kreta
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2007
    #1

    kreta

    Min 18 åriga dotter och hennes kompis plus jag och en vännina åker t Chania
    De ska bo i Plantais och vi i Agia Marina , ca 3 km från varann

    De ska få vara för sig själva, vi ska bara ses en gång å åka t Elafonissi

    Men som hönsmamma jag är så har jag ändå skrivit en lista på saker de ska tänka på
    Bla
    ” drick ingen alkohol” plus tusen saker till
    Men vet nån ngt speciellt man bör tänka på?
    " Vissa behöver mer - för att få lika mycket "
  2. 1
    kreta Min 18 åriga dotter och hennes kompis plus jag och en vännina åker t Chania
    De ska bo i Plantais och vi i Agia Marina , ca 3 km från varann

    De ska få vara för sig själva, vi ska bara ses en gång å åka t Elafonissi

    Men som hönsmamma jag är så har jag ändå skrivit en lista på saker de ska tänka på
    Bla
    ” drick ingen alkohol” plus tusen saker till
    Men vet nån ngt speciellt man bör tänka på?
  3. Medlem sedan
    Oct 2014
    #2
    På skämt eller tror du på fullt allvar att de inte kommer dricka någon alkohol?
    Jag skulle vara noga med att de om de då dricker, INTE lämnar drinkar eller glas kvar när de ex dansar eller går någonstans. Att de helt enkelt alltid har koll på glasen.
    Se till att ni kan föra över pengar till någon av dem om något händer med ex swish.
    Annars vete tusan faktiskt. De är vuxna tjejer och du litar på henne såpass mycket att hon får åka
  4. 2
    På skämt eller tror du på fullt allvar att de inte kommer dricka någon alkohol?
    Jag skulle vara noga med att de om de då dricker, INTE lämnar drinkar eller glas kvar när de ex dansar eller går någonstans. Att de helt enkelt alltid har koll på glasen.
    Se till att ni kan föra över pengar till någon av dem om något händer med ex swish.
    Annars vete tusan faktiskt. De är vuxna tjejer och du litar på henne såpass mycket att hon får åka
  5. Medlem sedan
    Jun 2007
    #3
    kompisen är 17
    hennes körkort hänger på det...
    " Vissa behöver mer - för att få lika mycket "
  6. 3
    kompisen är 17
    hennes körkort hänger på det...
  7. Medlem sedan
    Aug 2011
    #4
    Alltså, hon är ju myndig och gör som hon vill med drickandet (ja, köpa ut på systemet får hon ju inte men det är det ju inte frågan om här). Och ja, hon gör ju som hon vill med annat också.
    Antingen låter du henne åka och ta ansvaret, eller så låter du henne inte åka (svårt dock eftersom hon är myndig). Men du kan inte säga "Javisst får du åka!" men sen behandla henne som ett barn ändå.
  8. 4
    Alltså, hon är ju myndig och gör som hon vill med drickandet (ja, köpa ut på systemet får hon ju inte men det är det ju inte frågan om här). Och ja, hon gör ju som hon vill med annat också.
    Antingen låter du henne åka och ta ansvaret, eller så låter du henne inte åka (svårt dock eftersom hon är myndig). Men du kan inte säga "Javisst får du åka!" men sen behandla henne som ett barn ändå.
  9. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #5
    Jag hade inte skrivit någon lista. Hennes kompis är nog väl medveten om vad som gäller för hennes körkort.
    Det jag hade tagit upp
    Lämna inga glas utan tillsyn, oavsett om det är Coca cola, vatten eller en drink med alkohol i.
    Håll ihop, vad som än händer, håll ihop. Gå aldrig ensam hem, följ inte med någon i någon bil, undvik fester på privata rum, håll er till ställen där det är mycket folk (gärna städade vuxna).
    Ha inte för mycket pengar på er.
    Kom ihåg, när man är onykter förlorar man omdömet, dvs det är alltid säkrast att vara nykter.

    Och upprepat än en gång, håll ihop.
  10. 5
    Jag hade inte skrivit någon lista. Hennes kompis är nog väl medveten om vad som gäller för hennes körkort.
    Det jag hade tagit upp
    Lämna inga glas utan tillsyn, oavsett om det är Coca cola, vatten eller en drink med alkohol i.
    Håll ihop, vad som än händer, håll ihop. Gå aldrig ensam hem, följ inte med någon i någon bil, undvik fester på privata rum, håll er till ställen där det är mycket folk (gärna städade vuxna).
    Ha inte för mycket pengar på er.
    Kom ihåg, när man är onykter förlorar man omdömet, dvs det är alltid säkrast att vara nykter.

    Och upprepat än en gång, håll ihop.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6
    Då är det väl HENNES föräldrar som ska komma med den förmaningen?
  12. 6
    Då är det väl HENNES föräldrar som ska komma med den förmaningen?
  13. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #7
    Det tycker jag också. Inget som den andra ska behöva ta ansvar för
  14. 7
    Det tycker jag också. Inget som den andra ska behöva ta ansvar för
  15. Medlem sedan
    Aug 1998
    #8
    Min 18-åriga dotter är på Kreta just nu på studentresa och jag har ingen föreställning om att det är nyktert.
    Håll ihop är nog det viktigaste rådet!
  16. 8
    Min 18-åriga dotter är på Kreta just nu på studentresa och jag har ingen föreställning om att det är nyktert.
    Håll ihop är nog det viktigaste rådet!
  17. Medlem sedan
    Oct 2014
    #9
    fast det ska väl inte du skriva listor på?
    Jag är självklart inte för att ungdomar ska dricka, men jag minns min egen ungdom och tror mer på en dialog än massa förbud.
    Hoppas ni får kul på Kreta i alla fall!
  18. 9
    fast det ska väl inte du skriva listor på?
    Jag är självklart inte för att ungdomar ska dricka, men jag minns min egen ungdom och tror mer på en dialog än massa förbud.
    Hoppas ni får kul på Kreta i alla fall!
  19. Medlem sedan
    Jul 2014
    #10
    Jag håller med MaryT*.
    Hur svårt det än kan kännas så har du inte sådär direkt med det att göra så du kan skriva listor och förbjuda henne.
  20. 10
    Jag håller med MaryT*.
    Hur svårt det än kan kännas så har du inte sådär direkt med det att göra så du kan skriva listor och förbjuda henne.
  21. Medlem sedan
    Nov 2015
    #11
    Handlar det om barn med funktionsnedsättning? Då kan ju listor ha sin plats. Annars har väl de flesta greppat vad föräldrar tycker vid det laget ? Låt dem va. De är ju vuxna.
  22. 11
    Handlar det om barn med funktionsnedsättning? Då kan ju listor ha sin plats. Annars har väl de flesta greppat vad föräldrar tycker vid det laget ? Låt dem va. De är ju vuxna.
  23. Medlem sedan
    Nov 2008
    #12
    Fast, om det är hennes körkort som är risken så anser jag att om hon sumpar det är hon troligen inte mogen att ha ett körkort. Upp till henne, hon är myndig. Hon är den enda som drabbas. Och 18, men får inte dricka alkohol på semester..? Lär dem istället att inte dricka öppna drinkar, ta emot från främlingar eller att hålla för glaset. Seriöst, skippa listorna eller håll dem hemma (det kan du knappast heller för hon är 18). Men visst, jag är också hönsmamma och oroar mig ofta..inte för dottern men för idioter omkring henne.
  24. 12
    Fast, om det är hennes körkort som är risken så anser jag att om hon sumpar det är hon troligen inte mogen att ha ett körkort. Upp till henne, hon är myndig. Hon är den enda som drabbas. Och 18, men får inte dricka alkohol på semester..? Lär dem istället att inte dricka öppna drinkar, ta emot från främlingar eller att hålla för glaset. Seriöst, skippa listorna eller håll dem hemma (det kan du knappast heller för hon är 18). Men visst, jag är också hönsmamma och oroar mig ofta..inte för dottern men för idioter omkring henne.
  25. Medlem sedan
    Aug 2002
    #13
    Hon är ju 18 år, låt henne vara. Jag skulle sett till att min tjej hade praktiska saker såsom försäkringsnummer, kort från FK så hon kan få vård utomlands. De andra sakerna skulle jag struntat i.

    Jag var 2 veckor i Italien med en kompis när jag var 17 år, utan lista och för snart 30 år sedan så det var utan mobil och vi ringde hem två gånger......
  26. 13
    Hon är ju 18 år, låt henne vara. Jag skulle sett till att min tjej hade praktiska saker såsom försäkringsnummer, kort från FK så hon kan få vård utomlands. De andra sakerna skulle jag struntat i.

    Jag var 2 veckor i Italien med en kompis när jag var 17 år, utan lista och för snart 30 år sedan så det var utan mobil och vi ringde hem två gånger......
  27. Medlem sedan
    Oct 2015
    #14
    Drick ingen alkohol funkar inte tror jag.

    Om inte ungdomarna själva tror på det.....

    Ha roligt, ät gott, ta hand om varandra och håll ihop skulle väl vara mina skriftliga regler. Sen skulle jag nog tala massor i samtal om att vara misstänksamma och inte följa med folk någonstans.
  28. 14
    Drick ingen alkohol funkar inte tror jag.

    Om inte ungdomarna själva tror på det.....

    Ha roligt, ät gott, ta hand om varandra och håll ihop skulle väl vara mina skriftliga regler. Sen skulle jag nog tala massor i samtal om att vara misstänksamma och inte följa med folk någonstans.
  29. Medlem sedan
    Aug 2005
    #15
    Ett körkort hänger ytterst sällan på att någon dricker. Det hänger på om de blir upptäcka eller inte.....

    Själv skulle jag aldrig någonsin villkora ett körkort med att inte dricka. I väldigt många fall får barnet uselt samvete för att de blåst sina föräldrar, och det utsätter jag inte mina barn för eftersom alkohol ÄR en stor lockelse i den åldern.
  30. 15
    Ett körkort hänger ytterst sällan på att någon dricker. Det hänger på om de blir upptäcka eller inte.....

    Själv skulle jag aldrig någonsin villkora ett körkort med att inte dricka. I väldigt många fall får barnet uselt samvete för att de blåst sina föräldrar, och det utsätter jag inte mina barn för eftersom alkohol ÄR en stor lockelse i den åldern.
  31. Medlem sedan
    Aug 2005
    #16
    Jag hade skrivit en lång lista där det bla skulle stå.

    - Var rädd om dig!
    - Var rädd om dina vänner!
    - Ha så roligt du bara kan!
    - Vakna varje morgon med ett leende och ha på dig detsamma när du lägger dig!
    - Hör av dig om det är något, vad som helst och när som helst. Morsan kommer som ett skott om du behöver!
  32. 16
    Jag hade skrivit en lång lista där det bla skulle stå.

    - Var rädd om dig!
    - Var rädd om dina vänner!
    - Ha så roligt du bara kan!
    - Vakna varje morgon med ett leende och ha på dig detsamma när du lägger dig!
    - Hör av dig om det är något, vad som helst och när som helst. Morsan kommer som ett skott om du behöver!
  33. Medlem sedan
    Mar 2003
    #17
    Att hon är 18 år och måste få ta eget ansvar? Kanske kommer hon inte att dricka en droppe alkohol, kanske kommer de att röja runt..detta helt oberoende av vad du skriver på din lista
  34. 17
    Att hon är 18 år och måste få ta eget ansvar? Kanske kommer hon inte att dricka en droppe alkohol, kanske kommer de att röja runt..detta helt oberoende av vad du skriver på din lista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar