lördag mornar är bäst
Ordet är fritt
  1. Medlem sedan
    Oct 2014
    #1

    lördag mornar är bäst

    barnen har sovit till klockan halv tio och jag har både hunnit slappa och dra mig med en tidning i sängen och en kopp kaffe på nattduksbordet och kört några maskiner tvätt. Vi har ätit en brakfrukost med efterrätt till och med. Tyvärr måste ena sonen och jag in till läkare då han har ett sår som plötsligt från liten kvissla blivit sort flagande sår som ser infekterat ut. Troligen streptokocker upptäcktes i går kväll.
    Men solen skiner och vi tänkte passa på att handla lite middag på vägen hem som ska tillagas, samt lite "laga mat på helgen till veckan saker" som får puttra och koka medans jag ska städa huset. DET hör verkligen inte till vanligheterna att jag gör på en helg ( eller alls...) men det är oundvikligt dessvärre. Stora barnen kommer på middag i kväll och i morgon kväll kommer maken hem efter nästan en veckas resa.
    Så vad pysslas det med hos er denna lördagsmorgon?
    Och vad har ni för bra maträtter förutom grytor och lasagne som passar att laga och ta fram under veckorna, behöver förnya mina recept!
  2. 1
    lördag mornar är bäst barnen har sovit till klockan halv tio och jag har både hunnit slappa och dra mig med en tidning i sängen och en kopp kaffe på nattduksbordet och kört några maskiner tvätt. Vi har ätit en brakfrukost med efterrätt till och med. Tyvärr måste ena sonen och jag in till läkare då han har ett sår som plötsligt från liten kvissla blivit sort flagande sår som ser infekterat ut. Troligen streptokocker upptäcktes i går kväll.
    Men solen skiner och vi tänkte passa på att handla lite middag på vägen hem som ska tillagas, samt lite "laga mat på helgen till veckan saker" som får puttra och koka medans jag ska städa huset. DET hör verkligen inte till vanligheterna att jag gör på en helg ( eller alls...) men det är oundvikligt dessvärre. Stora barnen kommer på middag i kväll och i morgon kväll kommer maken hem efter nästan en veckas resa.
    Så vad pysslas det med hos er denna lördagsmorgon?
    Och vad har ni för bra maträtter förutom grytor och lasagne som passar att laga och ta fram under veckorna, behöver förnya mina recept!
  3. Medlem sedan
    Aug 1998
    Forumvärd
    #2

    Har veckohandlat

    Nu, när det är gjort kännre jag att jag kan koppla av bättre. Några recept har jag nog inte, jag brukar inte ha matlåda till jobbet och mina killar skulle svälta ihjäl framför ett bord fyllt av gryträtter så det blir inte av att jag lagar det.

    Vem som helst kan bli förlåten när de haft fel.
    Det svåra är att bli förlåten för att du har haft rätt!

    Värd hos Allt för Föräldrar
  4. 2
    Har veckohandlat Nu, när det är gjort kännre jag att jag kan koppla av bättre. Några recept har jag nog inte, jag brukar inte ha matlåda till jobbet och mina killar skulle svälta ihjäl framför ett bord fyllt av gryträtter så det blir inte av att jag lagar det.
  5. Pyssling
    #3
    Vi har dottern med familj på besök över helgen, så jag har ätit långfrukost med barnbarnen, alltid lika mysigt och härligt

    Innan dess hann jag med en pw tidigt i morse och efter frukosten har jag varit och simmat ett pass. Nu ska jag bara hänga med dem resten av dagen, det gäller att passa på när de är här. Först på agendan står ett besök i lekparken i alla fall, sen får vi se vad som händer.

    Några snabba tips på maträtter som jag brukar laga i förväg:

    Falukorv i ugn på olika sätt, med ost på. Gärna med grädde, chilisås,lök och saltgurka också.

    Gratänger av olika slag, tex pastagratänger, kassler- och broccoligratäng, eller ris, kassler, broccoli, röd paprika och champinjoner, med grädde och chilisås i och ost på. Ev ananas om man gillar det, jag tycker att det blir för sött i mat. Potatisgratänger varvade med köttfärsås, kyckling, kassler etc.

    En god rätt som funkar att laga i förväg är att rosta blomkålsbuketter i ugn (sjukt mycket godare än att koka den) och sen lägga på strimlat bacon, täcka med cf med karljohan/timjansmak och sen skivade tomater o ost på och köra i ugnen.

    Potatismos runt kanterna på en form, stekta kasslerskivor i mitten täckta med tex champinjonsås och sen bara gratinera i ugnen innan man ska äta.
    Eller stekt fisk i mitten istället täckt med sås, eller nån slags fiskgratäng i mitten med mos runt. Potatismos är ju så gott ihop med nästan allt, man kan ju variera den formen i oändlighet, göra med köttfärsås tex, lite sheperds pie-stuk typ.


    Den här fick jag just tips på, låter också jättegott, funderar på att testa den nästa vecka:

    http://www.tasteline.com/print/recipe/14456/
  6. 3
    Vi har dottern med familj på besök över helgen, så jag har ätit långfrukost med barnbarnen, alltid lika mysigt och härligt

    Innan dess hann jag med en pw tidigt i morse och efter frukosten har jag varit och simmat ett pass. Nu ska jag bara hänga med dem resten av dagen, det gäller att passa på när de är här. Först på agendan står ett besök i lekparken i alla fall, sen får vi se vad som händer.

    Några snabba tips på maträtter som jag brukar laga i förväg:

    Falukorv i ugn på olika sätt, med ost på. Gärna med grädde, chilisås,lök och saltgurka också.

    Gratänger av olika slag, tex pastagratänger, kassler- och broccoligratäng, eller ris, kassler, broccoli, röd paprika och champinjoner, med grädde och chilisås i och ost på. Ev ananas om man gillar det, jag tycker att det blir för sött i mat. Potatisgratänger varvade med köttfärsås, kyckling, kassler etc.

    En god rätt som funkar att laga i förväg är att rosta blomkålsbuketter i ugn (sjukt mycket godare än att koka den) och sen lägga på strimlat bacon, täcka med cf med karljohan/timjansmak och sen skivade tomater o ost på och köra i ugnen.

    Potatismos runt kanterna på en form, stekta kasslerskivor i mitten täckta med tex champinjonsås och sen bara gratinera i ugnen innan man ska äta.
    Eller stekt fisk i mitten istället täckt med sås, eller nån slags fiskgratäng i mitten med mos runt. Potatismos är ju så gott ihop med nästan allt, man kan ju variera den formen i oändlighet, göra med köttfärsås tex, lite sheperds pie-stuk typ.


    Den här fick jag just tips på, låter också jättegott, funderar på att testa den nästa vecka:

    http://www.tasteline.com/print/recipe/14456/
  7. Medlem sedan
    Oct 2015
    #4
    Försöker lära mig en ny låttext. Det är ett par rader som vägrar sätta sig. Blir sur.

    Crepes och pajer säger jag.
  8. 4
    Försöker lära mig en ny låttext. Det är ett par rader som vägrar sätta sig. Blir sur.

    Crepes och pajer säger jag.
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5

    Gör inte så mycket...

    gick nyss upp och nu sitter jag mest och porrsurfar. Har inga planer utan tar bara dagen som den kommer.

    Middag vet i fn, det blir väl en fet kebab framåt aftonen eller nåt.
    Same shit different day.
    Hänger här dygnet runt, alla dagar på året.

    Är du en utav idioterna....ja då kan du dra åt helvete.
  10. 5
    Gör inte så mycket... gick nyss upp och nu sitter jag mest och porrsurfar. Har inga planer utan tar bara dagen som den kommer.

    Middag vet i fn, det blir väl en fet kebab framåt aftonen eller nåt.
  11. Medlem sedan
    Dec 2005
    #6
    Har veckohandlat och måste nog sno ihop en banankaka med tioåringen. Seg i kroppen efter torsdagens korppremiär i innebandy, lätt förkyld och mensvärk på det. Känns som en hemma dag. Barnen har träningar och kalas att gå på. Imorgon åker vi till fritidshuset över dagen och njuter av lugnet.
  12. 6
    Har veckohandlat och måste nog sno ihop en banankaka med tioåringen. Seg i kroppen efter torsdagens korppremiär i innebandy, lätt förkyld och mensvärk på det. Känns som en hemma dag. Barnen har träningar och kalas att gå på. Imorgon åker vi till fritidshuset över dagen och njuter av lugnet.
  13. Medlem sedan
    Dec 2005
    #7
    Den här känar vi ikväll och den är toppen till matlådor.

    http://www.svt.se/recept/tinas-gulaschsoppa-med-notfars
  14. 7
    Den här känar vi ikväll och den är toppen till matlådor.

    http://www.svt.se/recept/tinas-gulaschsoppa-med-notfars
  15. Medlem sedan
    Aug 2011
    #8
    Vi vaknade vid åtta, låg och drog oss nån timme, och sen gick vi upp och jag förberedde kvällens glass och strimlade och hackade lite till kvällens pizzabak.
    Sen åkte jag och sambon iväg och hämtade dottern och hennes pojkvän och deras valp, och så drog vi till en hallonodling där vi plockade massor av hallon, och så fikade vi.

    Nu tänkte jag ta tag i att förbereda så mycket som möjligt för ikväll, för då kommer en vän och kollega till mig för att avnjuta en party- och vilohelg på landet . Det ska bli roligt!

    Soppor funkar ju, i alla fall en del, att frysa in.

    Eller köttfärsrutor med nån god topping på (grönsaker, bacon, fetaost, vad man nu gillar). Eller bara vanliga köttbullar, går ju att koka potatis eller pasta till eller vad man nu vill ha.

    Eller pizza för all del! Eller pajer.
  16. 8
    Vi vaknade vid åtta, låg och drog oss nån timme, och sen gick vi upp och jag förberedde kvällens glass och strimlade och hackade lite till kvällens pizzabak.
    Sen åkte jag och sambon iväg och hämtade dottern och hennes pojkvän och deras valp, och så drog vi till en hallonodling där vi plockade massor av hallon, och så fikade vi.

    Nu tänkte jag ta tag i att förbereda så mycket som möjligt för ikväll, för då kommer en vän och kollega till mig för att avnjuta en party- och vilohelg på landet . Det ska bli roligt!

    Soppor funkar ju, i alla fall en del, att frysa in.

    Eller köttfärsrutor med nån god topping på (grönsaker, bacon, fetaost, vad man nu gillar). Eller bara vanliga köttbullar, går ju att koka potatis eller pasta till eller vad man nu vill ha.

    Eller pizza för all del! Eller pajer.
  17. Medlem sedan
    Oct 2014
    #9
    åh valpar är galet mysigt. Vi var hundvakt för någon vecka sedan och hade svårt att lämna tillbaka den lille.
  18. 9
    åh valpar är galet mysigt. Vi var hundvakt för någon vecka sedan och hade svårt att lämna tillbaka den lille.
  19. Medlem sedan
    Oct 2014
    #10
    Hoppas ni får en skön söndag vid fritidshuset
  20. 10
    Hoppas ni får en skön söndag vid fritidshuset
  21. Medlem sedan
    Oct 2014
    #11
    i bland undrar jag
  22. 11
    i bland undrar jag
  23. Medlem sedan
    Oct 2014
    #12
    Creps var länge sen, perfekt mat att värma på efter jobbet.
    Hopas du får in texten!
  24. 12
    Creps var länge sen, perfekt mat att värma på efter jobbet.
    Hopas du får in texten!
  25. Medlem sedan
    Oct 2014
    #13
    Jäklar vad hurtig du är! Jag har iofs inte legat på latsidan utan nästan fått klart vårt TV rum som varit tavellöst över ett år då. Nu är det jättefint. Gjorde en vägg där jag satte upp foton på alla fem barn i olika ramar huller om buller. Är SÅ nöjd! Nu ska jag bara hitta gardiner också och få upp så kommer det kännas nästan färdigt!
  26. 13
    Jäklar vad hurtig du är! Jag har iofs inte legat på latsidan utan nästan fått klart vårt TV rum som varit tavellöst över ett år då. Nu är det jättefint. Gjorde en vägg där jag satte upp foton på alla fem barn i olika ramar huller om buller. Är SÅ nöjd! Nu ska jag bara hitta gardiner också och få upp så kommer det kännas nästan färdigt!
  27. Medlem sedan
    Oct 2014
    #14
    inga grytkillar Min ena älskar det och den andre gillar det inte då det är för mycket sås i helt enkelt!
  28. 14
    inga grytkillar Min ena älskar det och den andre gillar det inte då det är för mycket sås i helt enkelt!
  29. Medlem sedan
    Aug 2011
    #15
    Ja, det är verkligen något speciellt!

    Eskil kom till mitt jobb ett par gånger den här veckan. Det var nära att det inte blev någon tidning de efterföljande dagarna, halva redaktionen låg på golvet och jollrade
  30. 15
    Ja, det är verkligen något speciellt!

    Eskil kom till mitt jobb ett par gånger den här veckan. Det var nära att det inte blev någon tidning de efterföljande dagarna, halva redaktionen låg på golvet och jollrade
  31. Medlem sedan
    Dec 2005
    #16
    Nu har vi kanot på plats så jag hoppas på en tur på sjön
  32. 16
    Nu har vi kanot på plats så jag hoppas på en tur på sjön
  33. Medlem sedan
    Apr 2001
    #17
    Lillfisen och jag har tillsammans med en granne busplanterat lite tulpanlökar i området. Sen fikade vi allihop och då drällde det in några fler grannar.

    Moderaten och lillfisen gick på långpromenad på eftermiddagen när kanstertanten vilade en stund och sen har vi haft tre barn här i kväll. Spännande korvmiddag, Madagaskar 3 och hårpill i soffan blev det. Somliga lever farligt.
  34. 17
    Lillfisen och jag har tillsammans med en granne busplanterat lite tulpanlökar i området. Sen fikade vi allihop och då drällde det in några fler grannar.

    Moderaten och lillfisen gick på långpromenad på eftermiddagen när kanstertanten vilade en stund och sen har vi haft tre barn här i kväll. Spännande korvmiddag, Madagaskar 3 och hårpill i soffan blev det. Somliga lever farligt.
  35. Medlem sedan
    Oct 2015
    #18
    Busplantering av lökar? Får ni det att funka?

    Tänker det finns de som ska klippa gräsmattorna....hinner de komma upp?
  36. 18
    Busplantering av lökar? Får ni det att funka?

    Tänker det finns de som ska klippa gräsmattorna....hinner de komma upp?
  37. Medlem sedan
    Apr 2001
    #19
    Javisst, det finns ju massor av ställen att plantera på. Jag har aldrig planterat något direkt i en gräsmatta. Just i dag blev det runt om ett träd på en av våra gemensamma uteplatser. Blushing Apeldoorn, Orange emperor, Praestans shogun och en kul franstulpan som heter Maja. Det blir nog en kul färgklick i vår. Och trettio trumpetpåskliljor vid parkeringen.
  38. 19
    Javisst, det finns ju massor av ställen att plantera på. Jag har aldrig planterat något direkt i en gräsmatta. Just i dag blev det runt om ett träd på en av våra gemensamma uteplatser. Blushing Apeldoorn, Orange emperor, Praestans shogun och en kul franstulpan som heter Maja. Det blir nog en kul färgklick i vår. Och trettio trumpetpåskliljor vid parkeringen.
  39. Medlem sedan
    Mar 2003
    #20
    Instämmer! Lördagsmornar är underbara!
  40. 20
    Instämmer! Lördagsmornar är underbara!
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar