fråga kring demokrati?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2015
    #1

    fråga kring demokrati?

    Vad är demokrati?
    Läser att man tycker SD inte ska få vara med som andra partier. Hur kan man välja det?

    Finns det en utväg att majoriteten tycker SD tänker fel (dvs de som inte röstade på SD) och därmed kan vi skita i att ta med dem?

    Är det någon generell tanke som man då kan applicera på de riktigt små partierna, så som MP, V tex?

    Vi låter dem inte vara med alls.
  2. 1
    fråga kring demokrati? Vad är demokrati?
    Läser att man tycker SD inte ska få vara med som andra partier. Hur kan man välja det?

    Finns det en utväg att majoriteten tycker SD tänker fel (dvs de som inte röstade på SD) och därmed kan vi skita i att ta med dem?

    Är det någon generell tanke som man då kan applicera på de riktigt små partierna, så som MP, V tex?

    Vi låter dem inte vara med alls.
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Beror på

    Om man talar utifrån sina egna åsikter är det ju lätt att säga att det eller de partier jag tycker illa om inte skall få vara med. Talar man rent principiellt måste man ha andra kriterier för vilka man vill ha med i ett visst sammanhang eller inte. Det finns drösvis av små obskyra partier så man behöver något slags opartiskt kriterium och att partiet har klarat riksdagsspärren är ett väldigt praktiskt sådant kriterium. På kommunal nivå, t.ex. skolvalsdebatter eller så kan kriteriet vara att partiet finns i kommunalfullmäktige.

    Kungen skall inte uttrycka politiska åsikter och bjuder in partiledarna för de partier som sitter i riksdagen. Det har han alltid gjort, även kommunisterna på den tiden det begav sig innan muren föll. Alltså kan han inte rätt gärna välja bort Åkesson, i så fall uttrycker han politiska åsikter och det skall han inte göra utan vara en samlande faktor för hela landet, oberoende av vad folk har för politisk åsikt.

    Jag tror att det är så enkelt som att vi är vana vid att ha kommunister i riksdagen, även innan de började försöka reformera sig till mer allmän vänster. Däremot är vi inte lika vana vid att ha rasister i riksdagen, även om de har försökt reformera sig till mer allmänna nationalister. Själv ser jag mycket stora principiella likheter mellan de bägge. Den som starkt sympatiserar med endera kommer förstås inte att hålla med.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Beror på Om man talar utifrån sina egna åsikter är det ju lätt att säga att det eller de partier jag tycker illa om inte skall få vara med. Talar man rent principiellt måste man ha andra kriterier för vilka man vill ha med i ett visst sammanhang eller inte. Det finns drösvis av små obskyra partier så man behöver något slags opartiskt kriterium och att partiet har klarat riksdagsspärren är ett väldigt praktiskt sådant kriterium. På kommunal nivå, t.ex. skolvalsdebatter eller så kan kriteriet vara att partiet finns i kommunalfullmäktige.

    Kungen skall inte uttrycka politiska åsikter och bjuder in partiledarna för de partier som sitter i riksdagen. Det har han alltid gjort, även kommunisterna på den tiden det begav sig innan muren föll. Alltså kan han inte rätt gärna välja bort Åkesson, i så fall uttrycker han politiska åsikter och det skall han inte göra utan vara en samlande faktor för hela landet, oberoende av vad folk har för politisk åsikt.

    Jag tror att det är så enkelt som att vi är vana vid att ha kommunister i riksdagen, även innan de började försöka reformera sig till mer allmän vänster. Däremot är vi inte lika vana vid att ha rasister i riksdagen, även om de har försökt reformera sig till mer allmänna nationalister. Själv ser jag mycket stora principiella likheter mellan de bägge. Den som starkt sympatiserar med endera kommer förstås inte att hålla med.
  5. Medlem sedan
    Aug 2013
    #3
    Även om jag ser väsentliga skillnader mellan de facto-rasister och reformerade vänsterpartister, instämmer jag i ditt principiella resonemang.
  6. 3
    Även om jag ser väsentliga skillnader mellan de facto-rasister och reformerade vänsterpartister, instämmer jag i ditt principiella resonemang.
  7. Medlem sedan
    Nov 1998
    #4
    Det mest odemokratiska är monarken själv.
    Monarken borde inte få vara med alls.

    Den kommer dessutom att ruinera oss om den nuvarande massproduktionen av prinsar och prinsessor ska få fortsätta:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle22445055.ab
  8. 4
    Det mest odemokratiska är monarken själv.
    Monarken borde inte få vara med alls.

    Den kommer dessutom att ruinera oss om den nuvarande massproduktionen av prinsar och prinsessor ska få fortsätta:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle22445055.ab
  9. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #5

    Nåja, Cantwell är ju inte seriös

    Det där är ett inlägg i migrationsdebatten och inte i debatten om monarkin. Apanaget är oberoende av antalet medlemmar i kungafamiljen, vilket Cantwell givetvis är väl medveten om.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  10. 5
    Nåja, Cantwell är ju inte seriös Det där är ett inlägg i migrationsdebatten och inte i debatten om monarkin. Apanaget är oberoende av antalet medlemmar i kungafamiljen, vilket Cantwell givetvis är väl medveten om.
  11. Medlem sedan
    Aug 2013
    #6
  12. 6
  13. Medlem sedan
    Aug 2013
    #7
    Antagandet om immigrationens storlek - förutsatt att övriga europeiska länder fortsätter att vägra hjälpa till - är dock inte alls orealistisk. Finns knappast skäl att raljera över det.
  14. 7
    Antagandet om immigrationens storlek - förutsatt att övriga europeiska länder fortsätter att vägra hjälpa till - är dock inte alls orealistisk. Finns knappast skäl att raljera över det.
  15. Medlem sedan
    Aug 2013
    #8
    ...och för att nu vara min egen språkpolis, så borde det ha stått "orealistiskt".
  16. 8
    ...och för att nu vara min egen språkpolis, så borde det ha stått "orealistiskt".
  17. Medlem sedan
    Jun 2004
    #9
    SD är ju inte ett demokratiskt parti iom att de inte ser till alla människors lika värde. Jag tycker att det är horribelt att en många vill behandla dem som ett vanligt parti.
  18. 9
    SD är ju inte ett demokratiskt parti iom att de inte ser till alla människors lika värde. Jag tycker att det är horribelt att en många vill behandla dem som ett vanligt parti.
  19. Medlem sedan
    Oct 2014
    #10
    ställer mig helt här!
  20. 10
    ställer mig helt här!
  21. Medlem sedan
    Oct 2015
    #11
    Det finns väl inget krav på ett parti i en demokrati att se till allas lika värde?
  22. 11
    Det finns väl inget krav på ett parti i en demokrati att se till allas lika värde?
  23. Medlem sedan
    Oct 2015
    #12
    Ja, så tänker jag att det är. När det kommer någon med helt kassa åsikter (enligt mig) så är det mkt svårt att tänka klart.

    Fyraprocentspärren är en gräns så som du skriver.
  24. 12
    Ja, så tänker jag att det är. När det kommer någon med helt kassa åsikter (enligt mig) så är det mkt svårt att tänka klart.

    Fyraprocentspärren är en gräns så som du skriver.
  25. Medlem sedan
    Oct 2015
    #13
    Haha, den räknelektionen var intressant.

    :P

    Monarken borde inte blandas in i politiken. Men heller kan han inte särbehandla när han nu är inblandad.
  26. 13
    Haha, den räknelektionen var intressant.

    :P

    Monarken borde inte blandas in i politiken. Men heller kan han inte särbehandla när han nu är inblandad.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar