Medicinska termer
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Jun 2012
    #1

    Medicinska termer

    Hej.
    har fått hem mammas journal från tiden hon låg inne på sjukhuset.
    P.g.a brusten kroppspulsåder.
    Får inte rätt på orden
    -Resuciteras
    -Dyspnos
    Vid kolumnen i sidan står det PAD och sen längre in nej.
    Och innan dess att "Läkare ringt till dotter och informerats"
  2. 1
    Medicinska termer Hej.
    har fått hem mammas journal från tiden hon låg inne på sjukhuset.
    P.g.a brusten kroppspulsåder.
    Får inte rätt på orden
    -Resuciteras
    -Dyspnos
    Vid kolumnen i sidan står det PAD och sen längre in nej.
    Och innan dess att "Läkare ringt till dotter och informerats"
  3. Medlem sedan
    May 2005
    #2
    Gissar lite granna här, och är absolut ingen doktor, men försöker ändå:

    Resuciteras skulle kunna komma från engelskans CPR, dvs Cardiopulmonary Rescucitation, vilket är hjärt-lung-räddning på svenska.

    När jag googlar dyspnos undrar google om jag menar dyspnoea, vilket verkar ha med andnöd och andningsproblem att göra.

    PAD kan bland annat stå för peripheral arterial disease enligt en medicinsk ordbok.

    Som sagt, läkare är jag inte, och vet inte alls hur väl det skulle passa in bland annan info i journalerna.
  4. 2
    Gissar lite granna här, och är absolut ingen doktor, men försöker ändå:

    Resuciteras skulle kunna komma från engelskans CPR, dvs Cardiopulmonary Rescucitation, vilket är hjärt-lung-räddning på svenska.

    När jag googlar dyspnos undrar google om jag menar dyspnoea, vilket verkar ha med andnöd och andningsproblem att göra.

    PAD kan bland annat stå för peripheral arterial disease enligt en medicinsk ordbok.

    Som sagt, läkare är jag inte, och vet inte alls hur väl det skulle passa in bland annan info i journalerna.
  5. Medlem sedan
    Aug 2006
    #3
    Resuciteras kommer ifrån resuscitering - återupplivning
    Dyspnos har med andningen att göra men kan inte förklara har aldrig hört just ordet dyspnos. Men det har med andningsuppehåll att göra.

    PAD betyder patologisk anatomisk diagnos, det är ett prov som tas som skickas till patologen för mikroskopis analys.
  6. 3
    Resuciteras kommer ifrån resuscitering - återupplivning
    Dyspnos har med andningen att göra men kan inte förklara har aldrig hört just ordet dyspnos. Men det har med andningsuppehåll att göra.

    PAD betyder patologisk anatomisk diagnos, det är ett prov som tas som skickas till patologen för mikroskopis analys.
  7. Medlem sedan
    Nov 2015
    #4
    Man har rätt att få hjälp med att tolka journaler av den mottagning som lämnar ut den. Rent formellt är det dock endast din mamma som kan få ut journalen från dem. Vuxna barn har inte rätt till det.
    Det är inte någon bra idé att vi översätter lösryckta ord tagna ur sitt sammanhang till dig.
  8. 4
    Man har rätt att få hjälp med att tolka journaler av den mottagning som lämnar ut den. Rent formellt är det dock endast din mamma som kan få ut journalen från dem. Vuxna barn har inte rätt till det.
    Det är inte någon bra idé att vi översätter lösryckta ord tagna ur sitt sammanhang till dig.
  9. Medlem sedan
    Jun 2012
    #5
    Apples och EllaNora.
    Era förslag ser ut att passa i sammanhanget.
    Tack!
  10. 5
    Apples och EllaNora.
    Era förslag ser ut att passa i sammanhanget.
    Tack!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar