Säger du till?
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Aug 2011
    #1

    Säger du till?

    Om du ser en okänd person, t ex i kön på ICA, som har typ ketchup kring munnen, spenat mellan tänderna, toapapper hängande från kalasbyxorna eller så....säger du till personen då? För att liksom låta personen slippa gå omkring så längre än nödvändigt?

    Om du står på busshållplatsen och hör två personer diskutera bredvid dig, t ex om var närmsta apotek/fik/affär ligger. De verkar inte ha någon koll på omgivningarna där, men det har du och du vet svaret. Lägger du dig i deras samtal och berättar för dem det de verkar undra över?

    Du passerar två personer på gatan. Du uppfattar att den ena har frågat den andra efter vägen på ett språk som personen som blir tillfrågad, inte verkar förstå eller kunna. Men det kan du. Stannar du och hjälper till?

    Eller är du mer så att du låter folk vara så länge de inte ber dig om hjälp personligen?
    *I need some fine wine and you, you need to be nicer...*
  2. 1
    Säger du till? Om du ser en okänd person, t ex i kön på ICA, som har typ ketchup kring munnen, spenat mellan tänderna, toapapper hängande från kalasbyxorna eller så....säger du till personen då? För att liksom låta personen slippa gå omkring så längre än nödvändigt?

    Om du står på busshållplatsen och hör två personer diskutera bredvid dig, t ex om var närmsta apotek/fik/affär ligger. De verkar inte ha någon koll på omgivningarna där, men det har du och du vet svaret. Lägger du dig i deras samtal och berättar för dem det de verkar undra över?

    Du passerar två personer på gatan. Du uppfattar att den ena har frågat den andra efter vägen på ett språk som personen som blir tillfrågad, inte verkar förstå eller kunna. Men det kan du. Stannar du och hjälper till?

    Eller är du mer så att du låter folk vara så länge de inte ber dig om hjälp personligen?
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Det gör jag

    Ja, inte om spenat mellan tänderna men om jag märker att jag kan hjälpa någon att hitta rätt i staden säger jag absolut till!

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Det gör jag Ja, inte om spenat mellan tänderna men om jag märker att jag kan hjälpa någon att hitta rätt i staden säger jag absolut till!
  5. Medlem sedan
    Aug 2005
    #3
    Spenaten låter jag vara, men resten säger jag till om. Senast var häromdagen, liknande ditt ex om busshållsplatsen, men jag minns inte vad det gällde...
  6. 3
    Spenaten låter jag vara, men resten säger jag till om. Senast var häromdagen, liknande ditt ex om busshållsplatsen, men jag minns inte vad det gällde...
  7. Medlem sedan
    Apr 2001
    #4
    Spenaten nej, resten solklart ja. Det är väl bara trevligt att kunna hjälpa till tänker jag.
  8. 4
    Spenaten nej, resten solklart ja. Det är väl bara trevligt att kunna hjälpa till tänker jag.
  9. Medlem sedan
    Jan 2000
    Forumvärd
    #5
    Det beror på, vilket humör jag är på och vad den andra personen utstrålar. Men när jag arbetade på systemet, så kunde jag säga till sådant, diskret givetvis. Ingen tog illa upp utan alla blev tacksamma för att de fick reda på det.

    När det gäller omgivningen, så brukar jag säga till, och ingen har än så länge tagit illa vid sig utan tackat
  10. 5
    Det beror på, vilket humör jag är på och vad den andra personen utstrålar. Men när jag arbetade på systemet, så kunde jag säga till sådant, diskret givetvis. Ingen tog illa upp utan alla blev tacksamma för att de fick reda på det.

    När det gäller omgivningen, så brukar jag säga till, och ingen har än så länge tagit illa vid sig utan tackat
  11. Medlem sedan
    Apr 2008
    #6
    Säger inte till i exempel ett.

    Men brukar göra det i exempel två och tre, om det inte är några speciella skäl, som att ajg har väldigt bråttom, eller att de är fulla och/eller verkar otrevliga på något sätt.
  12. 6
    Säger inte till i exempel ett.

    Men brukar göra det i exempel två och tre, om det inte är några speciella skäl, som att ajg har väldigt bråttom, eller att de är fulla och/eller verkar otrevliga på något sätt.
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7
    Inte spenaten och ketchupen. Men jag tror jag skulle säga till om toapappret (har dock inte varit med om det nån gång vad jag kan minnas).
    De andra punkterna, ja jag säger typ "ursäkta, jag råkade höra......" och så hjälper jag till.
  14. 7
    Inte spenaten och ketchupen. Men jag tror jag skulle säga till om toapappret (har dock inte varit med om det nån gång vad jag kan minnas).
    De andra punkterna, ja jag säger typ "ursäkta, jag råkade höra......" och så hjälper jag till.
  15. Medlem sedan
    Nov 2015
    #8
    Beror på tid och humör. Hjälper till om jag kan och vet vägen osv.
  16. 8
    Beror på tid och humör. Hjälper till om jag kan och vet vägen osv.
  17. Medlem sedan
    Nov 1999
    #9
    Gud ja - och det får jag ibland sota för, för jag "lägger ju mig i"...
  18. 9
    Gud ja - och det får jag ibland sota för, för jag "lägger ju mig i"...
  19. Medlem sedan
    Apr 2008
    #10
    Dotter tycker det är piiinsamt! när jag blandar mig i
    Fast även hon har mognat, så nu får jag göra som jag vill.
  20. 10
    Dotter tycker det är piiinsamt! när jag blandar mig i
    Fast även hon har mognat, så nu får jag göra som jag vill.
  21. Medlem sedan
    Aug 2011
    #11
    Tack för era svar!

    Jag är oftast så att jag säger till. Lite diskret i de första exemplen, och om jag lägger mig i andras samtal så börjar jag oftast med typ "Ursäkta, jag råkade höra och...".

    Jag kan inte minnas att någon har tagit illa upp. I alla fall inte så att de har visat det .
  22. 11
    Tack för era svar!

    Jag är oftast så att jag säger till. Lite diskret i de första exemplen, och om jag lägger mig i andras samtal så börjar jag oftast med typ "Ursäkta, jag råkade höra och...".

    Jag kan inte minnas att någon har tagit illa upp. I alla fall inte så att de har visat det .
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar