moralfråga
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2014
    #1

    moralfråga

    Ponera en pensionär med enda inkomst på ca 11 000 före skatt.
    Tvingas flytta till dyrt boende pga hälsan och en sjukdom. Har råd med detta då denne får bostads bidrag. Sjukdomen kostar i mediciner , dyrare mat och hemtjänst . Det är mycket snålt .
    Så får personen en större summa som påverkar att inget bostads bidrag kommer utbetalas nästan alls.
    Rätt eller fel att placera pengarna så att de inte syns eller påverkar bidraget anser ni ?
    Personen har jobbat men också varit hemmafru och sen sjukpensionär.
  2. 1
    moralfråga Ponera en pensionär med enda inkomst på ca 11 000 före skatt.
    Tvingas flytta till dyrt boende pga hälsan och en sjukdom. Har råd med detta då denne får bostads bidrag. Sjukdomen kostar i mediciner , dyrare mat och hemtjänst . Det är mycket snålt .
    Så får personen en större summa som påverkar att inget bostads bidrag kommer utbetalas nästan alls.
    Rätt eller fel att placera pengarna så att de inte syns eller påverkar bidraget anser ni ?
    Personen har jobbat men också varit hemmafru och sen sjukpensionär.
  3. Medlem sedan
    Oct 2015
    #2
    Jag skulle inte fuska med sånt. Eller, jag fuskar inte med sånt.

    Så fel att fuska.
  4. 2
    Jag skulle inte fuska med sånt. Eller, jag fuskar inte med sånt.

    Så fel att fuska.
  5. Medlem sedan
    Oct 2014
    #3
    Ponera att om perdonen inte placerar om pengarna så kommer denne inte stt ha råd att bo kvar i boendet när sjukdomen eskalerar.
  6. 3
    Ponera att om perdonen inte placerar om pengarna så kommer denne inte stt ha råd att bo kvar i boendet när sjukdomen eskalerar.
  7. Medlem sedan
    Oct 2015
    #4
    Ja, låter som skit. Men fusk är fusk.

    Jag anser man inte ska fuska. Om det du beskriver är fusk så är det fel.

    Kan kallas skatteplanering, planering osv och därmed krypa under radarn. Ja, då kommer man undan.
  8. 4
    Ja, låter som skit. Men fusk är fusk.

    Jag anser man inte ska fuska. Om det du beskriver är fusk så är det fel.

    Kan kallas skatteplanering, planering osv och därmed krypa under radarn. Ja, då kommer man undan.
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    Varför menar du att et spelar roll om personen jobbat, varit hemmafru eller sjukpensionär innan - eller lite av allt som i fallet du beskriver? Reglerna gäller väl ändå för alla och inte kan man hävda att i och med att man betalat in mer eller mindre skatt under sitt tidigare liv så skulle det vara mer moraliskt rätt att kringgå ev. regler än annars?
  10. 5
    Varför menar du att et spelar roll om personen jobbat, varit hemmafru eller sjukpensionär innan - eller lite av allt som i fallet du beskriver? Reglerna gäller väl ändå för alla och inte kan man hävda att i och med att man betalat in mer eller mindre skatt under sitt tidigare liv så skulle det vara mer moraliskt rätt att kringgå ev. regler än annars?
  11. Medlem sedan
    Oct 2014
    #6
    Egentligen ingen. Men tänker att i min bok är det mer ok mot de lagliga skatteplaneringar o dyl som maktens män ( o kvinnor) gör ändå
  12. 6
    Egentligen ingen. Men tänker att i min bok är det mer ok mot de lagliga skatteplaneringar o dyl som maktens män ( o kvinnor) gör ändå
  13. Medlem sedan
    Oct 2014
    #7
    Det är absolut inget olagligt de pratar om. Omoraliskt kanske. ..men helt inom ramen för vad som är lagligt
  14. 7
    Det är absolut inget olagligt de pratar om. Omoraliskt kanske. ..men helt inom ramen för vad som är lagligt
  15. Medlem sedan
    Oct 2015
    #8
    Fast vadå, är det lagligt så är det väl inte fusk?
  16. 8
    Fast vadå, är det lagligt så är det väl inte fusk?
  17. Medlem sedan
    Oct 2014
    #9
    Finns nog gråzoner tänker jag
  18. 9
    Finns nog gråzoner tänker jag
  19. Medlem sedan
    Oct 2015
    #10
    Ja, fast jag går inte i dem. Så, känner inte till dem.
  20. 10
    Ja, fast jag går inte i dem. Så, känner inte till dem.
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11
    Allt som är lagligt är knappast moraliskt ok. Att det något är vanligt förekommande eller utövas av de med makt är gör saker och ting inte heller rätt. Eller att någon annan grupp ägnar sig åt skatteplanering eller mygel av något slag innebär ju inte heller att mitt egna ev. mygel blir mer rätt. Nej, så tycker jag inte att man kan resonera, men misstänker att det inte är helt ovanligt att t.ex. skattefuskare tänker så - de som ev. har moraliska betänkligheter.
  22. 11
    Allt som är lagligt är knappast moraliskt ok. Att det något är vanligt förekommande eller utövas av de med makt är gör saker och ting inte heller rätt. Eller att någon annan grupp ägnar sig åt skatteplanering eller mygel av något slag innebär ju inte heller att mitt egna ev. mygel blir mer rätt. Nej, så tycker jag inte att man kan resonera, men misstänker att det inte är helt ovanligt att t.ex. skattefuskare tänker så - de som ev. har moraliska betänkligheter.
  23. Medlem sedan
    Oct 2014
    #12
    Nej verkligen inte. Men tänker vidare om de här pengarna används till att kunna bo kvar. Vad är alternativet egentligen och är det bättre?
    Socialbidrag kanske om något år mot att fixa hyran på det hör viset. Jag vet tusan om jag kan döma. ...
  24. 12
    Nej verkligen inte. Men tänker vidare om de här pengarna används till att kunna bo kvar. Vad är alternativet egentligen och är det bättre?
    Socialbidrag kanske om något år mot att fixa hyran på det hör viset. Jag vet tusan om jag kan döma. ...
  25. Medlem sedan
    Aug 2013
    #13
    Definitivt fel. Om alla agerar så, blir det inga pengar till bostadsbidrag över för dem som inte får några extrapengar från ovan.
  26. 13
    Definitivt fel. Om alla agerar så, blir det inga pengar till bostadsbidrag över för dem som inte får några extrapengar från ovan.
  27. Medlem sedan
    Dec 2005
    #14
    Själv har jag varit på kurs idag i moralträning.

    Men jag har inget svar på frågan.
  28. 14
    Själv har jag varit på kurs idag i moralträning.

    Men jag har inget svar på frågan.
  29. Medlem sedan
    Dec 2005
    #15
    Men överlag är jag mot fusk.
  30. 15
    Men överlag är jag mot fusk.
  31. Medlem sedan
    May 2005
    #16
    Att undanhålla pengar för att få bidrag är fusk och inget annat. Hur kan det någonsin vara rätt? För att man har en slags skum moral som innebär att vissa principer gäller en själv och vissa alla andra?

    Medicinkostnaderna är på max 1100 per år. Högkostnadsskyddet är väl fortfarande kvar? En hundring i månaden alltså.
  32. 16
    Att undanhålla pengar för att få bidrag är fusk och inget annat. Hur kan det någonsin vara rätt? För att man har en slags skum moral som innebär att vissa principer gäller en själv och vissa alla andra?

    Medicinkostnaderna är på max 1100 per år. Högkostnadsskyddet är väl fortfarande kvar? En hundring i månaden alltså.
  33. Medlem sedan
    Oct 2014
    #17
    Nä jag ser inte alltid i svart eller vitt det stämmer. Gör mig syns många nyanser o aspekter.
    PS. alla läkemedel går inte på högkostnadsskyddet. ..
    O definitivt inte livsmedel. ..och har man 9000 kr i pension o en hyra på 7000 på blir det rätt lite över
  34. 17
    Nä jag ser inte alltid i svart eller vitt det stämmer. Gör mig syns många nyanser o aspekter.
    PS. alla läkemedel går inte på högkostnadsskyddet. ..
    O definitivt inte livsmedel. ..och har man 9000 kr i pension o en hyra på 7000 på blir det rätt lite över
  35. Medlem sedan
    Oct 2014
    #18
    Ju mer sånt jag går på och upplever ju mindre känner jag att jag ens kan döma
  36. 18
    Ju mer sånt jag går på och upplever ju mindre känner jag att jag ens kan döma
  37. Medlem sedan
    May 2004
    #19

    Njae det är okey att placera så...

    länge man följer regelverket. Man kan ha synpunkter på att det är moraliskt fel men så länge man går efter regler och lagar så är det okey.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  38. 19
    Njae det är okey att placera så... länge man följer regelverket. Man kan ha synpunkter på att det är moraliskt fel men så länge man går efter regler och lagar så är det okey.
  39. Medlem sedan
    Oct 2015
    #20
    Ja, såklart. Är det inget fusk så är det inget fusk.
  40. 20
    Ja, såklart. Är det inget fusk så är det inget fusk.
Sidan 1 av 7 123 ... SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar