Grillenkät nu när sommaren är här..
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Mar 2003
    #1

    Grillenkät nu när sommaren är här..

    1.Vad har ni för grill? Gasol, kol eller el?
    2.Vem sköter grillningen hemma hos er?
    3.Vad grillar ni mest frekvent?
    4.Vad är godast att grilla?
    5.Hur ofta grillar ni?
    6.Er godaste marinad?
    7.Bästa vintipset till grillat kött?
    8. Vilka redskap tycker ni är oumbärliga (pizzasten, wokpanna, revbenshållare, kycklinghållare till beer can chicken, rotisseri osv)
    9. Vilken potatisrätt och sås gillar ni bäst till grillat?
  2. 1
    Grillenkät nu när sommaren är här.. 1.Vad har ni för grill? Gasol, kol eller el?
    2.Vem sköter grillningen hemma hos er?
    3.Vad grillar ni mest frekvent?
    4.Vad är godast att grilla?
    5.Hur ofta grillar ni?
    6.Er godaste marinad?
    7.Bästa vintipset till grillat kött?
    8. Vilka redskap tycker ni är oumbärliga (pizzasten, wokpanna, revbenshållare, kycklinghållare till beer can chicken, rotisseri osv)
    9. Vilken potatisrätt och sås gillar ni bäst till grillat?
  3. Medlem sedan
    Mar 2003
    #2
    Egna svar i väntan på maten:
    1.Vad har ni för grill? Gasol, kol eller el?
    Gasol och kol hemma, kol på landet
    2.Vem sköter grillningen hemma hos er?
    *jag
    3.Vad grillar ni mest frekvent?
    *kött (fläskfile och fläskkarre), grönsaker (färsk lök, cocktailtomater, zuccini, majs) och halloumi
    4.Vad är godast att grilla?
    *Fläskfile, fisk, kycklingfile och oxfile enligt mig, fläskkarre och entrecote enligt övriga familjen
    5.Hur ofta grillar ni?
    *ett par ggr/vecka
    6.Er godaste marinad?
    *allt med vitlök och chili fungerar
    7.Bästa vintipset till grillat kött?
    *conde de Valdemar, rött vin som fungerar till allt
    8. Vilka redskap tycker ni är oumbärliga (pizzasten, wokpanna, revbenshållare, kycklinghållare till beer can chicken, rotisseri osv)
    *Gillar det mesta som underlättar
    9. Vilken potatisrätt och sås gillar ni bäst till grillat?
    *Färskpotatis och hemgjort bea slår allt
  4. 2
    Egna svar i väntan på maten:
    1.Vad har ni för grill? Gasol, kol eller el?
    Gasol och kol hemma, kol på landet
    2.Vem sköter grillningen hemma hos er?
    *jag
    3.Vad grillar ni mest frekvent?
    *kött (fläskfile och fläskkarre), grönsaker (färsk lök, cocktailtomater, zuccini, majs) och halloumi
    4.Vad är godast att grilla?
    *Fläskfile, fisk, kycklingfile och oxfile enligt mig, fläskkarre och entrecote enligt övriga familjen
    5.Hur ofta grillar ni?
    *ett par ggr/vecka
    6.Er godaste marinad?
    *allt med vitlök och chili fungerar
    7.Bästa vintipset till grillat kött?
    *conde de Valdemar, rött vin som fungerar till allt
    8. Vilka redskap tycker ni är oumbärliga (pizzasten, wokpanna, revbenshållare, kycklinghållare till beer can chicken, rotisseri osv)
    *Gillar det mesta som underlättar
    9. Vilken potatisrätt och sås gillar ni bäst till grillat?
    *Färskpotatis och hemgjort bea slår allt
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Vi har kolgrill, såndär med lock där man kan reglera luftintaget. Kolgrillat smakar godare och doftar godare men ibland skulle jag vilja ha snabbheten av en gasolgrill (alltså den är grillklar snabbt), så en sån som är både och kanske vore drömmen. Men jag föredrar kol generellt.

    Maken gillar mest men på senare tid har jag gjort det mer och mer också.

    Vanligast på grillen är revben eller grillklubbor, på andra plats kyckling i olika varianter.

    Godast att grilla tycker jag nog för egen del att grönsaker är. Paprika, lök, majskolv, tomater....

    Vi grillar nog i snitt 2 gånger i veckan juni, juli och augusti, i snitt en gång i veckan månaderna före och efter det.

    Marinadtips - Nope.

    Nu äter jag ju inte kött och maken gillar de flesta viner vi köper så det är svårt med tips där.

    En riktigt bra grilltång måste man ha! Lagom lång, inte för "tung" att hålla ihop, bra grepp, och så ska man kunna hänga den på sidan av grillen ;-)

    Jag gillar kalla såser. Tzatziki funkar till det mesta utom fisk t ex, eller en hemmakokt tomatbaserad grillsås.
  6. 3
    Vi har kolgrill, såndär med lock där man kan reglera luftintaget. Kolgrillat smakar godare och doftar godare men ibland skulle jag vilja ha snabbheten av en gasolgrill (alltså den är grillklar snabbt), så en sån som är både och kanske vore drömmen. Men jag föredrar kol generellt.

    Maken gillar mest men på senare tid har jag gjort det mer och mer också.

    Vanligast på grillen är revben eller grillklubbor, på andra plats kyckling i olika varianter.

    Godast att grilla tycker jag nog för egen del att grönsaker är. Paprika, lök, majskolv, tomater....

    Vi grillar nog i snitt 2 gånger i veckan juni, juli och augusti, i snitt en gång i veckan månaderna före och efter det.

    Marinadtips - Nope.

    Nu äter jag ju inte kött och maken gillar de flesta viner vi köper så det är svårt med tips där.

    En riktigt bra grilltång måste man ha! Lagom lång, inte för "tung" att hålla ihop, bra grepp, och så ska man kunna hänga den på sidan av grillen ;-)

    Jag gillar kalla såser. Tzatziki funkar till det mesta utom fisk t ex, eller en hemmakokt tomatbaserad grillsås.
  7. Medlem sedan
    Aug 2010
    #4
    1.Vad har ni för grill? Gasol, kol eller el?
    ** Vi hade en kol och en gasol men numera kör vi bara på kol/briketter, det känns godare och är roligare att grilla på det viset.

    2.Vem sköter grillningen hemma hos er?
    ** Numera är det alltid jag, även om mannen också vill. Men jag älskar att grilla så han står tillbaka. Även om vi grillar hos vänner lämnar de över till mig så jag är nöjd

    3.Vad grillar ni mest frekvent?
    ** Allt! Vi blandar alltid och grillar kyckling, älgkött, kryddkorvar, fläskfilé och annat. Plus en massa grönsaker. Alltid mycket mer än vad som går åt så att vi kan göra en god grillgryta dagen efter.

    4.Vad är godast att grilla?
    ** Allt ovanstående. Och sparris!

    5.Hur ofta grillar ni?
    ** Ibland nästan varje dag och ibland ett par dagar i veckan. På vintern kanske ett par gånger/månad.

    6.Er godaste marinad?
    ** Ett hopkok av vad som finns i skåpen. Soya, chilisås, chili, vitlök, sambal...

    7.Bästa vintipset till grillat kött?
    ** Pass, dricker hellre öl.

    8. Vilka redskap tycker ni är oumbärliga (pizzasten, wokpanna, revbenshållare, kycklinghållare till beer can chicken, rotisseri osv)
    ** Grillen är det enda som är oumbärligt, resten löser sig på vägen. Om inte annat med folie.

    9. Vilken potatisrätt och sås gillar ni bäst till grillat?
    ** Ungsgrillade potatishalvor är ganska oslagbart i både smak och enkelhet. Bara dela potatisen itu och lägga på en oljad och kryddad plåt. På med lite snör och salt/kryddor på toppen och låt stå orört tills ytan är fin. Tar ca 30 minuter och behöver inte kollas till ens.
    När det gäller såser gillar vi mest kalla och en fetaostkräm funkar alltid. Eller en vanlig vitlökssås eller liknande som slängs ihop på fem röda
  8. 4
    1.Vad har ni för grill? Gasol, kol eller el?
    ** Vi hade en kol och en gasol men numera kör vi bara på kol/briketter, det känns godare och är roligare att grilla på det viset.

    2.Vem sköter grillningen hemma hos er?
    ** Numera är det alltid jag, även om mannen också vill. Men jag älskar att grilla så han står tillbaka. Även om vi grillar hos vänner lämnar de över till mig så jag är nöjd

    3.Vad grillar ni mest frekvent?
    ** Allt! Vi blandar alltid och grillar kyckling, älgkött, kryddkorvar, fläskfilé och annat. Plus en massa grönsaker. Alltid mycket mer än vad som går åt så att vi kan göra en god grillgryta dagen efter.

    4.Vad är godast att grilla?
    ** Allt ovanstående. Och sparris!

    5.Hur ofta grillar ni?
    ** Ibland nästan varje dag och ibland ett par dagar i veckan. På vintern kanske ett par gånger/månad.

    6.Er godaste marinad?
    ** Ett hopkok av vad som finns i skåpen. Soya, chilisås, chili, vitlök, sambal...

    7.Bästa vintipset till grillat kött?
    ** Pass, dricker hellre öl.

    8. Vilka redskap tycker ni är oumbärliga (pizzasten, wokpanna, revbenshållare, kycklinghållare till beer can chicken, rotisseri osv)
    ** Grillen är det enda som är oumbärligt, resten löser sig på vägen. Om inte annat med folie.

    9. Vilken potatisrätt och sås gillar ni bäst till grillat?
    ** Ungsgrillade potatishalvor är ganska oslagbart i både smak och enkelhet. Bara dela potatisen itu och lägga på en oljad och kryddad plåt. På med lite snör och salt/kryddor på toppen och låt stå orört tills ytan är fin. Tar ca 30 minuter och behöver inte kollas till ens.
    När det gäller såser gillar vi mest kalla och en fetaostkräm funkar alltid. Eller en vanlig vitlökssås eller liknande som slängs ihop på fem röda
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5
    1.Vad har ni för grill? Gasol, kol eller el?
    - kol

    2.Vem sköter grillningen hemma hos er?
    - jag

    3.Vad grillar ni mest frekvent?
    - vet ej

    4.Vad är godast att grilla?
    - någon köttabit

    5.Hur ofta grillar ni?
    - i stort sett aldrig, mest jobb med att grilla och ingen orkar ta tag i det

    6.Er godaste marinad?
    - vet ej

    7.Bästa vintipset till grillat kött?
    - vet ej

    8. Vilka redskap tycker ni är oumbärliga (pizzasten, wokpanna, revbenshållare, kycklinghållare till beer can chicken, rotisseri osv)
    - har inga redskap mer än en tång och en gaffel

    9. Vilken potatisrätt och sås gillar ni bäst till grillat?
    - potatisrätt vet ej, sås är någon vitlökssås som hustrun gör
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  10. 5
    1.Vad har ni för grill? Gasol, kol eller el?
    - kol

    2.Vem sköter grillningen hemma hos er?
    - jag

    3.Vad grillar ni mest frekvent?
    - vet ej

    4.Vad är godast att grilla?
    - någon köttabit

    5.Hur ofta grillar ni?
    - i stort sett aldrig, mest jobb med att grilla och ingen orkar ta tag i det

    6.Er godaste marinad?
    - vet ej

    7.Bästa vintipset till grillat kött?
    - vet ej

    8. Vilka redskap tycker ni är oumbärliga (pizzasten, wokpanna, revbenshållare, kycklinghållare till beer can chicken, rotisseri osv)
    - har inga redskap mer än en tång och en gaffel

    9. Vilken potatisrätt och sås gillar ni bäst till grillat?
    - potatisrätt vet ej, sås är någon vitlökssås som hustrun gör
  11. Medlem sedan
    Oct 2014
    #6
    borde ju plugga men det här var ju roligare

    1.Vad har ni för grill? Gasol, kol eller el?
    --en ny stor kolgrill

    2.Vem sköter grillningen hemma hos er?
    -Båda två faktiskt, jag är nog lite bättre på " fingrillning" medans min man kör på lite mer traditionellt

    3.Vad grillar ni mest frekvent?
    -Oj, det är helt olika, allt från goda korvar, till hel kyckling , karré eller lax.

    4.Vad är godast att grilla?
    - Också olika vad man är sugen på, men fläsk är ju tacksamt att grilla och vanlig grillad majs med flingsalt, eller hel laxsida med örtsmör. Ja du hör ju jag kan inte bestämma mig

    5.Hur ofta grillar ni?
    -Någon gång i veckan på sommartid och kanske mest i början.

    6.Er godaste marinad?
    -Slänger oftast i hop vad som finns hemma, någon olja, hackad chili, lite balsamvinäger, krossad vitlök, honung, örtsalt.

    7.Bästa vintipset till grillat kött?
    -Pass, tycker nog en öl till är godast. Eller något riktigt kraftigt vin, men det beror ju lite på vad man grillar.

    8. Vilka redskap tycker ni är oumbärliga (pizzasten, wokpanna, revbenshållare, kycklinghållare till beer can chicken, rotisseri osv)
    -Bra grillspade och sån där man kniper om köttet med.

    9. Vilken potatisrätt och sås gillar ni bäst till grillat?
    -Västerbottenostpotatis bakelser går ju inte av för hackor.
  12. 6
    borde ju plugga men det här var ju roligare

    1.Vad har ni för grill? Gasol, kol eller el?
    --en ny stor kolgrill

    2.Vem sköter grillningen hemma hos er?
    -Båda två faktiskt, jag är nog lite bättre på " fingrillning" medans min man kör på lite mer traditionellt

    3.Vad grillar ni mest frekvent?
    -Oj, det är helt olika, allt från goda korvar, till hel kyckling , karré eller lax.

    4.Vad är godast att grilla?
    - Också olika vad man är sugen på, men fläsk är ju tacksamt att grilla och vanlig grillad majs med flingsalt, eller hel laxsida med örtsmör. Ja du hör ju jag kan inte bestämma mig

    5.Hur ofta grillar ni?
    -Någon gång i veckan på sommartid och kanske mest i början.

    6.Er godaste marinad?
    -Slänger oftast i hop vad som finns hemma, någon olja, hackad chili, lite balsamvinäger, krossad vitlök, honung, örtsalt.

    7.Bästa vintipset till grillat kött?
    -Pass, tycker nog en öl till är godast. Eller något riktigt kraftigt vin, men det beror ju lite på vad man grillar.

    8. Vilka redskap tycker ni är oumbärliga (pizzasten, wokpanna, revbenshållare, kycklinghållare till beer can chicken, rotisseri osv)
    -Bra grillspade och sån där man kniper om köttet med.

    9. Vilken potatisrätt och sås gillar ni bäst till grillat?
    -Västerbottenostpotatis bakelser går ju inte av för hackor.
  13. Medlem sedan
    Aug 2011
    #7
    1.Vad har ni för grill? Gasol, kol eller el?
    Kolgrill.

    2.Vem sköter grillningen hemma hos er?
    Självaste grillningen sköter sambon oftast.
    Jag sköter tillbehören.

    3.Vad grillar ni mest frekvent?
    Finns nog inget som grillas oftare än annat. Vi grillar både nötkött, fläskkött, korv, kyckling, fisk, grönsaker...

    4.Vad är godast att grilla?
    En riktigt fint grillad lax är riktigt gott. Eller en fin ryggbiff (måste vara av yttersta kvalitet, annars blir det inte sådär så det smälter i munnen).

    5.Hur ofta grillar ni?
    Under sommartid kanske 1-3 gånger i veckan.

    6.Er godaste marinad?
    Det beror ju på vad man ska ha det till.

    7.Bästa vintipset till grillat kött?
    Pass.

    8. Vilka redskap tycker ni är oumbärliga (pizzasten, wokpanna, revbenshållare, kycklinghållare till beer can chicken, rotisseri osv)
    En bra pincett och stabil stekspade (eller vad det heter när det handlar om grill).

    9. Vilken potatisrätt och sås gillar ni bäst till grillat?
    Färskpotatis. Smält rikligt med smör, pressa i vitlök i smöret. Häll över potatisen som du lagt i en ugnsform. Strö över flingsalt och grovmalen svartpeppar. Rör runt med händerna så allt blandas. Sen kan man ha på färska örter, förslagsvis timjan eller rosmarin.
    In i ugnen, 225 grader tills potatisen är mjuk och har fått riktigt fin färg.

    Sås....jag är lite svag för tzatziki.
  14. 7
    1.Vad har ni för grill? Gasol, kol eller el?
    Kolgrill.

    2.Vem sköter grillningen hemma hos er?
    Självaste grillningen sköter sambon oftast.
    Jag sköter tillbehören.

    3.Vad grillar ni mest frekvent?
    Finns nog inget som grillas oftare än annat. Vi grillar både nötkött, fläskkött, korv, kyckling, fisk, grönsaker...

    4.Vad är godast att grilla?
    En riktigt fint grillad lax är riktigt gott. Eller en fin ryggbiff (måste vara av yttersta kvalitet, annars blir det inte sådär så det smälter i munnen).

    5.Hur ofta grillar ni?
    Under sommartid kanske 1-3 gånger i veckan.

    6.Er godaste marinad?
    Det beror ju på vad man ska ha det till.

    7.Bästa vintipset till grillat kött?
    Pass.

    8. Vilka redskap tycker ni är oumbärliga (pizzasten, wokpanna, revbenshållare, kycklinghållare till beer can chicken, rotisseri osv)
    En bra pincett och stabil stekspade (eller vad det heter när det handlar om grill).

    9. Vilken potatisrätt och sås gillar ni bäst till grillat?
    Färskpotatis. Smält rikligt med smör, pressa i vitlök i smöret. Häll över potatisen som du lagt i en ugnsform. Strö över flingsalt och grovmalen svartpeppar. Rör runt med händerna så allt blandas. Sen kan man ha på färska örter, förslagsvis timjan eller rosmarin.
    In i ugnen, 225 grader tills potatisen är mjuk och har fått riktigt fin färg.

    Sås....jag är lite svag för tzatziki.
  15. Medlem sedan
    Oct 2015
    #8
    Har gasolgrill numer, gillade kolen bättre det blev liksom mer "grillsmak".

    Maken grillar, eller sönerna.

    Vi grillar mest karre och majs.

    Karre och majs är godast.

    Grillar kanske högst en gång per vecka då maken är måttligt road av grillat....

    God marinad: Olja, vinäger, chilisås, grillkrydda. Jag är inget avancerad på den fronten. Vi brukar servera överbliven marinad/glaze vid bordet och så kan var och en pensla på mer.

    Vintips, pass. Köper lådvin med låg halt kolhydrater....vilket som.

    Redskap är en tång.

    Potatis så äter vi gratäng, hasselbackspotatis, klyftpotatis eller färskpotatis. Eller rotfruktsgratäng eller pommes etc. Godast är att variera tycker jag.

    Sås, barnen vill ha bea. Jag gillar ngt gott smör, helst hemgjort med olika färska örter tex
  16. 8
    Har gasolgrill numer, gillade kolen bättre det blev liksom mer "grillsmak".

    Maken grillar, eller sönerna.

    Vi grillar mest karre och majs.

    Karre och majs är godast.

    Grillar kanske högst en gång per vecka då maken är måttligt road av grillat....

    God marinad: Olja, vinäger, chilisås, grillkrydda. Jag är inget avancerad på den fronten. Vi brukar servera överbliven marinad/glaze vid bordet och så kan var och en pensla på mer.

    Vintips, pass. Köper lådvin med låg halt kolhydrater....vilket som.

    Redskap är en tång.

    Potatis så äter vi gratäng, hasselbackspotatis, klyftpotatis eller färskpotatis. Eller rotfruktsgratäng eller pommes etc. Godast är att variera tycker jag.

    Sås, barnen vill ha bea. Jag gillar ngt gott smör, helst hemgjort med olika färska örter tex
  17. Medlem sedan
    Apr 2000
    #9
    1.Vad har ni för grill? Gasol, kol eller el?
    En kolgrill.

    2.Vem sköter grillningen hemma hos er?
    Sambon oftast.

    3.Vad grillar ni mest frekvent?
    Det varierar rätt mycket, olika grönsaker, halloumi, lax osv. Vi grillar ytterst sällan kött eftersom vi knappt äter kött alls.

    4.Vad är godast att grilla?
    Lax.

    5.Hur ofta grillar ni?
    Inte så ofta, kanske typ varannan vecka.

    6.Er godaste marinad?
    Det beror ju på vad vi grillar men det blir sällan fel med chili, vitlök och ingefära.

    7.Bästa vintipset till grillat kött?
    Inte en susning, äter inte kött.

    8. Vilka redskap tycker ni är oumbärliga (pizzasten, wokpanna, revbenshållare, kycklinghållare till beer can chicken, rotisseri osv)
    En grilltång.

    9. Vilken potatisrätt och sås gillar ni bäst till grillat?
    Fransk potatissallad, eller färskpotatis som vi grillar i paket med litet örter och annan smaksättning. Tzatziki har jag gärna till det mesta.
  18. 9
    1.Vad har ni för grill? Gasol, kol eller el?
    En kolgrill.

    2.Vem sköter grillningen hemma hos er?
    Sambon oftast.

    3.Vad grillar ni mest frekvent?
    Det varierar rätt mycket, olika grönsaker, halloumi, lax osv. Vi grillar ytterst sällan kött eftersom vi knappt äter kött alls.

    4.Vad är godast att grilla?
    Lax.

    5.Hur ofta grillar ni?
    Inte så ofta, kanske typ varannan vecka.

    6.Er godaste marinad?
    Det beror ju på vad vi grillar men det blir sällan fel med chili, vitlök och ingefära.

    7.Bästa vintipset till grillat kött?
    Inte en susning, äter inte kött.

    8. Vilka redskap tycker ni är oumbärliga (pizzasten, wokpanna, revbenshållare, kycklinghållare till beer can chicken, rotisseri osv)
    En grilltång.

    9. Vilken potatisrätt och sås gillar ni bäst till grillat?
    Fransk potatissallad, eller färskpotatis som vi grillar i paket med litet örter och annan smaksättning. Tzatziki har jag gärna till det mesta.
  19. Medlem sedan
    Nov 2000
    #10
    1.Vad har ni för grill? Gasol, kol eller el?
    * En liten kolgrill (som är smidig att ta med till stranden osv) och en stor gasolgrill.

    2.Vem sköter grillningen hemma hos er?
    * Det gör sambon.

    3.Vad grillar ni mest frekvent?
    * Kotletter och olika grönsaker.

    4.Vad är godast att grilla?
    * Lök och champinjoner. Kotletter.

    5.Hur ofta grillar ni?
    * Några gånger i veckan, året runt.

    6.Er godaste marinad?
    * Brukar bli någon form av grillolja och div örter som sambon hittar på.

    7.Bästa vintipset till grillat kött?
    * Dricker så sällan vi nu för tiden, men jag är ju kär i italienska viner.

    8. Vilka redskap tycker ni är oumbärliga (pizzasten, wokpanna, revbenshållare, kycklinghållare till beer can chicken, rotisseri osv)
    * Min elektriska wokpanna skulle jag inte klara mig utan!

    9. Vilken potatisrätt och sås gillar ni bäst till grillat?
    * Hemgjorda klyftpotatis, och någon kall sås, antingen smaksatt creme fraiche eller något vi kryddar själva. Jag älskar allt som har med vitlök att göra så det vill jag gärna ha i såsen.
  20. 10
    1.Vad har ni för grill? Gasol, kol eller el?
    * En liten kolgrill (som är smidig att ta med till stranden osv) och en stor gasolgrill.

    2.Vem sköter grillningen hemma hos er?
    * Det gör sambon.

    3.Vad grillar ni mest frekvent?
    * Kotletter och olika grönsaker.

    4.Vad är godast att grilla?
    * Lök och champinjoner. Kotletter.

    5.Hur ofta grillar ni?
    * Några gånger i veckan, året runt.

    6.Er godaste marinad?
    * Brukar bli någon form av grillolja och div örter som sambon hittar på.

    7.Bästa vintipset till grillat kött?
    * Dricker så sällan vi nu för tiden, men jag är ju kär i italienska viner.

    8. Vilka redskap tycker ni är oumbärliga (pizzasten, wokpanna, revbenshållare, kycklinghållare till beer can chicken, rotisseri osv)
    * Min elektriska wokpanna skulle jag inte klara mig utan!

    9. Vilken potatisrätt och sås gillar ni bäst till grillat?
    * Hemgjorda klyftpotatis, och någon kall sås, antingen smaksatt creme fraiche eller något vi kryddar själva. Jag älskar allt som har med vitlök att göra så det vill jag gärna ha i såsen.
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11
    1.Vad har ni för grill? Gasol, kol eller el?
    *Kol
    2.Vem sköter grillningen hemma hos er?
    *Beror på. På landet oftast min mamma eller jag. I sommarhuset oftast min man (där grillar vi mest fisk och det är han bäst på). Hemma på garden beror det på vem som orkar just den dagen.
    3.Vad grillar ni mest frekvent?
    *Grönsaker och halloumi hemma. Fisk I sommarhuset
    4.Vad är godast att grilla?
    *Sparris, spetskål eller spigola (seabass)
    5.Hur ofta grillar ni?
    *Hemma kanske en gang I veckan, I sommarhuset 3-4 ggr I veckan
    6.Er godaste marinad?
    *Bergsoregano, pressad citron, olivolja och havssalt till fisk, e´helst ovan nämnda spigola. Pensla på fore grillning, och ha sedan även som sås.
    7.Bästa vintipset till grillat kött?
    *Sydafrikansk pinotage
    8. Vilka redskap tycker ni är oumbärliga (pizzasten, wokpanna, revbenshållare, kycklinghållare till beer can chicken, rotisseri osv)
    *Aldrig använt något av det, visste inte ens att visa av prylarna fans
    9. Vilken potatisrätt och sås gillar ni bäst till grillat?
    *Brukar sällan ha potatis till det vi grillar, möjligen en potatissallad med kapris och olivolja. Till grillade grönsaker är det väldigt got med chèvre- eller fetaostkräm tycker jag.
  22. 11
    1.Vad har ni för grill? Gasol, kol eller el?
    *Kol
    2.Vem sköter grillningen hemma hos er?
    *Beror på. På landet oftast min mamma eller jag. I sommarhuset oftast min man (där grillar vi mest fisk och det är han bäst på). Hemma på garden beror det på vem som orkar just den dagen.
    3.Vad grillar ni mest frekvent?
    *Grönsaker och halloumi hemma. Fisk I sommarhuset
    4.Vad är godast att grilla?
    *Sparris, spetskål eller spigola (seabass)
    5.Hur ofta grillar ni?
    *Hemma kanske en gang I veckan, I sommarhuset 3-4 ggr I veckan
    6.Er godaste marinad?
    *Bergsoregano, pressad citron, olivolja och havssalt till fisk, e´helst ovan nämnda spigola. Pensla på fore grillning, och ha sedan även som sås.
    7.Bästa vintipset till grillat kött?
    *Sydafrikansk pinotage
    8. Vilka redskap tycker ni är oumbärliga (pizzasten, wokpanna, revbenshållare, kycklinghållare till beer can chicken, rotisseri osv)
    *Aldrig använt något av det, visste inte ens att visa av prylarna fans
    9. Vilken potatisrätt och sås gillar ni bäst till grillat?
    *Brukar sällan ha potatis till det vi grillar, möjligen en potatissallad med kapris och olivolja. Till grillade grönsaker är det väldigt got med chèvre- eller fetaostkräm tycker jag.
  23. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #12

    Grillar inte

    Känner mig tämligen udda...

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  24. 12
    Grillar inte Känner mig tämligen udda...
  25. Medlem sedan
    Nov 1998
    #13
    Ansluter mig till Christopher ...
  26. 13
    Ansluter mig till Christopher ...
  27. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #14
    Grillsvar

    1.Vad har ni för grill? Gasol, kol eller el?
    Kol
    2.Vem sköter grillningen hemma hos er?
    Sambon, han tycker det är roligt, jag gör det inte
    3.Vad grillar ni mest frekvent?
    Kyckling, fläskfilé och nötfärsbiffar
    4.Vad är godast att grilla?
    Det är nog lika gott

    5.Hur ofta grillar ni?
    Kanske var fjortonde dag, lite oftare under semestern.

    6.Er godaste marinad?
    Jag har en marinad som är enkel, lök, vitlök, ingefära (färsk), olja, soja och svartpeppar.

    7.Bästa vintipset till grillat kött?
    Rött vin är aldrig fel

    8. Vilka redskap tycker ni är oumbärliga (pizzasten, wokpanna, revbenshållare, kycklinghållare till beer can chicken, rotisseri osv)

    grilltången

    9. Vilken potatisrätt och sås gillar ni bäst till grillat?
    Vi helsteker färskpotatis i ugnen
  28. 14
    Grillsvar

    1.Vad har ni för grill? Gasol, kol eller el?
    Kol
    2.Vem sköter grillningen hemma hos er?
    Sambon, han tycker det är roligt, jag gör det inte
    3.Vad grillar ni mest frekvent?
    Kyckling, fläskfilé och nötfärsbiffar
    4.Vad är godast att grilla?
    Det är nog lika gott

    5.Hur ofta grillar ni?
    Kanske var fjortonde dag, lite oftare under semestern.

    6.Er godaste marinad?
    Jag har en marinad som är enkel, lök, vitlök, ingefära (färsk), olja, soja och svartpeppar.

    7.Bästa vintipset till grillat kött?
    Rött vin är aldrig fel

    8. Vilka redskap tycker ni är oumbärliga (pizzasten, wokpanna, revbenshållare, kycklinghållare till beer can chicken, rotisseri osv)

    grilltången

    9. Vilken potatisrätt och sås gillar ni bäst till grillat?
    Vi helsteker färskpotatis i ugnen
  29. Medlem sedan
    Jul 2003
    #15
    kolgrill
    som sköts av min man
    frekvent? grillas det absolut ingenting här
    när vi väl grillar blir det rubbat köttbit eller kycklingspett
    Grillar sällan, kanske en handfull gånger mer säsong
    tycker rubb är mycket smidigare än marinad
    Rosévinet Mulderbosch passar bra till grillat och sommarvärme
    viktigaste redskapet är den elektriska tändgaffeln
    och godast pottas till grillat är en potatissallad med gula fina fasta potatisar
  30. 15
    kolgrill
    som sköts av min man
    frekvent? grillas det absolut ingenting här
    när vi väl grillar blir det rubbat köttbit eller kycklingspett
    Grillar sällan, kanske en handfull gånger mer säsong
    tycker rubb är mycket smidigare än marinad
    Rosévinet Mulderbosch passar bra till grillat och sommarvärme
    viktigaste redskapet är den elektriska tändgaffeln
    och godast pottas till grillat är en potatissallad med gula fina fasta potatisar
  31. Medlem sedan
    Mar 2003
    #16
    Tack för alla era svar! Har läst och inspirerats
  32. 16
    Tack för alla era svar! Har läst och inspirerats
  33. Medlem sedan
    Jun 2004
    #17
    1.Vad har ni för grill? Gasol, kol eller el? Står några gemensamma kolgrillar på gården/grillplatsen (bor i lägenhet) och jag har en grillhink i förrådet att ta med på stranden
    2.Vem sköter grillningen hemma hos er? Jag vill gärna ha kontroll över grillningen
    3.Vad grillar ni mest frekvent? kyckling, lövbiff, oxfilé, champinjoner, paprika, lök
    4.Vad är godast att grilla? Kan inte välja
    5.Hur ofta grillar ni? 2-15 ggr per sommarhalvår
    6.Er godaste marinad? jag gör alltid egen oftast av matolja, grillkrydda, soya, pressad vitlök samt ngt starkt i som sambal oelek, cayennepeppar
    7.Bästa vintipset till grillat kött? Ngt rödvin t ex cabernet sauvignon
    8. Vilka redskap tycker ni är oumbärliga (pizzasten, wokpanna, revbenshållare, kycklinghållare till beer can chicken, rotisseri osv) griltång, wokpanna är bra till mindre grönsaker
    9. Vilken potatisrätt och sås gillar ni bäst till grillat? Potatisgratäng eller färskpotatis sås t ex gräddfil med pressad vitlök, guacamole, chilibernaise
  34. 17
    1.Vad har ni för grill? Gasol, kol eller el? Står några gemensamma kolgrillar på gården/grillplatsen (bor i lägenhet) och jag har en grillhink i förrådet att ta med på stranden
    2.Vem sköter grillningen hemma hos er? Jag vill gärna ha kontroll över grillningen
    3.Vad grillar ni mest frekvent? kyckling, lövbiff, oxfilé, champinjoner, paprika, lök
    4.Vad är godast att grilla? Kan inte välja
    5.Hur ofta grillar ni? 2-15 ggr per sommarhalvår
    6.Er godaste marinad? jag gör alltid egen oftast av matolja, grillkrydda, soya, pressad vitlök samt ngt starkt i som sambal oelek, cayennepeppar
    7.Bästa vintipset till grillat kött? Ngt rödvin t ex cabernet sauvignon
    8. Vilka redskap tycker ni är oumbärliga (pizzasten, wokpanna, revbenshållare, kycklinghållare till beer can chicken, rotisseri osv) griltång, wokpanna är bra till mindre grönsaker
    9. Vilken potatisrätt och sås gillar ni bäst till grillat? Potatisgratäng eller färskpotatis sås t ex gräddfil med pressad vitlök, guacamole, chilibernaise
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar