Matpengar för 15-åring 1 vecka i Italien
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    May 2001
    #1

    Matpengar för 15-åring 1 vecka i Italien

    Hej! Min dotter skall åka med sin kompis till Italien en vecka, där bor de i privat lägenhet tillsammans med kompisens mamma och dennes kompis. Dottern får flygbiljett och mat betalat av mig men får stå för fickpengar själv. Hur mycket är rimligt att ha till mat? Frukost och lunch äts en del hemma men middag äter de nog ute mest. Hemma har dottern hand om barnbidraget samt tjänar egna pengar på ett helgjobb, så allt som inte är så att säga mat med familjen får hon stå för själv. Hur mycket skulle du skickat med? Pengarna tänkte jag swisha till kompisens mamma som ju står för vardagsinköpen denna vecka tänker jag.
  2. 1
    Matpengar för 15-åring 1 vecka i Italien Hej! Min dotter skall åka med sin kompis till Italien en vecka, där bor de i privat lägenhet tillsammans med kompisens mamma och dennes kompis. Dottern får flygbiljett och mat betalat av mig men får stå för fickpengar själv. Hur mycket är rimligt att ha till mat? Frukost och lunch äts en del hemma men middag äter de nog ute mest. Hemma har dottern hand om barnbidraget samt tjänar egna pengar på ett helgjobb, så allt som inte är så att säga mat med familjen får hon stå för själv. Hur mycket skulle du skickat med? Pengarna tänkte jag swisha till kompisens mamma som ju står för vardagsinköpen denna vecka tänker jag.
  3. ÅJ67 m 3 kidz
    #2
    Jag hade räknat med en 100 lapp per ute-måltid och ungefär lika mycket för övriga måltider så 1500 kr hade jag nog skickat med. Ett alternativ är ju att kontakta kompisens mamma och fråga hur mycket de räknar med att lägga på mat så du kan bidra med er andel.
  4. 2
    Jag hade räknat med en 100 lapp per ute-måltid och ungefär lika mycket för övriga måltider så 1500 kr hade jag nog skickat med. Ett alternativ är ju att kontakta kompisens mamma och fråga hur mycket de räknar med att lägga på mat så du kan bidra med er andel.
  5. Medlem sedan
    Oct 2006
    #3
    Jag hade frågat den andra mamman ungefär vilken prisklass det är på restaurangerna och vad hon tycker är en rimlig summa.
    Sedan lagt till att jag kan swisha mer om det visar sig att pengarna inte räcker.

    I Rom verkar en middag gå på 100-200 kr. Så middagarna ligger då på 700-1400 kr beroende på vad de har för vanor då. Antar att prisläget är hyfsat jämt i Italien.
  6. 3
    Jag hade frågat den andra mamman ungefär vilken prisklass det är på restaurangerna och vad hon tycker är en rimlig summa.
    Sedan lagt till att jag kan swisha mer om det visar sig att pengarna inte räcker.

    I Rom verkar en middag gå på 100-200 kr. Så middagarna ligger då på 700-1400 kr beroende på vad de har för vanor då. Antar att prisläget är hyfsat jämt i Italien.
  7. Medlem sedan
    Mar 2003
    #4
    Jag skulle höra med modern vilken nivå de tänkt sig på restauranger. Om meningen är att din dotter ska vara med och betala även för det som äts i lägenheten så hade jag satsat på ca 300 kr/dygn.
  8. 4
    Jag skulle höra med modern vilken nivå de tänkt sig på restauranger. Om meningen är att din dotter ska vara med och betala även för det som äts i lägenheten så hade jag satsat på ca 300 kr/dygn.
  9. Medlem sedan
    Oct 2015
    #5
    Jag skulle nog gått in med massa extra. Problemet är att det är kompisens mamma som ska ha pengarna.....hon lär ju inte vilja ha en massa tusen extra.

    Prata med henne. Låter bra tycker jag.
  10. 5
    Jag skulle nog gått in med massa extra. Problemet är att det är kompisens mamma som ska ha pengarna.....hon lär ju inte vilja ha en massa tusen extra.

    Prata med henne. Låter bra tycker jag.
  11. Medlem sedan
    May 2001
    #6
    Hej och tack för era råd Jag ska såklart höra med kompisens mamma, men vi känner inte varandra så väl och jag vill ju absolut inte framstå som snål.

    Tack igen för er input!
  12. 6
    Hej och tack för era råd Jag ska såklart höra med kompisens mamma, men vi känner inte varandra så väl och jag vill ju absolut inte framstå som snål.

    Tack igen för er input!
  13. Medlem sedan
    Oct 2006
    #7
    Det förstår jag, men jag tror inte heller att du framstår som det om du ärligt talar om att du inte vet vilka vanor de har eller prisläget i Italien.
    Jag hade iaf tyckt det var en helt okej fråga om jag var den andra mamman
    Det är ju inte som att du säger "jag tänkte skicka med 300 kr".
  14. 7
    Det förstår jag, men jag tror inte heller att du framstår som det om du ärligt talar om att du inte vet vilka vanor de har eller prisläget i Italien.
    Jag hade iaf tyckt det var en helt okej fråga om jag var den andra mamman
    Det är ju inte som att du säger "jag tänkte skicka med 300 kr".
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar