Mat en regnig sommardag?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2015
    #1

    Mat en regnig sommardag?

    Vad tycker ni passar då?

    Inte grillat eller kall sallad tänker jag.

    Vardagsmat eller festligt, alla förslag är intressanta!

    (Förlåt att jag är dålig på att svara på sista tiden, återkommer nog snart till vanliga vanor....)
  2. 1
    Mat en regnig sommardag? Vad tycker ni passar då?

    Inte grillat eller kall sallad tänker jag.

    Vardagsmat eller festligt, alla förslag är intressanta!

    (Förlåt att jag är dålig på att svara på sista tiden, återkommer nog snart till vanliga vanor....)
  3. Medlem sedan
    Oct 2014
    #2
    Pasta carbonara med fin knaprig pancetta eller bacon. Nyriven parmesan och mycket svartpeppar.
  4. 2
    Pasta carbonara med fin knaprig pancetta eller bacon. Nyriven parmesan och mycket svartpeppar.
  5. Medlem sedan
    Apr 2008
    #3
    "vanlig" mat, allt som man äter resten av året. Men gärna något med potatis, för det är så gott på sommaren
  6. 3
    "vanlig" mat, allt som man äter resten av året. Men gärna något med potatis, för det är så gott på sommaren
  7. Medlem sedan
    May 2004
    #4
    Å det var länge sedan vi gjorde pasta carbonara, det ska vi göra en dag nästa vecka när jag och dottern är ensam. Tack för tipset.
  8. 4
    Å det var länge sedan vi gjorde pasta carbonara, det ska vi göra en dag nästa vecka när jag och dottern är ensam. Tack för tipset.
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5

    Kebabrulle eller..

    en kebab med bröd.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  10. 5
    Kebabrulle eller.. en kebab med bröd.
  11. Medlem sedan
    Nov 1999
    #6
    Ugnspannkaka, stuvade makaroner med köttbullar eller korv, potatismos och korv.
  12. 6
    Ugnspannkaka, stuvade makaroner med köttbullar eller korv, potatismos och korv.
  13. Medlem sedan
    Oct 2006
    #7
    * paj (gärna med grön sparris)
    * hemgjorda burgare med tre sorters lök och hemgjord big mac-dressing (den godaste, går inte att jämföra med köpetuber)
    * Tagliatelle med köttfärssås

    Finns ju hur mkt som helst, allt utom typ köttgrytor och potatisgratäng.
  14. 7
    * paj (gärna med grön sparris)
    * hemgjorda burgare med tre sorters lök och hemgjord big mac-dressing (den godaste, går inte att jämföra med köpetuber)
    * Tagliatelle med köttfärssås

    Finns ju hur mkt som helst, allt utom typ köttgrytor och potatisgratäng.
  15. Medlem sedan
    Jul 2003
    #8
    Hemgjord pizza med getost, ruccola och oliver... eller något kryddstarkt, en veggichili på bönor och butternur squash, gratinerad I tortillabröd med crème fraiche och guacamole till. Eller falafel, hemgjord (inte svårt alls!), med myntasås, bulgur och hummus, kanske halloumi också. Eller varför inte spaghetti med pesto, eller klassisk pesto Genovese med bönor och färskpotatis, supergott.
  16. 8
    Hemgjord pizza med getost, ruccola och oliver... eller något kryddstarkt, en veggichili på bönor och butternur squash, gratinerad I tortillabröd med crème fraiche och guacamole till. Eller falafel, hemgjord (inte svårt alls!), med myntasås, bulgur och hummus, kanske halloumi också. Eller varför inte spaghetti med pesto, eller klassisk pesto Genovese med bönor och färskpotatis, supergott.
  17. Medlem sedan
    Oct 2015
    #9
    Pasta funkar alltid?

    Är väldigt gott, i familjen brukar vi slinka med en äggula också per portion.
  18. 9
    Pasta funkar alltid?

    Är väldigt gott, i familjen brukar vi slinka med en äggula också per portion.
  19. Medlem sedan
    Oct 2015
    #10
    Ja, egentligen kan man ju äta vad som! Såklart.

    Färskpotatis, det är dock en kulinarisk rikedom man inte får på vintern. I sin enklaste form blir det dopp ikopp.
  20. 10
    Ja, egentligen kan man ju äta vad som! Såklart.

    Färskpotatis, det är dock en kulinarisk rikedom man inte får på vintern. I sin enklaste form blir det dopp ikopp.
  21. Medlem sedan
    Oct 2015
    #11
    Vi gjorde ngn slags egen kebab (eller kanske Gyros) i helgen. Hade gjort för 4 tonåringar och två vuxna. Blev bara tre tonåring och två vuxna. Väldigt tur. 1,7 kg karre gick åt....hade inte räckt till en till.
  22. 11
    Vi gjorde ngn slags egen kebab (eller kanske Gyros) i helgen. Hade gjort för 4 tonåringar och två vuxna. Blev bara tre tonåring och två vuxna. Väldigt tur. 1,7 kg karre gick åt....hade inte räckt till en till.
  23. Medlem sedan
    Oct 2015
    #12
    Ugnspannkaka glömmer vi med jämna mellanrum! Tack för påminnelsen.

    Stuvade makaroner har vi inte ätit på en herrans många år....har en celiakikille, men lär väl gå att göra glutenfritt också?
  24. 12
    Ugnspannkaka glömmer vi med jämna mellanrum! Tack för påminnelsen.

    Stuvade makaroner har vi inte ätit på en herrans många år....har en celiakikille, men lär väl gå att göra glutenfritt också?
  25. Medlem sedan
    Oct 2015
    #13
    Pajer ja, riktigt gott! Vi har en ny favvo med brieost i ett lager samt broccoli, lök och tomater, såklart äggstanning. Lakto ovo-vegetarisk.

    Meh, hur gör du den dressingen då?? :P

    Potgrat funkar när vi grillar på sommaren, för oss iaf.
  26. 13
    Pajer ja, riktigt gott! Vi har en ny favvo med brieost i ett lager samt broccoli, lök och tomater, såklart äggstanning. Lakto ovo-vegetarisk.

    Meh, hur gör du den dressingen då?? :P

    Potgrat funkar när vi grillar på sommaren, för oss iaf.
  27. Medlem sedan
    Oct 2015
    #14
    Hemgjord pizza, där har vi slackat på sista tiden. Väljer mellan två recept, ett som är som tunn foccacia och ett som är som stenhårda scones. Inte lätt då det ska vara glutenfritt.

    Falafel har jag aldrig gillat, men å andra sidan aldrig provat göra själv. Gissar det blir verkligt mycket godare!!

    Pasta med färskpotatis? Där ser man!
  28. 14
    Hemgjord pizza, där har vi slackat på sista tiden. Väljer mellan två recept, ett som är som tunn foccacia och ett som är som stenhårda scones. Inte lätt då det ska vara glutenfritt.

    Falafel har jag aldrig gillat, men å andra sidan aldrig provat göra själv. Gissar det blir verkligt mycket godare!!

    Pasta med färskpotatis? Där ser man!
  29. Medlem sedan
    Oct 2015
    #15
    Men nej!!

    Du menar man har peston med potatisen och bönorna?
  30. 15
    Men nej!!

    Du menar man har peston med potatisen och bönorna?
  31. Medlem sedan
    Jan 2009
    #16
    Varm choklad och ostmacka.

    Grillad korv som grillats i öppna spisen.

    Paj.
    Ha det gott!
  32. 16
    Varm choklad och ostmacka.

    Grillad korv som grillats i öppna spisen.

    Paj.
  33. Medlem sedan
    Oct 2015
    #17
    Oj, öppna spisen. Ja, now we are talking!
  34. 17
    Oj, öppna spisen. Ja, now we are talking!
  35. Medlem sedan
    Oct 2006
    #18
    Det är bara majonnäs, hackad smörgåsgurka, senap, lökpulver, vitlökspulver, paprikapulver och lite vinäger om jag minns rätt.
    Letar fram receptet jag använt (så du får rätt proportioner).
    Ingen bismak av emulgerings- eller konserveringsmedel som i köpedressing.

    Det är McD själva som släppt receptet.
    http://mittkok.expressen.se/recept/big-mac-dressing/

    Jag tycker vinterpotatisen är mkt bättre till potatisgratäng. Eg är jag inte ens förtjust i färskpotatis, utom i potatissallader! Jag vet, konstig. ALLA andra älskar den typ. Jag brukar längta till det jag tycker är riktig potatis, King edward och då inte sommarpotatisen med för mkt stärkelse eller vad det är som gör den lite vattnig.
  36. 18
    Det är bara majonnäs, hackad smörgåsgurka, senap, lökpulver, vitlökspulver, paprikapulver och lite vinäger om jag minns rätt.
    Letar fram receptet jag använt (så du får rätt proportioner).
    Ingen bismak av emulgerings- eller konserveringsmedel som i köpedressing.

    Det är McD själva som släppt receptet.
    http://mittkok.expressen.se/recept/big-mac-dressing/

    Jag tycker vinterpotatisen är mkt bättre till potatisgratäng. Eg är jag inte ens förtjust i färskpotatis, utom i potatissallader! Jag vet, konstig. ALLA andra älskar den typ. Jag brukar längta till det jag tycker är riktig potatis, King edward och då inte sommarpotatisen med för mkt stärkelse eller vad det är som gör den lite vattnig.
  37. Medlem sedan
    Oct 2015
    #19
    Okej, visste inte om lökpulver och senap! Ja, inte heller vinägern....

    Färskpotatis kan man ju inte använda till gratäng! Som att koka palt på färskpotatis....håller med dig!

    Jag tror att det blir mer stärkelse i vinterpotatisen. Färskpotatisen är stärkelsefattigare.
  38. 19
    Okej, visste inte om lökpulver och senap! Ja, inte heller vinägern....

    Färskpotatis kan man ju inte använda till gratäng! Som att koka palt på färskpotatis....håller med dig!

    Jag tror att det blir mer stärkelse i vinterpotatisen. Färskpotatisen är stärkelsefattigare.
  39. Medlem sedan
    Oct 2006
    #20
    ah kanske så det är, jag vet bara att jag brukar börja längta efter vinterpotatis!
  40. 20
    ah kanske så det är, jag vet bara att jag brukar börja längta efter vinterpotatis!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar