vågar nu diskutera flyktingfrågan
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2015
    #1

    vågar nu diskutera flyktingfrågan

    Med ers barn och deras kompisar? Menar typ 16 år och uppåt.
  2. 1
    vågar nu diskutera flyktingfrågan Med ers barn och deras kompisar? Menar typ 16 år och uppåt.
  3. Medlem sedan
    Oct 2014
    #2
    Ja absolut. Mina barn är helt med mig i mitt engagemang i flykting frågan! Både de stora och de små barnen vet var jag står.
  4. 2
    Ja absolut. Mina barn är helt med mig i mitt engagemang i flykting frågan! Både de stora och de små barnen vet var jag står.
  5. Medlem sedan
    Nov 2015
    #3
    Ja absolut. De har behov av det då flera av dem fått nya skolkamrater. Finns få ämnen som vi inte pratar om. Vad menas med vågar ?
  6. 3
    Ja absolut. De har behov av det då flera av dem fått nya skolkamrater. Finns få ämnen som vi inte pratar om. Vad menas med vågar ?
  7. Medlem sedan
    Apr 2000
    #4
    Självklart är det något vi pratar om, varför skulle en inte våga det?
  8. 4
    Självklart är det något vi pratar om, varför skulle en inte våga det?
  9. Medlem sedan
    Sep 2003
    #5
    Men det är väl klart? Varför skulle vi inte våga det, det är viktigt att kunna diskutera allt, eller det mesta i alla fall. Inte så att vi hela tiden initierar just flyktingfrågediskussioner, men vi duckar inte för de frågorna heller.
  10. 5
    Men det är väl klart? Varför skulle vi inte våga det, det är viktigt att kunna diskutera allt, eller det mesta i alla fall. Inte så att vi hela tiden initierar just flyktingfrågediskussioner, men vi duckar inte för de frågorna heller.
  11. Medlem sedan
    Apr 2001
    #6
    Med tanke på gårdagens beslut menar du? Moderaten och jag har diskuterat politik så länge ungen kan minnas så ja, han är rätt van och numer rätt snitsen på att formulera egna argument.

    I just denna fråga är vi dock helt överens.63 remissinstanser, samtliga var emot lagförslaget och ändå går det igenom. Helt vrickat.
  12. 6
    Med tanke på gårdagens beslut menar du? Moderaten och jag har diskuterat politik så länge ungen kan minnas så ja, han är rätt van och numer rätt snitsen på att formulera egna argument.

    I just denna fråga är vi dock helt överens.63 remissinstanser, samtliga var emot lagförslaget och ändå går det igenom. Helt vrickat.
  13. Medlem sedan
    Jul 2014
    #7
    Självklart! Jag kan inte komma på någon anledning varför det skulle varit något farligt med det.
  14. 7
    Självklart! Jag kan inte komma på någon anledning varför det skulle varit något farligt med det.
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8
    Vågar? Vi diskuterar allt hemma - de som är innanför våra dörrar får vara med och diskutera
  16. 8
    Vågar? Vi diskuterar allt hemma - de som är innanför våra dörrar får vara med och diskutera
  17. Medlem sedan
    Apr 2008
    #9
    Vi diskuterar sällan politiska beslut i detalj, vilket parti sa si , och vem har mandat att besluta så.
    Men fenomenet med flyktingar, mina föräldrar kom som flyktingar, jag har kolleger som kommit som flyktingar, dottern har alltid haft klasskamrater och kompisar, grannar på gatan osv.
    Vi har en barnbok om ett ensamkommande flyktingbarn
    http://www.bokus.com/bok/97891733776...a-langa-resan/

    så jo,det har alltid funnits med i bilden av världen, av sådant vi pratat om.

    Sedan kan man ju umgås med människor som är varit flyktingar utan att diskutera det hela tiden, det är inte det som definierar en människa, inte bara i alla fall.

    Man kan även tycka synd om människor utan att för den skull ha en lösning på problemet.
  18. 9
    Vi diskuterar sällan politiska beslut i detalj, vilket parti sa si , och vem har mandat att besluta så.
    Men fenomenet med flyktingar, mina föräldrar kom som flyktingar, jag har kolleger som kommit som flyktingar, dottern har alltid haft klasskamrater och kompisar, grannar på gatan osv.
    Vi har en barnbok om ett ensamkommande flyktingbarn
    http://www.bokus.com/bok/97891733776...a-langa-resan/

    så jo,det har alltid funnits med i bilden av världen, av sådant vi pratat om.

    Sedan kan man ju umgås med människor som är varit flyktingar utan att diskutera det hela tiden, det är inte det som definierar en människa, inte bara i alla fall.

    Man kan även tycka synd om människor utan att för den skull ha en lösning på problemet.
  19. Medlem sedan
    May 2004
    #10

    Ja vågar gör jag men....

    vi diskuterar aldrig något överhuvudtaget,
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  20. 10
    Ja vågar gör jag men.... vi diskuterar aldrig något överhuvudtaget,
  21. Medlem sedan
    Aug 2013
    #11
    Har inga barn att diskutera det med, men jag diskuterar frågan på flera håll. Tycker dock att debatten är sorgligt svart-vit. Oerhört känsloladdad, och det är nästan omöjligt att föra sakliga och nyanserade resonemang.
  22. 11
    Har inga barn att diskutera det med, men jag diskuterar frågan på flera håll. Tycker dock att debatten är sorgligt svart-vit. Oerhört känsloladdad, och det är nästan omöjligt att föra sakliga och nyanserade resonemang.
  23. Medlem sedan
    Mar 2003
    #12
    Ja, vi diskuterar allt här hemma.
  24. 12
    Ja, vi diskuterar allt här hemma.
  25. Medlem sedan
    Oct 2015
    #13
    Åååh, tack för era svar!

    Med bara barnen är det helt okej såklart. Vi vrider, stöter och blöter.

    Men med deras kompisar närvarande....det är så svårt och laddat. Som Haqvin skriver. Tänk om de sen diskuterar hemma och så säger de hur vi resonerat utifrån hur de uppfattade det? Det finns ju som sagt så lite slack vad gäller resonemang och åsikter.

    Och nej, vi sitter inte och hejar på SD eller så. Tvärtom, vi försöker diskutera med öppna ögon och se det som är bra _och_ det som är mindre bra och inte lägga in värderingar. Mer fakta och möjliga lösningar.
  26. 13
    Åååh, tack för era svar!

    Med bara barnen är det helt okej såklart. Vi vrider, stöter och blöter.

    Men med deras kompisar närvarande....det är så svårt och laddat. Som Haqvin skriver. Tänk om de sen diskuterar hemma och så säger de hur vi resonerat utifrån hur de uppfattade det? Det finns ju som sagt så lite slack vad gäller resonemang och åsikter.

    Och nej, vi sitter inte och hejar på SD eller så. Tvärtom, vi försöker diskutera med öppna ögon och se det som är bra _och_ det som är mindre bra och inte lägga in värderingar. Mer fakta och möjliga lösningar.
  27. Medlem sedan
    Apr 2001
    #14
    Fast vad skulle det egentligen spela för roll vad kompisarna säger till sina föräldrar? Hade någon missuppfattat så är det ju hela världen.

    Jag kommer ihåg första gången Lilla Extra var med om att vi hade bjudit hem folk. Barnet med myror i brallan och fladder i fötterna satt med precis hela tiden och lyssnade på allt. Det var nog inte förrän då jag verkligen insåg att det här med vuxna som kan diskutera, ha vitt skilda åsikter och fortfarande gilla varandra, det hade han inte varit med om.

    Nog är det bra att diskutera, både med barnen och med andra när barnen är med.
  28. 14
    Fast vad skulle det egentligen spela för roll vad kompisarna säger till sina föräldrar? Hade någon missuppfattat så är det ju hela världen.

    Jag kommer ihåg första gången Lilla Extra var med om att vi hade bjudit hem folk. Barnet med myror i brallan och fladder i fötterna satt med precis hela tiden och lyssnade på allt. Det var nog inte förrän då jag verkligen insåg att det här med vuxna som kan diskutera, ha vitt skilda åsikter och fortfarande gilla varandra, det hade han inte varit med om.

    Nog är det bra att diskutera, både med barnen och med andra när barnen är med.
  29. Medlem sedan
    Oct 2015
    #15
    Precis, då är det ju hela världen. Gud förbjude att vi påverkar dessutom....

    Att diskutera är verkligen roligt, stimulerande och viktigt.
  30. 15
    Precis, då är det ju hela världen. Gud förbjude att vi påverkar dessutom....

    Att diskutera är verkligen roligt, stimulerande och viktigt.
  31. Medlem sedan
    Apr 2008
    #16
    He he, jag diskuterar med kompisarna också, OCH försöker påverka dem
    Inte just om flyktingar, där råder rätt stor samsyn i umgängeskretsen. Men i fråga om vegan, vegetarian, eko och liknade.
  32. 16
    He he, jag diskuterar med kompisarna också, OCH försöker påverka dem
    Inte just om flyktingar, där råder rätt stor samsyn i umgängeskretsen. Men i fråga om vegan, vegetarian, eko och liknade.
  33. Medlem sedan
    Jan 2004
    #17
    Tror att -Allis- missade ett "inte" i sin mening. Att hon nog menar att det inte är hela världen om nån missuppfattat.
  34. 17
    Tror att -Allis- missade ett "inte" i sin mening. Att hon nog menar att det inte är hela världen om nån missuppfattat.
  35. Medlem sedan
    Oct 2015
    #18
    Ja, det är andra ämnen som inte är lika laddade.

    Men, just flyktingdiskussionerna är det jag känner är riskfyllda. Där jag inte gärna riskerar att klampa på. Samsynen är nog så stor bland de "vuxna". Men, bland tex artonåringarna hör jag lite andra toner.
  36. 18
    Ja, det är andra ämnen som inte är lika laddade.

    Men, just flyktingdiskussionerna är det jag känner är riskfyllda. Där jag inte gärna riskerar att klampa på. Samsynen är nog så stor bland de "vuxna". Men, bland tex artonåringarna hör jag lite andra toner.
  37. Medlem sedan
    Apr 2001
    #19
    Haha, det gjorde jag ju. Jag är urkass på att surfa via mobilen och glömmer att läsa vad jag har skrivit innan jag skickar. Tack!
  38. 19
    Haha, det gjorde jag ju. Jag är urkass på att surfa via mobilen och glömmer att läsa vad jag har skrivit innan jag skickar. Tack!
  39. Medlem sedan
    Oct 2015
    #20
    Jag antog också du missat. Men, just i denna frågan så är det hela världen.

    Anser jag.
  40. 20
    Jag antog också du missat. Men, just i denna frågan så är det hela världen.

    Anser jag.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar