Siffror och bokstäver i färg?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2010
    #1

    Siffror och bokstäver i färg?

    "Ser" ni vissa färger till vissa bokstäver och siffror? Sådär att om ni tänker på en siffra så ser ni vilken färg den är. Är det alltid samma i så fall eller har förändras det?

    Jag har alltid sett färger till både siffor och bokstäver och när jag testade om 8-åriga dottern också gjorde det så benämnde hon exakt samma färger som jag ser.

    Eller är det kanske vanligt med vissa olika kombinationer?
  2. 1
    Siffror och bokstäver i färg? "Ser" ni vissa färger till vissa bokstäver och siffror? Sådär att om ni tänker på en siffra så ser ni vilken färg den är. Är det alltid samma i så fall eller har förändras det?

    Jag har alltid sett färger till både siffor och bokstäver och när jag testade om 8-åriga dottern också gjorde det så benämnde hon exakt samma färger som jag ser.

    Eller är det kanske vanligt med vissa olika kombinationer?
  3. Medlem sedan
    Apr 2001
    #2
    Nej, de står i bågar som egentligen inte har någon logisk förklaring alls. Alltså, siffrorna står i ordning men inte på raka linjer. Det är likadant med bokstäverna, trots att vi nötte in alfabetet i rader står mitt fortfarande i en båge. Med lite skruvar .
  4. 2
    Nej, de står i bågar som egentligen inte har någon logisk förklaring alls. Alltså, siffrorna står i ordning men inte på raka linjer. Det är likadant med bokstäverna, trots att vi nötte in alfabetet i rader står mitt fortfarande i en båge. Med lite skruvar .
  5. Medlem sedan
    Aug 2010
    #3
    Aha, spännande, det har inte jag någon erfarenhet av
  6. 3
    Aha, spännande, det har inte jag någon erfarenhet av
  7. Medlem sedan
    Aug 2013
    #4
    När jag var barn gjorde jag det. Inte nu längre.
  8. 4
    När jag var barn gjorde jag det. Inte nu längre.
  9. Medlem sedan
    Apr 2000
    #5
    Ja, siffror ser jag i färg och vissa bokstäver. Dagar och månader har jag också alltid sett i färg, och de är alltid samma.
  10. 5
    Ja, siffror ser jag i färg och vissa bokstäver. Dagar och månader har jag också alltid sett i färg, och de är alltid samma.
  11. Medlem sedan
    Aug 2010
    #6
    Det har alltid varit samma för mig också, undrar hur det skiljer sig i färg från person till person?
  12. 6
    Det har alltid varit samma för mig också, undrar hur det skiljer sig i färg från person till person?
  13. Medlem sedan
    Aug 2010
    #7
    Konstigt att det försvunnit.
  14. 7
    Konstigt att det försvunnit.
  15. Medlem sedan
    Apr 2000
    #8
    Jag läste någon artikel om det för ett tag sedan och färgerna verkar kunna variera från person till person.
  16. 8
    Jag läste någon artikel om det för ett tag sedan och färgerna verkar kunna variera från person till person.
  17. Medlem sedan
    Aug 2013
    #9
    Ja, kanske. Jag kan fortfarande minnas en del av de färger jag upplevde att vissa siffror och bokstäver hade - och fortfarande förnimma varför jag gjorde kopplingen - men jag upplever inte färger på nya symboler idag, och den koppling jag gjorde som barn är nu mycket svagare.
  18. 9
    Ja, kanske. Jag kan fortfarande minnas en del av de färger jag upplevde att vissa siffror och bokstäver hade - och fortfarande förnimma varför jag gjorde kopplingen - men jag upplever inte färger på nya symboler idag, och den koppling jag gjorde som barn är nu mycket svagare.
  19. Medlem sedan
    May 2004
    #10

    Nej jag förstår...

    inte ens frågan så det gör jag nog inte då.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  20. 10
    Nej jag förstår... inte ens frågan så det gör jag nog inte då.
  21. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #11

    Samma här

    En siffra är en siffra utan några färger. Nej, jag har nog inte heller förstått frågan

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  22. 11
    Samma här En siffra är en siffra utan några färger. Nej, jag har nog inte heller förstått frågan
  23. Medlem sedan
    May 2004
    #12

    Skönt, då var jag..

    inte ensam om det.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  24. 12
    Skönt, då var jag.. inte ensam om det.
  25. Medlem sedan
    Oct 2015
    #13
    Jag förstår inte heller frågan som sådan.

    Just vad gäller siffror. De är som de är och har alltid varit. Typ.
  26. 13
    Jag förstår inte heller frågan som sådan.

    Just vad gäller siffror. De är som de är och har alltid varit. Typ.
  27. Medlem sedan
    Aug 2006
    #14
    Nej jag hade inte ens hört talas om fenomenet ö h t innan nån skrev om det här nyligen. Intressant!
  28. 14
    Nej jag hade inte ens hört talas om fenomenet ö h t innan nån skrev om det här nyligen. Intressant!
  29. Medlem sedan
    May 2004
    #15

    Mmm känns bra att...

    vi var några som kände så i alla fall.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  30. 15
    Mmm känns bra att... vi var några som kände så i alla fall.
  31. Medlem sedan
    Aug 2010
    #16
    Ja, jag tyckte att blev intressant nu när jag insåg att dottern såg samma färger. Jag frågade henne härom kvällen, utan att ämnet varit uppe tidigare: "Vilken färg har tre?" Hon svarade direkt "Gul!". Det var samma som för mig.

    Så jag frågade ut henne om några siffror och bokstäver till och alla var samma.

    3, 6 och 9 är gula, 4 och 8 lila. M är röd, C, S och V är också gula medan N är orange och F är lila. Konstigt att hon ser precis samma. Testade sonen efteråt och det var snarlikt men inte exakt, därav min undran om det är ett generellt mönster
  32. 16
    Ja, jag tyckte att blev intressant nu när jag insåg att dottern såg samma färger. Jag frågade henne härom kvällen, utan att ämnet varit uppe tidigare: "Vilken färg har tre?" Hon svarade direkt "Gul!". Det var samma som för mig.

    Så jag frågade ut henne om några siffror och bokstäver till och alla var samma.

    3, 6 och 9 är gula, 4 och 8 lila. M är röd, C, S och V är också gula medan N är orange och F är lila. Konstigt att hon ser precis samma. Testade sonen efteråt och det var snarlikt men inte exakt, därav min undran om det är ett generellt mönster
  33. Medlem sedan
    Oct 2015
    #17
    asg, verkligen!
  34. 17
    asg, verkligen!
  35. Medlem sedan
    Aug 2002
    #18
    Nej det gör jag inte.
  36. 18
    Nej det gör jag inte.
  37. Medlem sedan
    Apr 2001
    #19
    Var tvungen att kolla med moderaten också, han säger att hans siffror är svarta men att mat och vissa dofter har nyanser, inte färger. Allt som är syrligt är ljust och lätt, choklad är en trögflytande färg. Och jag tänker ofta på djur när jag ser människor. Någon är en ekorre, en annan en viss hundras osv. Den enda som hittills har varit flera olika djur är mitt eget barn. Svårbestämd typ

    En av mammorna i klassen kopplar ihop människor med olika musikstycken så den mänskliga hjärnan är spännande minsann.
  38. 19
    Var tvungen att kolla med moderaten också, han säger att hans siffror är svarta men att mat och vissa dofter har nyanser, inte färger. Allt som är syrligt är ljust och lätt, choklad är en trögflytande färg. Och jag tänker ofta på djur när jag ser människor. Någon är en ekorre, en annan en viss hundras osv. Den enda som hittills har varit flera olika djur är mitt eget barn. Svårbestämd typ

    En av mammorna i klassen kopplar ihop människor med olika musikstycken så den mänskliga hjärnan är spännande minsann.
  39. Medlem sedan
    Aug 2010
    #20
    Ja verkligen spännande! Intressant läsning från er!
  40. 20
    Ja verkligen spännande! Intressant läsning från er!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar