På tal om grillning.
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2006
    #1

    På tal om grillning.

    Nog är det inte alltid det enklaste och bekvämaste direkt. Kött på grillen, sås på spisen, potatis i ugnen och så sallad på det. Som exempel. Nog är det ofta av andra anledningar än enkelhet och bekvämlighet som man grillar. I sommarhus, husvagnar o s v möjligen p g a brist på spisplattor men hemmavid...

    Men man kan göra det till en bekvämare matlagning, mer än fläskfilén, flintasteken och ryggbiffen kan tillagas på grillen. Potatisen, grönsakerna, andra tillbehör. Med eller utan extra prylar som t ex wokpannor och särskilda galler. Och då blir det bekvämt tycker jag. OK det behövs vändas och kollas och röras, men det är på samma ställe och man kan umgås med eventuella gäster under tiden. Det är lite av grejen med grillning för mig... Som t ex på Valborg när vi grillade både kött och quorn, grönsaker och potatis i foliepaket. Maken är mer Svensson tror jag, köttet på grillen och så klyftpotatis i ugnen och såsen på spisen typ.

    Så på tal om grillning är det mitt lilla tips: använd grillen till det mesta.

    Nu: godnatt!
  2. 1
    På tal om grillning. Nog är det inte alltid det enklaste och bekvämaste direkt. Kött på grillen, sås på spisen, potatis i ugnen och så sallad på det. Som exempel. Nog är det ofta av andra anledningar än enkelhet och bekvämlighet som man grillar. I sommarhus, husvagnar o s v möjligen p g a brist på spisplattor men hemmavid...

    Men man kan göra det till en bekvämare matlagning, mer än fläskfilén, flintasteken och ryggbiffen kan tillagas på grillen. Potatisen, grönsakerna, andra tillbehör. Med eller utan extra prylar som t ex wokpannor och särskilda galler. Och då blir det bekvämt tycker jag. OK det behövs vändas och kollas och röras, men det är på samma ställe och man kan umgås med eventuella gäster under tiden. Det är lite av grejen med grillning för mig... Som t ex på Valborg när vi grillade både kött och quorn, grönsaker och potatis i foliepaket. Maken är mer Svensson tror jag, köttet på grillen och så klyftpotatis i ugnen och såsen på spisen typ.

    Så på tal om grillning är det mitt lilla tips: använd grillen till det mesta.

    Nu: godnatt!
  3. Medlem sedan
    Aug 2010
    #2
    Håller med! Det mesta på grillen, förutom såsen som ska vara kall: Fetaoströra, vitlökssås eller annat ihoprört av vad man nu har i kylen. Finns bara Yoghurt eller cf kan man göra en god sås av knappt något alls

    Eller så brukar jag slänga in potatishalvor i ugnen och glömma bort dem tills köttet och grönsakerna är klara, då är pärerna perfekta! Och eftersom det är mycket grönsaker på grillen vill vi sällan ha någon vanlig sallad så då är det momentet också borta
  4. 2
    Håller med! Det mesta på grillen, förutom såsen som ska vara kall: Fetaoströra, vitlökssås eller annat ihoprört av vad man nu har i kylen. Finns bara Yoghurt eller cf kan man göra en god sås av knappt något alls

    Eller så brukar jag slänga in potatishalvor i ugnen och glömma bort dem tills köttet och grönsakerna är klara, då är pärerna perfekta! Och eftersom det är mycket grönsaker på grillen vill vi sällan ha någon vanlig sallad så då är det momentet också borta
  5. Medlem sedan
    Mar 2003
    #3
    Bra tips! Mycket smidigt att köra allt på grillen!
  6. 3
    Bra tips! Mycket smidigt att köra allt på grillen!
  7. Medlem sedan
    Apr 2008
    #4
    JAg gör tvärtom, lagar all mat i köket och undviker grillen. Men det kan ha med mitt asosiala liv att göra också, tycker att det är tidsödande och besvärligt att grilla till två personer.
  8. 4
    JAg gör tvärtom, lagar all mat i köket och undviker grillen. Men det kan ha med mitt asosiala liv att göra också, tycker att det är tidsödande och besvärligt att grilla till två personer.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar