curlade barn blir lyckliga vuxna
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2015
    #1

    curlade barn blir lyckliga vuxna

    http://www.svd.se/curlade-barn-blir-...uxna/om/kultur


    Lite motstående jämfört med att curlingföräldrar suger och skapar skitdryga barn.
  2. 1
    curlade barn blir lyckliga vuxna http://www.svd.se/curlade-barn-blir-...uxna/om/kultur


    Lite motstående jämfört med att curlingföräldrar suger och skapar skitdryga barn.
  3. Medlem sedan
    Oct 2015
    #2
    Så, viktigt att ta till sig.
  4. 2
    Så, viktigt att ta till sig.
  5. Medlem sedan
    Nov 2015
    #3
    Jag tycker inte att curlingförälder och engagerad förälder är riktigt samma sak och undrar om det är en slarvig översättning?
  6. 3
    Jag tycker inte att curlingförälder och engagerad förälder är riktigt samma sak och undrar om det är en slarvig översättning?
  7. Medlem sedan
    Oct 2014
    #4
    Håller med. Att vara en engagerad förälder är definitivt inte samma sak som att göra allt åt dem.
    Att visa intresse och framförallt kärlek, att ge sina barn tid och engagemang tror jag skapar goda förutsättningar för våra barn.
    Inte att gå över gränsen och ringa upp arbetsgivare som avslagit 19 åringens ansökan och ifrågasätta det....eller föräldern dom packar gympapåsen åt 12 åringar.
  8. 4
    Håller med. Att vara en engagerad förälder är definitivt inte samma sak som att göra allt åt dem.
    Att visa intresse och framförallt kärlek, att ge sina barn tid och engagemang tror jag skapar goda förutsättningar för våra barn.
    Inte att gå över gränsen och ringa upp arbetsgivare som avslagit 19 åringens ansökan och ifrågasätta det....eller föräldern dom packar gympapåsen åt 12 åringar.
  9. Medlem sedan
    Aug 2010
    #5
    Jag tror inte på det, men frågan är om det handlar om "Curlade" barn/ungdomar eller de som fått ett bra stöd, skillnaden är stor tycker jag! Om inte annat så märks det i skolans värld vilka som blir hjälpt och stöttade hemma och vilka som blir curlade. Och då handlar det inte om att att få frukost på sängen utan om ett större vanligt fenomen.
  10. 5
    Jag tror inte på det, men frågan är om det handlar om "Curlade" barn/ungdomar eller de som fått ett bra stöd, skillnaden är stor tycker jag! Om inte annat så märks det i skolans värld vilka som blir hjälpt och stöttade hemma och vilka som blir curlade. Och då handlar det inte om att att få frukost på sängen utan om ett större vanligt fenomen.
  11. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #6

    Märklig slutsats

    Jag tycker ju att det snarare låter som om man ställer extra krav på barnen om de skall ha extralektioner och man skapar nätverk med "rätt" kontakter genom att se till att de blir kompisar med vissa utvalda barn tidigt.

    Det låter inte som det jag förknippar med curlingbegreppet.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  12. 6
    Märklig slutsats Jag tycker ju att det snarare låter som om man ställer extra krav på barnen om de skall ha extralektioner och man skapar nätverk med "rätt" kontakter genom att se till att de blir kompisar med vissa utvalda barn tidigt.

    Det låter inte som det jag förknippar med curlingbegreppet.
  13. Medlem sedan
    Apr 2001
    #7
    Fast det där verkar handla om något helt annat. Curlad, då tänker jag på en tonåring som är helt passivt förlamad och inte fattar hur man lägger sina lortiga strumpor i tvättkorgen. Det artikeln beskriver är väl snarare barnen till de som redan under graviditetens första kvart stakat ut ungens framtid.
  14. 7
    Fast det där verkar handla om något helt annat. Curlad, då tänker jag på en tonåring som är helt passivt förlamad och inte fattar hur man lägger sina lortiga strumpor i tvättkorgen. Det artikeln beskriver är väl snarare barnen till de som redan under graviditetens första kvart stakat ut ungens framtid.
  15. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #8
    Jag tror som de andra, att man blandat ihop begreppen där lite. För mig är det inte curlande föräldrar man beskriver, utan engagerade föräldrar. Curlande föräldrar för mig är föräldrar som gör läxorna åt barnen, låter inte barnen utmana sig själva, låter inte barnen ta det ansvar de är redo för.
  16. 8
    Jag tror som de andra, att man blandat ihop begreppen där lite. För mig är det inte curlande föräldrar man beskriver, utan engagerade föräldrar. Curlande föräldrar för mig är föräldrar som gör läxorna åt barnen, låter inte barnen utmana sig själva, låter inte barnen ta det ansvar de är redo för.
  17. Medlem sedan
    Oct 2015
    #9
    Tack för era intressanta svar!

    Jag ser nog vad gäller curlingbegreppet från början att det gällde när man som engagerad förälder ville ge barnen den bästa början på alla sätt.

    Men, jag har tydligen inte tänkt som andra där.
  18. 9
    Tack för era intressanta svar!

    Jag ser nog vad gäller curlingbegreppet från början att det gällde när man som engagerad förälder ville ge barnen den bästa början på alla sätt.

    Men, jag har tydligen inte tänkt som andra där.
  19. Medlem sedan
    Oct 2014
    #10
    Curlingbegreppet är nog några nivåer över att engagera sig på de sätt artikeln beskriver. ☺
  20. 10
    Curlingbegreppet är nog några nivåer över att engagera sig på de sätt artikeln beskriver. ☺
  21. Medlem sedan
    Oct 2015
    #11
    Fast artikeln beskriver ju helt galna nivåer?

    Där man väljer skolor i alla nivåer och även kamrater väljs ut?
  22. 11
    Fast artikeln beskriver ju helt galna nivåer?

    Där man väljer skolor i alla nivåer och även kamrater väljs ut?
  23. Medlem sedan
    Oct 2015
    #12
    Sen minns jag diskussionen om förhör inför prov. Det var typ bara jag som gjorde det. Alla andra hade lagt det på sina barn. (den diskussionen var för massor med år sedan, när mina barn gick på typ låg/mellan.)

    Jag ansåg det vara en supermysig stund och det var så hemsk curling typ.....eller minns jag fel?
  24. 12
    Sen minns jag diskussionen om förhör inför prov. Det var typ bara jag som gjorde det. Alla andra hade lagt det på sina barn. (den diskussionen var för massor med år sedan, när mina barn gick på typ låg/mellan.)

    Jag ansåg det vara en supermysig stund och det var så hemsk curling typ.....eller minns jag fel?
  25. Medlem sedan
    Oct 2014
    #13
    Inte curling i min bok. Även om jag inte tyckt det varit mysiga stunder. ....
  26. 13
    Inte curling i min bok. Även om jag inte tyckt det varit mysiga stunder. ....
  27. Medlem sedan
    Oct 2015
    #14
    Ja, då är det såklart inga facit här....
  28. 14
    Ja, då är det såklart inga facit här....
  29. Medlem sedan
    Nov 2008
    #15
    Du är verkligen besatt av att vara, i dina ögon, en god förälder. Jag tror att du är en osäker förälder, eftersom ditt bekräftelsebehov uppenbarligen är gigantiskt. Skaffa en hobby, förutom dina barn. PS. Vi älskar alla våra barn, det är ingen tävling.
  30. 15
    Du är verkligen besatt av att vara, i dina ögon, en god förälder. Jag tror att du är en osäker förälder, eftersom ditt bekräftelsebehov uppenbarligen är gigantiskt. Skaffa en hobby, förutom dina barn. PS. Vi älskar alla våra barn, det är ingen tävling.
  31. Medlem sedan
    Oct 2015
    #16
    Det är helt fel, jag vet att jag är en fantastisk förälder. I nästan alla kategorier.

    Men jag ser så många andra som missar i massor och har villfarelser. Vill gärna trycka ner dessa i halsen på dessa med hjälp av fakta. När den dyker upp.

    Har inget med kärleken att göra, mer besserwissermentalitet dvs att jag gör rätt fullt ut.

    Mina barn är ingen hobby, stickning och jaktträning av labbar samt rosodling är hobbies jag sysslar med.

    Men barnen är ingen hobby, de är unika fantastiska nya människor jag skapat i min kropp. Som nu blivit underbara nästan vuxna individer för de är så fina människor i grunden. Om jag på något sätt kan ta åt mig äran för att de är som de är....så, ja, då gör jag det.

    Finaste är de iaf för mig!
  32. 16
    Det är helt fel, jag vet att jag är en fantastisk förälder. I nästan alla kategorier.

    Men jag ser så många andra som missar i massor och har villfarelser. Vill gärna trycka ner dessa i halsen på dessa med hjälp av fakta. När den dyker upp.

    Har inget med kärleken att göra, mer besserwissermentalitet dvs att jag gör rätt fullt ut.

    Mina barn är ingen hobby, stickning och jaktträning av labbar samt rosodling är hobbies jag sysslar med.

    Men barnen är ingen hobby, de är unika fantastiska nya människor jag skapat i min kropp. Som nu blivit underbara nästan vuxna individer för de är så fina människor i grunden. Om jag på något sätt kan ta åt mig äran för att de är som de är....så, ja, då gör jag det.

    Finaste är de iaf för mig!
  33. Medlem sedan
    Oct 2015
    #17
    ? Var det inte så att jag sökte bekräftelse? Eller är du en annan Blanca?
  34. 17
    ? Var det inte så att jag sökte bekräftelse? Eller är du en annan Blanca?
  35. Medlem sedan
    Nov 2008
    #18
    Det kallas ironi.
  36. 18
    Det kallas ironi.
  37. Medlem sedan
    Jun 2004
    #19
    ?? Ironi? Knappast ironi att säga 2 olika saker...då har du missuppfattat betydelsen helt.
  38. 19
    ?? Ironi? Knappast ironi att säga 2 olika saker...då har du missuppfattat betydelsen helt.
  39. Medlem sedan
    Oct 2015
    #20
    Vad, varför stängdes det inlägget där Blanca motsa sig själv???
  40. 20
    Vad, varför stängdes det inlägget där Blanca motsa sig själv???
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar