Nov 1999
    #14
    Förutom att vi ju bor alldeles vid Vänern och har underbara stränder och promenadstråk så har vi ju även Läckö Slott ute på Kållandsö och vårt fina jaktslott på torget. Massor av caféer (tror att det bara är Alingsås som har fler "per capita") och en välmående cafékultur

    Peppar, peppar så lever fortfarande innerstaden, trots en del byggen av handelscentrum i utkanten av stan och i närliggande städer. Den välbevarade arkitekturen och en genomtänkt plan av stadsarkitekten beträffande ny- och ombyggen gör att det är en mysig stad!
  28. 14
    Förutom att vi ju bor alldeles vid Vänern och har underbara stränder och promenadstråk så har vi ju även Läckö Slott ute på Kållandsö och vårt fina jaktslott på torget. Massor av caféer (tror att det bara är Alingsås som har fler "per capita") och en välmående cafékultur

    Peppar, peppar så lever fortfarande innerstaden, trots en del byggen av handelscentrum i utkanten av stan och i närliggande städer. Den välbevarade arkitekturen och en genomtänkt plan av stadsarkitekten beträffande ny- och ombyggen gör att det är en mysig stad!
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15
    Skara och Sigtuna vill nog gärna vara med och slåss om placeringarna där...
  30. 15
    Skara och Sigtuna vill nog gärna vara med och slåss om placeringarna där...
  31. Medlem sedan
    Nov 2000
    #16
    Jag bor ju i Jönköping, och har Vätterns södra strand utmed hela stan. Jättevackert, tycker jag! Småbåtshamnen i Huskvarna är också väldigt fin, där spenderas mycket tid på sommarhalvåret. Även Munksjön, som ligger mitt inne i stan, med sina affärer och caféer runt omkring, det är så mysigt. Älskar vatten!
  32. 16
    Jag bor ju i Jönköping, och har Vätterns södra strand utmed hela stan. Jättevackert, tycker jag! Småbåtshamnen i Huskvarna är också väldigt fin, där spenderas mycket tid på sommarhalvåret. Även Munksjön, som ligger mitt inne i stan, med sina affärer och caféer runt omkring, det är så mysigt. Älskar vatten!
  33. Medlem sedan
    Jun 2004
    #17
    Ah, Lund är mycket fint också, dottern bor där. En väldigt speciell stad förstås. Men lite långt från havet för min del :-)
  34. 17
    Ah, Lund är mycket fint också, dottern bor där. En väldigt speciell stad förstås. Men lite långt från havet för min del :-)
  35. Medlem sedan
    Jun 2004
    #18
    GBG?
  36. 18
    GBG?
  37. Medlem sedan
    Jun 2004
    #19
    Nära till kontinenten är bra, och nära Danmark, Jag reser inte så hemskt gärna i Sverige då jag tycker det rätt tråkigt (vet att många tycker det är fint) så trivs att bo långt söderut.
  38. 19
    Nära till kontinenten är bra, och nära Danmark, Jag reser inte så hemskt gärna i Sverige då jag tycker det rätt tråkigt (vet att många tycker det är fint) så trivs att bo långt söderut.
  39. Medlem sedan
    Jun 2004
    #20
    Det låter mkt vackert!
  40. 20
    Det låter mkt vackert!
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar