Vad är demokrati?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2015
    #1

    Vad är demokrati?

    Läser att man tycker SD inte ska få vara med som andra partier. Hur kan man välja det?

    Finns det en utväg att majoriteten tycker SD tänker fel (dvs de som inte röstade på SD) och därmed kan vi skita i att ta med dem?

    Är det någon generell tanke som man då kan applicera på de riktigt små partierna, så som MP, V tex?

    Vi låter dem inte vara med alls.
  2. 1
    Vad är demokrati? Läser att man tycker SD inte ska få vara med som andra partier. Hur kan man välja det?

    Finns det en utväg att majoriteten tycker SD tänker fel (dvs de som inte röstade på SD) och därmed kan vi skita i att ta med dem?

    Är det någon generell tanke som man då kan applicera på de riktigt små partierna, så som MP, V tex?

    Vi låter dem inte vara med alls.
  3. Medlem sedan
    Nov 1998
    #2
    Man kan ju alltid höja gränsen till 10 % och förbjuda kartellbildning, såsom i Turkiet och Polen.

    Fast då kommer det väl att bildas nya partier helt enligt de nya reglerna, t ex
    Vämp och Kristliberala Centerpartiet, som då borde komma över 10 %.
  4. 2
    Man kan ju alltid höja gränsen till 10 % och förbjuda kartellbildning, såsom i Turkiet och Polen.

    Fast då kommer det väl att bildas nya partier helt enligt de nya reglerna, t ex
    Vämp och Kristliberala Centerpartiet, som då borde komma över 10 %.
  5. Medlem sedan
    Oct 2015
    #3
    Ja, det är ju det. Antingen har man demokrati eller så något annat.
  6. 3
    Ja, det är ju det. Antingen har man demokrati eller så något annat.
  7. Medlem sedan
    Apr 2008
    #4
    Har du läst Lena Andersson?
    http://www.dn.se/ledare/kolumner/len...ard-verkstall/

    Jag tycker hon resonerar intressant, och håller med om mycket. Även om jag personligen är för ett högskattesamhälle, och anser det vara demokratiskt, eftersom det finns de som inte kan skydda sig själva, tex barn och gamla.
  8. 4
    Har du läst Lena Andersson?
    http://www.dn.se/ledare/kolumner/len...ard-verkstall/

    Jag tycker hon resonerar intressant, och håller med om mycket. Även om jag personligen är för ett högskattesamhälle, och anser det vara demokratiskt, eftersom det finns de som inte kan skydda sig själva, tex barn och gamla.
  9. Medlem sedan
    Oct 2015
    #5
    Ja, det har jag. Och nu igen.

    Men frågan som då uppstår är vad man ska välja? Dumma medborgare som bestämmer om de är flest eller en dum despot som enväldigt härskar?

    Demokratin bygger ju på att man tror det förstnämnda är bäst....dvs ingen enskild bestämmer.
  10. 5
    Ja, det har jag. Och nu igen.

    Men frågan som då uppstår är vad man ska välja? Dumma medborgare som bestämmer om de är flest eller en dum despot som enväldigt härskar?

    Demokratin bygger ju på att man tror det förstnämnda är bäst....dvs ingen enskild bestämmer.
  11. Medlem sedan
    Oct 2015
    #6
    Eller nej, minns inte jag läst henne specifikt. Däremot att barnen tagit upp frågeställningen vid flera middagsdiskussioner.
  12. 6
    Eller nej, minns inte jag läst henne specifikt. Däremot att barnen tagit upp frågeställningen vid flera middagsdiskussioner.
  13. Medlem sedan
    Apr 2008
    #7
    Jo, men frågan är också, vad har man rätt att bestämma över , när det gäller andra? Och varför? Ju bättre lagstiftning som finns, och ju transparantare, desto rimligare blir de beslut som tas.

    Men det känns om om man behöver vara mer konkret, ha exempel på när man kan tycka olika
  14. 7
    Jo, men frågan är också, vad har man rätt att bestämma över , när det gäller andra? Och varför? Ju bättre lagstiftning som finns, och ju transparantare, desto rimligare blir de beslut som tas.

    Men det känns om om man behöver vara mer konkret, ha exempel på när man kan tycka olika
  15. Medlem sedan
    Oct 2015
    #8
    Ja, håller med.
  16. 8
    Ja, håller med.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar