Midsommarmat??
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2015
    #1

    Midsommarmat??

    Lunchen är given väl? Färskpotatis, sill, gräddfil och lök.

    Men sen?

    Vad äter ni?
  2. 1
    Midsommarmat?? Lunchen är given väl? Färskpotatis, sill, gräddfil och lök.

    Men sen?

    Vad äter ni?
  3. Medlem sedan
    Jun 2005
    #2
    Vi grillar
  4. 2
    Vi grillar
  5. Medlem sedan
    Oct 2015
    #3

    Midsommarmat??

    Ok
  6. 3
    Midsommarmat?? Ok
  7. Medlem sedan
    Oct 2014
    #4
    En stor orgie i mat.
    2-3 sorters sill. Gubbröra. Färskpotatis. Laxbakelser. Räkchevi.
    Varmrökt lax. Glasnudelsallad från Thailand. Vårrullar * hemlagade)
    Färskpotatis sallad. Grillat kött och flera sorters grillade korvar. Buffalo wings. Chuck satay .
    Dessert blir pannacotta, chokladmousse och så klart jordgubbar.
  8. 4
    En stor orgie i mat.
    2-3 sorters sill. Gubbröra. Färskpotatis. Laxbakelser. Räkchevi.
    Varmrökt lax. Glasnudelsallad från Thailand. Vårrullar * hemlagade)
    Färskpotatis sallad. Grillat kött och flera sorters grillade korvar. Buffalo wings. Chuck satay .
    Dessert blir pannacotta, chokladmousse och så klart jordgubbar.
  9. Medlem sedan
    Jun 2004
    #5
    Vi brukar ha ungefär samma på midsommarbordet som jul och påsk, med vissa modifikationer förstås. Köttbullar, prinskorvar, färskpotatis, gräddfil, massa gräslök, rädisor. Och sill till de som äter det, jag gillar inte det. På senare år har vi ibland grillat istället för köttbullar/prinskorvar.
    Och så klart jordgubbar med grädde, glass och jordgubbstårta.
  10. 5
    Vi brukar ha ungefär samma på midsommarbordet som jul och påsk, med vissa modifikationer förstås. Köttbullar, prinskorvar, färskpotatis, gräddfil, massa gräslök, rädisor. Och sill till de som äter det, jag gillar inte det. På senare år har vi ibland grillat istället för köttbullar/prinskorvar.
    Och så klart jordgubbar med grädde, glass och jordgubbstårta.
  11. Medlem sedan
    Apr 2008
    #6
    Det blir inte så mycket lunch, utan våflor i bullar i hembygdsgården, och mer bullar på områdets lilla fika.

    Och så blir det en inte så sen middag med sill och paj som förrätt, grillat till huvudrätt, masdor av färspotatis och potatissallad , och jorgobbat o glass till efterätt.

    Alla jobbar tills dagen innan, så det är fullt upp att handla allt o städa undan, så ingen har tid att förbereda mängder av mat men vi brukar bli proppmätta ändå
  12. 6
    Det blir inte så mycket lunch, utan våflor i bullar i hembygdsgården, och mer bullar på områdets lilla fika.

    Och så blir det en inte så sen middag med sill och paj som förrätt, grillat till huvudrätt, masdor av färspotatis och potatissallad , och jorgobbat o glass till efterätt.

    Alla jobbar tills dagen innan, så det är fullt upp att handla allt o städa undan, så ingen har tid att förbereda mängder av mat men vi brukar bli proppmätta ändå
  13. Medlem sedan
    Nov 2015
    #7
    Vi äter inte både lunch och middag på midsommar. Lunchen brukar börja vid 14-15 och pågår ett bra tag. Sill potäter lax räkor Västerbottenpaj lax någon bönsallad och vanlig sallad. Bröd ost osv. Jordgubbar och glass efteråt.
  14. 7
    Vi äter inte både lunch och middag på midsommar. Lunchen brukar börja vid 14-15 och pågår ett bra tag. Sill potäter lax räkor Västerbottenpaj lax någon bönsallad och vanlig sallad. Bröd ost osv. Jordgubbar och glass efteråt.
  15. Medlem sedan
    May 2004
    #8

    Midsommarmat?

    vad är det? nä det blir inget speciellt här, som en vanlig dag typ, ingen som orkar greja med något. Fräser väl till några korvar eller nåt, sen blir det öl och wirre med, jag klarar mig med det.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  16. 8
    Midsommarmat? vad är det? nä det blir inget speciellt här, som en vanlig dag typ, ingen som orkar greja med något. Fräser väl till några korvar eller nåt, sen blir det öl och wirre med, jag klarar mig med det.
  17. Medlem sedan
    Aug 2013
    #9
    Matjessill, färskpotatis, gräddfil, gräslök och nubbe. Därefter jordgubbar med grädde eller gräddmjölk. Gud nåde den som försöker ändra på det.
  18. 9
    Matjessill, färskpotatis, gräddfil, gräslök och nubbe. Därefter jordgubbar med grädde eller gräddmjölk. Gud nåde den som försöker ändra på det.
  19. Medlem sedan
    Sep 2003
    #10
    Lunch på midsommarafton vet jag inte, inget traditionellt. Vi äter matjessill, nypotatis, gräddfil och gräslök framåt kvällen. Oftast med tillägg av grillad korv eller liknande eftersom det är ganska få av oss som uppskattar matjessill tillräckligt för att äta sig mätt på det. (Det är bara min man, min mor och äldsta dotterns sambo som gillar det. Vi andra föredrar korv)
    Jordgubbar och glass som efterrätt.
  20. 10
    Lunch på midsommarafton vet jag inte, inget traditionellt. Vi äter matjessill, nypotatis, gräddfil och gräslök framåt kvällen. Oftast med tillägg av grillad korv eller liknande eftersom det är ganska få av oss som uppskattar matjessill tillräckligt för att äta sig mätt på det. (Det är bara min man, min mor och äldsta dotterns sambo som gillar det. Vi andra föredrar korv)
    Jordgubbar och glass som efterrätt.
  21. Medlem sedan
    Jul 2003
    #11
    Njae, midsommar är en ganska odramatisk matdag hos oss. Lunch brukar bli en omelett eller en pastasallad, och middag typ grillade hamburgare eller halloumi och grönsaker eller något annat enkelt. Fokus på barnen och midsommarstången, där är vi länge om det inte spöregnar och har med oss godfika av flera slag
  22. 11
    Njae, midsommar är en ganska odramatisk matdag hos oss. Lunch brukar bli en omelett eller en pastasallad, och middag typ grillade hamburgare eller halloumi och grönsaker eller något annat enkelt. Fokus på barnen och midsommarstången, där är vi länge om det inte spöregnar och har med oss godfika av flera slag
  23. Medlem sedan
    Nov 1999
    #12
    Vi äter sill och potatis, den som inte tycker om sill får köttbullar.
    Är det fint väder så grillar vi framåt kvällen.
  24. 12
    Vi äter sill och potatis, den som inte tycker om sill får köttbullar.
    Är det fint väder så grillar vi framåt kvällen.
  25. Medlem sedan
    Jan 2009
    #13
    Matjessill, potatis till lunch.

    Jordgubbar och glass.

    Till middag grillat. I år pratade brorsan om att han var sugen på någon speciell förrätt någon slags rårake med stenbitsrom. Låter gott så det blir det nog!
    Ha det gott!
  26. 13
    Matjessill, potatis till lunch.

    Jordgubbar och glass.

    Till middag grillat. I år pratade brorsan om att han var sugen på någon speciell förrätt någon slags rårake med stenbitsrom. Låter gott så det blir det nog!
  27. Medlem sedan
    Apr 2001
    #14
    Ena dagen - vi firar ju både midsommarafton och midsommardagen - brukar vi grilla, den andra kör vi marinerat kött och potatisgratäng. Om jag minns rätt.

    Och världens enklaste tårta i form av två marängbottnar, ett paket vaniljvisp och en himla massa jordgubbar.
  28. 14
    Ena dagen - vi firar ju både midsommarafton och midsommardagen - brukar vi grilla, den andra kör vi marinerat kött och potatisgratäng. Om jag minns rätt.

    Och världens enklaste tårta i form av två marängbottnar, ett paket vaniljvisp och en himla massa jordgubbar.
  29. Medlem sedan
    Nov 1999
    #15
    Lite tvärtom för oss - vi brukar luncha med grillat och ha midsommarbuffé på kvällen:

    Sillar i mängder
    Boquerones (snabbgravad strömming i vitlök och olja)
    Silltårta
    Janssons frestelse
    Tomat och mozzarellasallad
    Ägghalvor
    kallskuret
    gravad lax
    köttbullar
    ostbricka

    och så förstås jordgubbar och grädde på det
  30. 15
    Lite tvärtom för oss - vi brukar luncha med grillat och ha midsommarbuffé på kvällen:

    Sillar i mängder
    Boquerones (snabbgravad strömming i vitlök och olja)
    Silltårta
    Janssons frestelse
    Tomat och mozzarellasallad
    Ägghalvor
    kallskuret
    gravad lax
    köttbullar
    ostbricka

    och så förstås jordgubbar och grädde på det
  31. Medlem sedan
    Oct 2015
    #16
    Tack för era svar!

    Funderar en del då vår midsommar verkar frysa inne pga sjukdom i släkten.....tänker vi kan liksom bara festa loss på maten i vår lilla familj.
  32. 16
    Tack för era svar!

    Funderar en del då vår midsommar verkar frysa inne pga sjukdom i släkten.....tänker vi kan liksom bara festa loss på maten i vår lilla familj.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar