Vad händer om Göteborgsposten kursar?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jan 1999
    #1

    Vad händer om Göteborgsposten kursar?

    Jag läste på Aftonbladet att rekonstruktioner i medieföretag sällan fungerar.
    Nu kanske 3000 som jobbar i Stampenkoncernen får söka annat jobb.
    TV 4 har lagt ner alla lokalredaktioner många tidningar ute i landet har
    lagts ner. Tror ni det finns någon medierapportering kvar utanför södermalm
    om 5 år?
  2. 1
    Vad händer om Göteborgsposten kursar? Jag läste på Aftonbladet att rekonstruktioner i medieföretag sällan fungerar.
    Nu kanske 3000 som jobbar i Stampenkoncernen får söka annat jobb.
    TV 4 har lagt ner alla lokalredaktioner många tidningar ute i landet har
    lagts ner. Tror ni det finns någon medierapportering kvar utanför södermalm
    om 5 år?
  3. Medlem sedan
    Apr 2008
    #2
    DN ligger på Kungsholmen, och SVT på Östermalm , så inte blir Södermalm dominerande

    Skämt åsido, jag håller med dig om din oro, Stockholmsfixeringen är olycklig. Och i kombination att fler läser nyheter på nätet, så har tidningarna det inte lätt.
  4. 2
    DN ligger på Kungsholmen, och SVT på Östermalm , så inte blir Södermalm dominerande

    Skämt åsido, jag håller med dig om din oro, Stockholmsfixeringen är olycklig. Och i kombination att fler läser nyheter på nätet, så har tidningarna det inte lätt.
  5. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #3

    Det får vi väl hoppas

    Även om just Göteborgsposten skulle gå i konkurs så tycker man ju att det i så fall skulle skapas ett utrymme för någon annan publicist att ta över.

    Långsiktigt är det iofs förstås sant att mediekoncernerna har problem i takt med att allt färre har en morgontidning och allt fler läser gratisnyheter. Problemet är att komma på hur man skall kunna ta betalt. SvD verkar ha lyckats rätt bra, deras rent digitala prenumeration är bra mycket billigare än pappersupplagan och verkar ha en hyfsad upplaga. Om det sedan räcker för att de skall kunna gå runt är en annan femma, de får rätt mycket presstöd, det fick ju inte GP såsom förstatidning på orten.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  6. 3
    Det får vi väl hoppas Även om just Göteborgsposten skulle gå i konkurs så tycker man ju att det i så fall skulle skapas ett utrymme för någon annan publicist att ta över.

    Långsiktigt är det iofs förstås sant att mediekoncernerna har problem i takt med att allt färre har en morgontidning och allt fler läser gratisnyheter. Problemet är att komma på hur man skall kunna ta betalt. SvD verkar ha lyckats rätt bra, deras rent digitala prenumeration är bra mycket billigare än pappersupplagan och verkar ha en hyfsad upplaga. Om det sedan räcker för att de skall kunna gå runt är en annan femma, de får rätt mycket presstöd, det fick ju inte GP såsom förstatidning på orten.
  7. Medlem sedan
    Aug 2013
    #4
    I de större städerna kommer det definitivt att finnas livskraftig journalistik, men allt mindre sannolikt i form av papperstidningar. I mindre städer och på landsbygden kommer nog, dessvärre, den journalistiska granskningen mer vara beroende av ideella krafter och privatpersoners bloggar och liknande.

    Tror jag.
  8. 4
    I de större städerna kommer det definitivt att finnas livskraftig journalistik, men allt mindre sannolikt i form av papperstidningar. I mindre städer och på landsbygden kommer nog, dessvärre, den journalistiska granskningen mer vara beroende av ideella krafter och privatpersoners bloggar och liknande.

    Tror jag.
  9. Medlem sedan
    Aug 2013
    #5
    GP kommer ganska säkert att bestå. Tidningen är en lönsam del i koncernen. Värre är det väl med småtidningarna inom koncernen. Flera kommer säkerligen att försvinna. Stampen gav sig in i ett huvudlöst expansionsprojekt för 10-15 år sedan, då man köpte på sig ett stort antal småtidningar, som i grunden redan var dödsdömda. Ansvariga var förstås huvudägaren Peter Hjörne, men inte minst också förre koncernchefen Tomas Brunegård, som tog med sig en skön förmögenhet ur koncernen när han avgick, efter att först ha förstört bolaget.

    http://www.svt.se/ug/brunegard-kan-h...okforingsbrott
  10. 5
    GP kommer ganska säkert att bestå. Tidningen är en lönsam del i koncernen. Värre är det väl med småtidningarna inom koncernen. Flera kommer säkerligen att försvinna. Stampen gav sig in i ett huvudlöst expansionsprojekt för 10-15 år sedan, då man köpte på sig ett stort antal småtidningar, som i grunden redan var dödsdömda. Ansvariga var förstås huvudägaren Peter Hjörne, men inte minst också förre koncernchefen Tomas Brunegård, som tog med sig en skön förmögenhet ur koncernen när han avgick, efter att först ha förstört bolaget.

    http://www.svt.se/ug/brunegard-kan-h...okforingsbrott
  11. Medlem sedan
    Nov 2015
    #6
    De får starta bageri i stället ?
    Nej men setiöst så tror att det kommer att finnas någon större tidning kvar även utanför Stockholm. Om det blir GP är ju en annan sak.
  12. 6
    De får starta bageri i stället ?
    Nej men setiöst så tror att det kommer att finnas någon större tidning kvar även utanför Stockholm. Om det blir GP är ju en annan sak.
  13. Medlem sedan
    May 2004
    #7

    Det kommer säkerligen...

    dö ut allteftersom. det finns ingen återväxt för tidningar. Tror inte det är många i de yngre generationerna idag som betalar för nyheter, de allra flesta kollar på gratissajter om de ens kollar nyheter vill säga.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  14. 7
    Det kommer säkerligen... dö ut allteftersom. det finns ingen återväxt för tidningar. Tror inte det är många i de yngre generationerna idag som betalar för nyheter, de allra flesta kollar på gratissajter om de ens kollar nyheter vill säga.
  15. Medlem sedan
    Aug 2013
    #8
    Blir det verkligen så, så är den svenska demokratin riktigt illa ute. Jag hoppas därför att också dagens unga lär sig att ta del av kvalificerad journalistik, även om det sker via andra plattformar än papperstidningar.
  16. 8
    Blir det verkligen så, så är den svenska demokratin riktigt illa ute. Jag hoppas därför att också dagens unga lär sig att ta del av kvalificerad journalistik, även om det sker via andra plattformar än papperstidningar.
  17. Medlem sedan
    May 2004
    #9

    Jag ska ärligt erkänna att...

    var hittar vi kvalificerad journalistik idag Haqvin?? Jag blir alltmer tveksam till vart man kan läsa seriös kvalificerad journalistik.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  18. 9
    Jag ska ärligt erkänna att... var hittar vi kvalificerad journalistik idag Haqvin?? Jag blir alltmer tveksam till vart man kan läsa seriös kvalificerad journalistik.
  19. Medlem sedan
    Aug 2013
    #10
    Det är inte gott om sådan, men visst finns den. Både i våra större dagstidningar och i SVT och SR. Även i en del nisch-tidskrifter.
  20. 10
    Det är inte gott om sådan, men visst finns den. Både i våra större dagstidningar och i SVT och SR. Även i en del nisch-tidskrifter.
  21. Medlem sedan
    Apr 2001
    #11
    Ja, fast kanske på ett annat sätt än nu. Papperstidningar kommer man nog att se färre av framöver men det lär nog finnas desto mer på nätet.
  22. 11
    Ja, fast kanske på ett annat sätt än nu. Papperstidningar kommer man nog att se färre av framöver men det lär nog finnas desto mer på nätet.
  23. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #12
    Jag är rätt säker på att papperstidningen, på samma sätt som boken, alltid kommer att finnas.
    Men jag tror att det kommer krävas mer att journalistiken framöver.
    Det jag saknar från förr, är att det är färre grävande journalister.
    Något jag också saknar är det bra språket, av en utbildad journalist förväntar jag mig en korrekt svenska
  24. 12
    Jag är rätt säker på att papperstidningen, på samma sätt som boken, alltid kommer att finnas.
    Men jag tror att det kommer krävas mer att journalistiken framöver.
    Det jag saknar från förr, är att det är färre grävande journalister.
    Något jag också saknar är det bra språket, av en utbildad journalist förväntar jag mig en korrekt svenska
  25. Medlem sedan
    Nov 1998
    #13
    Ja, i de hyreshus jag administrerar/-t har papperstunnorna gått ner från 3 till 1 tunna. Det är nästan enbart reklam i papperstunnorna numera.
  26. 13
    Ja, i de hyreshus jag administrerar/-t har papperstunnorna gått ner från 3 till 1 tunna. Det är nästan enbart reklam i papperstunnorna numera.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar