Kranvatten på våren?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2015
    #1

    Kranvatten på våren?

    Har ni det så att det blir missfärgat då det töar?

    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/nor...i-kiruna%3Anyh

    Så växte jag upp i Kiruna och färgen som visas i artikeln är en västvind jämfört med hur jag minns det kunde vara. Men, det var ju liksom så. Nu pratar vi 1970-talet. Konstigt att det inte är löst ännu om det nu går att lösa.
  2. 1
    Kranvatten på våren? Har ni det så att det blir missfärgat då det töar?

    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/nor...i-kiruna%3Anyh

    Så växte jag upp i Kiruna och färgen som visas i artikeln är en västvind jämfört med hur jag minns det kunde vara. Men, det var ju liksom så. Nu pratar vi 1970-talet. Konstigt att det inte är löst ännu om det nu går att lösa.
  3. Medlem sedan
    May 2004
    #2

    Ja vi har haft det...

    så till och från. Jag bryr mig inte så värst, är nöjd med att vi trots allt får rätt hyggligt vatten rakt in i huset. Tycker det är lite ilandsgnäll när folk gnäller om det så i tidningen.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  4. 2
    Ja vi har haft det... så till och från. Jag bryr mig inte så värst, är nöjd med att vi trots allt får rätt hyggligt vatten rakt in i huset. Tycker det är lite ilandsgnäll när folk gnäller om det så i tidningen.
  5. Medlem sedan
    Oct 2015
    #3
    När jag var barn så var det så det var.

    Med Kalleankajuiceblandning var det helt okej. I övrigt drack vi mjölk.
  6. 3
    När jag var barn så var det så det var.

    Med Kalleankajuiceblandning var det helt okej. I övrigt drack vi mjölk.
  7. Medlem sedan
    Apr 2008
    #4
    På landet brukar det bli så, av rost i ledningarna som lossnar på våren.
    JAg bryr mej inte nämnvärt, men just som dricksvatten ser det trist ut, så då kokar ajg te, eller blandar jous av det
    Om dessutom kommunens vattensansvariga säger att vattnet är ofarligt så tycker jag nog inte det är ett problem, i egentlig mening.
  8. 4
    På landet brukar det bli så, av rost i ledningarna som lossnar på våren.
    JAg bryr mej inte nämnvärt, men just som dricksvatten ser det trist ut, så då kokar ajg te, eller blandar jous av det
    Om dessutom kommunens vattensansvariga säger att vattnet är ofarligt så tycker jag nog inte det är ett problem, i egentlig mening.
  9. Medlem sedan
    Jul 2003
    #5
    Hur länge brukar det pågå varje år? Säkert lite olika men på ett ungefär.
  10. 5
    Hur länge brukar det pågå varje år? Säkert lite olika men på ett ungefär.
  11. Medlem sedan
    Oct 2015
    #6
    Nejmen, det är ju inget problem. Beror ju på att smältvattnet rinner genom torvmossarna, lite förenklat. Men ändå.
  12. 6
    Nejmen, det är ju inget problem. Beror ju på att smältvattnet rinner genom torvmossarna, lite förenklat. Men ändå.
  13. Medlem sedan
    Oct 2015
    #7
    Som jag minns det så kanske någon månad, med en peak då isen på vattendragen smälter.
  14. 7
    Som jag minns det så kanske någon månad, med en peak då isen på vattendragen smälter.
  15. Medlem sedan
    Aug 2000
    #8
    Så fort vattnet varit avstängd en stund här så ser vattnet ut sådär. Men här är det gamla rostiga rör som släpper ifrån sig rosten när vattnet kommer igång igen. Det kan vara betydligt värre missfärgat också och rekommendationen är att spola tills det försvunnit. Det hjälper dock inte om det inte är rören som orsakar det...
  16. 8
    Så fort vattnet varit avstängd en stund här så ser vattnet ut sådär. Men här är det gamla rostiga rör som släpper ifrån sig rosten när vattnet kommer igång igen. Det kan vara betydligt värre missfärgat också och rekommendationen är att spola tills det försvunnit. Det hjälper dock inte om det inte är rören som orsakar det...
  17. Medlem sedan
    Oct 2015
    #9
    Oj, tråkigt med rost i rören!!
  18. 9
    Oj, tråkigt med rost i rören!!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar