Binda om lån?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2014
    #1

    Binda om lån?

    Dax att binda om lånet som vi tidigare haft på 6 år. Funderar på vilket som är bäst; rörligt eller ta ett kortare då räntan är så låg.
    Det är en tredjedel av de lån vi har på huset, så det är inte hela.
    Hur resonerar ni om huslån? Säkert kort på några år eller rörligt med lite mindre. Här tror jag hon sa att om vi tar det på 3 år så "tjänar" vi 500 kr i månaden mot det vi har nu vilket ändå är 6000 kr på ett år.
  2. 1
    Binda om lån? Dax att binda om lånet som vi tidigare haft på 6 år. Funderar på vilket som är bäst; rörligt eller ta ett kortare då räntan är så låg.
    Det är en tredjedel av de lån vi har på huset, så det är inte hela.
    Hur resonerar ni om huslån? Säkert kort på några år eller rörligt med lite mindre. Här tror jag hon sa att om vi tar det på 3 år så "tjänar" vi 500 kr i månaden mot det vi har nu vilket ändå är 6000 kr på ett år.
  3. Medlem sedan
    Apr 2008
    #2
    Jag har hela tiden haft rörlig, eller eg. på 3 månader. Det har jag tjänat på, men det kräver att man inte har för tighta marginaler.
  4. 2
    Jag har hela tiden haft rörlig, eller eg. på 3 månader. Det har jag tjänat på, men det kräver att man inte har för tighta marginaler.
  5. Medlem sedan
    Oct 2014
    #3
    det lutar åt det faktiskt. Vi har i dag ett rörligt men de andra har varit fasta.
    Men det känns som det lutar åt rörligt ändå just nu.
  6. 3
    det lutar åt det faktiskt. Vi har i dag ett rörligt men de andra har varit fasta.
    Men det känns som det lutar åt rörligt ändå just nu.
  7. Medlem sedan
    Nov 2000
    #4
    Vi funderade mycket på det när vi köpte huset. Men både mamma och min syster rådde mig till rörlig ränta (3-månaders). Syrran köpte hus för rätt många år sedan och har alltid haft rörlig ränta och har tjänat på det.
  8. 4
    Vi funderade mycket på det när vi köpte huset. Men både mamma och min syster rådde mig till rörlig ränta (3-månaders). Syrran köpte hus för rätt många år sedan och har alltid haft rörlig ränta och har tjänat på det.
  9. Medlem sedan
    Oct 2014
    #5
    ja på sikt tjänar man nog på det och i synnerhet om man har marginalerna om räntan sticker upp innan man hinner binda.
  10. 5
    ja på sikt tjänar man nog på det och i synnerhet om man har marginalerna om räntan sticker upp innan man hinner binda.
  11. Medlem sedan
    Jul 2003
    #6
    Har alltid prioriterat rörligt och att kunna amortera i rask takt framför att sitta med bundna lån där man inte vet hur ränteläget är den dagen bindningstiden går ur. Men det hänger ju på att man inte behöver säkerheten av fasta och förutsägbara räntekostnader. Så svårt att svara generellt utan det får ju vägas mot hur ens ekonomi ser ut.
  12. 6
    Har alltid prioriterat rörligt och att kunna amortera i rask takt framför att sitta med bundna lån där man inte vet hur ränteläget är den dagen bindningstiden går ur. Men det hänger ju på att man inte behöver säkerheten av fasta och förutsägbara räntekostnader. Så svårt att svara generellt utan det får ju vägas mot hur ens ekonomi ser ut.
  13. Medlem sedan
    Oct 2014
    #7
    jo, vi har marginalerna till det men av tradition har jag velat veta...men inser mer o mer att vi får tänka om.
  14. 7
    jo, vi har marginalerna till det men av tradition har jag velat veta...men inser mer o mer att vi får tänka om.
  15. Medlem sedan
    May 2004
    #8

    Uteslutande...

    rörliga lån. Ser ingen annan anledning just nu. Pruta stenhårt, de där feta bankerna har rejält saftiga marginaler just nu.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  16. 8
    Uteslutande... rörliga lån. Ser ingen annan anledning just nu. Pruta stenhårt, de där feta bankerna har rejält saftiga marginaler just nu.
  17. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #9

    Hade alltid bundet

    Då visste jag vad som gällde och när räntan sjönk ökade jag amorteringen så att min ekonomi förblev oförändrad. Vad gäller läget just nu har jag ju svårt att se att räntorna kan bli lägre och regeringen har ju sagt att man vill få upp inflationen (och därmed givetvis räntorna)

    Det känns som ett bra läge att binda på rätt lång tid med tanke på det.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  18. 9
    Hade alltid bundet Då visste jag vad som gällde och när räntan sjönk ökade jag amorteringen så att min ekonomi förblev oförändrad. Vad gäller läget just nu har jag ju svårt att se att räntorna kan bli lägre och regeringen har ju sagt att man vill få upp inflationen (och därmed givetvis räntorna)

    Det känns som ett bra läge att binda på rätt lång tid med tanke på det.
  19. Medlem sedan
    Aug 2010
    #10
    Vi har haft rörlig. Nu understiger vårt lån visserligen hundra tusen så det känns inte som någon stor grej att välja om eller fundera över nu. Det är så "liten" summa det handlar om ändå, såvida inte räntorna skulle chockhöjas, vilket jag tvivlar på.
  20. 10
    Vi har haft rörlig. Nu understiger vårt lån visserligen hundra tusen så det känns inte som någon stor grej att välja om eller fundera över nu. Det är så "liten" summa det handlar om ändå, såvida inte räntorna skulle chockhöjas, vilket jag tvivlar på.
  21. Medlem sedan
    Jan 2009
    #11
    Jag har haft rörligt i flera år men nu var skillnaden mellan fast och rörlig ränta så liten att jag tyckte det var läge att binda en del av lånet. Jag band ca 30 % av mina lån på två år. Hade bundit dem på längre tid om jag varit säker på att jag vill bo här längre än två år.
    Ha det gott!
  22. 11
    Jag har haft rörligt i flera år men nu var skillnaden mellan fast och rörlig ränta så liten att jag tyckte det var läge att binda en del av lånet. Jag band ca 30 % av mina lån på två år. Hade bundit dem på längre tid om jag varit säker på att jag vill bo här längre än två år.
  23. Medlem sedan
    Nov 2015
    #12
    Om man vill ha mitt emellan och inte orkar bevaka räntor så finns rörligt med tak. Inte lika lågt som helt rörligt men bättre än bundet. Jag skulle dela upp summan på olika villkor och delar. Man kan ha rörligt med korta bindningstider på 3 månader. Då går det ju också att låsa när man märker att det stiger. Det mesta går ju att sköta via e-banktjänster sådan behöver inte gå dit så ofta så.
  24. 12
    Om man vill ha mitt emellan och inte orkar bevaka räntor så finns rörligt med tak. Inte lika lågt som helt rörligt men bättre än bundet. Jag skulle dela upp summan på olika villkor och delar. Man kan ha rörligt med korta bindningstider på 3 månader. Då går det ju också att låsa när man märker att det stiger. Det mesta går ju att sköta via e-banktjänster sådan behöver inte gå dit så ofta så.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar