När i tid spricker bostadsbubblan ?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Nov 2015
    #1

    När i tid spricker bostadsbubblan ?

    Om man frågar dig ? Nu menar jag inte att ni ska svara när räntan stiger och liknande utan vilket år/månad ?
    Vad säger de affska oraklen?
  2. 1
    När i tid spricker bostadsbubblan ? Om man frågar dig ? Nu menar jag inte att ni ska svara när räntan stiger och liknande utan vilket år/månad ?
    Vad säger de affska oraklen?
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2

    Jag är tveksam till att det..

    liksom "spricker" nåt nämnvärt, det kommer nog komma mindre nedgångar eller att det bromsar in. Med en sådan invandring som Sverige har och kommer att behöva ha så kommer det bli rejält riv efter bostäder.

    Problemet är att det har byggts alldeles för lite i Sverige och att det vi nu bygger är för dyrt. Boverket uppskattar att vi kommer att behöva 700 000 bostäder framöver så jag tror att en bostadsbubbla är långt borta ännu.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  4. 2
    Jag är tveksam till att det.. liksom "spricker" nåt nämnvärt, det kommer nog komma mindre nedgångar eller att det bromsar in. Med en sådan invandring som Sverige har och kommer att behöva ha så kommer det bli rejält riv efter bostäder.

    Problemet är att det har byggts alldeles för lite i Sverige och att det vi nu bygger är för dyrt. Boverket uppskattar att vi kommer att behöva 700 000 bostäder framöver så jag tror att en bostadsbubbla är långt borta ännu.
  5. Medlem sedan
    Aug 2013
    #3
    Inom ett år.
  6. 3
    Inom ett år.
  7. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #4

    Tidigast om något år

    Om man nu de facto stoppat invandringen så får byggandet en chans att hinna ikapp den idag ständigt stigande efterfrågan och då börjar priserna sjunka. Dvs om (sd) får igenom sin politik.... (Fast det är klart, det är den regeringen har infört)

    Även om så vore tar det tid för byggandet att hinna ikapp. Jag ser inte att det kan ske inom det närmsta året, även om invandringen skulle tvärstopppa.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  8. 4
    Tidigast om något år Om man nu de facto stoppat invandringen så får byggandet en chans att hinna ikapp den idag ständigt stigande efterfrågan och då börjar priserna sjunka. Dvs om (sd) får igenom sin politik.... (Fast det är klart, det är den regeringen har infört)

    Även om så vore tar det tid för byggandet att hinna ikapp. Jag ser inte att det kan ske inom det närmsta året, även om invandringen skulle tvärstopppa.
  9. Medlem sedan
    Mar 2003
    #5
    Det rejäla fallet tror jag kommer dröja minst 5 år så hösten 2021
  10. 5
    Det rejäla fallet tror jag kommer dröja minst 5 år så hösten 2021
  11. Medlem sedan
    Nov 2015
    #6
    Detta var tydligen en typiskt manlig fråga. Jag tror på en liten svacka vid amorteringskravet. Sen en rejäl dipp om 3-4 år. Tack för era gissningar.
  12. 6
    Detta var tydligen en typiskt manlig fråga. Jag tror på en liten svacka vid amorteringskravet. Sen en rejäl dipp om 3-4 år. Tack för era gissningar.
  13. Medlem sedan
    Jul 2003
    #7
    Är nog inne på SPs linje, eller definitivt inte i närtid, dvs de närmaste åren.

    Och hoppas väl just på en viss avmattning, i en del områden även en viss tillbakagång när det gäller prisnivåerna, utan att hela eskalerar. Avmattning/viss tillbakagång vore bara bra och skulle motverka att vi får en utveckling med bubbla som spricker.
  14. 7
    Är nog inne på SPs linje, eller definitivt inte i närtid, dvs de närmaste åren.

    Och hoppas väl just på en viss avmattning, i en del områden även en viss tillbakagång när det gäller prisnivåerna, utan att hela eskalerar. Avmattning/viss tillbakagång vore bara bra och skulle motverka att vi får en utveckling med bubbla som spricker.
  15. Medlem sedan
    Nov 1998
    #8
    Händer inte
  16. 8
    Händer inte
  17. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #9
    Varför inte, det har hänt förr, flera gånger dessutom, varför skulle det inte hända igen?
  18. 9
    Varför inte, det har hänt förr, flera gånger dessutom, varför skulle det inte hända igen?
  19. Medlem sedan
    Nov 1998
    #10
    Om vi jämför med 1990-talets början har vi numera riksbanksdiktatur, vi är med i EU, vi har,som flera har påpekat, en invandring som genererar efterfrågan, behovet av nya bostäder, ett ökat bostadsbyggande. Visst blir det en del upp- och nergångar och lokala fluktuationer, men knappast en bostadsbubbla som spricker inom överskådlig framtid. Då får de politiska och ekonomiska förutsättningarna ändras radikalt. EU bryter samman, miljökatastrofer, kapitalismens sammanbrott, krig i Europa, t ex.
  20. 10
    Om vi jämför med 1990-talets början har vi numera riksbanksdiktatur, vi är med i EU, vi har,som flera har påpekat, en invandring som genererar efterfrågan, behovet av nya bostäder, ett ökat bostadsbyggande. Visst blir det en del upp- och nergångar och lokala fluktuationer, men knappast en bostadsbubbla som spricker inom överskådlig framtid. Då får de politiska och ekonomiska förutsättningarna ändras radikalt. EU bryter samman, miljökatastrofer, kapitalismens sammanbrott, krig i Europa, t ex.
  21. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #11
    Fast vad hände i Spanien, ett EU-land.
    När även världsbanken och OECD varnar för dessa höga bostadspriser som vi har i Sverige och den höga belåningen.
  22. 11
    Fast vad hände i Spanien, ett EU-land.
    När även världsbanken och OECD varnar för dessa höga bostadspriser som vi har i Sverige och den höga belåningen.
  23. Medlem sedan
    Jan 2009
    #12
    Jag tror att det händer inom tre-fem år. I Stockholm med förorter blir det nog bara en liten svacka då Stockholm är den stad i Europa som växer mest enligt vad jag hört (har dock inte kontrollerat uppgiften). Det kan dock drabba resten av Sverige hårdare tror jag.
    Ha det gott!
  24. 12
    Jag tror att det händer inom tre-fem år. I Stockholm med förorter blir det nog bara en liten svacka då Stockholm är den stad i Europa som växer mest enligt vad jag hört (har dock inte kontrollerat uppgiften). Det kan dock drabba resten av Sverige hårdare tror jag.
  25. Medlem sedan
    Nov 1998
    #13
    Spaniens utlandslån uppgår till 165 % av BNP. Exporten inte i närheten av Sveriges/capita. Och så dessa vanvettiga infrastrukturprojekt som inte var i samklang med folks behov och hushållens inkomster: höghastighetståg för 45 miljarder euro, flygplatser, motorvägar, sjukhusbyggen, hamnar, offentliga byggnader, nya bostadsområden (en miljon tomma lägenheter) som är halvfärdiga eller osålda.
    Ett helikoptersläpp på en biljon hade kanske varit bättre?
  26. 13
    Spaniens utlandslån uppgår till 165 % av BNP. Exporten inte i närheten av Sveriges/capita. Och så dessa vanvettiga infrastrukturprojekt som inte var i samklang med folks behov och hushållens inkomster: höghastighetståg för 45 miljarder euro, flygplatser, motorvägar, sjukhusbyggen, hamnar, offentliga byggnader, nya bostadsområden (en miljon tomma lägenheter) som är halvfärdiga eller osålda.
    Ett helikoptersläpp på en biljon hade kanske varit bättre?
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar